PDA

Vis full versjon : Automatkasse spm 960 vs 940



general-aasen
28/02/12, 23:28
etter mine erfaringer osv, så er jo 960 kassa proppet av elektronikk, både via instrument og bakaksel om eg har forstått dette rett?

men ein eldre 940 automat er jo både wire styrt å sjenerelt null elektronikk av betydning..

Interessen for ein 960 3l motor f.eks frister jo i en gammel 260, ettersom v6en ikkje er noe serlig..
Men om ein også skal bruke 960 automaten så dukker der opp flere småproblem i grunnen..
Lurte litt på dette med om ein tar huset frå 960 kassen, over til 940 kassen, passer det i sammen?..

vet vertfall at 940 huset passer på kassen frå nyere 760 med v6..men aldrig tenkt eller prøvd men noe ang 960
men om huset skulle gå på..eller må kappes å sveises på 940 huset, hva med festene på fleksplaten/convurteren?
er der like mange skuehull på 960 vs 940 converter? eller må enn til å maskinere nye hull der også?

har både 940 automatkasse å 960 kasse motor å heile pakken..men alt står i biler, så lurer på om noen har litt erfaring rundt dette, og evt sjekket det opp tiligere...bare litt kjipt å plukke/demontere alt om dette skulle vere håpløst..

men kl racing selger vell kansje adapterplate for å montere rødblokk kasse på hvitmotor?

Edit...om noen har bilde av fleksplate,automatkasse både frå 940 og 960, så ha det vert fint også

R.G
29/02/12, 21:09
har fleksplate både fra 960 og 940 liggende, så jeg kan sammenligne dem.
har å en 960 automat uten hus jeg kan se på.

kan se på det i morgen.




men over til saken. jeg mener att på aw 940 kasse, så er kasse helstøpt, ikke løst hus.. mulig jeg tar feil.

men hadde vært en fin mulighet detta for å sleppe ledningsgreiene. for er en god del ledninger til 960 automaten pga w,e,s gir, og kickdown er elektrisk, trykk styringer er elektriske osv.

på 940 aw kasse, er det kun od som er elektrisk mener jeg

general-aasen
01/03/12, 00:05
takker for svar, joda..er mulig å løse huse på 940 kassen.. har gjort det både på ein 940 turbo kasse å ein fra nyere 760 med v6...måtte bruke 760 kassen til 940en..
sant så sant det med leddningene på 960 kassen...litt trasig å kombinere med ein 76mod 264..hehe

R.G
01/03/12, 19:25
940 fleksplate:

converter sitter festet i 4 skruer på denne.

fleksplate festet med 8 bolter i veiv.




960 fleksplate:

converter sitter festa med 6 bolter

fleksplate er festet med 10 bolter i veiv

general-aasen
01/03/12, 22:10
940 fleksplate:

converter sitter festet i 4 skruer på denne.

fleksplate festet med 8 bolter i veiv.




960 fleksplate:

converter sitter festa med 6 bolter

fleksplate er festet med 10 bolter i veiv

okej...så her må en evt maskinere ei fleksplate fra 960 da? men det er jo ikkje det verste ein kan støte borti...men convurterene er vell 99,9% forsjellige også regner eg med?

R.G
01/03/12, 22:16
fikse bolthull til converter er ikke mye jobb. bare sørge for att fleksplate å converter er i senter mot hverandre, merke av hvor bolter vil havne og borre opp i fleksplate, og evt sveise igjen di gamle.

men converter må nesten følge kassa. kan være forskjellige splines på dem, da pga type kasse, og om kasse har lockup eller ikke osv, og lengda på stussen med oljepumpe sporet kan være forskjellig lengde, convertere kan å være av forskjellige str sånn generelt.
når jeg bytter automat så tar jeg med kasse og tilhørende converter.

så jeg vil tro att med 940 kasse med tilhørende converter, og borre nye hull i 960 fleksplate, så skal det i teorien fungere. men da må man ha med kickdown wire, har 940 automaten overdrive, så må det kobles opp noen ledninger og det grønne rele som er i sikringsboksen. tror mulig en ledning fra det rele går til speedo pga når overdrive skal kunne slåes inn automatisk ved en viss hastighet.

og jeg vil tro detta vil fungere. og da slepper man detta ledningskaoset som er med 960 automaten.

general-aasen
01/03/12, 22:38
fikse bolthull til converter er ikke mye jobb. bare sørge for att fleksplate å converter er i senter mot hverandre, merke av hvor bolter vil havne og borre opp i fleksplate, og evt sveise igjen di gamle.

men converter må nesten følge kassa. kan være forskjellige splines på dem, da pga type kasse, og om kasse har lockup eller ikke osv, og lengda på stussen med oljepumpe sporet kan være forskjellig lengde, convertere kan å være av forskjellige str sånn generelt.
når jeg bytter automat så tar jeg med kasse og tilhørende converter.

så jeg vil tro att med 940 kasse med tilhørende converter, og borre nye hull i 960 fleksplate, så skal det i teorien fungere. men da må man ha med kickdown wire, har 940 automaten overdrive, så må det kobles opp noen ledninger og det grønne rele som er i sikringsboksen. tror mulig en ledning fra det rele går til speedo pga når overdrive skal kunne slåes inn automatisk ved en viss hastighet.

og jeg vil tro detta vil fungere. og da slepper man detta ledningskaoset som er med 960 automaten.

lurer litt på å ta meg ein bestilling på adapterplate på kl-racing for rødblokk kasse på hvit motor....blir evt ein automat kasse uten elektronikk, frå eldre 940 eller nyere 740.. men skal sjekke å forske litt på den fleks plata til 960en kontra 7/940 converter..

har du noen kjennskap til begge fleksplatene, 960 og 7/940? tenke litt på diameter osv..

R.G
02/03/12, 06:07
kan ta målene av den når jeg er hjemme fra jobb i kveld:)

general-aasen
02/03/12, 06:43
den er god du...takker =)

R.G
02/03/12, 20:18
sett litt på måla på dem. er 5-10mm forskjell på dem i diameter. ellers er dem lik.

960 plata var større enn 940 plata. så det vil si med nye hull i 960 plata passer en converter fra 940 på den:)

general-aasen
03/03/12, 00:35
okej..høres greit ut, huggde 740en som hadde automat kasse, så den er grei...må bare orke å finne tid til å plukke ut motoren frå 960en slik ein fåt kjika litt på den kassa også..og så prøvd å maskinert litt på 960 fleksplata slik ting passer sammen, regner med ein må lage seg ein sentreringshylse osv og div avstandshylse...forsto det slik at klracing adapteren var noe tykk også...
alternativet er vell kansje å sveise 960 boltkransen over på 740 kassen..men det får tiden vise..