PDA

Vis full versjon : Senking av 240, noen som vet om diverse triks/utførelser?



spettnils
10/04/10, 14:39
Prøvde å søke litt, men fant stort sett det samme som jeg vet om.
Så da spør jeg altså om noen har tips til forskjellige ting å gjøre?

Senkefjærer er jo en ting, men så har jeg hørt diverse andre muligheter. Modifisering av øvre fjærskål, kapping av fjærer, varming av fjærer, og så det jeg lurer mest på. Jeg har fått hørt at det kan brukes fjærer fra Opel Ascona? Noen som har kjennskap til dette? Hvilken modell, og hvilke fjærer fra ascona'n passer hvor på 240'n?

jonass
10/04/10, 14:45
Bak fjærer på ascona passer bake på 240.

spettnils
10/04/10, 15:05
Okey. Hvilken ascona da? B-ascona,?
Bak så skal jeg ikke få den så utrolig lav, for der skal jeg ha nivåregulering. Så der blir det nok senkefjærer bare. Men det er fremme som er litt mere om å gjøre.

DieselDriver
10/04/10, 15:06
Du kan jo bruke dieselfjærer og kappe de da. Blir ganske passe og kjøre med da.

spettnils
10/04/10, 15:08
Okey. Egentlig ikke så interessert i kapping. Da kjøper jeg heller senkesett, og sveiser om skålene fremme. Er jo en del å hente der og.

ArneR
10/04/10, 16:16
Sveis om de øvre fjærskålene ja, så ser det betraktelig bedre ut med en gang..

Jeg fikk klippet opp remser på ca. 20mm. som jeg sveiste inn. Fint om du har tilgang på valse, så du får bøyd remsene lettere.. De bør også være litt tykke, siden det er bra gods i skålene (ca. 3mm.).

Om du har mulighet, bør du også få dreid av skålene, siden det blir litt skjevt når man sager med baufil.

spettnils
10/04/10, 23:18
Sveis om de øvre fjærskålene ja, så ser det betraktelig bedre ut med en gang..

Jeg fikk klippet opp remser på ca. 20mm. som jeg sveiste inn. Fint om du har tilgang på valse, så du får bøyd remsene lettere.. De bør også være litt tykke, siden det er bra gods i skålene (ca. 3mm.).

Om du har mulighet, bør du også få dreid av skålene, siden det blir litt skjevt når man sager med baufil.


Okey. Var lesjöfors/fjærskåler som var det hittill beste alternativet for meg, så tror det blir det. Tenker å skaffe delebil med servo, så det blir en stor "raftus" på forstillinga med det samme:) Er ganske stø på handa med vinkelsliper, og har en bitteliten 90-grader luftsliper på jobben, så satser på å ta det med den:) Men valse er det værre med. Mulig det finnes noen rør-biter på jobben som er i samme dimensjonen, så kan lete etter det først.

Tanken med dette er at det skal se så originalt som mulig ut mtp kontroller, samt at jeg har hørt litt ymse om kapping.

ClassicTurbo
11/04/10, 04:58
Kapping er jo bare tull, ønsker jo så lang fjæringsvei som mulig selv om den er lav. Beste alternativ er nok å modifisere skålene som nevnt. Bak er den jo ikke så høy når den er senket likevel(kommer jo ann på hvem som ser da)

mariusf
11/04/10, 11:09
vis du styrer unna kapping må du styre unna og varme fjærene fremme. det e som og kjøre ei sliten dobbeltseng i fra 40 tallet:P

spettnils
11/04/10, 19:14
Kapping er jo bare tull, ønsker jo så lang fjæringsvei som mulig selv om den er lav. Beste alternativ er nok å modifisere skålene som nevnt. Bak er den jo ikke så høy når den er senket likevel(kommer jo ann på hvem som ser da)

Ja, ønsker å ha behagelig fjæring også. Ønsker å få et lite front-stuk på den, samt at jeg skal ordne "hi-jackers" bak. Og da kan den ikke være alt for lav bak. Mangler bare dempere og å skjøte på slangene, så er det igang. Er byttet dempere på den en gang, så slangene er bare kuttet.


vis du styrer unna kapping må du styre unna og varme fjærene fremme. det e som og kjøre ei sliten dobbeltseng i fra 40 tallet:P


Ja, det kan jeg tro på:p
Har ikke erfaring med varming, men kan se for meg at de lettere kan knekke etter varming, med tanke på annen erfaring jeg har med varming av stål.

