PDA

Vis full versjon : Lite varme fra varmeapparat



Joppe
19/12/09, 11:56
Har en -98 mod V70 2.4T som gir veldig lite varme fra varmeapparatet.

Liste over hva som er gjort/undersøkt:

- Byttet varmeapparatregister i sommer da det lakk som en sil (byttet til uoriginal type)
- Skiftet pollenfilter
- Undersøkt og testet spjeldmotor og varmespjeld (temperatur regulerings spjeld) motorene, alt ok.
- Når jeg kjenner på rørene til varmeapparatregisteret (med vifter og temp på maks) er begge to, både inn og retur, skikkelig varme. Den hvite boksen er kald på begge sider.
- Motortemp normal
- Ingen feilkoder

Begynner å gå litt tom for ideèr for hva jeg kan undersøke/feilsøke videre for å finne ut av hva som forårsaker dette problemet. Har forøvrig målt temperatur ut av luftdysen i midten (temperatur og vifte på maks, luftstrøm rettet mot fører) og fikk maksimalt 32grader. Bare for å sammenligne målte jeg på samme måte på Jeep Cherokeen, og når den nådde 52grader gadd jeg ikke måle mer. Kan det være noe feil med varmeapparatregisteret ? Virker nesten som om det er underdimensjonert.

Urbanius
19/12/09, 18:06
Hei.

Jeg hadde selv dette problemet med min v70 98 mod. T5.
Den klarte ikke å tine isen på frontruten ordentlig.

Bytter termostaten, så løste problemet seg. Så ikke at du hadde sett på den.
Selv trodde jeg ikke dette var problemet, da tempmåleren riktignok ikke stod riktig på mitten, men litt nedenfor.

TeamBørnOut
19/12/09, 18:19
Samme som på vår gammle 50.

Joppe
20/12/09, 10:51
Har ikke sett på termostaten foreløpig nei. Tenkte at det ikke kunne være noe galt med den, da temp nåla ligger på samme plassen den alltid har gjort. Men får gi det et forsøk. Ikke er det mye arbeid å skifte og koster jo ikke mye for en termostat.

Morgis
21/12/09, 10:29
Du har ikke et tett pollenfilter eller noe?
Blåser det godt ut av ventilene?
Kan du huske om den varmet bedre før du byttet varmeveksleren?

Hadde selv en defekt termostat slik at temperaturen aldri gikk opp til normal.
Merket ingenting ¨forskjell på varmeeffekten, men kan være det er litt forskjell fra bil til bil.

locked
21/12/09, 22:51
Dersom temperaturen er lav er det ikke luftgjennomstrømningen som er problemet (lav sirkulasjon gir høyere temperatur, høyere sirkulasjon gir noe lavere temperatur på luften)

Lav temperatur betyr to ting: for lav temperatur i varmeveksler eller innblanding av kjølig luft.

TeamBørnOut
22/12/09, 00:16
960n min blåser ikke varmt den heller. men tempen er normal. Skal bytte termostat i morra så kan jeg si hva som skjer. (samme termostat)

Joppe
26/12/09, 01:32
Som sagt er pollenfilter nylig skiftet og sjekket enda en gang for noen dager siden, alt ok. Synes egentlig det blåser greit med luft ut dysene. Det varmet betydelig bedre før registeret ble byttet. Men registeret ble byttet i sommer og har vel egentlig ikke testet varmekapasiteten før nå, og nå er det kaldt !

Kan godt være at det er for lav temp i registeret eller lekkasje av kald luft, men hva skyldes da det ? For lav temp på vann inn, defekt varmeapparatregister ? Hvor er det lurt å begynne og lete etter luftlekkasjer ?

Fant du ut noe TeamBørnOut ? Jeg har ikke rukket å få skiftet termostat foreløpig.

TeamBørnOut
26/12/09, 02:42
Det ble en helt annen bil når jeg fikk lukket den litt. fikk feil temp på biltema! feil delenr.! men fikk lukket den litt

VolvoT
01/01/10, 18:13
Funnet ut av det? Har samme problem på min V70 -98.

TeamBørnOut
01/01/10, 18:35
ny frostveske og termostat gjorde susen :)

Joppe
04/01/10, 23:21
Fikk omsider skiftet termostat i dag og det hjalp ikke. Luft ut fra dysene holder samme temp.

Tenkte deretter å sjekke om registeret var skikkelig varmt for å være sikker på at vannet sirkulerte som det skal. Skrudde av de 4 skruene som holder sammen bunn og topp på varmeapparatregister-boksen og bendte boksen litt ned- Fikk dermed en liten glippe slik at jeg kunne kjenne på ribbene på registert. Varmt som f*** ! Skrudde sammen og testet. Lufta er nå varmere, ca ti grader høyere. Mistenker at registeret ikke tetter skikkelig rundt kantene mot boksen, slik at en del kald luft sniker seg rundt registeret istedenfor gjennom. Kan det være noe i dette ? Tenkte jeg skulle skru ut hele registeret og legge på litt tykkerer tetting rundt en dag.

