PDA

Vis full versjon : megasquirt, erfaringer



runejakobsen
07/03/12, 20:43
har lyst på data sprut og tenkte på megasquirt, da den er rimelig, noen som har det på bilen sin som kan fortelle litt om hva de synes om den, om den var grei å montere, åsen det var å programere og hvor dem kjøpte den ifra. for dem som fikk firma til å mappe kom gjærne med firmas navn og hva de tok for jobben.

grapsorz
11/03/12, 20:37
jeg har ikke noen erfaringer MEN har planer om og få det i løpet av sommeren. men om det blir megasquiert vet jeg ikke enda. finnes noen flere ting jeg tenker på. når jeg begynte og lese om megasquirt var alt open sorce. du fikk tegningenne til kretskortenne og all kode. nå er det plutselig prislapper på alt og beskjed om og ikke legge kretskort tegninger på forums +++. jeg får se hva jeg velger men jeg titter mere i retningen på et helt åpent system.

Tinnion
12/03/12, 12:01
Megasquirt er egentlig veldig bra, men undervurdert av enkelte. Dette kommer vel mest på grunn av de som ikke får det til og fungere bare kritiserer det ned i grusen. En ting som jeg også har lagt merke til er at folk er veldig gjerrige på og dele fakta når de har fått satt opp ett oppsett som fungerer. Så det ligger veldig lite ute. Derfor ergo må man prøve ut selv. Det er også fælt lite folk som gidder og mappe det og de som faktisk gjør det er ikke lette og komme over. Jeg har kontakt med noen som sier de kan mappe det, men hvis man har kunnskap og gidder å sette seg ned og lese så er det fult mulig og landeveismappe ett helt greit oppsett selv. Men det anbefales jo selvfølgelig og få dratt den i rulla hvis man har mulighet for det.

gaupe
12/03/12, 13:10
jeg har ikke noen erfaringer MEN har planer om og få det i løpet av sommeren. men om det blir megasquiert vet jeg ikke enda. finnes noen flere ting jeg tenker på. når jeg begynte og lese om megasquirt var alt open sorce. du fikk tegningenne til kretskortenne og all kode. nå er det plutselig prislapper på alt og beskjed om og ikke legge kretskort tegninger på forums +++. jeg får se hva jeg velger men jeg titter mere i retningen på et helt åpent system.

Fins det heilt opne alternativ i dag?

grapsorz
14/03/12, 10:08
Fins det heilt opne alternativ i dag?

har ikke sett SÅ mye etter det. MEN det er flere open sorce pakker for og modefisere/ommprogramere eksisterende ECU. til og med LJ 2.4 jetronic kan du plugge til en PC og fikkle på mens du kjører.

gaupe
14/03/12, 10:29
har ikke sett SÅ mye etter det. MEN det er flere open sorce pakker for og modefisere/ommprogramere eksisterende ECU. til og med LJ 2.4 jetronic kan du plugge til en PC og fikkle på mens du kjører.

LH 2.4 er jo stort sett berre reverse engineera, og vi snakkar om ei plattform som er i fin fart mot 30 år gammal, sjølv om den står seg bra enno.

Mi interesse er ikkje nødvendigvis open hardware, men softwaren vil eg skal vere mest mogleg open. Sjølvsagt er det ein fordel at alt skal vere så opent som berre råd, men at vi har eit fungerande økosystem rundt plattforma er viktig, om det så er kompetanse til å mappe, eller om det er på å produsere boksene, ledningsnett osv.