PDA

Vis full versjon : Hvilke turboer brukes på P2-plattformen, og hvilke passer bilen min?



a|ex
05/03/12, 01:38
Den originale 16T-turboen på min 2001 S60 T5 har nå overlevd et trimmet liv med over 200k på telleren, og jeg har nå bestemt meg for å skifte til ny da jeg mistenker at den har sett sine beste dager. Før jeg kommer så langt, tenkte jeg å høre med forumekspertisen her inne hva som er den mest fornuftige løsningen :)

KKK24-turboen som sitter på R- og T5-motoren på 2.4 liter er vel i manges øyne det naturlige valget når man først skal bytte/oppgradere turboen. Men det krever etter hva jeg har skjønt litt modifisering for å passe på bilen min, i tillegg til at jeg ikke ønsker noen dramatisk økning i toppeffekt av hensyn til automatkassa som allerede befinner seg litt i grenseland for hva den kan håndtere i lengden.

Det enkleste alternativet er vel bare å gå for en ny 16T, men ettersom prisen er så godt som lik for de litt større utgavene, kunne det vært greit med en oversikt over hvilke andre turboer man har å velge mellom som er bolt on/plug and play.

Det eksisterer jo både 18T, og 19T, men hva kan man forvente i form av effektgevinst? 19T sitter vel på 2000 R AWD om jeg ikke tar feil? Er det en vesentlig forbedring fra 16T? Er 19T (http://www.vivaperformance.com/turbo-upgrade-td04hl-19t-angled-flange/) det nest beste valget etter KKK24 mtp på ren ytelse, eller finnes det enda bedre alternativer i Mitsubishi-serien som vil passe rett på? Eller er det kanskje noen helt andre turboer som også bør vurderes?

I tillegg går jeg utifra at programvaren som sitter på bilen fra før og er tilpasset originaloppsettet blir verdiløs med en annen turbo, og at bilen må mappes på nytt? Er det noe annet som bør skiftes som følge av turbo-oppgradering? Ny og større intercooler blir uansett montert i løpet av våren :)

Hvis noen har en oversikt over de ulike turboene som brukes på nyere volvoer hadde det vært interessant :)

Vatnehol
05/03/12, 14:52
uten å være helt for sikker så skal turboene fra mitshu passe helt opp til 19t på t5 manifoilden. 19t er elendig turbo med noen merkelige flow charts, og har alt for mange peaker som har havarert en del motorer på swedespeed forumet.
du sier ingenting om hvor mye hk du har som goal her, men hvilken du bør velge er alt etter hvor du vil ha power bandet ditt, og vil du ha bunndrag og mid register så burde du bytter råder for du gjør noe mer da t5 rådene faktisk har blitt spagetti med 16t turbo i noen få tilfeller. bytter du råder så har du egentlig den mest trimmingsvillige volvo motoren som er i dag, fantastisk motor så fort du bytter råder :)
se på http://www.atechmotor.se/ de har veldig fristende trimmings steg til t5'n opp til 500hk:D

syns å huske at original manifoilden (facelift t5) og r er akkurat den samme. kom en oppdatering på den som gjor den utrulig mye mer effekttiv. Edit, alle facelifter har vel den nye eksos manifoilden tror jeg. de deler også 2.5l blokka.
se her forskjellen på gammel og nyere, eldste øverst.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/347.jpg
begge kan du porte mye! det gjør utrulig forskjell, man legger bare turbo eksos pakningen på eksos manifoilden og huler ut blåset på manifoilden til det strekker seg ut til pakningen, der er mye å hente som gjør veldig stor forskjell.


facelift t5'en har for tynne sylinder vegger, din 2.3t har tykk topp og tykke vegger, favoritt motoren til volvo trimmere!
velger du kkk24 så vil du kunn få top end power og ingen bunndrag.
jeg ville kanskje hoppet på en 18t istedetfor. kunn top end power er ikke mye kjørevennlig til vanligdags kjøring og fuel forbruk.

om du kunn bytter turbo uten å mappe bilen på nytt(både bsr og atechmotor gjør custom mapping.) så kan du få noe, men ikke mye mer effekt, og ett helt annet effekt register.

2 liter motoren prefacelift har vel 12t
2.4t prefacelift har 13t, faceliften 2.5t av denne har fikk 14t.
t5 prefacelift har 16t, mens facelift t5 har 15t for bedre bunndrag og kjørevennlighet.
og r pre og facelift har vel kkk24?

noen på swedespeed forumet har også montert kkk27 når de har trimmet.

aller enkleste når du vil ha så mye mer power er å kjøpe ett trimmings oppsett fra http://www.atechmotor.se , men du må til sverige for må mappe bilen hos de. utrulige og greie dyktige folk hos atechmotor.
bare å ringe de, de er åpen for diskusjon :)

gaupe
05/03/12, 14:57
2.4 t5'en har for tynne sylinder vegger, din 2.3t har tykk topp og tykke vegger, favoritt motoren til volvo trimmere!
velger du kkk24 så vil du kunn få top end power og ingen bunndrag.