Morgis
05/01/10, 00:07
høres for meg meg ut som en spjeldmotor som går tregt.
Med det vakuumet som viften laget bør ikke ei lita minimal glipe der nede har noe betydning..

sihil
29/01/10, 12:13
Hei,
Har litt av samme problemet, men på en xc70, 07 mod. Det kommer lite varme ut av apparatet. Når jeg starter bilen, så er det en surkle lyd i varmeapparatet ( AC er av). Nivå på kjølevæske er fint og temp er fin. Har kjent på slangene inn i kupeen, og tur slange er veldig varm, retur litt mindre varm. Jeg mistenker luft i systemet, pga surklelyd, men dette er ikke noe som bilia har hørt om. Noen forslag til løsning?

Morgis
29/01/10, 14:53
Svært skjeldent det oppstår luft i systemene på disse bilene...
Men om du mistenker det, er det ikke store jobben å drenere ut vannet via tappepluggen på radiatoren.
Og deretter være sikker på at bilen står nogenlunde i vater mens du fyller på kjølevæsken langsomt, gjerne via et tynt rør.
Da rekker luft og slikt å sige ut for det oppstår vannlommer..

sihil
30/01/10, 09:16
Takk for det. Bilia har heller ikke tro på at det er luft, men hva kan da surklelyden være?

Bilen en gått 280 000 som taxi, men med service avtale med bilia og konstant varm motor og flow gjennom varmeapparatet, så forstår jeg ikke at veksleren skal være så tett at det surkler.

sihil
30/01/10, 13:31
En liten oppdatering etter å ha vært under dashbordet. Når viften er av, så er temperaturen på inn og ut rør høy, klarer ikke å holde lenge på de. Når viften er på, så faller temperaturen på ut røret relativt hurtig. Dette skulle jo tyde på at det er plenty med varmeoverføring i veksleren eller? Skjønner egentlig fint lite av dette.

Temp måleren står rett opp, ser bra ut.

Robert H.
30/01/10, 20:53
En liten oppdatering etter å ha vært under dashbordet. Når viften er av, så er temperaturen på inn og ut rør høy, klarer ikke å holde lenge på de. Når viften er på, så faller temperaturen på ut røret relativt hurtig. Dette skulle jo tyde på at det er plenty med varmeoverføring i veksleren eller? Skjønner egentlig fint lite av dette.

Temp måleren står rett opp, ser bra ut.

Det er mulig at du har dårlig sirkulasjon på kjølevannet da.
Slitt vannpumpe muligens?

Per-Oskar
28/11/10, 12:18
Fikk omsider skiftet termostat i dag og det hjalp ikke. Luft ut fra dysene holder samme temp.

Tenkte deretter å sjekke om registeret var skikkelig varmt for å være sikker på at vannet sirkulerte som det skal. Skrudde av de 4 skruene som holder sammen bunn og topp på varmeapparatregister-boksen og bendte boksen litt ned- Fikk dermed en liten glippe slik at jeg kunne kjenne på ribbene på registert. Varmt som f*** ! Skrudde sammen og testet. Lufta er nå varmere, ca ti grader høyere. Mistenker at registeret ikke tetter skikkelig rundt kantene mot boksen, slik at en del kald luft sniker seg rundt registeret istedenfor gjennom. Kan det være noe i dette ? Tenkte jeg skulle skru ut hele registeret og legge på litt tykkerer tetting rundt en dag.

Hallo!
Hvordan gikk det, fått varme?? =) Fant du ut hva det var??
Sliter med kald V70 2.5 TDi, så hadde vært fint om du oppdaterte om hvordan det gikk =)

Sagen
30/11/10, 12:36
Slenger meg på her.. Har du fysisk sjekket alle spjeldmotorer? Jeg hadde problem med at jeg ikke fikk varm luft på høyre side. Hadde den inne hos Volvo Kongsberg for å sjekke event. feilkoder, men fant ingen ting. Deretter tok jeg ut motoren for justering av varmespjeldet på høyre side, og lot den bare henge løst i ledningen. Det jeg så, var at motoren ikke klart å stabilisere seg, men gikk rykkevis frem og tilbake. Tok av dekselet, og gjorde rent slepesporene i printplata, og ditto slepesko som jeg minnes sitter på det ene tannhjulet. Monterte igjen, og alt har vært OK etterpå.

