PDA

Vis full versjon : høyglanspolere felger?



Bjørnstad
08/04/10, 21:58
jeg lurer på å høyglanspolere felgene mine. tenker da på felg kanten evt hele ettervært.

hvordan skal jeg gå frem. hva trenger jeg av utstyr.pussepapir.poleringmidel osv?

Bjørnstad
16/04/10, 17:23
ingen som vet?

MrX
16/04/10, 18:15
Er vell bare og jekke bilen opp og la motoren stå på med bilen i gir. Så kan du sitte med noe pussemiddel på hjulet mens det snurrer rundt.

cossykiller
17/04/10, 06:48
eller spenne det fast i en dreiebenk :P

Tonytic
17/04/10, 17:11
eller spenne det fast i en dreiebenk :P

yengis på volvoforum gjorde vel dette på sine JP felger. funka vel fjell til han ;)

jonass
17/04/10, 19:20
Har man ikke dreiebenk som sluker 17"felger og større så er det jo bare og sette bakakslen på bukker og la bilen gå på tomgang i 3. gir, så får man polere i vei. Like så enkelt, ikke så farlig som man skulle tro om man sikrer bilen litt

ChrML
17/04/10, 19:26
Har man ikke dreiebenk som sluker 17"felger og større så er det jo bare og sette bakakslen på bukker og la bilen gå på tomgang i 3. gir, så får man polere i vei. Like så enkelt, ikke så farlig som man skulle tro om man sikrer bilen litt
Yep, fungerer nok greit det om man får bilen på ordentlige stødige bukker med begge bakhjula i lufta. Litt usikker på hvordan man skal få riktig hjul til å spinne hvis man ikke har sperre, men kan hvertfall ikke bare jekke opp et hjul uten sperre da en vil ødelegge de små hjulene inni diffen til det låser seg, sperrer og bilen drar avgårde :p.

jonass
17/04/10, 19:27
Haha ja, men tror nok begge hjul vil rotere om man ikke har sperre og

ChrML
17/04/10, 19:28
Haha ja, men tror nok begge hjul vil rotere om man ikke har sperre og
Yep, vil nok det sannsynligvis om man ikke yter for mye motstand på hjulet man polerer :p. Hvis ikke må to stk polere samtidig like hardt på begge sider :D.

Bjørnstad
17/04/10, 20:33
Har man ikke dreiebenk som sluker 17"felger og større så er det jo bare og sette bakakslen på bukker og la bilen gå på tomgang i 3. gir, så får man polere i vei. Like så enkelt, ikke så farlig som man skulle tro om man sikrer bilen litt


kunne nok funka det der ja. men da må bilen sikres!! vis ikke så har man litt oppretting og div annen arbeid som kommer på lista til slutt når bilen drar av gårde og inn i hus vegen eller noe hehe

Christian
17/04/10, 20:45
Har man ikke dreiebenk som sluker 17"felger og større så er det jo bare og sette bakakslen på bukker og la bilen gå på tomgang i 3. gir, så får man polere i vei. Like så enkelt, ikke så farlig som man skulle tro om man sikrer bilen litt

Eller så kan man jo spenne opp en stikkaksel, og skru fast felgen. ;)


kunne nok funka det der ja. men da må bilen sikres!! vis ikke så har man litt oppretting og div annen arbeid som kommer på lista til slutt når bilen drar av gårde og inn i hus vegen eller noe hehe

Bare å sette en jekkestropp fra hengerfeste og i noe som står stødig det. :D

jonass
17/04/10, 23:44
Hjelper jo ikke om man spenner opp en drivaksel om felgen tar nedi vangene. Skal ha ganske voksen dreibenk for å ta en felg;)

DieselDriver
17/04/10, 23:48
Sett en annen bil foran da og jekk bilen opp på den ene siden bak.

Volvo360tic
18/04/10, 02:08
jeg jekka opp en bmw og satte den på bukker. la en fiskekasse under motsatt hjul som jeg polerte;) funka bra de;)

ChrML
18/04/10, 09:38
Sett en annen bil foran da og jekk bilen opp på den ene siden bak.
Hva hjelper det?

DieselDriver
18/04/10, 10:46
Slik at den ikke fykker avgårde hvis akselen skjærer seg.

