PDA

Vis full versjon : T5 vs t6?



henrik940
01/03/12, 22:57
Vurderer ny motor i 940. Ser mange bygger om til T5, men hvordan funker T6'ern i forhold?

Holdbarhet? Noen grunn til at det er mere populært å bygge T5?

Svirre
01/03/12, 23:04
Trur T5 har bedre holdbarhet i forhold til T6 over tid. Hvis du legger i noen ekstra kroner så ganske de stiller likt (inntil en viss effekt), men siden 6-er motorene har så lang topp så har den mye lettere for å vri seg ved høy belastning. Sånn over tid. Trur også grunnen til at det bygges om så mange T5-er i bakhjulstrekkere er vel lyd og det å ha 5-er :) Men skal ikke si så mye mer. Kjenner ikke noe til forskjellen. Eneste er tanken pga. har vært borti en del 6-ere.
Flyfaen har nok noe peil på disse. Spør han :)

henrik940
01/03/12, 23:06
Stemmer. Denne er vel så og si bolt on på 940? Iom at de sitter i 960..?

Svirre
01/03/12, 23:12
Stemmer. Denne er vel så og si bolt on på 940? Iom at de sitter i 960..?

Vel. 6-ern er mer bolt-on enn 5-ern. Jeg mener å huske du trenger andre motorfester (ikke noe jobb) og annet ledningsnett. Da har du kommi langt. Men må også ha M90 kasse til hvitblokk (regner med du skal ha manuell). Må nok også ofre på den slangene og noe annet fra et motorrom med 6-er blokk. Men ut i fra hva jeg veit så er det en lett jobb å putte nedi en 6-er enn en 5-er. Suns personlig 6-er motorene er grommere etter 5-er'ne. Liker veldig godt koden: B6304T6 :D

henrik940
01/03/12, 23:21
Ja hadde vært rått! Kunne nesten kjørt for twinturbo og da..

Svirre
01/03/12, 23:25
Ja hadde vært rått! Kunne nesten kjørt for twinturbo og da..

Det hadde nesten vært bra :) Ola klarte å friste meg med twin på min når han fortalte hvor enkelt det var å bygge om....

henrik940
01/03/12, 23:33
Ja du har 6'er i 740in?

Svirre
01/03/12, 23:49
Ja du har 6'er i 740in?

Har det :) Men den går på djevelsaft i motsetning til dine ønsker :p Men twin hørtes VELDIG interessant ut :D

henrik940
01/03/12, 23:59
Fikk trua for å hente meg en 960 jeg nå :p

Svirre
02/03/12, 00:05
Fikk trua for å hente meg en 960 jeg nå :p

Smitta jeg? ;)

Hadde vært fint å hatt sånne lyder i kongsberg :D

http://www.youtube.com/watch?v=BDsbutHWWZQ

henrik940
02/03/12, 00:10
Hadde hvertfall hatt noe ikke noen andre har :P

Svirre
02/03/12, 00:13
Hadde hvertfall hatt noe ikke noen andre har :P

Men som sagt; T6 krever litt mer stell ;) Uansett så er det 2 herlige motorer, og når det kommer til stykke trur jeg ikke du hadde hatt noe problem med å vedlikeholde motoren :)

henrik940
02/03/12, 00:20
Noen med bilhenger og BE lappen som kunne tenke seg en sverige tur :D ?

Kan jo egentlig kjøpe prøveskilt, og kjøre den hjem

Refinement!
02/03/12, 01:47
Noen grunn til at det er mere populært å bygge T5?

Grunnen er så enkel at T5 er mulig å godkjenne i motsetning til T6

henrik940
02/03/12, 09:25
Hmm, hvorfor funker det ikke å godkjenne 6'er?

volvoRsport
02/03/12, 09:42
Hmm, hvorfor funker det ikke å godkjenne 6'er?

Alle T6'ene (Da mener jeg ekte T6, ikke turbokonvertert R6) har maks HK/NM som overskrider det Volvo tillater med god margin. Skal du turbokonvertere en R6 og få det godkjent krever det en god søknad, dokumentasjon og velvilje hos biltilsynet. "R.G" har jo fått det godkjent, så det er ikke umulig.

henrik940
02/03/12, 11:43
Blir evt å først godkjenne 6'er. Virker som de liker at det godkjennes step by step. Eller evt turbokonvertert R6, med lavt ladetrykk på en moderat turbo.

henrik940
02/03/12, 13:20
Hvordan er det med holdbarheten i disse? Funker det å turbomate original innmat?

kermitt
02/03/12, 13:23
Hør med R.G og Flyfaen det kan dette godt virker det som! R.G sin ser ut til å være veldig holdbar og en veldig kjørbar motor.

Dan Bay-Johansen
02/03/12, 22:40
Som nevnt over "bør" du ha en R6xxx i tillegg om du skal ha nedi en 5`er... Trenger bunnpanne, oljepickup, noen vannrør og litt diverse.

