PDA

Vis full versjon : Getrag 265 mellomaksel.



smokemaker
05/03/12, 22:30
Noen som vet en god oppskrift på mellomaksel på getrag 265 kassa til org bakaksel. blir det bare å ty til kardang service oslo, eller har noen et triks eller 2?

Noe som er bedre enn hardykoblinger, evt hvordan fungerer det, er ikke likt boltmønster på hardy bmw og volvo aksel ? ..

Kjempemessig om det kommer noen innspill :)

ArneR
05/03/12, 23:28
Greit å få med hvilken bil det er snakk om?

Når jeg monterte Getrag 265 i 240'n, tok jeg en fremre del fra 740 med M47 og kappet den noen cm. Bruker original volvo hardykobling.

smokemaker
06/03/12, 17:54
Er i en 240 jeg og skal ha den i :)

Men den mellomakselen ifra 740, m/m47, har den slik "3-tagger" endestykke på mellomaksel? så den passer på en bmw kasse altså ?

ArneR
06/03/12, 17:59
Ja, er samme hardykoblingen på 240, 740 og 940, og det er samme boltmønster på Getrag 265, og sikkert 262 og 262CR også. :)

Når jeg kappet og skjøtet min fremre del fra 740, skar jeg den i enden mot opphenget i midten, på en sånn måte at enden med innvendige splines kunne tres inn i røret og sveises, så jeg fikk styring der. Ellers blir det butt i butt, med stor fare for kast.

Tok dessverre ikke bilder av det.

smokemaker
06/03/12, 18:12
Men i enden av den mellomakselen jeg har, så er det jo 4-bolta ? mulig jeg missforstår saker og ting her men.. :)

ArneR
06/03/12, 18:29
Ah, du har den typen med kryss ved girkassa da? Men delene passer omhverandre, så du kan tre på en annen fremre del med hardykobling i den bakre delen du har på bilen.

smokemaker
06/03/12, 21:42
Ja, det har jeg. stemmer, men da får jeg bare få tak i en fremre del av riktig aksel. og dreie meg et skøtestykke evt :)

ArneR
06/03/12, 21:56
Du trenger ikke mikse med skjøtestykke om du korter en 740 fremre aksel som sagt, om du sliper opp i sveisen (men ikke helt igjennom) på bakenden (der mellomakselopphenget er), så ser du "innmaten" til enden med innvendige splines inni der. Slip deretter langs med akselen framover, til du har passert splines-enden. Mål deretter opp hvor lang akselen trenger å være, og kapp bort det du ikke trenger. Så trer/banker du bare inn den løse splinesdelen i røret som nå forhåpentligvis er i rett lengde og sveiser fast den.

smokemaker
06/03/12, 22:03
Aha..! ja men da skal du ha hjertelig takk :) Da skal jeg få gjort det. bedre det enn å drive med dobble hardy og slikt. du vet ikke om en fremre del av en mellomaksel da?

Er vel ikke værre enn å sette ut en annonse da men..