ChrML
18/04/10, 10:49
Slik at den ikke fykker avgårde hvis akselen skjærer seg.
Det er ikke hvis den skjærer seg, den vil skjære seg hvis du jekker opp på kun ene siden. De små dreva inni der er ikke opplagret i heletatt og er ikke beregnet på å gå rundt i stor hastighet hele tiden. Dvs det blir varmt og det sliter seg der det mangler lager til de små hjula, så blir det mer og mer slark til det hele skjærer seg til slutt.

En må jekke opp begge sidene bak!

GMV
20/04/10, 10:14
Går helt fint å bremse det ene hjulet. Er jo ingen belastning på drivverket. Du skal vel heller ikke ha den i 5 gir og gi flat fjøl??? Rekker med tomgang i 1. gir, hjulet roterer mer enn fort nok. Har gjort dette mange ganger, og ingenting galt som skjer.

TeamBørnOut
20/04/10, 12:20
hahahaha å gjøre dette på volvos bakaksler er så jævlig bra!! Hadde ikke gjort dette med den nye akselen min en gang :D

ChrML
20/04/10, 15:25
hahahaha å gjøre dette på volvos bakaksler er så jævlig bra!! Hadde ikke gjort dette med den nye akselen min en gang :D
Hva mener du? :p

henrik940
20/04/10, 15:32
Sikkert fordi det er stive aksler..

Øyvind G
20/04/10, 15:39
ikke for å bli uvenn med noen, men du er faen meg en kverulant jævel TBO. uansett hva det er så er du negativ (hvis ikke det er noe du har selv da). hva er det med deg? kan ikke være særlig poppulært og være sånn hele tida. gå ut i boden/grasjen din og gjør noe fornuftig isteden for og "slenge dritt"

men tilbake til det det egentlig er snakk om. tenker det funker helt fint og polere hjula mens de er på bilen som de sier over her. men du blir nok litt varm på handa etterhvert hehe.

TeamBørnOut
20/04/10, 15:42
Å jekke opp bilen så et hjul spinner mens det andre står stille er jo katastore på volvos aksler! solhjula er av så dårlig kvalitet og akselen de er festet i er enda dårligere!
Å hvem vet hvordan tidligere eier har brukt bilen? Hvor ofte har man ikke opplevd at volvos aksler pluttselig har begynt å sperre litt? Man skal ALDRI stole sånt på driverk. Det er ikke lagre til solhjula en gang. og det kan ligge spon å dritt i akselen (helt naturlig...)..
Og det blir ikke mindre ved å gjøre dette.
Selv om det ikke er store belastning på akselen så går fortsatt solhjula fort rundt..

ChrML
20/04/10, 15:45
Å jekke opp bilen så et hjul spinner mens det andre står stille er jo katastore på volvos aksler! solhjula er av så dårlig kvalitet og akselen de er festet i er enda dårligere!
Å hvem vet hvordan tidligere eier har brukt bilen? Hvor ofte har man ikke opplevd at volvos aksler pluttselig har begynt å sperre litt? Man skal ALDRI stole sånt på driverk. Det er ikke lagre til solhjula en gang. og det kan ligge spon å dritt i akselen (helt naturlig...)..
Og det blir ikke mindre ved å gjøre dette.
Selv om det ikke er store belastning på akselen så går fortsatt solhjula fort rundt..
Yeah, har allerede poengtert godt over her at å jekke opp bilen på en side og stole på differensialen er en ekstremt dårlig ide :). Tror de fleste skjønner at begge sidene bak må jekkes opp hvis en skal gjøre dette, ellers vil det ende i katastrofe.

TeamBørnOut
20/04/10, 15:47
ikke for å bli uvenn med noen, men du er faen meg en kverulant jævel TBO. uansett hva det er så er du negativ (hvis ikke det er noe du har selv da). hva er det med deg? kan ikke være særlig poppulært og være sånn hele tida. gå ut i boden/grasjen din og gjør noe fornuftig isteden for og "slenge dritt"

men tilbake til det det egentlig er snakk om. tenker det funker helt fint og polere hjula mens de er på bilen som de sier over her. men du blir nok litt varm på handa etterhvert hehe.

Kverulant fordi jeg sier man ikke skal gjøre dette med solhjula i akselen?