DieselDriver
11/04/10, 20:03
Den erfarin jeg har med varming er at det er vanskelig og få det likt på begge sider og plutselig ligger bilen på gummien.

Vetle
11/04/10, 23:35
Hvis du varmer fjærene med induksjons varmer så skader ikke det fjæren noenting. For den blir ikke så varm at den fjerner (nå husker jeg ikke hva det heter) men da blir den som normalt blir en tanke stivere men tåler akkuratt det samme ;)

spettnils
14/04/10, 19:32
Hvis du varmer fjærene med induksjons varmer så skader ikke det fjæren noenting. For den blir ikke så varm at den fjerner (nå husker jeg ikke hva det heter) men da blir den som normalt blir en tanke stivere men tåler akkuratt det samme ;)

Herdinga du glemte? :p
Induksjon er fint å bruke, er stor fan av induksjon:D Men har ikke det tilgjengelig på jobb lenger, har skiftet arbeidsplass. Men prøver å unngå kapping og varming sånn egentlig da

gaupe
15/04/10, 13:20
vis du styrer unna kapping må du styre unna og varme fjærene fremme. det e som og kjøre ei sliten dobbeltseng i fra 40 tallet:P

Virkar jo som dei dobbelsengene som de køyrer etter vegane i Åmdalen ligg greitt på ;)

1BtswSdtNsg

ClassicTurbo
15/04/10, 14:15
om en absolut skal ha den så lav som mulig kan en jo modifisere bærebruen bak også så fjæren kommer lengre ned

spettnils
15/04/10, 20:49
om en absolut skal ha den så lav som mulig kan en jo modifisere bærebruen bak også så fjæren kommer lengre ned

Ja, det kan en jo få til. Men tenker ikke at den skal så veldig lavt ned bak egentlig, med tanke på at jeg skal ha plass til felgene jeg har, osv... Det største spørsmålet er foran, få den lavere enn bak. Den forrige 240'en jeg hadde ble en anelse høyere foran med Lesjöfors, og det likte jeg ikke mer en særlig:p

willa
13/05/11, 21:16
Da går an og kappa fjærane men du kan ikkje kappa meir en ein halv ring tar du meir så går da te hellvette!

Deluxe
13/05/11, 22:16
Jeg også lurer litt på dette. Hvis man sveiser om fjærskålene, bør man fortsatt ha kortere dempere hvis man vil ha mer enn 40mm senk? Jeg tenker med 40mm senkefjærer, pluss sveisa fjærskåler, så man får rundt 70mm senk totalt. Eller flytter man fjærskålene slik at demperen får noenlunde bruksområde?

Revell
13/05/11, 22:18
Du får ett ganske pent foroverlent stuk med senkefjører foran og 91-97 Hiace bakfjører:) det har en kamerat av meg prøvd:)

Dan Bay-Johansen
14/05/11, 11:21
Jeg også lurer litt på dette. Hvis man sveiser om fjærskålene, bør man fortsatt ha kortere dempere hvis man vil ha mer enn 40mm senk? Jeg tenker med 40mm senkefjærer, pluss sveisa fjærskåler, så man får rundt 70mm senk totalt. Eller flytter man fjærskålene slik at demperen får noenlunde bruksområde?

Men senkefjærer og skåler må du ha kortere dempere ja...

Bugettløsningen er å kappe\dreie ned stempelstanga på orginale dempere.

spettnils
16/05/11, 06:15
Da går an og kappa fjærane men du kan ikkje kappa meir en ein halv ring tar du meir så går da te hellvette!

Broren min hadde ei vogn som var tatt over 2 runder foran og halvannen bak, og den gikk det greit med:p

Foreløpig er vel det ingen hast med dette, 240'en står hjemme uten skilt i påvente av at jeg begynner med den.