Og kva baserar du det utsagnet på?

Vatnehol
05/03/12, 15:14
facelift er oppborret og har tynnere vegger ring maskinobil.se for å høre målene. også en stor grunn til atechmotor ikke leverer like kraftige trimsteg til faceliften som prefaceliften.
facelift har faktisk tykkere topp enn prefaceliften, men i utgangspunktet så holder toppen på prefacelift t5'n veldig bra.
svenskene vil kunn ha denne motoren(av nyere dato) når de skal trimme seriøst. fleste motor konverteringer der borte blir som regel denne.

med tanke på kkks24 turboen kunne jeg definert meg bedre, der er noe midrange og mest top end.

prøvde å skrive generelt her siden når noen spør om trimming så vil de ha 500+ og ender på 300-350 hk.

mye av logisk tenking, egen erfaringer, og lest andre erfaringer på diverse forum f.eks swedespeed, svxc volvospeed volvoclub.

gaupe
05/03/12, 15:16
med tanke på kkks24 turboen kunne jeg definert meg bedre, der er noe midrange og mest top end.

prøvde å skrive generelt her siden når noen spør om trimming så vil de ha 500+ og ender på 300-350 hk.

mye av logisk tenking, egen erfaringer, og lest andre erfaringer på diverse forum f.eks swedespeed, svxc volvospeed volvoclub.

Tenkte på KKK K24 ja, så mykje low end grunt kan du på ingen måte seie at det manglar, har ikkje spesielt store problem med å kome meg i gang, heller ikkje med 19T :)

Vatnehol
05/03/12, 15:30
men du har en helt annen motor, som har 0.2l mer som gir mye bedre bunndrag, høyere flow på fuel, som gir mer bunndrag, etc :)
du har bilen alle vil ha:D

prefaceliften t5'en med kkk24, som er ganske lavkompet(som også gir mindre bunndrag) får veldig lite bunndrag(0-2500rpm) og noe mid(2500-4000rpm), mest hig end power(4000-rødsone)

google flow chart på 19t turboen, den har veldig merkelige kurver i forhold til andre turboer, og peaker/spiker noe vanvittig som ødelegger motoren.
jeg ville ihvertfall styrt langt unna den turboen, og heller gått for en 18t eller 20t men over 19t så er de ganske sjeldne så det er lite prisgunstig.

a|ex
05/03/12, 15:46
Her var det mye interessante svar og lesestoff, skal komme med en grundigere reply senere, men bare for å understreke det så er jeg altså IKKE ute etter mest mulig power her, da jeg har en automat som ikke tåler all verden og jeg synes det er bra skyv som det fra før :) Vurderer som sagt bare en ny 16T også, siden mest mulig toppeffekt ikke er noe mål :) Men litt ekstra når man først skal skifte skader jo ikke, hvis det blir en god allround-løsning ut av det :D Og sånne diskusjoner som dette bidrar til gode løsninger!

a|ex
06/03/12, 01:52
uten å være helt for sikker så skal turboene fra mitshu passe helt opp til 19t på t5 manifoilden.

Men 16T, 18T etc passer også rett på R-manifolden går jeg utifra? Har fått inntrykk av det ihvertfall.


19t er elendig turbo med noen merkelige flow charts, og har alt for mange peaker som har havarert en del motorer på swedespeed forumet.

Gjelder dette biler som opprinnelig har en annen turbo eller på R-bilene som faktisk har den originalt? Det gav en liten demper på 19T-stemninga ja.


du sier ingenting om hvor mye hk du har som goal her, men hvilken du bør velge er alt etter hvor du vil ha power bandet ditt.

Er ikke ute etter mest mulig toppeffekt, men en driftsikker løsning med noe mer power til rådighet gjennom hele turtallsregisteret er nok å foretrekke.


og vil du ha bunndrag og mid register så burde du bytter råder for du gjør noe mer da t5 rådene faktisk har blitt spagetti med 16t turbo i noen få tilfeller. bytter du råder så har du egentlig den mest trimmingsvillige volvo motoren som er i dag, fantastisk motor så fort du bytter råder :)

Bytte råder? Er ikke det opplegget med stempler og ventiler og den pakka der? Medfører vel en ganske svær og kostbar jobb det da man vel omtrent må skru fra hverandre hele motorblokka eller? Det kan vel ikke anbefales for det relativt moderate nivået av tuning vi snakker om her, selvom det sikkert har sine fordeler? Eller tar jeg feil? :)


se på http://www.atechmotor.se/ de har veldig fristende trimmings steg til t5'n opp til 500hk:D

Mye som frister...men driftsikkerheten må ivaretas, og 300hk+ holder stort sett i lange baner føler jeg, selvom man alltid vil optimalisere litt ekstra :)


begge kan du porte mye! det gjør utrulig forskjell, man legger bare turbo eksos pakningen på eksos manifoilden og huler ut blåset på manifoilden til det strekker seg ut til pakningen, der er mye å hente som gjør veldig stor forskjell.

