PDA

Vis full versjon : Ditec lackbehandling på ny bil - eller bare håndvask med høytrykk?



Nummer5
05/03/12, 08:49
Hei,
Nok en gang....
Hva er best blant disse to valg på ny bil - metallic farge(sort):
NB! Forutsetning: Polerer svært sjeldent bil. Vasker bil en gang i blant = ikke så mye muligheter til dette.

1. Ditec behandling med forsiktig håndvask(ikke svamp...)) med høytrykk noen ganger i sommer-vinterhalvåret.
2. Ikke lakkbehandling - Bare forsiktig håndvask(ikke svamp...)) med høytrykk første året noen ganger i sommer-vinterhalvåret.

Med dette utgangspunkt - gjør Ditecbehandlingen bilholdet mye enklere og bedre?

mvh

todleif
05/03/12, 10:19
Ein bil bør ha beskyttelse på lakken. Da er ditec ein av mange valg.
Ditec er ingen mirakelbeskyttelse, so bilen blir fortsatt ripete. Er selfølgeligt bedre å ha beskyttelse på enn ikkje å ha beskyttelse på.

Ved vask er det greit å ha på avfetting, spyle dette av og deretter håndvask med 2 bøtter.

Nummer5
06/03/12, 10:28
Takk for svar.
Jeg tolker dette hen som at det er bedre å bruke drøye 4lapper på ditec, fremfor å prøve å holde lakken fin uten ditec - med bare enkel håndvask og høytrykk. Etter-kostnaden pr. 18 mnd. er sikkert også lønnsom.

Alternativet mitt er som nevnt et "dårlig bilpleie" med håndvask og høytrykk kun en gang iblant. For meg er det bare enten Ditec eller ingenting - uten at andre lakkbehandlingsmetoder så langt ifra er noe dårligere av den grunn. Og ikke minst fra perfeksjonistene her inne som gjør det selv.
Derfor lurte jeg på om disse drøye 4lappene + etterbehandlingene egentlig var bortkastet pengebruk - i forhold til svært enkel bilvask en gang i blant :)
:)

Blackhawk
11/03/12, 18:35
Ja jeg kan i allefall gå "god" for Ditec, skal ha etterbehandling på min bil nå
her i Sverige. Du har sikkert sett denne tråden:

http://forum.vccn.no/showthread.php?22734-V70II-08-Ditec-eller-Toughguardbehandling

her har jeg postet en del bilder av min sorte Volvo S80, etter Ditec behandlingen ble
gjennomført. Føltes nesten blankere, enn når jeg hentet bilen ny hos bilforhandleren.
Synes helt klart det er enklere å holde bilen ren, samtidig som den holder seg
bedre i lakken - med slik lakkbehandling (når man selv ikke har tid, til å polere og
vokse osv.). Den forrige bilen (S60) hadde fra før Permashine, og den er også helt
klart å anbefale. Men har hørt de fleste (spesielt på sorte biler), har anbefalt Ditec.


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/755.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/756.jpg

Nummer5
12/03/12, 23:24
[QUOTE=Blackhawk;541915]Ja jeg kan i allefall gå "god" for Ditec, skal ha etterbehandling på min bil nå
her i Sverige. Du har sikkert sett denne tråden:

http://forum.vccn.no/showthread.php?22734-V70II-08-Ditec-eller-Toughguardbehandling
QUOTE]

Hei og takk for betryggende svar...
Ja, jeg er egentlig ikke i tvil om at Ditec er bra. Brukte det en gang på svart solid(Toyota) - noe som førte til mange bemerkninger på fin lakk... Men usikker var jeg på Volvos metallic. Var det nødvendig liksom. Og ja - mener jeg da skal prøve innen noen mnd. gammel bil :-)

Allinn
17/03/12, 00:00
Henger meg på denne tråden. Jeg får ny bil i starten på mai (sort metallic) og vurderer en lakkbehandling for om mulig å holde den pen litt lengre. De to åpenbare mulighetene her i nærheten er Ditec eller Meguiars. Ditec er jo diskutert i denne tråden men er det noen som har erfaring eller inspill vedrørende Meguiars?

