PDA

Vis full versjon : baktrykk i sugemotor?



Motstand
06/03/12, 20:10
Hei

Nevnte for en kompis av meg at jeg vurderte et 3" halvsats fra JP på min sugemotor og da sa han at det måtte jeg ikke finne på for da mistet jeg det riktige baktrykket som bilen min trengte.

Jeg mener dette er tull, men siden jeg ser det er mange som mener det samme, får jeg lyst til å høre her om hva folk mener om saken.

Er baktrykk noe en må ta hensyn til ved bytte av feks 2,5-3" halvsats på en sugemotor?.

kermitt
06/03/12, 20:20
Bare tull. To-taktere som skal ha baktrykk. Du skal ha fart på gassene så her er det bare å fyre på med 3" om du orker lyden :p

Motstand
06/03/12, 20:32
Er det jeg mener å, men siden jeg stadig vekk ser folk som mener det motsatte vil jeg gjerne høre hvorfor:p.

Når det gjelder 3" så er jeg veldig i tvil pga lyden. Var mest ment som et eksempel i denne tråden:)

ArneR
06/03/12, 21:04
Grunnen til at en totakter skal ha en viss motstand/reversjon i eksosen er at ellers ville en masse av blandingen tatt turen rett ut eksosporten istedenfor å bli komprimert.

Tanken bak dette kan til en viss grad overføres til en firetakter også, der noe av blandingen kan tenkes å forsvinne ut eksosventilene, men i praksis er dette veldig lite sannsynlig, eller så er det så forsvinnende lite av blandingen som "stikker av" at det ikke har noen praktisk betydning..

JonasS
06/03/12, 21:09
Bare tull.. Tipper kompisen snart kjører opp på bil og er ihuga mopedtrimmer. MEN, et grenrør og 3"anlegg vil ikke gi deg mye annet enn tøffere(mer bråkete) lyd på en ellers org. sugis.

Motstand
06/03/12, 21:23
Han er 22:p. Men jeg er enig i at dette er noe som må henge igjen fra mopedtiden. kan ikke finne andre forklaringer på det så..

A.Finstad
06/03/12, 23:20
hvilken tosk er detta å thomas? klin til med 3" å ikke fjern katta så overlever du også :p eller fjern katta å sett på 2,5" da blir den kansje litt sprekere også :p ikke det at du merker det da :p

Motstand
07/03/12, 00:17
Han kjører vag.. Sier jo sitt:p. Om jeg kjører 3" må tiden vise trur jeg. Redd det blir litt mye lyd på en bruksbil med kun 144hk:p. Men noe grøvere må til.. Liker å høre at jeg kjører bil.

SWR
09/03/12, 19:28
Med mindre motstand så kan det være at den trenger litt mer drivstoff, bare. De som tror at motoren "trenger" motstanden har bare bygget 18" eksosanlegg og så fora den med samme mengde som den fikk med 1.25" anlegg med KOLS og astma.... Mindre motstand = muligens litt mer luft = trenger kanskje litt mer drivstoff. :)

A.Finstad
10/03/12, 11:54
der har du en du SKAL høre på thomas :p for SWR har bygget noen gode motorer oppigjennom ;) hvis jeg ikke husker helt feil står han også bak motoren i supraen til aasebø som han kaller chuky :p

SWR
10/03/12, 12:59
der har du en du SKAL høre på thomas :p for SWR har bygget noen gode motorer oppigjennom ;) hvis jeg ikke husker helt feil står han også bak motoren i supraen til aasebø som han kaller chuky :p Den som er i Chucky (USA-bilen) er helt original, bare eksterne deler der med noen av de konsultert av meg. Bortsett fra det har jeg ikke skyld i den bilen... :) I Chuckita (Euro-søstera hans, også kjent som Team NFS-Supraen) er motoren og alt rundt bygget av meg, ja.. den motoren lyder forresten navnet Frankenstein siden den er satt sammen av litt deler som egentlig ikke passer til hverandre... :p

GeTReibeAktienGesellschaf
10/03/12, 13:09
Har alltid sitti igjen med FØLELSEN av å mista litt skyv på lavt turtall når jeg har sløyfa mellom potte eller kjørt strake rør på ellers helt orginale motorer men alltid gått litt lettere på høyt turtall.

Veit at det er litt annen teknikk en med eksos anlegg ellers men ekstraktor grenrør kommer gjerne i 3-4 forskjelige utgaver i dimmensjoner og lengder i forhold til hva som er modifisert ellers.
Der er ikke alltid værstingen som er det beste alternative for alle formål.

SWR
10/03/12, 13:22
Har alltid sitti igjen med FØLELSEN av å mista litt skyv på lavt turtall når jeg har sløyfa mellom potte eller kjørt strake rør på ellers helt orginale motorer men alltid gått litt lettere på høyt turtall.

Veit at det er litt annen teknikk en med eksos anlegg ellers men ekstraktor grenrør kommer gjerne i 3-4 forskjelige utgaver i dimmensjoner og lengder i forhold til hva som er modifisert ellers.
Der er ikke alltid værstingen som er det beste alternative for alle formål. Jepp. Det å ta vekk ei mellompotte og bare fortsette i samme røret tar vekk et tuningpunkt og gjør effektivt eksoskollektoren MYE lenger.. og det påvirker ofte på den måten. :) Størst er VELDIG sjelden best.

Vegardb92
10/03/12, 17:54
Har 3" fra downpipe og bak på min B230F og må nok skuffe deg, du får INGEN effektøkning, med mindre du har en potte tett katalysator. Det bråker litt, men er ikke noe problem for meg. Ble kjøpt kun fordi jeg skulle ha turbomotor i våren og det gamle eksosanlegget var helt herpa og skrangla noe jævlig.

Motstand
10/03/12, 19:37
Med mindre motstand så kan det være at den trenger litt mer drivstoff, bare. De som tror at motoren "trenger" motstanden har bare bygget 18" eksosanlegg og så fora den med samme mengde som den fikk med 1.25" anlegg med KOLS og astma.... Mindre motstand = muligens litt mer luft = trenger kanskje litt mer drivstoff. :)

Det hørtes mer fornuftig ut ja:). Når det gjelder økt forbruk så spiller det ingen rolle for min del. Vant til 3 liter på mila uansett:p.

Vegardb92: Skal nok mere til enn kun eksos for å få mer futt i en sugemotor;)

Rart det ikke er noen som mener det motsatte her, men det sier vel bare litt om fornuften til Volvofolk:)

SWR
11/03/12, 00:40
Det hørtes mer fornuftig ut ja:). Når det gjelder økt forbruk så spiller det ingen rolle for min del. Vant til 3 liter på mila uansett:p. Forbruket går faktisk opp hvis den får for lite bensin.. går den magert, brenner den dårlig og en må gasse mer for samme effekt.. og endel av den magre blandinga brenner så dårlig at den ikke engang forbrenner skikkelig... derfor stinker det bensin bak bilen og folk tror den får for mye. Men det er ofte feil... har du 3 liter på mila i snittforbruk uten bly på pedalen så hadde jeg nok justert den litt... :)

Motstand
11/03/12, 03:05
Det forbruket var vel mest på gamlebilen trur jeg. Gasser og tung gassfot er en dårlig kombo:p. 850`n er litt snillere.