Hvor mye effekt snakker vi om og hvilke bakdeler har dette?


velger du kkk24 så vil du kunn få top end power og ingen bunndrag. jeg ville kanskje hoppet på en 18t istedetfor. kunn top end power er ikke mye kjørevennlig til vanligdags kjøring og fuel forbruk. om du kunn bytter turbo uten å mappe bilen på nytt(både bsr og atechmotor gjør custom mapping.) så kan du få noe, men ikke mye mer effekt, og ett helt annet effekt register.

Det gjorde ikke KKK24 noe mer aktuelt for meg nei. Hva er forskjellen i effektgevinst og andre parametre på f.eks 18T og 19T kontra 16T? Det må nok ny mapping til ja. Har jo en guru på området rett i nærheten her, i form av Turbo-Karlsen i Mjøndalen, men veit ikke hvor sofistikerte løsninger han kan bidra med til disse bilene.


2 liter motoren prefacelift har vel 12t
2.4t prefacelift har 13t, faceliften 2.5t av denne har fikk 14t.
t5 prefacelift har 16t, mens facelift t5 har 15t for bedre bunndrag og kjørevennlighet.
og r pre og facelift har vel kkk24?

Finnes det altså alt fra 12T til 20T i stigende rekkefølge mtp på effekt? Hva betyr tallene, og hvor starter og slutter egentlig serien? Passer alle til Volvo? Takk for svar! :D

Vatnehol
06/03/12, 15:20
Men 16T, 18T etc passer også rett på R-manifolden går jeg utifra? Har fått inntrykk av det ihvertfall.

er akkurat dette inntrykket jeg og sitter med, og at det er bare lufthuset som er forskjell fra 12-13t til 18t, ser på den 13t og 16t jeg har liggende så er det kun lufthuset som er større. jeg kan ikke begrunne dette mer en hva jeg har lest meg fram til. mener også på jeg leste at 19t har samme flens som resten, men er noe mer vag på den.
r-manifoilden er som sagt samme som sitter på facelift volvoene.



Gjelder dette biler som opprinnelig har en annen turbo eller på R-bilene som faktisk har den originalt? Det gav en liten demper på 19T-stemninga ja.

flow charts er statisk visning av hvordan eksos/luftstrømmene oppfører seg gjennom turboen på forskjellige trykk og flow, dette er utformingen av sneglehuset, og hva slags "vifteblad" og klaringer som turboen er oppbygd av, dette har ingenting med motorer å gjøre, det kan såklart forandre seg litt etter forskjellige motorer, de som driver seriøs tuning kjøper vanligvis ikke en turbo uten å ha sett flow chartet på den først, for da kan du se hva du kan forvente deg av ytelser, etc.




Er ikke ute etter mest mulig toppeffekt, men en driftsikker løsning med noe mer power til rådighet gjennom hele turtallsregisteret er nok å foretrekke.

da ville jeg anbefalt en 18t.




Bytte råder? Er ikke det opplegget med stempler og ventiler og den pakka der? Medfører vel en ganske svær og kostbar jobb det da man vel omtrent må skru fra hverandre hele motorblokka eller? Det kan vel ikke anbefales for det relativt moderate nivået av tuning vi snakker om her, selvom det sikkert har sine fordeler? Eller tar jeg feil? :)

rådene er "stakene" som holder fast stempelet i veiva som snurrer alt. skikkelige råder ligger på 5000kr per stk. så dette er såklart en veldig kostbar jobb og tidkrevende jobb, du må ned med hele motoren, dette har så klart bare fordeler.
det første som lager spagetti krøller ut av råder er for mye ladetrykk på lavt turtall. dårlig mappa chip har også ødelagt t5'er borti statene der rådene har bendet seg. dårlig mapping, dårlig fuel. for tidlig ladetrykk er hovedfaktorer for ødelagde råder.
men om du sikter på bare 350hk så vil jeg påstå du ikke trenger å bytte råder. selvom der er sikkert for som ville ha gjort det for å være 110% på de aldri går i stykker. personlig hadde jeg ikke gjort det.