TeamBørnOut
06/12/10, 23:38
Hei,
Har litt av samme problemet, men på en xc70, 07 mod. Det kommer lite varme ut av apparatet. Når jeg starter bilen, så er det en surkle lyd i varmeapparatet ( AC er av). Nivå på kjølevæske er fint og temp er fin. Har kjent på slangene inn i kupeen, og tur slange er veldig varm, retur litt mindre varm. Jeg mistenker luft i systemet, pga surklelyd, men dette er ikke noe som bilia har hørt om. Noen forslag til løsning?


Jeg sliter litt med det samme. men "svenskene" sier at man skal bytte termostat.. Blir ikke riktig "trykk" hvis den er gåen..

Du er like uheldig som meg og må bytte hele termostat huset :P

Joppe
07/12/10, 17:07
Hallo!
Hvordan gikk det, fått varme?? =) Fant du ut hva det var??
Sliter med kald V70 2.5 TDi, så hadde vært fint om du oppdaterte om hvordan det gikk =)

Nope, har ikke funnet ut noe mer. Fortsatt like lite varm luft. Utrolig irriterende og usannsynlig kaldt nå på vinteren.

Når det gjelder spjeld mototrer har jeg hatt ute den som sitter på førersida (venstre side av konsollen). Denne fungerer og justerer seg inn som den skal. Har ikke sett på de andre motorene. Ingen feilkoder. Har tidligere hatt feilkode på temp senosoren i coupeen. Den er nå borte.

Joppe
03/08/12, 20:19
Plukker opp denne gamle tråden her siden jeg fortsatt ikke har funnet noen løsning på dette problemet.

Gjorde i dag en "lyttetest" for å høre hvordan spjeldmotorene oppfører seg. Fjernet alt av deksler rundt senterkonsoll og hanskerom slik at jeg kunne lytte til hvordan spjeldmotorene beveger seg.

Følgende observasjoner ble gjort:

Spjeldmotor styring av luft (oppe, nede, vindu etc): Beveger seg trinnvis ettersom jeg regulerer. Jevne bevegelser og ikke noen rykking fram og tilbake. Kunne også se at akselen til spjeldet gikk fint.

Spjeldmotor varme venstre side: Beveger seg trinnvis og jevnt når temp reguleres trinnvis fra 18-26, men virker som den leter en del når justeres fra 26-18. Akkkurat som den prøver å finjustere litt fram og tilbake.

Spjeldmotor varme høyre side: Når jeg justerer fra 18-26, trinn for trinn, skjer det ingenting før regulatoren går fra 25-26. Da beveger motoren seg ganske lenge. Det samme skjer fra 26-18, kun bevegelse fra 26-25 så er det helt dødt.

Spjeldmotor sirkulasjon: Beveger spjeldet jevnt og fint opp, trinnvis/rykkvis når det stenges.

Er det noen som vet hvordan disse motorene skal oppføre seg ? Lurer spesielt på disse to spjeldmotorene som regulerer varme. Disse bør vel justere seg trinnvis og rimelig kontant grad for grad ?

Soulair
04/08/12, 01:46
Har en -98 mod V70 2.4T som gir veldig lite varme fra varmeapparatet.

Liste over hva som er gjort/undersøkt:

- Byttet varmeapparatregister i sommer da det lakk som en sil (byttet til uoriginal type)
- Skiftet pollenfilter
- Undersøkt og testet spjeldmotor og varmespjeld (temperatur regulerings spjeld) motorene, alt ok.
- Når jeg kjenner på rørene til varmeapparatregisteret (med vifter og temp på maks) er begge to, både inn og retur, skikkelig varme. Den hvite boksen er kald på begge sider.
- Motortemp normal
- Ingen feilkoder

Begynner å gå litt tom for ideèr for hva jeg kan undersøke/feilsøke videre for å finne ut av hva som forårsaker dette problemet. Har forøvrig målt temperatur ut av luftdysen i midten (temperatur og vifte på maks, luftstrøm rettet mot fører) og fikk maksimalt 32grader. Bare for å sammenligne målte jeg på samme måte på Jeep Cherokeen, og når den nådde 52grader gadd jeg ikke måle mer. Kan det være noe feil med varmeapparatregisteret ? Virker nesten som om det er underdimensjonert.

Har hatt de samme problemene som deg. Ble lurt til å kjøpe en uoriginal type som var så "billig" (1500kr). For det første er tettelista alt for tynn og forsegler ikke godt nok rundt registeret, så lufta slipper forbi rundt registeret. For det andre er det færre "stigerør" i den uoriginale, noe som kan bidra til problemet ditt.

