PDA

Vis full versjon : bytte av hjullager Venstre forran 240 86 mod. hjelp!!



firkløwern
10/03/12, 14:29
må bytte hjullager på bilen nå, men har hørt så mye rart om at det er så vansklig og noen mener at det er såå lett. Noen som har noe tips om hvordan det er lettest å bytte hjullageret på?

runejakobsen
10/03/12, 17:43
letteste måten å bytte hjullager på er å bytte navog demper og hele driiten :P haha, bare å prøve seg fram, er det gåen så får du ikke gjort noe feil :P

volvo245gl
10/03/12, 18:20
Fant denne: http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1448255/220/240/260/280/now_pictures_inline.html
Ikke så godt forklart, men.....
Slå ut lagerbanen med et bredt skrujern. Den på spindelen må du bruke fantasien og det du har i verktøykassen. (hvis du ikke har proft utstyr)
Banene slår du best på plass med et hardt trestykke. Slå de jevt inn så det ikke blir skevt.
Pass på og smør de nye lagerene godt inn med lagerfett.
Ta en god klump fett i hånden og jobb det inn (tar en 5-10 min).
Monter så sammen. Og trekk til ca 12-14Nm snurr skiven fremover. trekk til til 27 Nm og snurr rundt igjen. løs så mutteren med ca 1/4 omdreining
Trekk så til med fingrene til du ikke kan skru den lengre. sett inn saksepinnen.
Har du Haynes boken står det på 1*23 til 1*25

firkløwern
11/03/12, 20:53
Fant denne: http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1448255/220/240/260/280/now_pictures_inline.html
Ikke så godt forklart, men.....
Slå ut lagerbanen med et bredt skrujern. Den på spindelen må du bruke fantasien og det du har i verktøykassen. (hvis du ikke har proft utstyr)
Banene slår du best på plass med et hardt trestykke. Slå de jevt inn så det ikke blir skevt.
Pass på og smør de nye lagerene godt inn med lagerfett.
Ta en god klump fett i hånden og jobb det inn (tar en 5-10 min).
Monter så sammen. Og trekk til ca 12-14Nm snurr skiven fremover. trekk til til 27 Nm og snurr rundt igjen. løs så mutteren med ca 1/4 omdreining
Trekk så til med fingrene til du ikke kan skru den lengre. sett inn saksepinnen.
Har du Haynes boken står det på 1*23 til 1*25

Takk for svar :) fikk satt på nytt men satt på det ytre laget feil vei

grapsorz
14/03/12, 00:35
det er veldig lett om du vet hvordan. gjort på en halvtime ca. fortere om du er erfaren. MEN gjør du det feil så kan du ødelegge mye. har opplevd og få feil deler hos biltema. riktig pakning men i en var det puttet i feil deler i fra produsenten.

Voolvoo
14/03/12, 21:47
for meg tok det en evighet.. ALT var rusta fast av bremseskiver og skruer o.l. Men etter det gikk det greit :)

firkløwern
15/03/12, 22:33
brukte noen timer første gangen fordi lagra satt noe så jævlig men brukte varme og dor så gikk etter noen minutter med hamring og slåing. Satt inn nytt hjullager fra tema nå og funker som det skal enda :P

Voolvoo
16/03/12, 15:27
hehe, kjenner igjen det der :P Måtte slå av bremseskiva og... rusta fast

firkløwern
16/03/12, 20:39
ja måtte bruke litt makt for å få av min å, faen ikke så greit at ting ruster.:P

Voolvoo
16/03/12, 22:49
forbanna drit det der ja. Rå makt og tålmodighet MÅ man ha/bruke på gammal volvo :P