PDA

Vis full versjon : Trenger hjelp med bruktbilkjøp!



Agnetha
06/03/12, 13:09
Hei.

Jeg har nå (endelig) bestemt meg for å gå til innkjøp at en V70 som min første familiebil. Jeg har satt en maks pris på ca 150 000,-.
Jeg har lyst på en D5 med automat og lurer derfor på hva jeg må passe på med en eldre slik bil?
Det må ikke være diesel og automat, men derfor spørs jeg her hva dere kan anbefale/tipse meg om :)

Ditch
06/03/12, 13:59
Automatkassen bør ha blitt flushet ordentlig regelmessig (rundt hver 60 000 km), ellers kan det bli dyrt!
Hvis den slår veldig ved giring kan det være en indikasjon på sliten kasse, eller bare oljen. Spør litt rundt det, og sjekk gjerne peilepinnen for farge på olje på kassa hvis du har mulighet.

Tore
06/03/12, 14:10
Generelt viktig at bilen er godt vedlikeholdt. Alle servicer må være tatt til riktig tid, med dokumentasjon. Når bilen er på service får man også en oversikt over hva som er anbefalt utbedret; sjekk at også dette er gjort. Be altså om å få se dokumentasjon/faktura fra de ulike servicene bilenn har vært på; i alle fall den siste, siden der oppsummer status der og da...

Sjekk at motor og girkasse er tett og fin; ikke har noen lekasjer, og at automaten girer mykt og fint i alle opp og nedgiringer med ulikt gasspådrag. Sjekk at den ikke rykker og napper når du byttre mellom drive, park og reverse når bilen står stille. Dersom dette er ok er kassen sannsynligvis bra. Da anbefales det at du tar ett oljebytte på denne om du ikke har dokumentasjon på at det er gjort nylig. Og så fortsetter du med automatoljeskift hver 60.000 km. Jeg ville valgt en som ikke har blitt brukt til trekking av campingvogn etc.

Utover dette er det bare de helt generelle tingene jeg ville sjekket; at det føles greit, høres greit ut, at alt fungerer og at magefølelsen er god :-)

FroBe
06/03/12, 14:49
Nå har du allerede fått hørt om de kjekke men sårbare automatkassene på V70.

I tillegg til vanlige mekaniske slitedeler har 2001-2003 modellene svakheter med dårlige loddinger i instrumentpanel (DIM) og 1999-2001 modellene med bensin har elektroniske gasspjeld (ETU) som ryker etter noen år. Disse feilene får man normalt ikke feilkoder på.
Alarmsirenen er også en vanlig ting som ryker på gamle V70, sjekk om du klarer å utløse alarmen ved å åpne en låst dør gjennom et åpent vindu.
Jeg synes jeg har lest at D5 kan ha svakhet med virvelspjeld i innsuget, da mister man en del motorkraft.

Kjenner du noen med DICE/VIDA kan man koble til bilen og få lest ut feilkoder, hvis ikke kan man lese lagrede feilmeldinger i bilen med denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?16850-S60-V70N-Lese-av-basic-feilkoder-med-innebygget-modul-)) prosedyren.

Har du lyst til å lese litt mer om vedlikehold av disse bilene finner man mye informasjon samlet på denne (http://www.freewebs.com/howardsvolvos/) amerikanske nettsiden, men der står det ingenting om dieselmotor.

Vatnehol
06/03/12, 15:36
d5 har virvelspjeld fram til 06, de kokser seg som regel fast. da mister man en del effekt og fuel forbruket stiger en del.
lmm og lamda i front burde vært byttet om bilen har fått mer enn 120 000.

andre slite deler som er gjengangere på disse er slitte foringer bærearmer, øvre motor foringen på tverrstaget over motoren, girkasse foringen som sitter i underkant fast i traversen, tårnlagerene og foringer på dempere i front, se om toppen på demperene står i senter av hullet, om ikke så må de byttes ut.