Nummer5
23/03/12, 10:52
Alternativt - Hvis ikke Ditec/annen lakkbehandling på sort metallic med ny lakk. -Enkelt og billig kan det gjøres slik???
1. Først skylling med høytrykk.
2. 1 bøtte med lunkent vann + egnet vaskemiddel -salo? og microklut.
3. 1 bøtte til skylling av klut.
4. Skylling med høytrykk
5. Tørking - tørr fille.
6 Polering med turtle wax.

todleif
23/03/12, 16:13
Alternativt - Hvis ikke Ditec/annen lakkbehandling på sort metallic med ny lakk. -Enkelt og billig kan det gjøres slik???
1. Først skylling med høytrykk.
2. 1 bøtte med lunkent vann + egnet vaskemiddel -salo? og microklut.
3. 1 bøtte til skylling av klut.
4. Skylling med høytrykk
5. Tørking - tørr fille.
6 Polering med turtle wax.


Ha på avfetting. F.eks. prickbort som tar asfaltflekker.
Spyling med høytrykk.
Ha på avfetting. F.eks. surfex som tar dritt + filmen på rutene.
Spyling med høytrykk.
Håndvask med 2 bøtter og vaskehanske. Bruk skikkelig bilsåpe! Eg deler bilen opp i 5 deler og spyler av når eg har vasket 1-2 deler. Såpen trenger ikkje å tørke inn på lakken.
Avspyling. (trenger ikkje å være høgtrykk no)
Tørking med tørkehåndkle.
Lakkrens.
Voks.
Ferdig.

Nummer5
11/04/12, 21:42
Ha på avfetting. F.eks. prickbort som tar asfaltflekker.
Spyling med høytrykk.
Ha på avfetting. F.eks. surfex som tar dritt + filmen på rutene.
Spyling med høytrykk.
Håndvask med 2 bøtter og vaskehanske. Bruk skikkelig bilsåpe! Eg deler bilen opp i 5 deler og spyler av når eg har vasket 1-2 deler. Såpen trenger ikkje å tørke inn på lakken.
Avspyling. (trenger ikkje å være høgtrykk no)
Tørking med tørkehåndkle.
Lakkrens.
Voks.
Ferdig.

Takk for fin info.
Det skal ikke brukes avfetting på ny lakk/ny bil - fikk jeg forklart. Ny bil skal heller ikke poleres første året.
Her er det tydelig delte meninger.
Første vask er unnagjort - da vel og merke uten avfetting og lakkrens og voks - slik instruksen er...
Resulat = skuffende dårlig.
På enkelte partier er lakken "ru" med alskens partikler som ikke bilschampoen tok.
Kanskje bilchampo fra Meguiars NXT tech Wash gir et langt bedre resultat eller må det til avfetting uansett???

todleif
11/04/12, 23:59
Du må nok bruke avfetting først.
Lakken bør være reinast muligt før håndvasken. Er ingen grunn til å la svampen dra dritten utover lakken og lage riper.

Ikkje avfetting, lakkrens og voks på ny bil er bullshit!! Det er amatøra med null peiling på lakk som hevder dette. På DCN er det fleire som har detaila heilt nye biler. Dei må fram med poleringsmaskina pga at lakken er langtifra perfekt. Dei bruker selfølgeligt avfetting først.
Heilt ny bil har bra herda lakk ifra fabrikken.

Med ein bruktbil som er nylakkert bør ein vente 1 måned før ein legger på voks og vasker vanligt.

Stian MH
13/04/12, 13:29
Hva du nå enn gjør, ikke bruk zalo på bilen. Det er till oppvask, du bruker ikke dassbørsta til å ta oppvasken med heller..!

Å si at bilen ikke skal poleres det første året er GPP(generelt pisspreik) den kan fint poleres dagen etter du har hentet den ut fra forhandler.