Porting
Hvor mye effekt snakker vi om og hvilke bakdeler har dette?

her kan du man lett hente minst 5-10hk vil jeg påstå, dette er mest vanlig å gjøre på topper, på innsug og eksos siden, men eksos manifoilden er grovt dimensjonert, så her er mye å ta, men man skal ha tunga bent mens man holder på, man skal passe på at veggene ikke blir for tynne og, da vil de sprekke under ekstrem kjøring. men du kan ta helt ut mot flensen, skrå deg utover mot flensen. det er flow som er viktig å tenke på, bare å polere innsug og eksos kan man hente hester på, glatte flater er viktig. er mange porte guider på nette om du googler det.
er de som gjør dette på turboene og, det er jeg litt meir skeptisk til da denne har ekstremt mye varme i seg under grisekjøring.

bakdelene er om du tar for mye slik veggene blir for tynne så sprekker det, og det er støypegods så det er i grunn håplaust å sveise det. økt fuelforbruk er også en bakdel på vanlig kjøring.
men gevisten er såpass stor, men kan få såvidt forandret effektbånd(porting av topp) til dit du vil, etter hvordan du utformer portingen.




Det gjorde ikke KKK24 noe mer aktuelt for meg nei. Hva er forskjellen i effektgevinst og andre parametre på f.eks 18T og 19T kontra 16T? Det må nok ny mapping til ja. Har jo en guru på området rett i nærheten her, i form av Turbo-Karlsen i Mjøndalen, men veit ikke hvor sofistikerte løsninger han kan bidra med til disse bilene.

er så klart etter hva du er ute etter, 19t er vel den som kan gi mest hk, men deretter syns jeg dette er en veldig uforutsigbar turbo med farlige peak kurver.
jeg husker desverre ikke hvor mye hk 18-19t kunne gi, men 350hk på en 18t er reèlt.
så lenge han vet hva han jobber med og ikke setter grensene på max på parameterene på hjernen så går det sikkert bra.



Finnes det altså alt fra 12T til 20T i stigende rekkefølge mtp på effekt? Hva betyr tallene, og hvor starter og slutter egentlig serien? Passer alle til Volvo? Takk for svar! :D
12t til 19t har samme flens og passer volvoene våre. tallene er nok bare et produkt merke fra Mitsubishi, det er de som er mest vanlig, har sett også 22t i ett tilfelle, du må nok sende mail til mitshu å høre :p

a|ex
06/03/12, 16:07
da ville jeg anbefalt en 18t.

Skal ikke se bortifra at det blir løsningen nei :)


jeg husker desverre ikke hvor mye hk 18-19t kunne gi, men 350hk på en 18t er reèlt.

Hvor mye effektforskjell tror du er reelt mellom 16T og 18T da? Har 18T andre karakteristikker mtp på momentfordeling over turtallsregisteret etc? Og hvilken Volvo har egentlig 18T originalt?

Tror nok forøvrig jeg holder meg for god til å starte et prosjekt som innebærer porting og nye råder da ja. Men takk for innføringen til emnet, interessant lesning :)

Vatnehol
06/03/12, 16:20
tror ikke det er noen volvoer som har denne uten å si det helt sikkert.
den er større enn 16t så den klarer å få matet mer luft inn i motoren, den 16t topper seg ganske mye på 300hk, uten å gå opp i alt for høye trykk.
du taper nok litt bunndrag med 18t, det vil du gjør uansett når du går opp i størrelse, men den har mye mid range power.

trimming er gøy! å det er mye interessant i det emnet.

a|ex
06/03/12, 18:41
tror ikke det er noen volvoer som har denne uten å si det helt sikkert.

Hvordan vet vi at den er tilpasset bilen da? Blir den produsert som supplement for trimming?


trorden er større enn 16t så den klarer å få matet mer luft inn i motoren, den 16t topper seg ganske mye på 300hk, uten å gå opp i alt for høye trykk.
du taper nok litt bunndrag med 18t, det vil du gjør uansett når du går opp i størrelse, men den har mye mid range power.

Går det ikke an å få i både pose og sekk altså? :)

Vatnehol
06/03/12, 19:53
flensene er iso standard på, som volvo har fulgt.

dårlig med pose & sekk :p
derfor man må tenke seg litt om valgene for turbo, 18t er den du vil få mest bunndrag med om du bytter til større.

Steen
06/03/12, 20:13
Funker 18T på D5 maskinen også? :p

locked
06/03/12, 20:57
Går det ikke an å få i både pose og sekk altså? :)
Det går til ei viss grad, men då heiter det variabel turbogeometri eller dobbelturbo... :)

locked
06/03/12, 20:58
Funker 18T på D5 maskinen også? :p
Er vel ikkje noko i vegen med turboen som står på D5'en, den pustar nok til at du kan trimme ein god del! :)

a|ex
06/03/12, 23:54
dårlig med pose & sekk :p
derfor man må tenke seg litt om valgene for turbo, 18t er den du vil få mest bunndrag med om du bytter til større.

