PDA

Vis full versjon : Godkjenning av FK motor



roffenn
08/03/12, 22:15
Har en bror som ble stoppet av tekniske, med Fk motor i sin 740. Nå trenger han og vite hva han trenger og ikke trenger.
Han snakket om grovere stapstag, nye dempere ++ Så håper noen med erfaring kunne skrevet litt så dette ble litt lettere.

Edit; Han har også JT 3" eksos med to potter, men dette skal vell gå gjennom hvis man holder seg innen DB mål og avgass?

gl740turbo
08/03/12, 22:26
Trenger stabstag fra turbobil, original eksos eller et E-merket eksosanlegg, bremsepapirer, ventilerte skiver.

Det var vell alt ;) Mange får igjennom 3" JT, men ikke alle :(

Dimmern
08/03/12, 22:44
så lenge motor er original trenger man ikke bremsepapirer;:) og man trenger ikke ventilerte skiver:)

roffenn
09/03/12, 07:48
Trenger stabstag fra turbobil, original eksos eller et E-merket eksosanlegg, bremsepapirer, ventilerte skiver.

Det var vell alt ;) Mange får igjennom 3" JT, men ikke alle :(

Stabstag som er 21mm altså? Men noen som vet med demperne? Må de byttes?

Soulair
09/03/12, 08:26
Stabstag som er 21mm altså? Men noen som vet med demperne? Må de byttes?

Det sto i "godkjente produktendringer" at demperne må byttes, men det sto ikke noe om hvilken type dempere det skal være.:)

gl740turbo
09/03/12, 09:55
Du får de fleste demperene godkjent ;)

Refinement!
09/03/12, 16:25
Det står nøyaktig hvilke dempere som kreves inkl delenr i "Godkjente produktendringer". Husk dokumentasjon fra verksted på at riktige dempere er montert.

gull pilen
11/03/12, 18:07
så lenge motor er original trenger man ikke bremsepapirer;:) og man trenger ikke ventilerte skiver:)

alle 740ene jeg har sett går nå med ventilerte skiver framme, bak er det vanlig uventilerte uansett om det er turbo eller sugis...

Dimmern
11/03/12, 19:22
aiai, se der ja, var litt over på 2 serie jeg nå :)

men ellers er ejg enig i deg med den :D

skogy
11/03/12, 22:14
Trenger ikke de demperene som står fra Volvo. Har du senkesett med tuv papirer så står det det om hvor mange kilo og hk senkesette et godkjent for. Jeg fikk godkjent min gamle bil med FK motor, på den var det montert senkesett. Skreiv i søknaden til Biltilsynet at bilen var godkjent med senkesett som var beregnet på 740/940 opp til ett hvis antall kg og hk. La ved kompi av tuv papiret. Fikk til svar at de heller ikke så noen grunn til å montere støtdemperne som Volvo Norge anbefalte.

Sto også 3" JT superflow eksos på den når jeg var hos Biltilsynet.

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?h3grww
Sent from my iPhone using Tapatalk

Refinement!
12/03/12, 21:16
Trenger nok ikke dempere for godkjenning av original FK, men vil tro dette kreves ved godkjenning av høyere effekt enn det 700 ble levert med originalt.

Volvos krav ang dempere går på at det skal være gassdempere (740 tic) fikk jeg opplyst når jeg selv holdt på med godkjenning. 940 har ikke samme krav til dempere, muligens alle 940 har gass originalt?

Daruu
12/03/12, 21:31
I papiret mitt fra volvo står det at for at de skal gå god for motorbytte skal bilen ha stabstag fra turbobil og NYE dempere med ett spesifikt delenr.

Hvis du har sluppet unna det har du hatt flaks, evt at biltilsynet faktisk har skjønt at det finnes dempere som er bedre enn de som volvo selger. Da avhenger det igjen av at du treffer på en med litt omløp i hodet, å det er ikkenoe du bør regne med at skjer når det gjelder BT...

skogy
12/03/12, 22:36
Trenger nok ikke dempere for godkjenning av original FK, men vil tro dette kreves ved godkjenning av høyere effekt enn det 700 ble levert med originalt.

Volvos krav ang dempere går på at det skal være gassdempere (740 tic) fikk jeg opplyst når jeg selv holdt på med godkjenning. 940 har ikke samme krav til dempere, muligens alle 940 har gass originalt?

Bilen min hadde 190hk og 308 nm når den ble godkjent. Å det er ett godt stykke over det FK er levert med originalt.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?yj0lml
Sent from my iPhone using Tapatalk

skogy
12/03/12, 22:39
I papiret mitt fra volvo står det at for at de skal gå god for motorbytte skal bilen ha stabstag fra turbobil og NYE dempere med ett spesifikt delenr.

Hvis du har sluppet unna det har du hatt flaks, evt at biltilsynet faktisk har skjønt at det finnes dempere som er bedre enn de som volvo selger. Da avhenger det igjen av at du treffer på en med litt omløp i hodet, å det er ikkenoe du bør regne med at skjer når det gjelder BT...

Alle søknader havner som regel til samme mann. En som sitter i Molde. Skriver du det samme som meg så tror jeg det går bra. Når tuv papirer er nok til å få senkesett godkjent på bilen, så er vel tuv papirene bra nok for motorer som har mindre hk enn det som står i papirene.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?5zzbpg
Sent from my iPhone using Tapatalk

Refinement!
13/03/12, 22:19
At du fikk godkjent dette uten "riktige" dempere er nok bare en tilfeldighet som avhenger av hvem du treffer på hos BT. Skrev aldri noen søknader når jeg godkjente, bestilte time og møtte opp, ingen problem sålenge papirarbeidet var iorden.

Har såpass mye erfaring med godkjenning/bt etterhvert at jeg kan påstå at det som ikke blir godkjent en dag, blir godkjent neste dag uten anmerkninger fra annen kontrollør. Desverre.... Kompetansen er meget varierende.