PDA

Vis full versjon : Volvo 850: Motor dør under kjøring!



Stian-oe
05/03/12, 11:19
Jeg har en 1995 modell Volvo 850. Den har i løpet av det siste året hatt en tendens til å dø under kjøring.
Dette skjer uregelmessig og helt uten forvarsel, dvs ingen tegn som "lugging" eller treg reaksjon når en gir gass. Noen ganger kan jeg kjøre mil uten at det skjer noe og andre ganger kan det skje 3-4 ganger i løpet av 1 times kjøring. Det som oppleves som rart er at den starter fint etter et variabelt antall forsøk( etter 2-6 forsøk).
Kan for øvrig opplyse om at bensinpumpe er byttet for 8 måneder siden. For 2 måneder siden hadde jeg den på Volvo verksted som leste av feilkoder og byttet strømstyringsreleet. Men problemet er der fortsatt!

Har nå lest rundt i forumet her og får et inntrykk av at det kan være en kombinasjon av mange faktorer og lurer på om det er noen som har opplevd noe lignende og funnet ut om det er en enkel del/ting som er problemet? Slik at en forhåpentligvis kan unngå å bruke en årslønn på bytte deler når en feilsøker dette problemet.........

Ligner veldig på det Jørgen skriver om sin 850 T5 den 24.februar.

Alle bidrag mottas med takk! :)

ola normann
05/03/12, 16:34
Bensinpumpe releet varer ikke evig på disse bilene (nå vet jeg ikke hva du mener med strømstyringsreleet, så det er mulig det er det du har byttet?)

Kamaksel sensor er kanskje en mulighet (mener den kan gi "morsomme" feil)

Hva slags motor er det snakk om?

Stian-oe
05/03/12, 17:02
Det er snakk om en 2,5L motor. Og angående Relee så er jeg usikker på om det er flere for å styre ulike funksjoner på motoren, men Volvo verkstedet byttet relee som det var feilkode på.

WildRover
06/03/12, 12:31
Hadde samme problem på min 850. Men fikk et tips om å bytte nøkkel, så jeg tok i bruk reservenøkkelen og siden har jeg ikke hatt stopp. Dette er ca 2 år siden. Vet ikke om dette hjelper deg men.

Stian-oe
06/03/12, 21:13
Takk for forslaget, men tror ikke det virker for min del siden jeg regelmessig de 2-3 siste årene har byttet på å bruke de 2 nøkklene jeg har.

Jan
08/03/12, 15:10
Jeg har hatt noe som likner på min, jeg er ikke helt i havn enda.
Hadde den inne på verksted en tur og da fant de at sensoren på svinghjulet 96/2,5l 10v automat var i ulage, byttet den men det hjalp ikke.
Ny tur på verksted, de avdekket at det kunne være bensinpumperelet eller motorstyringen, byttet bensinpumperele, har ikke fått testet det helt enda da kassa havarerte.

Men som en nødløsning koplet jeg nødstrøm til bensinpuma med egen bryter, så når bensinpumpereleet koplet ut så koplet jeg inn...

Nå kan det nevnet sat lambdaen også var gåen så den er også byttet.

Stian-oe
08/03/12, 15:24
Nærmer seg vel noe som mulig kan være fasit siden jeg allerede har byttet bensinpumpe releet og bensinpumpen. Er riktig nok en del potensielle deler igjen å bytte men heller vel mot at neste for tur blir Lambdaen og sensor ( Posisjonsgiver ) på kamaksel.

vegarols1
08/03/12, 17:54
det er ikke forskjell på at det er værst når det rægner og er vått ute til det er knusk tørt?

MacGyver
14/03/12, 08:56
eg hadde ett lignende problem med min volvo 740 gl 2,3l, automat, den hadde tedens til å daue i det eg slapp gassen, er skifta eg både fordeler, plugger og mm men d viste seg at det va ett luftehull på blokka under inntaket tror eg an satt som va tett. fikk ikke noe feil etterpå..

Stian-oe
15/03/12, 12:09
Skal kikke etter dette luftehullet på blokka siden det er ukjent for meg at det finnes noe slikt på blokka til 850.

Stian-oe
15/03/12, 12:10
Nei, tørt eller vått spiller ingen rolle. Den har dødd både på våt og tørr dag.

MacGyver
15/03/12, 12:36
hmm... kontroller tennkablene evt bytte.. hvis disse er gamle kan du ha periodisk problem med å få god nok kontakt. jeg kom på at jeg skiftet disse på min bil da jeg renset denne luftepluggen. håpe at det kan hjelpe

når det gjelder luftehullet så er jeg ikke sikker men der er jo verdt ett forsøk :cool:

Erlend
15/03/12, 17:57
kan det være tenningslåsen din? kan være startsperren som kødder det til for deg.

jim10v
24/03/12, 21:18
jeg har akkurat det samme problemet med 2.5 10v motoren min. noen ganger kan det skje 2-3ganger 1 dag. Så kan det gå lang tid opptill 2-3mnd før det skjedd igjen. lamdasondelampa har lyst lenge så jeg lurer på omdet kan være den ja? skal skifte den i løpet av kort tid nå, så da blir det spennende å se. Har hatt problem med min starter, den suste bare når jeg skulle starte, så plutselig slo den inn. men nå har jeg byttet den å nå den fungerer fint. Litt spent på om motoren dør plutselig nå etter starterbytte. Litt rart om det er den som gjør det men....vi får se:)

Stian-oe
29/03/12, 15:44
Etter å ha sjekket og byttet ut de mekaniske delene som bensinpumpe, fordelerlokk m/rotor har jeg byttet følgende deler som styrer de 2 viktigste tingene som gjør at motoren går som den skal: Bensinpumpe reelet og posisjonsgiveren på kamakselen.
Etter at posisjonsgiveren ble byttet har ikke motoren dødd. Så for min del var det tydeligvis posisjonsgiveren som var problemet.