Ok. Men vil jeg miste vesentlig med moment i området 1500-3000 rpm? Er ganske glad i det området til vanlig kjøring nemlig.. :)

a|ex
06/03/12, 23:54
Det går til ei viss grad, men då heiter det variabel turbogeometri eller dobbelturbo... :)

Biturbo ja...S80 T6 har vel det?


Er vel ikkje noko i vegen med turboen som står på D5'en, den pustar nok til at du kan trimme ein god del! :)

Hva for slags turboer sitter egentlig på dieselbilene til Volvo? Er det noe helt annet?

Vatnehol
07/03/12, 00:14
d5'n har vel en garret av ett slag, dieselturboene tåler ikke like mye varme som bensinturboene i de fleste tilfeller.

bi-turbo er en, variable "blad" er en, avhengig av turtall, to steg med turboer, en stor og en liten etc.

GMV
07/03/12, 17:22
18/19T vil nok bli den beste løsningen, noe av samme spool up tiden men vil også gi litt kaldere luft pga. de jobber mer i det optimale området til kompressoren. Det lille ekstra du får er nok så lite at det ikke vil kreve omprogramering av motorstyring som gjør det mest interessant. KKK24 kan også monteres, men krever nye olje og vannrør. Trenger ikke tenke på rådebytte eller andre ting. Grenrøret ditt trenger heller ikke byttes. Går du for 18 eller 19T så trenger heller ikke eksoshuset å byttes, da er jobben gjort på kort tid. Løsne olje/vann tilkoblinger ta av slanger etc på kompressor del. Åpne klemme mellom eksoshus og lagerdel, trekk ut gammel 16T og inn med ny. Monter i omvendt rekkefølge.
Selvfølgelig finnes det ett hav av andre mer optimale turboer, men her er det snakk om å få noe som passer rett på så smidig som mulig uten att det krever store mods.

a|ex
08/03/12, 12:19
18/19T vil nok bli den beste løsningen, noe av samme spool up tiden men vil også gi litt kaldere luft pga. de jobber mer i det optimale området til kompressoren. Det lille ekstra du får er nok så lite at det ikke vil kreve omprogramering av motorstyring som gjør det mest interessant.

Nå har jeg jo planer om å skifte eksosmanifold og dyser også, vil ikke dette sammen med et turboskifte medføre såpass store forandringer at det er hensiktsmessig med en ny mapping, spesielt ettersom jeg også har montert komplett ferritanlegg? Skal jeg få full glede av det mener jeg?

Vatnehol nevnte at BSR også leverte custom-software, noe jeg ikke var klar over, så lurer på om jeg ikke skal benytte meg av det isåfall :)


Går du for 18 eller 19T så trenger heller ikke eksoshuset å byttes, da er jobben gjort på kort tid.

Eksoshus = eksosmanifold? Den skal uansett skiftes samtidig :)

gaupe
08/03/12, 12:47
BSR er ikkje interessert i noko anna enn volumbilar, snakk heller med Autotech, så kan dei mappe bilen din på rulle, tilpassa det oppsett du veljer.

Men, korfor ikkje legge desse pengane i ein R i staden? Du får aldri dette igjen, og det blir mange kroner om du ikkje skal skrue sjølv.

GMV
08/03/12, 13:59
Nå har jeg jo planer om å skifte eksosmanifold og dyser også, vil ikke dette sammen med et turboskifte medføre såpass store forandringer at det er hensiktsmessig med en ny mapping, spesielt ettersom jeg også har montert komplett ferritanlegg? Skal jeg få full glede av det mener jeg?

Hvorfor bytte manifold? Ifølge flere svensker er "Japan" manifolden (Ordet "Japan" er støpt inn i manifolden og sitter på alle turbobiler etter 2001) pålik høyde som en R manifold om ikke bedre, så der vil jeg påstå det er penger ut vinduet. Og hvorfor bytte dyser om du alikevel ikke skal ha høyere effekt?? Det er for meg en gåte :p Jeg mener dersom du skal hente vesentlig mer effekt så villle jeg sett meg om etter en manuellgiret bil, evt allerhelst en S60R som har alt det du ønsker å ha.



Vatnehol nevnte at BSR også leverte custom-software, noe jeg ikke var klar over, så lurer på om jeg ikke skal benytte meg av det isåfall :)

Da må du nok henvende deg til f.eks Autotech som Gaupe sier. Virker på meg som alle spesialutgaver som har kommer fra BSR er sånne "kompisgreier".
Og en sånn spesialmapping koster nok mer enn det smaker.



Eksoshus = eksosmanifold? Den skal uansett skiftes samtidig :)

Eksoshus = turbinhus, altså eksoshuset på turboen.

Vatnehol
08/03/12, 17:08
bsr i sverige custom mapper også på dyno. bsr-tuning som holder til i bergen vet jeg ikke om de custom mapper. men autotech/atechmotor har mye mer peiling på heftigere trim.
jo, det er hensiktmessig å custom mappe slik du får full pupp ut av det du vil ha på, du vil få en del mer.


