PDA

Vis full versjon : Dårlig kommunikasjon med ekstern kjørekomputer gjennom OBD-port?



FroBe
08/03/12, 20:48
Jeg har kjøpt en TurboGauge IV (http://www.leagend.com/viewpro.asp?id=370) kjørekomputer (Kina-kopi av Scangauge?) på eBay for å kunne lese ekstra informasjon under kjøring.
Problemet er at jeg får ikke god kommunikasjon mer enn sjelden gang.
De gangene den virker viser den kilometerteller, bensinforbruk og måleverdier uten problemer.
Andre ganger klarer jeg ikke lese annen informasjon enn spenningen (som den sannsynligvis måler selv på OBD-porten).

Er det noen andre som har erfaring med denne eller tilsvarende kjørekomputere?
Har jeg fått en dårlig utgave, eller er Volvo sin OBD-port vanskelig å kommunisere med?

locked
08/03/12, 20:55
Har prøvd forskjellige diagnoseapparat på Volvo, og erfaringa er dårleg. Er berre Volvo orginal som ser ut til å gje noko nyttig informasjon tilbake.

Vatnehol
08/03/12, 21:46
samme som locked, har til og med hatt problem med taxas proff instrument som til og med kunne kode nøkler med, fungerte smertefritt bortsett fra mercedes og volvo.
mange av de jeg har prøvd kobler som regel alltid til, men mye feil visende informasjon, og mye som ikke i det hele tatt kommer opp.

men de kina kopiene kan ha problemer med innvendig støy, som kan gi dårlig tilkobling.

beste som jeg har erfart er vida og dice. dicen er kina kopi men den har fungert utmerket.

locked
08/03/12, 22:11
Ser at eit uavhengig verksted har noko grisedyrt BOSCH diagnoseutstyr som ser ut til å fungere greit på volvobilar. Airbag og ABS har i alle fall fungert. Men koding av nøklar, softwareoppgradering/nedlasting samt djupe tekniske feilsøkingsmetodar og anna bilkommunikasjon som utlesing av parameter og avansert diagnose (resetting av service, adaption for automatkasse, tvangsregenerering av partikkelfilter, innstilling av setevarmetemperetur osv..) må ein nok sjå langt etter dersom ein ikkje har tilgang på VIDA.

Akkurat det same gjeld og slike produkt som skal fortelje alt om bilen din, det er kun generelle OBD kodar som omhandlar miljøhensyn og utslepp som ligg åpent tilgjengeleg i OBD stikket. Og generelle OBD kodar er ikkje verdt papiret dei er skreve på.

FroBe
08/03/12, 22:31
DICE virker fint på bilen, derfor regnet jeg med at selve OBD-porten var ok.

Det er synd TurboGauge ikke virker, da er antagelig min siste utvei å montere et sykkelspeedometer for å få en fungerende kilometerteller i bilen (US-DIM viser bare Miles).

locked
08/03/12, 22:38
Det er ikkje noko problem å montere digitale distansemålarar. Det er kurant å få hastighetssignal (distanse) frå bilen. Alle drosjer og UP sine videobilar blandt anna brukar eit pulssignal frå bilen for å holde kontroll på hastigheten (tilbakelagt strekning) så null problem :)

Vatnehol
08/03/12, 22:53
er jo utallige canbus interfacer som gir speed pulse ut, den jeg bruker med carpc'n min har også speedpulse, ligger link til den på carpc tråden.

ellers blocket
http://www.blocket.se/goteborg/Sport_Kombinstrument_volvo_S60_S80_V70_38923956.ht m?ca=1_8&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Hastighetsmatare_37887628.htm?ca=1_8&w=3

å så bytt software :)