PDA

Vis full versjon : [LØST] 240 1990 B230F råtten gange + tenningsbank/ventiklakring



spitfire74
09/03/12, 13:27
Hei

Har en 240 1990 modell med B230F motor. Ved kjøring tidligere i dag, skjedde det "noe" med den (klassisk uttalelse, ikke sant!)

Kort forklart: Fra å gå som den skal, så oppstod det en voldsom "klakring" (tenningsbank) og dårlig med power. Jeg trodde først det kanskje kunne være kamreima som hadde skippa et hakk, men etter å ha fjernet deksler osv, så ser dette bra ut. Alt liner opp og ser bra ut. Hadde av toppdekslet også, og løftere osv ser visuelt bra ut.

Det virker som motoren går greit nok, men er en voldsom "klakring" (tenningsbank) når man får litt turtall på den, og da dårlig med krefter - Har ikke kjørt noe med den ut over det som var nødvendig for å komme av veien slik at våre venner hos Falck kunne flytte den heim. Har startet den i korte perioder for å forsøke å finne ut hva som er gæærnt, men klør meg voldsomt i hodet akkurat nu... Har som sagt sjekket kamreim og under toppdeksel, og alt der ser bra ut. Samme med fordeler... Den går "lydløst" (dvs ingen klakring) på tomgang og litt opp i turtall, men går ruskete på tomgang, og stopper gjerne etter en 10-15 sekunder om man ikke forer den med gassen. Blir progressivt mer bråkete når den blir varm.

Litt mer info:

Lambda-lampa lyser, men dette har den gjort siden i høst en gang. Etter å ha resatt ECU, så slokner lambda-lyset, bare for å komme på igjen etter at den har gått noen minutter... Har nå forsøkt å lese ut feikoden som jeg antar trigger dette lyset, men får kun kode 1-1-1. Har også bytta tennplugger + kabler + fordelerlokk & rotor, uten at dette hadde noen spesiell innvirkning på problemet.

For meg virker dette som noe tenningsrelatert, har forsøkt å koble vekk diverse ting for å se om dette har noen effekt. Koble vekk Lambda = Går enda dårligere - Koble vekk AMM = ingen merkbar endring - Koble vekk bankesensor - Ingen spesiell endring...

Noen eksperter her som har noen tips? ? ? Mottas med stor takk!


LØST: Blåst toppakning mellom sylinder 1 og 2 ... F***! :(