Hvorfor bytte manifold? Ifølge flere svensker er "Japan" manifolden (Ordet "Japan" er støpt inn i manifolden og sitter på alle turbobiler etter 2001) pålik høyde som en R manifold om ikke bedre, så der vil jeg påstå det er penger ut vinduet. Og hvorfor bytte dyser om du alikevel ikke skal ha høyere effekt?? Det er for meg en gåte Jeg mener dersom du skal hente vesentlig mer effekt så villle jeg sett meg om etter en manuellgiret bil, evt allerhelst en S60R som har alt det du ønsker å ha.
ser du lengre opp på siden ser du de to forskjellige manifoildene, den nyere som er fra facelift 05 og som kom på r'en 03 har mye bedre flow enn den gamle, og har mye bedre flow karakterstik pga nye utforming av syl rør nr 5.

custom mapping koster 10 000sek står på både bsr og atech sine sider.

begynne å demontere turbo i et motor rom syns jeg er alt for risky, før du vet ordet av det så har du fått skit i lagerene, = turbo havari.

GMV
08/03/12, 23:33
bsr i sverige custom mapper også på dyno. bsr-tuning som holder til i bergen vet jeg ikke om de custom mapper. men autotech/atechmotor har mye mer peiling på heftigere trim.
jo, det er hensiktmessig å custom mappe slik du får full pupp ut av det du vil ha på, du vil få en del mer.


ser du lengre opp på siden ser du de to forskjellige manifoildene, den nyere som er fra facelift 05 og som kom på r'en 03 har mye bedre flow enn den gamle, og har mye bedre flow karakterstik pga nye utforming av syl rør nr 5.

custom mapping koster 10 000sek står på både bsr og atech sine sider.

begynne å demontere turbo i et motor rom syns jeg er alt for risky, før du vet ordet av det så har du fått skit i lagerene, = turbo havari.

Men når Svenskene tar ut over 550hk på en std T5 manifold så vil jeg påstå det er bortkastede penger. Tipper a|ex Aldri kommer til å ha den effekten i denne bilen.
Er ikke snakk om å demontere turboen i bilen. Om du tar den av med eller uten eksoshus er ett fett, rører ikke lagerhuset i det heletatt. Gjorde det på min V70 for 120000km siden og den turboen er like fin den dag i dag.

a|ex
10/03/12, 05:12
BSR er ikkje interessert i noko anna enn volumbilar, snakk heller med Autotech, så kan dei mappe bilen din på rulle, tilpassa det oppsett du veljer.

Men, korfor ikkje legge desse pengane i ein R i staden? Du får aldri dette igjen, og det blir mange kroner om du ikkje skal skrue sjølv.

Hvor kostbare er Autotech for custom-mapping og hvor holder de til?

Nå har jeg allerede gjort denne bilen så personlig og kosta på den såpass mye at det ikke er sikkert jeg gidder å kvitte meg med den i det hele tatt. Har uansett ikke mulighet til å legge ut 4-500k for ny akkurat bil nå, så R'en kommer når det blir frigjort litt egenkapital på et eller annet tidspunkt. I mellomtiden blir det videreforedling og optimalisering av T5'en :)

a|ex
10/03/12, 05:17
Hvorfor bytte manifold? Ifølge flere svensker er "Japan" manifolden (Ordet "Japan" er støpt inn i manifolden og sitter på alle turbobiler etter 2001) pålik høyde som en R manifold om ikke bedre, så der vil jeg påstå det er penger ut vinduet. Og hvorfor bytte dyser om du alikevel ikke skal ha høyere effekt?? Det er for meg en gåte :p Jeg mener dersom du skal hente vesentlig mer effekt så villle jeg sett meg om etter en manuellgiret bil, evt allerhelst en S60R som har alt det du ønsker å ha.

Som Vatnehol er inne på her skal den nyere R-manifolden ha mye bedre flow, gir mer effekt og bedre lyd ifølge en del folk borte i statene. Flere nettsteder selger jo også R-manifolden som en oppgradering fra de gamle variantene. Angående dyser så skal jeg jo ha høyere effekt, omtrent i grenseland av hva de gamle takler, som uansett bør skiftes fordi de mest sannsynlig har sett sine beste dager. VESENTLIG mer effekt skal jeg dog ikke ha, så å se meg om etter noe med manuelt gir er uaktuelt :)



Men når Svenskene tar ut over 550hk på en std T5 manifold så vil jeg påstå det er bortkastede penger. Tipper a|ex Aldri kommer til å ha den effekten i denne bilen.