Mafaioz
16/05/11, 13:49
klracing.se har 60/40 senkefjører. men ikke før om 4 uker sa dem. da slipper du å gjøre noe med skålene. fyi

VolvoR-Sport
16/05/11, 14:32
senkeskåler er tingen ja :)

Terje1
16/05/11, 14:37
Bak burde det funke fint med senkefjærer til 140.

Lillebrors 140 med 2 konede lesjøfors har iallefall fin høyde bak.

Med tanke på max tillatt aksellast så er de godkjent også.iallefall på sedan.

Erlend Darrud
04/10/11, 20:16
Dom 60/40 fjørene til volvo 240 frå klracing.se følger det med TUV papirer da ? :)

Vegardb92
04/10/11, 21:40
Du får ett ganske pent foroverlent stuk med senkefjører foran og 91-97 Hiace bakfjører:) det har en kamerat av meg prøvd:)

min har senkefjærer bak og foran, med noen ukjente dempere (ikke original) og min har et ganske greit foroverstuk. Etter min smak burde den egentlig vert 5-6 cm lavere i hver ende, menmen. Foroverstuk har den :) Og ja, jeg vet jeg mangler plastdritten bak, sitter fortsatt å funderer på hvordan jeg skal få det til å se bra ut ilag med listene på sidene siden jeg syns det kler hvite/lyse biler

https://lh5.googleusercontent.com/--z_PBHH603c/TotuhZdoUHI/AAAAAAAAACQ/GInBSgaV0VU/s912/Bilde0133.jpg

KE40155
04/10/11, 21:59
Du får ett ganske pent foroverlent stuk med senkefjører foran og 91-97 Hiace bakfjører:) det har en kamerat av meg prøvd:)

91-96 mener du ? på dem er det bladfjærer. men 96-2011 er det spiralfjærer bruk fjærer fra 4x4n da dem er litt lengre.

det er ikke riktige tuv papirer som følger med 60/40 settet. fant ut det i fjord. da jeg spurte etter dette før eventuelt handel.

du kan flytte ned nedre fjørskåler foran ca 5mm - max 10mm og senkefjører 40/40 settet og lager en senke skål av den øvre fjørskåla. da kan du få senk på ca 60- 70mm. pass på klaringen til hjulet. og at det blir mellomrom til dempern. bak kan du lage en brakett til demperfeste som kommer ned ca 35mm. og så kan du flytte fjærskåla lenger ned. må kappes å sveises inn på nytt. den øvre fjærskåla kan du også modde litt. en slik brakett bruker du fra en yaris 06- og en auris 06- altså festebøyler til frakt av bil. dem sitter på innsiden av framhjula hog v.s

Vegardb92
04/10/11, 22:19
Du får ett ganske pent foroverlent stuk med senkefjører foran og 91-97 Hiace bakfjører:) det har en kamerat av meg prøvd:)

Er ikke de veldig korte?


du kan flytte ned nedre fjørskåler foran ca 5mm - max 10mm og senkefjører 40/40 settet og lager en senke skål av den øvre fjørskåla. da kan du få senk på ca 60- 70mm. pass på klaringen til hjulet. og at det blir mellomrom til dempern. bak kan du lage en brakett til demperfeste som kommer ned ca 35mm. og så kan du flytte fjærskåla lenger ned. må kappes å sveises inn på nytt. den øvre fjærskåla kan du også modde litt. en slik brakett bruker du fra en yaris 06- og en auris 06- altså festebøyler til frakt av bil. dem sitter på innsiden av framhjula hog v.s

Hva? flytte ned nedre senkeskål?

KE40155
04/10/11, 22:33
flytter ned nedre fjærskål en bit. kan flytte ned skålene som er foran. kapp bort orginalsveisen å sveis skåla fast rett på nedsiden av gamle sveis. eller se heller på mitt prosjekt av hvordan bærearmene er blitt.

Volvonikko
07/10/11, 01:29
Kapping er billigst :p Da får du den høyden du ønsker, ellers så har du justerbart senkesett :P