PDA

Vis full versjon : ABS lever sitt egent liv.



borge92
04/03/12, 22:14
hei...

Under kjøring kommer ABS-lampa og rødt lys før bremsekrets ute av funksjon,
samt mister speedometeret. Kommer og går som den vil.

lest ut feikoder.

Motor: bilens hastighet

Brems: kommunikasjons feil

Volvo V70 2,5 AWD 1999

takker for svar

ola normann
05/03/12, 16:40
Dårlig loddinger i abs styreenheten kan det være (se howto delen på forumet), eller mulig en sliten abs sensor (husker ikke i farten hvilket forhjul som gir signal til speedometeret). Sprukket eller delvis tannløs abs ring er også kanskje en mulighet men tviler på det, det gir vel ikke helt de symptomene.

borge92
05/03/12, 21:13
Det er venstre forhjul som gir signal til seedometeret.

takk for tipsene.

4-trekkeren
08/03/12, 19:23
Heisan

Har samme feilen selv, og har forsøkt å bytte ut ABS sensor venstre foran som feilkodene mine tilsa. Men - etter en stund kommer feilen sporadisk igjen.
Jeg har i lengre tid hatt den klassiske feilen med ABS-lys + tracks-lys i kombinasjon (med utfal av ABS og cruise control), og nå skal jeg ta mot til meg snart og forsøke lodde-jobben i modulen som beskrevet på forumet.
Det skal sies at når den røde lampa slår inn og speedometeret faller ut så går bilen i "nød-modus" om man kjører f.eks sakte i byen. Det suger litt, for man må kicke speeden for å få normalt driv igjen :-(
I tillegg har jeg en sporadisk blinkende pil som visstnok indikerer feil på girkassa iflg manualen, men det er aldri noe registrerbar feil mens denne blinker. Noen som vet om denne feilen har noe med alle de andre kombinasjonsfeilene vi ser her?
Mvh
4-trekkeren

Thomas Berg
11/03/12, 21:49
Jeg har vært borti flere tilfeller der ABS ringen som sitter på drivleddet har sprukket/rustet slik at det blir feil på ABS/speedometer.
Kontroller og gjør ren ABS ringen. Er ringen sprukket må du bytte driv ledd.

Mvh

Thomas

850GLTsilver
16/03/12, 00:07
Jeg har vært borti flere tilfeller der ABS ringen som sitter på drivleddet har sprukket/rustet slik at det blir feil på ABS/speedometer.
Kontroller og gjør ren ABS ringen. Er ringen sprukket må du bytte driv ledd.

Mvh

Thomas


Neida.
Du får kjøpt løse ABS-ringer som er relativt enkle å montere.
Koster Ca 100-lappen.

Svirre
16/03/12, 00:47
Fort gjort å sjekke om ABS-sensoren fusker. Bare å måle med et multimeter og måle den aktuelle OHM verdien i føleren. Husker ikke hvor mange OHM den skal ligge på til disse bilene, men det er det sikkert noen andre som veit.

borge92
22/03/12, 17:42
Min feil var dårlige loddinger i abs/tracks modulen. Loddet opp og funker strøkent. ennå i allefall:D
Det med den blinkende pilen er mest sannsynlig når du mister hastighets signalet på bilen, så legger han feilkode på girkassen.
slik gjorde min iallefall.

4-trekkeren
22/03/12, 19:54
Heisan

Mange gode innspill og svar her. Skal starte med inspeksjon av ABS-ringen, og så skal jeg ta mot til meg for å lodde opp kontakten i ABS-modulen.
Så får jeg se om jeg får stoppet disse hersens lysene i dashboardet en gang for alle. Irriterende disco-lys i lengden :-(