Ser på manifold-bytte som en grei tune-up ift til hva du får for penga, og nei, du har helt rett, det blir ikke noe 550hk-oppsett her, vi greier oss lenge med 350 :)

Tenker også å skifte friskluftinnsuget med denne her (http://www.vivaperformance.com/turbo-intake-pipe-s60-v70-xc70-s80/) i tillegg til større IC, slik at jeg får en mest mulig optimalt pustende bil etter jeg skifta til komplett ferrita, 18T og R-manifold.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/695.jpg

Vatnehol
10/03/12, 12:55
Men når Svenskene tar ut over 550hk på en std T5 manifold så vil jeg påstå det er bortkastede penger. Tipper a|ex Aldri kommer til å ha den effekten i denne bilen.
Er ikke snakk om å demontere turboen i bilen. Om du tar den av med eller uten eksoshus er ett fett, rører ikke lagerhuset i det heletatt. Gjorde det på min V70 for 120000km siden og den turboen er like fin den dag i dag.

selv om han ikke er ute etter ett 550 hk oppsett så hjelper alle hjørner til! som f.eks nye manifoilden hjelper mye på spoolup tiden.

Vatnehol
10/03/12, 12:57
Hvor kostbare er Autotech for custom-mapping og hvor holder de til?

Nå har jeg allerede gjort denne bilen så personlig og kosta på den såpass mye at det ikke er sikkert jeg gidder å kvitte meg med den i det hele tatt. Har uansett ikke mulighet til å legge ut 4-500k for ny akkurat bil nå, så R'en kommer når det blir frigjort litt egenkapital på et eller annet tidspunkt. I mellomtiden blir det videreforedling og optimalisering av T5'en :)


de også tar 10 000 sek.
Autotech Motor
Grundbergsvägen 18
46139 Trollhättan
Sweden

Vatnehol
10/03/12, 13:00
har selv også investert i snabb inntak og foringer fra de, ligger i chigago for øyblikket på vei hit:D
snabb inntaket har jeg veldig trua på:)

a|ex
10/03/12, 16:03
Akkurat ja, gleder meg til å høre erfaringene du gjør deg med det, og om monteringa er like enkel som dem skal ha det til :)

Steen
10/03/12, 16:22
Kan vel gjerne være et forslag me noe gruppe kjøp på snabb inntak? :) Er vel en god del her inne med bilem som kan bruke det

a|ex
10/03/12, 16:40
Skulle tro det ja! Er jo ikke spesielt kostbart heller. Spørsmålet er om det er noen norske eller svenske forhandlere av dette som det er lettere å forhandle frem en avtale med?

GMV
10/03/12, 17:07
selv om han ikke er ute etter ett 550 hk oppsett så hjelper alle hjørner til! som f.eks nye manifoilden hjelper mye på spoolup tiden.

Jeg byttet fra den eldre 850/S/V70 type grenrør til S60 T5 "Japan" røret på min V70 gen. 1 som skal være en mye større forskjell enn fra S60 T5 til ett R grenrør.
Kan ikke si det ble en merkbar forskjell i verken spoolup eller effekt. Og til 350Hk så tjener du nok kun marginalt med effekt på å bytte. Og så lenge det orginale rekker til 550Hk så tror jeg nok jeg ville lagt pengene i IC eller andre ting. Skal han uansett ha større dyser og en spesialmap så er jo utbudet av turbo noe større. Kan jo f.eks kjøpe Garret Gt3071 eller precision av noe slag eller eller.....

a|ex
10/03/12, 21:38
Ikke vær så vrang nå da GMV ;)

Koster ikke all verden for en R-manifolden, og jeg har fryktelig lyst til å bytte :D

Angående turboer etc så er det et poeng å ikke hente ut for mye av hensyn til den kjære automatkassa mi :)

Vatnehol
11/03/12, 02:48
både prefacelift og facelift manifoilden har versjoner der det står made in japan på selv om de er forskjellige, og om du byttet til en prefacelift så fikk du vel i utgangspunktet den samme som stod på omtrent ?
og uten tune/chip så er den ekstra effekten marginal på det beste. og når han har en manifoild som flower bedre så vil han også få mer ut av en custom tune.
skal ikke krangle på turboer, men han vil ha det enkelt, med bolt on, så da er 18t i blinken, og en facelift/r-manifoild også en fordel, er absolutt enig om en fmic og.

og når du skal ha fmic så er det ikke vits i å gå for en gigantisk en, da taper du spool up tid, gå for en som har effekt til 400hk eller noe til sirkus 350 hk oppsett.

visst du skal custom tune så kan de begrense dreiemomentet, og heller øke litt på hk, man kan vri litt forholde på de to under tuning. det er dreiemomtet som tar livet av automat kassa.

Vatnehol
11/03/12, 02:50
Akkurat ja, gleder meg til å høre erfaringene du gjør deg med det, og om monteringa er like enkel som dem skal ha det til :)

kan lage en how to når delene kommer :)
var delrin foringer til girspaken, og rustfri foringer til koblings punktet til vaierene frampå girkassa, snibb inntaket, og shortshift.
var ikke gale prisen heller, husker ikke helt, men rett over to hærligheter syns jeg å huske.

