PDA

Vis full versjon : Oppgradering av V50



Zeppo
06/03/12, 00:32
Hei!
Er ny her inne, og ikke eier av Volvo foreløpig... Men vurderer å kjøpe Volvo V50.
Synes R-design gjør seg på disse bilene, og føler nesten dette er et must! Er dette noe som kan ettermonteres på V50'er uten? Hva snakker vi evt. i pris?
Ellers lurer jeg på om slikt som ryggesensor, bluetooth, navigasjon o.l. kan ettermonteres? Og hva vil slikt koste?
Er 1,6 D en grei nok motor eller må man opp på 2.0?? Noen som evt. har erfaringer med chipping av 1,6?

Mye spørsmål her nå... ;) Men håper på gode tilbakemeldinger! :)

På forhånd takk!

Snusmoen
06/03/12, 11:20
Tror det meste av det kan ettermonteres, men det koster nok en del. For du må garantert bytte ut mye grunnet at slikt ofte er bygget inn.

Har selv en V50 R-design med D2 motor, og synes det er helt greit. Går veldig billig og bilen er ganske lett så det er ikke mangel på krefter synes nå jeg da. Og bilen jeg hadde før denne var en 940 LT. Altså en 2.3l lavtrykksturbo som var chippet og ladet 1 bar (riktignok bensin). Såklart går en D2 (1,6l) dårligere, men mye annet som veier opp for dette :P

Zeppo
06/03/12, 18:12
Ok! Takker for tilbakemelding!
Er jo ikke ugunstig at bilen er rimelig i drift i disse tider... ;) Og du har et poeng i at det er en lett bil. Samme motor brukes vel i større og tyngre biler åsså!?
D2 er videre utviklet 1,6 D, eller samme?

Zeppo
06/03/12, 18:14
Var forresten inne å så på V50'en din. Veldig fin bil! :)

Zeppo
06/03/12, 18:17
Er det noe man bør være spesielt oppmerksom med disse bilene? Snakker da modeller fra 08 og nyere.

R_Chris
06/03/12, 18:39
R design er nok en nødvendighet på disse bilene synes jeg også. I tillegg trenger bilen en senk (den er utrolig høy fra fabrikk). Som en hovedregel er at utstyr som du ønsker, prøver du å få med fra fabrikk (navigasjon kan jeg nesten med sikkerhet si at du bare kan glemme, men det finnes Garmin software/hardware, samt OEM skjermer som man kan få kjøpt. Da må du imidlertid bytte dash, og det koster dette også). Det billigste å ettermontere er nok ryggesensor, men det koster over 5000,- i Sverige før montering. Bluetooth er ikke alle bilene som kan inegreres (husker ikke akkurat fra hvilken årsmodell) på, men kan man jo kjøpe en "dings" fra Clasern eller no.

Når du spør om du "trenger" 1.6 eller 2.0, må du nesten spesifisere ditt prissjikt. Jeg vil selvfølgelig anbefale de nye diesel rekke femmerene (D3/D4). Helt annen bil og motor enn det "rakleværket" som en firer er (1.6 og de gamle 2.0), men dette koster da mye mer. Chiping av en 1.6 gir deg ikke så veldig mye, men dette avhenger om du vil ha de gamle 1.6, DriveE, eller de nye D2. Sjekk ut ricaab.se så ser du selv.

Zeppo
06/03/12, 20:08
Takk for tilbakemelding og god info!
Så for meg at nav. vil være litt drøyt å ettermontere ja... ;)
Når det gjelder motor og prissjikt, er det nok 1.6 eller 2.0 som er alernativene for meg... Dessverre... ;)
Om man skulle gå for de større motorene, snakker vi vel ganske mye høyere pris... Og i det prissjiktet finnes det jo veldig mange fine biler... ;)
Men atter en gang takk for god info! :)

Mr. Crepsley
06/03/12, 20:12
Er kjekt å vite at både 1,6 og 2,0 er Peugeot sin HDI motor. Jeg er mekaniker på et Peugeot verksted, og vi har ikke mye problemer med disse motorene. De problemene som er, er hovedsaklig luftfilterbokser som gnager hull på kjølevannslanger, pga dårlige gummifester og idiotisk plassering. Jeg mistenker at Volvo har flyttet denne til en helt annen plass, og vil derfor slippe unna disse problemene.

Zeppo
06/03/12, 20:17
Ok! Kjekt å vite det ja! :) Peugeot bruker å ha bra dieselmotorer. Har åsså hatt Peugeot tidligere, go erfaring ang. motor der.
Takk for info!

Snusmoen
06/03/12, 23:42
Nei det er absolutt ikke ugunstig med en bil som er rimelig i drift :P Vet at V70 også kommer med samme motoren, men at den da blir litt for liten. D2 er videre utviklet tror jeg. Mener å ha lest at 1,6 D har 109 hk, mens D2 har 114hk. Ikke akkurat store forskjellen men, hehe.. Har ihvertfall klart å kjøre min fra Gran til Asker på 0,32 l/mil

Snusmoen
06/03/12, 23:43
Er det noe man bør være spesielt oppmerksom med disse bilene? Snakker da modeller fra 08 og nyere.

At du får en del blikk fra misunnelige mennesker :P haha

Zeppo
07/03/12, 00:25
Hehe! Det kan man vel leve med... ;)

Zeppo
08/03/12, 06:27
Noen erfaringer med 2.4D på 163 hk??

Kenneth R
08/03/12, 06:44
Nei det er absolutt ikke ugunstig med en bil som er rimelig i drift :P Vet at V70 også kommer med samme motoren, men at den da blir litt for liten. D2 er videre utviklet tror jeg. Mener å ha lest at 1,6 D har 109 hk, mens D2 har 114hk. Ikke akkurat store forskjellen men, hehe.. Har ihvertfall klart å kjøre min fra Gran til Asker på 0,32 l/mil

Det er ikkje stor forskjell i tall på motorene, men D2 funker mye bedre enn 1,6d. D2 har mye høyere moment og en 6 trinns kasse som passer bra sammen med motoren.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Snusmoen
09/03/12, 12:29
Noen erfaringer med 2.4D på 163 hk??

Hmm.. Fattern tror jeg hadde 163 hk i V70n sin. Helt grei motor det med godt drag. Synes kanskje det tok litt lenger tid før det skjedde noe, men allikvel merkbar forskjell når det da skjedde :P Er vel femmer det, er det ikke?

-Tommy
09/03/12, 21:13
Er ikke 2.4D med 163HK til disse bilene. C30/S40/V50/C70 ble levert med D5 på 180HK, passer disse bilene fint, sinnsykt skyv :D

Zeppo
09/03/12, 21:45
Har ikke så god kjennskap til Volvo sine motorer... Men trur d er en femmer ja...
Virker som flere motorer på samme volum (ca. iallefall),men ulik effekt og ulike betegnelser/navn...
Ble litt usikker selv om V50 hadde denne motoren... Men står en annonsert hos forhandler, hvor denne motoren er oppgitt...
Kanskje en D5 på 180 hk da...!? ;)

-Tommy
09/03/12, 22:05
Er en femmer ja. Hvis det er en 2007-2011 modell med 2.4L dieselmotor så er det en D5 på 180HK :D Men ja, flere av dieselmotorene til volvo har samme volum, men forskjellig betegnelse og effekt.

Zeppo
09/03/12, 22:12
Ok! Takk for info! :) Er en 09 mod. Så da har vel forhandleren surra litt... ;)