Agnetha
06/03/12, 17:27
Takk for gode tips så langt, dette skal jeg passe på når jeg er og tester :)

Hvordan ser denne ut for dere?:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33187272

GLTOslo
06/03/12, 20:22
Et stoooort minus her er manuelt klima som så vidt jeg vet er ganske uvanlig på disse bilene. Et pluss er jo subwooferen :)

FroBe
06/03/12, 21:07
Av bildene er det ikke mulig å se om førersete virkelig er elektrisk justerbart med minne, men passasjerstolen ser ut til å være manuell justering.
Som GLTOslo sier er opplysningen "Klimaanlegg" feil.
Diff-sperre har jeg lite kunnskap om, kanskje noen andre vet om dette er sannsynlig?
Hvis bilen har antiskrens skal det være en knapp merket DSTC foran girspaken, uten denne er det kun STC antispinn.

locked
06/03/12, 21:16
Takk for gode tips så langt, dette skal jeg passe på når jeg er og tester :)

Hvordan ser denne ut for dere?:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33187272
Nei nei nei nei...

Ligg unna bilar med manuelt varmeapparat. Det er ein uting og høyrer åttitalet til. Det er ikkje meir enn et år sidan eg såg ein sånn V70N med manuelt varmeapparat og eg trudde nesten ikkje mine egne auge! Du kjem til å angre kvar dag du skal på tur at du ikkje har klima når du må sitte å regulere temperaturen undervegs pga endringar i motortemperatur og utandørstemperatur!

I tillegg ser jo midtkonsollen mildt sagt jævlig ut med det gammaldagse greiene!

Mulig det går å ettermontere klimaanlegg, men i så fall er det nok ei kostbar affere (min. 10 000kr)

Sportsstolar er dei gode, comfortstolar som dei andre heiter er ikkje noko særleg (det er jo ei smakssak, prøv begge!) (det er to typar, sport og comfort så er det med og uten skinn som er forskjellen)

Sport:
http://i783.photobucket.com/albums/yy112/jenshelg/Anna bilrelatert/sport.jpg

Comfort:
http://i783.photobucket.com/albums/yy112/jenshelg/Anna bilrelatert/comfort.jpg

Agnetha
07/03/12, 08:24
Nei okei, da dropper jeg den. Jeg la ikke merke til at det var manuelt før dere nevnte det og jeg er enig i at det er merkelig, kan aldri huske å ha sett det på en slik bil før.
De setene du har lagt til bilder av locked, de var jo mildt sagt ganske like ;)

volvoRsport
07/03/12, 08:37
De setene du har lagt til bilder av locked, de var jo mildt sagt ganske like ;)

De nederste har så og si flat sittepute i forhold til sportssetene som er mye mer skålet.

Agnetha
07/03/12, 09:16
Åja :)

Men hvis jeg heller velger en med bensinmotor, bruker disse mye på milen i forhold til diesel? Og hvilken motor bør jeg se etter?

Agnetha
07/03/12, 09:22
Noe sånt som denne da? Den var jo veldig fin og det gjør ingenting at den koster litt mindre:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33598334

Tore
07/03/12, 09:42
Noe sånt som denne da? Den var jo veldig fin og det gjør ingenting at den koster litt mindre:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33598334

Fin bil, fin farge :-) Selv liker jeg mørke skinnseter (men kjøpte selv bil med lyse rett før jul...).

Denne har hverken diesel eller automat; Bensin synes jeg selv er gromt (Selv om nevnte bil jeg kjøpte før jul har diesel). Automat ville jeg ikke vært foruten. Dette blir personlige valg man selv må ta stilling til.

Ser at denne "mangler" elektrisk justerbare seter - det synes jeg i grunnen er greit - siden slike ting fort er ekstra mikkmakk som kan gi problemer når det slutter å fungere (10 år gammel bil, elektronikk osv...)... Men igjen avhenger dette av hvor mye man justerer på greiene. Selv vokser jeg lite fra dag til dag så mitt sete står somregel i ro... Dama har egen bil med egne innstillinger...

Men kjøp av en 10 år gammel bil krever undersøkelse og prøvekjøring. Tidligere eieres missbruk av bilen kan medføre mye prakk. Så let etter en som er "perfekt" holdt, noe man må oppleve bilen for å kunne vurdere.

locked
07/03/12, 11:47
Nei okei, da dropper jeg den. Jeg la ikke merke til at det var manuelt før dere nevnte det og jeg er enig i at det er merkelig, kan aldri huske å ha sett det på en slik bil før.
De setene du har lagt til bilder av locked, de var jo mildt sagt ganske like ;)
Du ser det best på at sportsstolen har to rette tversgåande sømmar i sitteputa mens comfort har ein bua søm fremst.