GMV
11/03/12, 03:31
Ikke vær så vrang nå da GMV ;)
Koster ikke all verden for en R-manifolden, og jeg har fryktelig lyst til å bytte :D

Er ikke vrang heller. Går jo å porte grenrøret du har også for noen 100 lapper, tilogmed det kansje finnes noen på forumet som gjør det gratis.
Prøver bare å hjelpe deg ut av det sånn at du får mest mulig for pengene, men hvorfor spørre om du vet svaret selv :p


både prefacelift og facelift manifoilden har versjoner der det står made in japan på selv om de er forskjellige, og om du byttet til en prefacelift så fikk du vel i utgangspunktet den samme som stod på omtrent ?
og uten tune/chip så er den ekstra effekten marginal på det beste. og når han har en manifoild som flower bedre så vil han også få mer ut av en custom tune.
skal ikke krangle på turboer, men han vil ha det enkelt, med bolt on, så da er 18t i blinken, og en facelift/r-manifoild også en fordel, er absolutt enig om en fmic og.

og når du skal ha fmic så er det ikke vits i å gå for en gigantisk en, da taper du spool up tid, gå for en som har effekt til 400hk eller noe til sirkus 350 hk oppsett.

visst du skal custom tune så kan de begrense dreiemomentet, og heller øke litt på hk, man kan vri litt forholde på de to under tuning. det er dreiemomtet som tar livet av automat kassa.

Hvorfor ikke velge en 19T? Er ikke dårligere denn enn en 18T vel? Samme eksoshjul og samme eksoshus, bare en marginalt større kompressordel. Dessuten så kommer det nok kun til å være marginalt forskjell på spoolup tid også, er ikke akkurat noen 500hk turbo vi snakker om.....
Er klar over at det står Japan på alle grenrør ifra 01 og opp, og etter å ha sett på 850, V70 01-> og R-grenrør så ligger R grenrøret og 01-> grenrøret veldig nære i kanalutforming, selv om det ser annerledes ut. Her er bilder av Japan og R grenrør.
Se her (http://forum.vccn.no/showthread.php?2102-S-japan-R-grenr%C3%B6r-T5-grenr%C3%B6r-16T-m-vinklat)
IC finnes jo bolt on fra KL racing til P2 plattformen, er nok mer å hente der enn grenrøret.


Og a|ex, hvorfor bytte dyser? Er det ikke 390ml på din? Burde rekke omtrent like langt som en 18/19T rekker det vel.....
18T max 488CFM (Cubic foot per minute)
19T max 500CFM
og dette deler du på 1,5 for å få en pekepinn på ca hk.....
Men vet du hva a|ex, gjør akkurat som hjertet ditt banker for du det hadde jeg gjort ;)

a|ex
11/03/12, 12:18
Der er alltid bra med mange innspill om noe man ikke har så god greie på selv, så setter stor pris på det da jeg forhåpentligvis nå blir istand til å ta en bedre avgjørelse :)

Angående dyser så er det nok på tide med nye uansett ettersom de aldri har vært skifta, og når jeg først skal bytte er det nok greit med grønne da de jeg har er i grenseland for hvor mye de kan håndtere, samt at flere har opplevd positive erfaringer med bytte på tilsvarende trimma T5'er. Er vel også en grunn til at R kommer med grønne som standard selvom den "bare" har 300hk?

18T kontra 19T, sistnevnte skulle jo være en mer risikabel turbo i forhold til et merkelig flowchart, og jeg vil som vatnehol er inne på ha en trygg løsning der maks toppeffekt er mindre viktig :)

Angående IC så tror jeg nok det er en variant fra KL Racing du linket til i en tidligere tråd jeg vil gå for der GMV, er ikke FMIC men en kraftigere erstatning av original IC'en med bedre kapasitet :)

Kenneth R
11/03/12, 13:22
Her er en link som kanskje kan være nyttig for deg, står litt om mitsubishi turboene, hva som passer om en annen og hvilke kombinasjoner du bør unngå. http://www.wothrline.se/Cars_engine/HW/turbocharger.htm

a|ex
12/03/12, 03:17
Takk for tips :)

GMV
12/03/12, 04:13
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/695.jpg

Det første jeg hadde gjort var å gni vekk Snabb logoen. Snabb er jo bedre kjent som hundemat her på berget:p
Finnes også med svarte silikon slanger som jeg ville ha foretrukket.

a|ex
12/03/12, 13:00
Hehehe :p

Vatnehol
13/03/12, 20:59
http://www.stealth316.com/2-turboguide.htm#c

a|ex
13/03/12, 23:49
Interessant!