PDA

Vis full versjon : Erfaring V40



LaNo91
02/03/12, 09:21
Har ei venninne som skal kjøpe seg bil, og vurderer V40.
Så jeg lurer på om noen har noen tips til hva man bør se etter, om det er noe typiske problemer o.l. som man bør tenke på før evt kjøp

Hvilke årsmodeller osv er best?

falbrigt
02/03/12, 23:35
På tidlige utgaver -96 - 00 kan det være rust ved grill og rundt midtfelt på baklyktene. Ellers er det dårlige foringer på manuellkassene og lekkasje på bakluke som kan være ting å se etter. 1,8 liter bensin er lat, dieselen er i så måte og foretrekke. Ellers er 2 litern grei, men tørst. Kan være verdt å nevne at skum i olja er vanlig på hvertfall sistnevnte motor ved mye småkjøring. Dette forsvinner etter en langtur. (Fikk panikk første gang jeg oppdaga det på min bil)

Greie biler som er rimelige å eie (vedlikeholde) mye deler fins på biltema o.l. til en billig penge. Svært lite rustproblemer generelt egentlig. En svært vanlig defekt på disse er viskermotorene på frontlyktene. Har til gode å se en V40 hvor ikke minst en visker er helt på bærtur.

Øygard
03/03/12, 12:18
Eg har ein onkel og ei tanta som har ein V40 1,8 bensin 96-modell som dei har hatt i sikkert 8 år. Den har gått 328000 km og er lika god, men han brukar mykje olje. Det har han alltid gjort, visstnok. Det har vore litt småtull med han men ikkje nåken dyre reparasjopnar so vidt eg kjenner til. Eg har nettopp skifta bremsar på han for å få han EU-godkjent, i tillegg måtte dei skifta eit endeledd.
Som sagt har han gått nesten 330000 km no, og han har aldri blitt tectylbehandla. Og han har blitt kjørt mykje på grusveg, so det er nesten ikkje tektyl gjen under han og det var bjynt å bobla litt på kanalane. So då tok eg av dei plasttinga som er utanpå kanalane og fant ein del overflaterust. Det har samla seg mykje skit og vatn bakom der, so dei kan vera lurt å ta av for å sjå om det er bjynt å rusta. Men ellers er det lite rust på bilen. Menge bilar er jo heilt sundrusta når dei er 16 år gamle, og denne har i tillegg aldri blitt tectylbehandla etter at han var ny. Motoren (1,8 bensin) er ikkje veldig sprek men grei nok til vanleg bruk. Dei skal visst klara omtrent 400000 km ifølge nåken som har jobba med dessa bilane. Viss dei blir kjørt fint og tatt godt vare på klarar dei sikkert mykje meir.
Eg har litt bilde av rusten so berre sei ifrå viss du vil at eg ska legga dei ut:)

Sagen
05/03/12, 08:50
Søsteren har en '00 V40 tdi med drøyt 320' km på telleren. Det har vært en god bil, men bytte av vanlige slitedeler har det vært. Blant annet bremsedeler, fjærbein, foringer, hjullager osv. Den svetter noe olje fra veiva på girkassesiden, simringen på kamreimsiden er byttet. Har også nylig byttet CEM-modulen, da det er noe som kan feile på disse. Men alt i alt, så har det vært en god bil. Slitedeler må man uansett regne med å bytte på en bil som er noen år og som har gått en del. Smart å finne ut før et eventuelt kjøp hva som eventuelt er byttet av slitedeler, og hvor lenge siden. Er det ikke skiftet ut noe, kommer det før eller siden...