Logg inn

Vis full versjon : Sveise igjenn takluke.



Amundsen T5r
05/03/12, 17:04
Hei. Noen her som har sveisa igjenn takluka og fått et ok resultat som evnt kan guide meg til en fremgangsmåte? :-D

Mvh

kermitt
05/03/12, 17:21
hvilken bil? 700/900 er luka alu så det blir vanskelig å sveise.

Amundsen T5r
05/03/12, 17:24
240....

Vetluss
05/03/12, 19:40
Vil anbefale og legge tepper over rutene :p var med på og sveisa luka på en bmw og da gikk bakruta til helvette

Amundsen T5r
05/03/12, 20:57
Detta er et tomt skall. Men tilbake til topic. Noen som har gjort detta å kan gi meg litt tips og råd??

Vetluss
05/03/12, 21:00
Detta er et tomt skall. Men tilbake til topic. Noen som har gjort detta å kan gi meg litt tips og råd??


Husker vi tok vekk alle lister. og hadde 4 små jernstenger på ca 10 cm som vi presset inn på hver side av luken. forran,bak og på begge sider. og la en god sveis over det. er det bidrage jeg kan komme med. tror ikke vi gjorde noe mer.

Amundsen T5r
05/03/12, 21:22
Okei. Men er det ikke ganske stor sansynlighet for at platene slår seg å blir bulkete? :-)

Vetluss
05/03/12, 21:47
Tror ikke det skjedde med den vi holdt på med. hvilken plater du tenker på btw?

Adrian S
05/03/12, 21:49
Vist du har mest mulig avstand ifra hvert punkt og kjøler ned med trykkluft og har en liten pause mellom punktene når du holder på så skal det nok gå fint men kommer jo til å ta sykt lang tid.

Typiske er jo at du blir litt ivrig så blir det bare mindre og mindre kjøling/pause så plutselig slår det seg:(

Dette gjør eg på en bakskjerm og på taket er det jo enda større overflate så kanskje du må ha enda lengre pause, er jo nesten bedre å kappe taket fra en anna bil da vist du har muligheten og lysten til å prøve det.

Amundsen T5r
05/03/12, 22:16
ja okei. ja har litt trua på kjøling rett etter også vente til pungtene er kalde, hvertfall jo tettere dem kommer hverandre :-)
veit det er en inne på forumet her som har gjort det, men husker ikke hvem...

Adrian S
05/03/12, 22:32
Mener eg har sett bilde når noen har gjort det på en anna type bil. Tror de tok 4-5 stenger å punkta de på kryss og tvers sånn at takflaten skulle bli stiva av og forhåpentlig ikke få muligheten til å slå seg. Men vet ikke hvordan det gikk.

Er det pga bur du skal sveise igjen luken?

kermitt
05/03/12, 22:51
Jeg tror egentlig at jeg ville prøvd å bytta hele takskinnet. Har lite trua på å sveise igjen sånt å få det bra.

Erlend Dystland
06/03/12, 08:08
Måtte ha vært bedre å skrella av hele "takplata" og heller bytta den ut med en plain takplate fra bil uten takluke.
Har de som foretrekker takluke på bilene sine, så bytte er det sikkert noen som er intressert i :)

Amundsen T5r
06/03/12, 20:49
Er pga bur ja. Har hvertfall skjært ut kassa nå så får se hva som skjer :-)

christer
06/03/12, 21:41
jeg er ikke noe racer på å sveise, men skal vel en del til for att den ikke slår seg i det hele tatt, værste som skjer er att du må frem med hammer og sparkel, sparkle må du jo uansett i sveise skjøten etter du har slipet sveis. jeg ville også lagt under en stiver på plata du skal sveise inn, så slepper plata og "boing boing" hvis du trykker litt den. greit å ha den litt stiv. det beste i forhold til å få plata i rett mål er vel og ha en plate som er større enn hullet og kutte den til samtidig som du sveiser så du slepper unna med så lite sveis som mulig. går også ann og ta mål av platestykket du har skjert ut fra før, eller hvis du har tatt ut bare luka, så skjær plata etter luka. så er det viktig å ta seg VELDIG god tid når du sveiser, kjipt å helsparkle taket for du tenkte og spare litt tid, bedre og bruke LANG tid på svesinga enn og bruker LAAAAANG tid på sparkling. håper detta hjalp litt. stiveren jeg snakket om litt tidligere i post er vel også greit å få på etter att du har sveisa igjen luka. klarer du og holde plata fin når du sveiser den er det vel heller ikke vits og ha stiver under. i og med du skal ha bur skal du vel ikke ha noe taktrekk?

Dan Bay-Johansen
06/03/12, 21:58
Hva med å lage plate med fals? Da blir det jo to lag der du sveiser, noe som vil gjøre det stivere og mindre sjanse for at det slår seg...OG det blir mindre sveising?

Jeg har aldri gjort det selv, så hvor god metode det er vet jeg ikke;-)

christer
06/03/12, 22:16
Hva med å lage plate med fals? Da blir det jo to lag der du sveiser, noe som vil gjøre det stivere og mindre sjanse for at det slår seg...OG det blir mindre sveising?

Jeg har aldri gjort det selv, så hvor god metode det er vet jeg ikke;-)
Klart, plata må jo ha en "fals" riktig bue i forhold til resten av takplata, hvis ikke vil det jo se ganske teit ut:) glemte jeg forresten nevne i min post

Amundsen T5r
06/03/12, 22:57
Min plan var isåfall å bruke selve luka som sveisemateriale. Sia den har takets form.

Dan Bay-Johansen
07/03/12, 21:54
Når jeg sier fals (skal ikke påstå det er riktig ord på det) så mener jeg at man lager en kant som er ca 1mm lavere og kanskje 20mm større enn selve "hullet" hele veien rundt. Man kan da bore hull i enten takplata og så punkte den fast overfra og ned, eller bore hull i innsveisingsplata og punkte undenifra.

Amundsen : Må skjøte den da, er den ikke typisk rundt 5mm mindre hele veien ? Ser poenget med å bruke den though...

volvobrage
09/03/12, 19:18
Jeg tror egentlig at jeg ville prøvd å bytta hele takskinnet. Har lite trua på å sveise igjen sånt å få det bra.
Heilt klart det eg ville gjort og!

Kjem ikkje til og sjå ut i måneskinn ellers trur eg..Uansett kor forsiktig ein er så vil det alltid trekke seg litt og det vil jo vise ekstremt godt på taket