PDA

Vis full versjon : Dumpventilproblemer...?



HarryVolvo
09/03/12, 23:58
Hei.. Kjøpte en dump av en fyr her på forumet. Dumpen var ifølge han lite brukt, og den så veldig fin ut, men har aldri funket slik den skal. Første utblåsing funger, men så blir alt bare surr..

Når jeg da gir på i neste gir, mangler jeg 0.5-0.6 bar i trykk.. Men dersom jeg holder flat fjøl, ligger nåla på 0.4-0.5bar i trykk, mens jeg hører dumpen er litt åpen, for så at den stenger helt, å trykket spretter opp til 1.1...

Demonterte dumpen idag, å stemplet går ikke lett i sylinderen.. Har pussa ned med 180 sandpapir, for så å pusse over med 400 papir.. Dette hjalp ikke.. Trykker jeg stemplet helt inn, blir det der, og jeg må kjøre på med 4-5bars trykkluft for å få stemplet til stengt posisjon igjen..

Så nå er stemplet stengt, men åpner ikke, får bare "dumplyder" i luftfilteret nå, noe jeg antar er tilbakeslag i turboen ellernoe slikt.. Kul lyd da.. :p

Er det skadelig å kjøre med ingen form for dump/resirk?

ArneR
10/03/12, 01:09
Sikkert en grunn til at den ble solgt.. :p

Men ja, det er ikke bra for turboen å kjøre uten dumpventil av noe slag, da det tilbakeslaget sliter på lagrene i turboen. I skikkelige ille tilfeller har det vel også hendt at kompressorbladene har blitt slått skjeve.

turb00le
10/03/12, 08:50
åssen type ventil er det?
biltema sin resirk fungerer bedre hvis man fjerner en oring (sitter to der) som tetter rundt stempelet.

HarryVolvo
10/03/12, 10:01
Aner ikke hvilken type det er.. Men er bare en o-ring rundt stemplet i denne.. Og det virker som om o-ringen er for tykk for stemplet.. For uten ringen nedi, er det god plass til bevegelse av stemplet.. Så tror at o-ringen skulle vært noen hundredeler tynnere.. :\

Martin.S
10/03/12, 10:51
Regner med du har smørt den med noe? Så den ikke er helt tørr inni.

HarryVolvo
10/03/12, 10:58
Har som sagt pussa av den sikkert ett par mm, og smurt den godt opp.. Glir greit ei lita stund, så sitter den seg fast igjen.. :\