PDA

Vis full versjon : Girkasse-, clutch- eller utløserlagerproblemer?



da90el
04/03/12, 11:50
For ikke så mange ukene siden byttet jeg til "turboclutch", byttet utløserlageret i samme slengen, og nå har jeg fått noen vakre lyder fra min m47 kasse blant annet. Det begynte med noe som hørtes ut som resonans i girkassa rundt 2000 rpm enten den sto i gir eller ei med cluthcen inne eller ei. Eneste forskjellen på lyden var når jeg trødde inn clutchen "flyttet" lyden seg.

Og nå har jeg fått de værste ulydene fra girkassa/utløserlageret. "Revers-lyd" når man har lett pådrag(nok til å holde 60-80 stabilt ved 2000 rpm). Nå har det tydeligvis blitt så ille at når jeg trør inn clutchen synker turtallet på motoren og den blir vanskelig/nesten umulig å få i 1. og 2. gir. Er vel kombinasjon av sliten kasse og fucked up utløserlager?

Ola Hagen
04/03/12, 12:06
har du strammet til og sentrert trykkplata (og lamellplata) riktig da du byttet clutchen?

skraper det når du dytter inn i 1.-2.- giret?

da90el
04/03/12, 15:22
Trykkplata og det er riktig sentrert og alt, faktisk helt perfekt sentrert. Har skrapt i perioder når jeg har satt i 1.
Har rykka ned girkassa og bytta til mitt gamle utløserlager, så får se om det kanskje funker bedre. Vel og merke var det som sto på ganske slarkete.

da90el
04/03/12, 16:53
Testa nå, og det høres ikke mye bedre ut. Vet 4000 rpm høres det ut som noe er løst og ligger og skraper mot ett eller annet.

da90el
04/03/12, 18:55
http://www.youtube.com/watch?v=O6qerrus7ew&feature=youtu.be

da90el
04/03/12, 20:08
Noen formening om hva som lager lyden?

Dan Bay-Johansen
05/03/12, 20:11
Du er helt sikker på at dette har noe med girkasse/clutch og gjøre ?

For meg høres det ut som du har et løst eksos/varmedeksel ? Evt innmat i ei potte/katalysator som er løsnet ?!

da90el
05/03/12, 20:14
Ganske sikker, for lyden kommer fra det området.
Og alle "eksospotter" ligger lenger bak.

Berg Performance
05/03/12, 20:36
Ligner fælt på m45 kassa mi etter en dag på sommertreffet, dvs sprengt og fritt for tredjegir.. Har du alle girene i behold ? Eventuelt lagerhavari i kassen ?

da90el
05/03/12, 22:42
Alle girene er til stede overraskende nok. Men lyden kommer jo uansett om jeg har clutchen inne. Men skal prøve å undersøke litt om det er resonans når jeg har en "medhjelper". Skal uansett hente meg ei reservekasse i bedre stand.

Berg Performance
05/03/12, 22:51
Da er det vel mest sannsynlig noe som skraper mot trykkplate\svinghjul.. Utløserlager skal være forholdsvis ødelagt om det lager den lyden, og da burde vel lyden endre seg når du trykker inn clutch ?

eMTea
05/03/12, 23:48
Du kan ikke ha satt clutchen inn feil vei da? Med baksiden inn mot girkasse liksom, da vil vel naglene klare å treffe boltene inn på veiva..

Men da bør jo bilen være stille når clutch er innkoblet, for da holder de jo samme fart..


-Magnar-
Tapatalk @iPhone

da90el
08/03/12, 19:13
Det er noe som ligger og vibrerer har jeg funnet ut. Lyden er ikke der når jeg holder "utløserarmen".
100% sikker på at clutch er riktig montert fordi det ble kontrollert flere ganger.
Skal uansett bytte girkasse og utløserlager, så får vel sjekke clutchen nøye da.

da90el
13/03/12, 14:21
Da har jeg byttet girkasse og utløserlager. Skal få testet om lyden er der fortsatt i løpet av dagen.