Etter mye prøving og feiling ble løsningen min å kjøpe en HER (http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/1863/nm/Volvo_V70_Heater_Core_1998_2000_/category_id/81) til 600-700kr + frakt og det ble forskjell ved første oppstart! Anbefaler deg å prøve dette da er enkelt å skifte og rimelig!

Joppe
04/08/12, 12:48
Har hatt de samme problemene som deg. Ble lurt til å kjøpe en uoriginal type som var så "billig" (1500kr). For det første er tettelista alt for tynn og forsegler ikke godt nok rundt registeret, så lufta slipper forbi rundt registeret. For det andre er det færre "stigerør" i den uoriginale, noe som kan bidra til problemet ditt.

Etter mye prøving og feiling ble løsningen min å kjøpe en HER (http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/1863/nm/Volvo_V70_Heater_Core_1998_2000_/category_id/81) til 600-700kr + frakt og det ble forskjell ved første oppstart! Anbefaler deg å prøve dette da er enkelt å skifte og rimelig!


Takker for tips ! Blir nok nødt til å bytte registeret.

Men jeg tror også jeg har problemer med spjeldmotor/ECC-styringen.

Tok ut motoren som styrer varmereguleringen på venstre side og testet denne i ledningen på høyre side; oppfører seg helt likt som den som stod der. Bare at nå er det akkurat som å trykke på en knapp mellom maks/min temp mellom 18-19grader istedenfor 25-26. Altså ingen trinnvis justering, kun åpent eller lukket spjeld når man går fra 18-19eller 19-18. Er ECC- enheten kaputt ? Justering fra 19-26 gir ingen respons fra motoren når den er koblet til på høyre side.

Joppe
06/08/12, 16:51
Noen som vet om det er samme ECC kontrollenhet/panel på alle V/S70 fra 98-00 ? Ønsker å få tak i en ny kontrollenhet men ser at det eksisterer mange forskjellige serienummer.

850GLTsilver
06/08/12, 19:17
Noen som vet om det er samme ECC kontrollenhet/panel på alle V/S70 fra 98-00 ? Ønsker å få tak i en ny kontrollenhet men ser at det eksisterer mange forskjellige serienummer.

Skal være samme enhet ja.
Er erstattet fire ganger.

Joppe
07/08/12, 19:31
Takker!

Da er kontrollpanel byttet og spjeldet fungerer igjen som det skal. Nytt varmeapparatregister er bestilt og på vei i posten. Satser på at det blir varm bil til vinteren:) Legger inn en update når jeg har fått inn det nye registeret.

Haakonw
26/06/13, 21:45
Jeg dytter posten opp, da jeg tror det er noe av det samme som feiler min `98 v70

Mitt problem er at jeg ikke får luft utav dysene, men viftemotoren går, bortsett fra på auto funksjonen. det virker for meg at spjeldet er lukket hele tiden, og det skjer ingenting når jeg prøver å styre luften i de ulike retningene ved hjelp av vriknotten. når jeg dreier luftstrømmen 90 grader, går også lyset på ac på, og jeg får heller ikke slått den av, eller valgt om bilen skal sirkulere luften, eller ta luft utenifra, men når jeg dreier bryteren et hakk, eller mer fra 90 grader (rett opp) kan jeg slå av acog velge om den skal ta luft utenifra bilen eller sirkulere den luften som er i kupeen. Når ac er på, går også kun pumpa (den på multireima) kun i sykluser på (ca)3-4 sekunder på, for så og slå seg av i 1-2 sekunder. Dette gjør den helt til jeg slår av ac. sånn skal det vel ikke være? Det som haster mest, er forøvrig å få ordnet med blåsefunksjonen..

håper noen har noen ideer her.

Har lest om feil på spjeldmotor og tror kanskje det kan ligge noe her. Hvor mange av disse har jeg og hvor (ca) er de lokalisert? Jeg har også støvsugt temperatur sensoren, uten endring Den som sitter bakenfor det lille gitteret, omtrent ovenfor høyre kne, eller når temp. eller litt til venstre for 22 grader på skalaen.

forslag mottas med stor takk ;)

Haakonw
28/06/13, 16:56
jeg har funnet feilen, og det er den spjeldmotoren som er plassert på passasjersiden til venstre i overkant av viftemotoren som står konstant i lukket posisjon.. jeg finner ikke en god løsning for å få denne ut? det er et hvitt plaststag på den som styrer spjeldet. er det en egen knapp som styrer den, eller skal den styre seg selv når jeg velger hvilken retning de det skal blåse? Er det noen som har fått denne ut?

Sagen
02/07/13, 07:05
Hei! Jeg hadde litt av det samme du opplever med spjeldmotorene. Se innlegget mitt tidligere i tråden. Kan hende det er løsningen på spjeldmotoren som ikke posisjonerer seg rett.