Skal jeg parkere 1meter forran garasjeveggen med 960n min å gjøre dette mens du sitter å polerer forran bilen? så kan vi ta den diskusjonen om min negativitet til å la noe som er designet for å flytte seg noen få runder i løpet av sin levetid gjøre jobben?
Jeg skal faktisk polere kanten på ace felgene mine. Stoler du på mine solhjul nok til at du vil sitte forran bilen mens jeg polerer de? NEPPE!
(uansett så tar jeg dreibenken så jeg får fjerna litt kanter å slikt...)

TeamBørnOut
20/04/10, 15:53
Yeah, har allerede poengtert godt over her at å jekke opp bilen på en side og stole på differensialen er en ekstremt dårlig ide :). Tror de fleste skjønner at begge sidene bak må jekkes opp hvis en skal gjøre dette, ellers vil det ende i katastrofe.
Man skulle tro dette! Men alikevell så....

ikke for å bli uvenn med noen, men du er faen meg en kverulant jævel TBO. uansett hva det er så er du negativ (hvis ikke det er noe du har selv da). hva er det med deg? kan ikke være særlig poppulært og være sånn hele tida. gå ut i boden/grasjen din og gjør noe fornuftig isteden for og "slenge dritt"

Det er bedre å være upopulær en å drite på draget. Jeg kan ikke få forklart hvor utrolig lite jeg bryr meg om at folk syns det jeg sier er kverulerende. Når noen kommer med så fjerne forslag så må man jo bare få skrevt noe! å jeg skrev jo bare "hahahaha" først fordi jeg trodde folk tok hintet når ML skrev dette.

Dette skulle jo vært dagens rengjørings tips på VCCN!
I morgen skal vi lage guiden! "hvordan vaske bilen ved å kjøre den i en innsjø!"

Øyvind G
20/04/10, 15:57
jeg tenkte mer på alle de innlegga du har ang negative ting som f.eks stiv bakaksel. det med solhjula er eg såklart enig i. mulig jeg missforstod deg. ang solhjula: om det er volvo eller ikke ar ikke noe å si. det er ikke bygd for å gå så fort og så lange uansett.

TeamBørnOut
20/04/10, 16:06
stiv bakaksel er jo søppel da (hehe)

Det med solhjula gjelder jo seff alle biler (hvor ofte har man ikke ledd av folk i fwd biler som raser motor og gir fordi de spinner på et hjul? :D)
Men jeg vet at volvo sine er veldig dårlige og ofte så slipper akselen de er festet til. eller at dreva bare deler seg. Mulig det finnes enda dårligere aksler. men jeg har ikke vært borti dem.(untatt ford van hvor kronhjul etc deler seg :D)

turb00le
20/04/10, 21:38
Men over til selve poleringa...
Det er veldig greit å fjerne gammal klarlakk først med lakkfjerner, denne tar laaaang tid å slipe ned.
Etter det er det bare å gå på med våtslipepapir og evt litt vann, så polere med autosol.
Jeg begynte med dette på noen asa kantfelger jeg har til audien, men det var så kjedelig at jeg ga faen i det og felgene ligger på stedet vil på andre året nå.

kermitt
20/04/10, 21:52
jeg laga meg ett nav som jeg pressa neddi kon enden på en knekt 21mmm borr. sveiste fast den og polerte felgene i søylebormaskin. gikk som faen. men det var litt arbeid å lage navet.

volvo240v8
20/04/10, 23:16
Her har jeg polert kanten ;) var masse jobb :)

http://img6.nettby.no/users/v/o/l/volvo240v8/files/DSC00149.JPG

asdf
20/04/10, 23:37
Det er ikke hvis den skjærer seg, den vil skjære seg hvis du jekker opp på kun ene siden. De små dreva inni der er ikke opplagret i heletatt og er ikke beregnet på å gå rundt i stor hastighet hele tiden. Dvs det blir varmt og det sliter seg der det mangler lager til de små hjula, så blir det mer og mer slark til det hele skjærer seg til slutt.

En må jekke opp begge sidene bak!

Jekker du opp bilen når du skal svinge? Hva med alle som spinner som helter på ett hjul uten å ta livet av noe som helst? Hvor stor hastighet tror du egentlig det roterende hjulet har når motoren tusler på tomgang i 1.gir?