Du bør ta en titt i R.G. sin tråd. Vet ikke å ladetrykk han kjører på nå, men tidligere kjørte han jo 0.5 bar på original innmat. Dette ga nærmere 300hk på dønn orginal motorstyring, mulig det var andre dyser. Han raste jo den motoren, akkurat hvorfor husker jeg ikke nå. Absolutt fetest med 6`er lyd og turbo!! Sorry mack, men 5`er kan gå å legge seg. Det blir jo et momentmonster ;)

R.G
03/03/12, 13:06
kan ta en ting med engang:
du har så ny bil, så du får IKKE godkjent ombygg til turbo på 6er. da pga avgasskrav. selv om du bruker orginal motorstyring så går det ikke. leser du kjtf som bt følger til punkt å prikke står det klart å tydelig. bygger du om suge 6er til turbo så må avgass dok via tuv/uavhengig komp lab i syklustester.


detta er kompliserte greier.


en org T6 får du ikke godkjent heller. pga effekt er alt for mye, og du får heller ikke godkjent den med å nedbremse den.

jeg har pløyd detta regelverke i ett år nå for å få godkjent min, og man må kunne regla skal det gå. derfor fikk jeg godkjent min uten noe om og men.


sørg for god dialog med biltilsyn.

men: biltilsyn kan via dialog si lykke til med ombygging så kommer det til dagen du skal godkjenne så raser paragrafer på å du sitter med sjegge i mailboxen.

så ett alternativ er å godkjenne den som suge 6er. og kjøre sånn siden du har så strenge avgasskrav på bilen din.


skal du ha nedi en org T6 motor, eller T5 så må du uansett ha en komplett 960 motor som donor.

R.G
03/03/12, 13:08
Som nevnt over "bør" du ha en R6xxx i tillegg om du skal ha nedi en 5`er... Trenger bunnpanne, oljepickup, noen vannrør og litt diverse.

Du bør ta en titt i R.G. sin tråd. Vet ikke å ladetrykk han kjører på nå, men tidligere kjørte han jo 0.5 bar på original innmat. Dette ga nærmere 300hk på dønn orginal motorstyring, mulig det var andre dyser. Han raste jo den motoren, akkurat hvorfor husker jeg ikke nå. Absolutt fetest med 6`er lyd og turbo!! Sorry mack, men 5`er kan gå å legge seg. Det blir jo et momentmonster ;)

kjører på rundt halv kg nå:) hadd den på 0,8-0,9 ca.

motor raste pga oljeretur røyk, og som på alle andre hvit blokker sitter denna oljetrykkgivern idiotisk plassert så lampe rakk ikke komme når man ligger å herjer på 5000omdr, og da gikk det nesten tørt:p

henrik940
03/03/12, 13:09
Den blir først godkjent som suge6'ern. Etter det får vi se hva som skjer.. Turbo blir det hvertfall :p

R.G
03/03/12, 13:11
en ting til da, detta koster penger:)

henrik940
03/03/12, 16:19
Penger er moro :) I førsteomgang er det jo ikke svindyrt, da skal jeg bare ha rein rekke 6'er.

Da er det jo bare å flytte over.

SirKim
03/03/12, 16:55
mer populært å bygge T5 i 940 da detta blir godkjent. orginal T6 overskrider maks effekt for hva 900 serien er godkjent for.
alle biler fra 89 og nyere faller under de strenge avgass-krava, dermed får vi ikke godkjent 6`er med ettermontert turbo. R.G har bil fra 88, å har dermed litt andre regler som gjelder for hans bil!

T5 er MYE mer jobb å sette inn å få til å starte i forhold til en 6`r. Jeg kjøpte først litt deler løst, men så fant jeg ut at detta blir for dyrt da jeg må ha så masse andre deler i tillegg (utenom motorbygge tenker jeg på), så da blei det sverige å hente delebil. Angrer ikke et sekund på dette. Så 5`r eller 6`r bygg, hva du enn går for av de 2, er mitt tips å hente deg en 960 2,5 med manuell. Jeg gjorde dette, å var heldig med akkuratt denne med tanke på interiør osv jeg skulle ha inn i min bil :)

henrik, gå for 5`r du :) 6`ern er mere seig, å kan drite i å få det godkjent på din bil med turbo med mindre du tar deg en tur til TUV i Tyskland å får tatt avgass-tester :) Noe jeg ikke tror du gidder å gjøre.. Litt mere arbeid med T5, men er verdt det med tanke på at du får det godkjent :) Ledningsnett blir det arbeid med uansett om du setter rett over fra en 960. Sikringsboks osv sitter ikke på samme plass. Du kan jo sette inn 960 dash, men det er hvertfall ikke plug&play :P

Mitt tips, drit i 6`ern om du skal ha skilter :) Gå for T5 du :)

R.G
03/03/12, 17:37
takk SirKim:)

noen som har forstått regla:)

henrik940
03/03/12, 17:52
Skjønner det jo, men om jeg er villig å gi det i fra meg..

En fartsfylt tur til tyskland er jo en smal sak :D

R.G
03/03/12, 17:53
Skjønner det jo, men om jeg er villig å gi det i fra meg..

