PDA

Vis full versjon : Gåen toppakning? Hvit gugge, blå røyk og ujevn gange



sekse
19/12/09, 12:37
Sjekka olja på bilen i dag ser til min forskrekkelse at den ligger no hvit gugge på innsiden av lokket.

Toppakningen som har tatt kvelden?

Andre symptomer på bilen er blå røyk og ujevn gange ved kaldstart, samt høyt oljeforbruk. Ingen misfarging av kjølevæske, tror ikke den har brukt nevneverdig med kjølevæske i det siste men får følge litt med.

Så hva bør jeg gjøre?
-selge driten billig og kjøpe ny bil?
-fikse toppen
-bytte til fk/ft

;)

(Bilen det gjelder er en 93 mod med fx-motor, kjørt 183 000)

ChrML
20/12/09, 14:39
Hvis bilen er verdt mer enn 5000 kr så ser jeg ikke helt poenget med å selge den med defekt toppakning når det er en grei jobb å bytte og få mye mer for den. Hvis poenget er å selge den.

Hva du skal gjøre må du vel vurdere selv... Jeg hadde kanskje hivi inn en FK. Fort gjordt å bytte motor når du allerede har LH 2.4.

TeamBørnOut
20/12/09, 14:59
husk at det er helt normalt med litt hvit guffe nå på vintern når det er mye kondens :) ikke unormalt i det heletatt.

Turbokassa
23/12/09, 00:53
Som sagt vanlig med litt hvit gugge, men vil ikke si jeg har vært borti en rødblokk med nevneverdig mye hvit gugge i påfyllingslokket.

Kan muliggens skyldes gammel olje?
Blir kondens i en motor, etter en viss tid så er det nok kondens til at det blir vann, og vannet lager gugge :p
Om det derimot er olje i vannet er det garantert toppakning, men det sa du det ikke var?

Ryker somregel ganske bra og relativt blått om det er en lekasje i toppakning.
Kan også lukte det, unormal lukt av eksos.:p

Kan jo evt prøve en komp.test evt syl.lekasjemåling.

locked
23/12/09, 09:02
Dere som har kondens i oljen kjører for korte turer i slengen. Aldri hatt en lys flekk i oljen...

TeamBørnOut
23/12/09, 13:06
4kmt vær dag 2 ganger om dagen. stemmer nok :)
var damas bil jeg brukte som eksempel