Tror dere sør for dovre bare har fått mandagsprodukter hvis det tåler så lite som dere gir inntrykk av...

DieselDriver
20/04/10, 23:40
Tror vi skal høre på GMV som har erfaringer om dette.

A.Finstad
21/04/10, 00:59
spinn mye på ett hjul så finner du det ut du også!

asdf
21/04/10, 01:20
Det er forskjell på en etthjulsburnout der speedoen viser 100 og hjulet går i 200, og å la bilen tusle på tomgang i 1.gir med bare ett roterende hjul uten belastning.

Når det er sagt så er det vel mye bedre å skru av felgen og polere på gammelmåten...

(ja, jeg har prøvd mye etthjulsspinning med masse rart av biler, selv med truetrac montert, uten at noe har tatt skade...)

ChrML
21/04/10, 05:40
Jekker du opp bilen når du skal svinge? Hva med alle som spinner som helter på ett hjul uten å ta livet av noe som helst? Hvor stor hastighet tror du egentlig det roterende hjulet har når motoren tusler på tomgang i 1.gir?

Tror dere sør for dovre bare har fått mandagsprodukter hvis det tåler så lite som dere gir inntrykk av...
Vel, hjulet går ikke akkurat fort når den tusler på 1. gir. Tenkte mer tusling på 3. og 4. gir. Diffen er laget for å gå veldig sakte rundt og når du tenker deg om så går den kun sakte rundt ved vanlig kjøring. Den går raskest ved lukeparkering, ellers er det såvidt det går rundt. Og dette er det det er beregnet for.

Det er veldig mange biler med åpen differensial som det er katastrofalt og spinne på et hjul med litt fart på hjulet. Gjør du det nok på en Volvo så vil det også gå galt.

Jeg ville IKKE sittet i mange timer å polert hjul med et hjul jekket i lufta. Jeg stoler ikke så mye på en gammal åpen Volvo diff. Hvis det skjærer seg inni der som det mest sannsynlig vil, så velter bilen det som er av jekk og drar avgårde og du risikerer å mose kneskåla mellom hjulbuene der du sitter... Hvorfor ikke bare ta seg bryet med å sette opp en støttebukk på andre siden og?

En annen ting er at den gamle åpne diffen min den var så treg inni at den fungerte som en lamellsperre omtrent. Jeg kunne stå med snø/is på ene siden og grus på andre og det spant på begge. Det ville heller ikke vært helt heldig hvis en gjør som du sier.

henrik940
21/04/10, 06:06
Er det ikke like greit å bruke poleringsmaskin da?

TeamBørnOut
21/04/10, 07:58
Jekker du opp bilen når du skal svinge? Hva med alle som spinner som helter på ett hjul uten å ta livet av noe som helst? Hvor stor hastighet tror du egentlig det roterende hjulet har når motoren tusler på tomgang i 1.gir?

Tror dere sør for dovre bare har fått mandagsprodukter hvis det tåler så lite som dere gir inntrykk av...
Dessverre er det sånn at det skjer i max noen sekunder og i utrolig lav hastighet. Å høyglanspolere 4stk felger på denne måten tar ikke 2minutter.



Tror vi skal høre på GMV som har erfaringer om dette.
Tro kan du gjøre i kirka. Å høyglanspolere 4 felger på denne måten er helt idiotisk å gjøre med hjelp av solhjula. først skal man fjerne litt lakk rester. fjerne ugjevnheter i metallet. man må jo ha fart på hjulet for å få litt varme i dette også.
solhjula går nok ikke 10-20 runder før mye av oljefilmen er borte en gang... vil man ha en sølvfarget bakaksel olje så er jo dette topp. men ikke ellers..

Pussefille på drillen. noe slip-middel og en god film i stua er nog et bedre valg :)

TeamBørnOut
21/04/10, 08:00
Er det ikke like greit å bruke poleringsmaskin da?

man må jo ha litt varme for å få et bra resultat så ja. poleringsmaskin eller drill er fint

henrik940
21/04/10, 08:14
... sølvfarget bakaksel olje så er jo dette topp.