En fartsfylt tur til tyskland er jo en smal sak :D

ting er ikke bare bare:p

henrik940
03/03/12, 18:20
Men evt bare å drite i å godkjenne. Får ikke godkjent en overlada Fk uten mye plunder heller så..

Dan Bay-Johansen
03/03/12, 18:58
kjører på rundt halv kg nå:) hadd den på 0,8-0,9 ca.

motor raste pga oljeretur røyk, og som på alle andre hvit blokker sitter denna oljetrykkgivern idiotisk plassert så lampe rakk ikke komme når man ligger å herjer på 5000omdr, og da gikk det nesten tørt:p

Ok, så da den ga 300ish hk, så lada du 0,8-0,9 ? Er det sånn og forstå?

Det vil altså si at man kan mest sannsynlig kjøre med 0,8 bar på uåpna motor så lenge man har kontroll på oljetrykket?

R.G
03/03/12, 19:25
Ok, så da den ga 300ish hk, så lada du 0,8-0,9 ? Er det sånn og forstå?

Det vil altså si at man kan mest sannsynlig kjøre med 0,8 bar på uåpna motor så lenge man har kontroll på oljetrykket?

jepp:)

må ha ordentlig oljekjøler osv:) ikke sånn vannveksler sak som er org. samme som er på ft/fk motorer. forbannade søppel spør du meg:)

Dan Bay-Johansen
03/03/12, 19:41
jepp:)

må ha ordentlig oljekjøler osv:) ikke sånn vannveksler sak som er org. samme som er på ft/fk motorer. forbannade søppel spør du meg:)

Kung!!

Luftkjølt oljekjøler er tingen;-) får sette meg ned en dag å lese litt i tråden din, er endel ting jeg lurer påB-)

Svirre
03/03/12, 19:46
jepp:)

må ha ordentlig oljekjøler osv:) ikke sånn vannveksler sak som er org. samme som er på ft/fk motorer. forbannade søppel spør du meg:)

Søppel er de akk ikke. Syntes de fungerte greit, men det slutta å være greit da innmaten sprakk på første 760'n som endte i radiatorbytte + måtte kjøpe ny olje te kassa og ny frostvæske :p

Dan Bay-Johansen
03/03/12, 19:54
Søppel er de akk ikke. Syntes de fungerte greit, men det slutta å være greit da innmaten sprakk på første 760'n som endte i radiatorbytte + måtte kjøpe ny olje te kassa og ny frostvæske :p

Med litt mer effekt enn originalt så er det ikke akkurat noe å rope hurra for ...

Ellers funker de vel ok;-)

henrik940
03/03/12, 19:55
Jeg og Chrml diskuterte litt i dag. Godkjenne R6, og bygge turbo uten at noen veit det. Dvs, Grenrør som kjører turboen NEDOVER, og et pent alu deksel over grenrør. Evt en ventil som gjør at alt turbotrykk forsvinner hvis man blir stoppa. Dette minsker sjansen for å bli sendt til teknisk hvertfall.

Wrasko
03/03/12, 20:15
Og hvordan forklarer du de ekstra røra og ic'en?

R.G
03/03/12, 20:33
blir for dumt å gjemme alt nedi der, noe vil uansett bli synes.


er jo ikke værre enn å godkjenne en stock motor og bygge turbo på etter det, blir du stoppa så riv av svineriet og kast på org manifolder og inn å vis bilen. bedre det enn å gjemme alt.
gjemme alt da, og dem ser cooler, rør og shit som kan gi mistanke så kan dem finne på andre ting. nei bedre å ha alt til syne.
min mening.

turb00le
03/03/12, 21:48
Jeg bygger T5, er ikke så fryktelig mye styr med mindre du ikke har annet enn en skiftnøkkel i garasjen.
Men som mange sier, kjøp en hel 960 med manuell gir... Det er såpass mye krimskrams en trenger, og folk vet å ta seg betalt for sånt.
Vi henta en helt ok 965 i sverige med høy km stand, gav 9000sek for den. Var rimelig sliten med ekte bailey's motor og generelt finanskriseutstyrsnivå.
Du har lov til å kjøre bilen i sverige på svenske skilt. Når du kommer til tollen må du enten levere inn skiltene (kjøre videre på prøveskilt) eller ta "tolltransitt".
Hvis du velger tolltransitt har du lov til å kjøre bilen hjem på svenske skilt og til tollen noen dager senere, må ha prøveskilt hjem derfra igjen siden de må lese av rammenr.

henrik940
04/03/12, 02:18
Bedre å ha litt skjult da. Selvom mye syntes. Har jo ingen betydning. Får jo ikke akkurat "gjemmestraff"

turb00le
05/03/12, 05:35
Du får "gjemmestraff" hvis du er innvolvert i ei ulykke og de finner ut at du hadde turbokonvertert uten å godkjenne.
Hadde det derimot vært altfor mye effekt, men at motor stemte overens med vognkort (og det ikke var noen grunn til å tro at motoreffekt hadde noe med ulykka å gjøre)
så hadde det nok ikke skjedd stort.