PDA

Vis full versjon : Har det noe for seg å bytte frostvæske? (Bilen har blitt fyllt med blå så lenge jeg kan huske)



PyrionZ
02/03/12, 18:45
Kom til å tenke på detta her en dag. Det skal jo egentlig brukes rød frostvæske på dissa motora, men nå som det har blitt brukt blå frostvæske i maaange år. Har det i det hele tatt noe for seg å ta i bruk den røde?
Hva er fordelen med den røde, kontra den blå? Har aldri hatt noen problemer relatert til kjøling, så skadelig kan det jo ikke være!

brynna
02/03/12, 20:04
Skifte av frostvæske en et punkt i serviceintervallen. Rød frostvæske er ofte longlife, Silikatfri og tilpasset alumotorene.

Det er aldri noen bakdel å skifte til ny væske, men du trenger ikke rød frostvæske. Dobbel pris, ikke bedre enn den blå.
Når det er sagt har jeg kjørt på blå frostvæske på 850 fra 92 siden den var ny. Skifta hvert 3 år.

PyrionZ
02/03/12, 20:19
Da har jeg fått svar på det spørsmålet!:) Kjølevæska hadde jeg tenkt å bytte sammen med resten av væskene på bilen nå til våren.

Erlend
02/03/12, 20:28
Disse motorene skal egentlig gå på grønn kjølevæske, originalt fra volvo. Blå fungerer bra den, men ville anbefalt rød isteden, denne er MYE bedre for alublokk enn blå. Den blå er egentlig ikke så god og egentlig heller ikke utvikla for alublokker, det er en grunn til at tyskerne KUN kjører rød i sine alublokker:) . Denne smører også vannpumpa bedre og hindrer korrosjon bedre enn blå:)

Selv kjører jeg original grønn fra volvo :)

Dan Bay-Johansen
02/03/12, 20:33
Er ikke den røde også organisk og bedre for miljøet ? Eller er det jeg som blander med noe annet nå?

brynna
02/03/12, 20:41
Disse motorene skal egentlig gå på grønn kjølevæske, originalt fra volvo. Blå fungerer bra den, men ville anbefalt rød isteden, denne er MYE bedre for alublokk enn blå. Den blå er egentlig ikke så god og egentlig heller ikke utvikla for alublokker, det er en grunn til at tyskerne KUN kjører rød i sine alublokker:) . Denne smører også vannpumpa bedre og hindrer korrosjon bedre enn blå:)

Selv kjører jeg original grønn fra volvo :)

Har du baklomma full av gryn og vil det beste for bilen bruker du rød. (Helst Volvo original)

Men min 92 modell GLT har kun hatt blå... 210 000 km. Går enda, så det er vel ikke fargen på kjølevæska som gjør mest skade på motoren:D

Erlend
02/03/12, 21:06
Ville ikke si det er så dyrt å kjøpe 4l rød konsentrert kjølevæske til rett over 200lappen, blander du 50-50 så har du beskyttelse til -38 og det holder i masse for de fleste av oss:) da får du 8l kjølevæske og det går 7,2 l kjølevæske på bilene våre, så skjønner ikke hvorfor du sier det er så dyrt?:)

Sier ikke at blå er skadelig for motoren, men har du muligheten til å kjøre på rød så burde du det, fordi denne er bedre for motorene våre i det lange løp :) folk bytter sjeldent kjølevæske på bilene sine, så hvis du først skal bytte så burde du helmer ha på en som tåler lange intervaller, slik den røde gjør:) egentlig skal kjølevæske byttes ca hvert 5.år, for den mister kvaliteten sin. Men nesten ingen gjør dette i praksis. Jeg gjør det ikke selv heller jeg:P

E_S
03/03/12, 09:21
Original kjølevæske kjøpt for ikke lenge siden var blå, ikke grønn..

Erlend
03/03/12, 20:14
Da er det en selger hos volvo som ikke har god fartstid innenfor disse bilene:p har fått blå i handa før hos volvo jeg, før en annen litt mer erfaren med volvo sa at det var feil, for han sjekka det opp og sa det var grønn:)

Men som jeg skreiv over, er ikke noe farlig å fortsette med blå i det hele tatt:) men skal du skifte så bruk gjerne rød eller grønn :) det er ikke mye det koster for ny:) holder med en 4l kanne med konsentrat, denne får du 8l ut av når du blander 50-50 :) og da har du litt til overs også:)

E_S
05/03/12, 23:56
Det var ihvertfall noe som var på originale Volvo-kanner med Volvo-logo, så det virker jo litt merkelig om det skulle være flere varianter av den originale kjølevæsken. Å gå til merkeforhandler for å kjøpe vanlig no-name kjølevæske man kan få på Biltema er jo lite vits i.. :)

Da jeg skiftet på min fylte jeg blank (!) kjølevæske, samme som Forsvaret har standardisert på nå. Ser ut som det bare er vann i kjølesystemet, igrunn litt fancy. :)