Med glitter i :D

ChrML
21/04/10, 08:17
Kan ikke skjønne at folk faktisk tror at man kan polere en felg med et bakhjul i lufta ved hjelp av solhjula på denne måten. Ville dere virkelig gjordt dette i virkeligheten? Skjønner dere ikke hvordan diffen virker og hva som kan gå galt?

henrik940
21/04/10, 08:18
Kan ikke skjønne at folk faktisk tror at man kan polere en felg med et bakhjul i lufta ved hjelp av solhjula på denne måten. Ville dere virkelig gjordt dette i virkeligheten? Skjønner dere ikke hvordan diffen virker og hva som kan gå galt?

Er jo ikke værre enn å holde kjeft, og la de lære på den harde måten :p

TeamBørnOut
21/04/10, 08:22
Kan jo gå tapt en fin 3.3 utveksling :D

DieselDriver
21/04/10, 10:00
Har jo bukk da så da er det bare og starte opp og sette gear og sette igang og polere? Deilig med varme bukk og tv i verkstedet.

TeamBørnOut
21/04/10, 10:08
selvmord?

DieselDriver
21/04/10, 10:10
Hvorfor det? Alle hjul står jo i friluft.

TeamBørnOut
21/04/10, 10:14
hjelper lite det når motoren suger i seg 500liter luft i minuttet fra garasjen din :)

DieselDriver
21/04/10, 10:31
Er et veldig bra verksted er vifter i tak og da er det ventiler som altid sørger for frisk luft. Kjempekjekt når man sveiser og slik. Og en diesel sluker i seg en del luft ja.

asdf
21/04/10, 12:53
Hahaha... Det er nok ikke hvor mye motoren suger inn du behøver å bekymre deg for.

henrik940
21/04/10, 12:57
Hahaha... Det er nok ikke hvor mye motoren suger inn du behøver å bekymre deg for.

Er vel det med at luft blir bytta ut med eksos :p

ChrML
21/04/10, 13:07
Hahaha... Det er nok ikke hvor mye motoren suger inn du behøver å bekymre deg for.
Alt som blir sugd inn må komme ut. Og da er det ikke mer oksygen igjen i det som kommer ut...

Christian
21/04/10, 16:31
Trur konklusjonen her er at det funker fint å jekke opp rævva hvis man har sveisa aksel! :D
Og, hvis dette gjøres inne, husk avsug.

ChrML
21/04/10, 16:32
Trur konklusjonen her er at det funker fint å jekke opp rævva hvis man har sveisa aksel! :D
Og, hvis dette gjøres inne, husk avsug.
Ikke noe problem å jekke opp ræva uansett åssen diff du har. Problemet er når enkelte her inne tror det går fint å jekke opp en side med det andre hjulet i bakken for å polere :p.

Iversen
21/04/10, 16:48
Personlig tror jeg at jeg ville skrudd av hjulet og gjort alt for hånd :P

volvo240v8
21/04/10, 18:20
Felgen min tok jeg på rommet der jeg sover, brukte Duxola malingsfjerner først for og fjerne klarlakk.

så pussa jeg ned felgen med grovt papir grunnet mye klarlakksslepp, så gikk jeg på med finere og finere papir og tilslutt polerte jeg opp felgen med poleringssett for aluminuim kjøpt på gasolin.no :)

blir så blankt og fint så :)

GMV
25/04/10, 18:54
Hvem har sagt at jeg snakker om en bakhjulsdrevet Volvo?? Jeg snakker selvfølgelig nå om min V70 som jeg polerte felger på denne måten ved å heise den opp på bukken, og sette gearkassejekken under det ene hjulet. På 240 er det sperre og der er det heller uaktuelt å polere kanten på Compomotive felger. Merkelig at dere disser bakakslene til Volvo, har aldri hatt dette problemet på de bilene jeg har hatt. Der har det også blitt spinnet friskt på ett hjul.... Uten havari. Men her lukter det litt OT. Er vel snakk om polering av felger, IKKE bakaksler.

TeamBørnOut
25/04/10, 19:09
At du gjør det på en FWD volvo skal du jo ha enda mer guts for å gjøre. det er jo enda mere jobb å bytte på + at innmaten er like shabby :)

alle 240er har ikke sperre heller. fåtall...
Uansett biltype eller merke så skal man ikke gjøre ting på den måten der...