PDA

Vis full versjon : tilbakeslag i turbo



Wium
03/03/12, 21:26
Hallo folkens!
Fikk idag tak i et "trekantet" lukk som skal sitte der hvor resirk. Ventilen sitter for å få litt grom lyd når jeg gårav gassen :D
Men har hørt mange meninger om dette. Siste jeg hørte var at jeg hadde nållagerturbo i min s60 2.0T og at denne ikke ville tåle det. Han jeg fikk lukket av kjører 940 og har gjort dette med sin. Han mener det er lik turbo på hans som på min og at det ikke er noe problem å gjøre det..

Noen som har noe info om dette?
Takk på forhånd :)

Vatnehol
03/03/12, 22:35
du må montere dump ventil i tillegg til dette trekant lokket, og det er da bosch hjernen ikke klarer å tenke klart. men mulig er det, men du vil få ett godt økt fuel forbruk pga hjernen har kalkulert inn den luften som går i retur i tillegg til hva lmm viser, og når den ikke får den luften vil bilen få en veldig fet blanding, og du vil eventuelt sote ned hele motoren din.
940 har en helt annen hjerne enn din, det er slik på pa2 chassi volvoene at du ikke bør montere dump ventil.
men turbo kan vere den samme, det vet jeg ikke, er bare å lese på skiltet til turboen.

og litt over på den andre siden så er det forbud med dump ventil til gatebruk, men får ikke slippe ut luften til atmosfæren.

visst han med 940'n kjører av avsperret ladetrykk siden du bare nevner lokket så vil ha få turbo havari etter en kort tid. det gjelder alle turboer. når gass spjeldet lukkes så kommer en voldsom luftkraftbølge tilbake til turboen og skader lager og tetninger.

a|ex
05/03/12, 01:01
Dumpventil er vel det samme som "wastegate" på engelsk? Regner med at den skal sitte der den såkalte CBV-ventilen sitter?

Har vurdert denne saken her for en slags upgrade på min: http://www.vivaperformance.com/cbv-upgrade-piston-style-mitsubishi-td04hl-turbos-fmdvrmr/

Skal visst være en fordel på trimma biler med høyere ladetrykk, skal ha lengre levetid og bidra til å opprettholde ladetrykket lenger. Hva tror du om det, Vatnehol?

Vatnehol
05/03/12, 14:26
wastegate og dumpventil(blowoff valve) er to forskjellige ting.
http://www.ehow.com/how-does_5412665_turbo-wastegate-works.html

dumpventilen skal slippe ut overtrykket/overflødig trykk når du slipper gassen som i dumpventil eller resirk ventil, wastegaten regulerer maks trykket ved å slippe forbi eksos, se bilde.
dette er wastegate porten
http://s14.postimage.org/dyr8jy1wf/DSC_0435.jpg
som blir regulert i klokka som deretter blir regulert av tcv.
er litt forskjellige grunninstillinger på disse her alt etter motorer, da du skrur på stanga til klokka for å stille på hvor stort trykk den skal åpne på. det er slik på gamle volvoer man "skrudde opp ladetrykket" men der er ikke tcv, der er det kunn trykket i seg selv og grunnstillingen på wastegate klokka som styrer trykket.
dette går såklart ikke på våre, da du kan skru opp pittelitt men du får ikke økt noe fuel.

tror i grunn det lønner seg ikke i det hele tatt om ikke du skal kjøre trykk over 1.5bar og skal du kjøre så høyt trykk så ville jeg gått for en større turbo slik at trykket ikke blir så høyt.
du kan alltid bytte fjøra i wastegateklokka til en kraftigere en og som både viva og ipd selger.

a|ex
06/03/12, 01:14
tror i grunn det lønner seg ikke i det hele tatt om ikke du skal kjøre trykk over 1.5bar og skal du kjøre så høyt trykk så ville jeg gått for en større turbo slik at trykket ikke blir så høyt.
du kan alltid bytte fjøra i wastegateklokka til en kraftigere en og som både viva og ipd selger.

Takk for oppklaringen :)

Ja nei nå er jeg ikke sikker på hvor mye maks ladetrykk er på bilen min med BSR-software, men litt skremt opp er den jo? Men er det ikke hensiktsmessig lar jeg det være, billigst det ;)