Agnetha
07/03/12, 14:37
Fin bil, fin farge :-) Selv liker jeg mørke skinnseter (men kjøpte selv bil med lyse rett før jul...).

Denne har hverken diesel eller automat; Bensin synes jeg selv er gromt (Selv om nevnte bil jeg kjøpte før jul har diesel). Automat ville jeg ikke vært foruten. Dette blir personlige valg man selv må ta stilling til.

Ser at denne "mangler" elektrisk justerbare seter - det synes jeg i grunnen er greit - siden slike ting fort er ekstra mikkmakk som kan gi problemer når det slutter å fungere (10 år gammel bil, elektronikk osv...)... Men igjen avhenger dette av hvor mye man justerer på greiene. Selv vokser jeg lite fra dag til dag så mitt sete står somregel i ro... Dama har egen bil med egne innstillinger...

Men kjøp av en 10 år gammel bil krever undersøkelse og prøvekjøring. Tidligere eieres missbruk av bilen kan medføre mye prakk. Så let etter en som er "perfekt" holdt, noe man må oppleve bilen for å kunne vurdere.

Da må jeg se hva jeg finner her i Hordaland, er ikke bare bare å reise til Fredrikstad for å prøvekjøre en bil..

FroBe
07/03/12, 14:46
Jeg vet ikke hvor mye V70 uten firehjulstrekk bruker, men målet mitt er å klare å komme under 1 liter bensin per mil med full bil på langkjøring...

Mest småkjøring (1-2km) nå i vinter, da ligger den på nesten 2 liter per mil :(

Vatnehol
07/03/12, 14:49
min 2.4t ligger på 0.85 sirkus på langkjøring. det er med chip vel & merke.
blandet 0.94
full gass, alt volum den klare å trykke gjennom :p

immortal92
07/03/12, 14:56
Min S60 2.0T går på under 0,7 på langkjøring om eg er forsiktig på gassen.. Men om du skal over fjell etc så øker såklart dette.

Ditch
07/03/12, 17:17
V70 D5 - to personer, bikkje, full bil, 2 uker, 2500 km i norge, endte på 0.62, og da hadde jeg ikke resatt den da jeg startet, tror det var rundt 0.75.
Og mesteparten av de km var fra kristiansund til stavanger :rolleyes:
Men gjennomsnittlig er rundt 0.76 tenker jeg

lyskespark
07/03/12, 19:11
Siden det er jeg som selger bensin V70'en som det blir vist til :-):

* Rekorden i lavt bensinforbruk: 64liter på 90 mil (0.71 l/m) (Full bil, Fredrikstad/København). 120-130 km/t stort sett.
* Største overraskelse: Fredrikstad-Fagernes, tur-retur, + turer opp og ned på fjellet. Full bil, to sykler på taket, tre sykler på tilhengerfestet. 66 liter på 70 mil. 0.94 l/m.
* Småkjøring ligger på rundt literen.

Agnetha
07/03/12, 19:32
Siden det er jeg som selger bensin V70'en som det blir vist til :-):

* Rekorden i lavt bensinforbruk: 64liter på 90 mil (0.71 l/m) (Full bil, Fredrikstad/København). 120-130 km/t stort sett.
* Største overraskelse: Fredrikstad-Fagernes, tur-retur, + turer opp og ned på fjellet. Full bil, to sykler på taket, tre sykler på tilhengerfestet. 66 liter på 70 mil. 0.94 l/m.
* Småkjøring ligger på rundt literen.

Artig at du er medlem her inne da :)


Sånn det ser ut etter det dere skriver så er det jo ikke så stor forskjell i forbruket sånn egentlig.

lyskespark
07/03/12, 19:50
Artig at du er medlem her inne da :)

Hehe, det hører med til å være entusiastisk Volvo-eier det.

Lykke til med biljakten. Det er masse fine V70'er å velge i mellom nå, men hvis du går for automat, så pass på å få en velholdt en.