PDA

Vis full versjon : Økonomisk turtall B230F?



johmolan
08/03/12, 22:29
Jeg har en B230F som bruker ca 1,3l pr mil. Flere jeg kjenner som kjører 940 forteller at deres ligger på mellom 0.8 og 0.9 l pr mil.
Jeg har overhalt tenningsdeler etc og motoren går fint så jeg mistenker at kanskje kjørestilen min er synderen.

Så jeg lurer på om noen der ute har noen erfaring med hvilket turtall disse motorene liker å arbeide på og som gir utslag rent økonomisk?

larsverm
09/03/12, 09:27
Man får vel greit en følelse av hvor motoren drar lett og fint? Men la oss si rundt 2000 til 2700. Skal man tenke økonomi, bør man stort sett ikke gå høyere, og det er det da heller ikke behov for i lovlige hastigheter. Hvor mye/hardt man trår på gasspedalen har jo også betydning til dels uavhengig av selve turtallet.

johmolan
09/03/12, 09:33
Jeg drar den ikke lengere enn ca 3000 under akselerasjon og forsøker å ligge mellom 2000 og 2500rpm ved normal kjøring, men allikevel så bruker den ca 1,3 l/mil. Dette på en standard 116hk. Jeg synes det er for høyt. har overhalt fordelerlokk og rotor, og byttet til ngk-plugger, men har ikke byttet tennkabler enda. har renset tomgangsregulator og luftfilter. men allikevel ligger den så høyt. Så prøver å finne ut om det kan være noe annet som er årsaken. Motoen har gått 314000 og det er jo ikke mye for en rødblokk.

larsverm
09/03/12, 09:45
Nei, det kan jo fortsatt være noe annet som ikke virker optimalt... Finnes det uttak for feilkoder på bilen, kan det kanskje gi spor å følge.