PDA

Vis full versjon : De gode volvo girkassene?



Andersj
27/02/12, 22:44
Jeg har hørt at av de gode volvo girkassene kunne man kjøre i 80 og sette den rett i revers uten at det skjedde noe.

Stemmer det? og hvilke biler ble lagd med disse kassene i så fall? :)

Åssen kasser sitter det i 850?`

kermitt
27/02/12, 23:27
Du får den ikke i revers i fart uten å sparke den inn i gir og det finnes ingen girkasse i verdens som tåler det om den ikke er en automat.

Jonas Soldal
28/02/12, 19:45
Det eneste som skjer om du får den i revers er at du gjør det veldig enkelt å bytte gearkasse..... For da ligger STORE deler av kassen i små biter langs veien.. Å da er det bare bare å løsne de få skruene som henger igjen i blokka di å sett inn ny :P Må muligens også bytte mellomaksling :P

Arrnty90
28/02/12, 20:02
er noen gear kasse som de faktisk går and med.. er di med synkronisert revers?? veit de har gårr med noen sierra kasser.. getrag av noe slag.. var vertfall jekli kult når ein la den i revers i 70 å begyndte å spinne bakover:P men varta dog ikkje lenge;) dette var på vei til huggern.

H.Ihle
28/02/12, 20:06
har volvo lagd ei god girkasse?

JonasS
28/02/12, 21:36
Vovlo har jo lagd gode kasser.. M46 f.eks.. M45 er også en god kasse.. M90 er en kjempegod kasse, lurer på om den ikke er produsert av getrag.. Var diskutert her inne for litt siden.
MEN, de er ikke glade i høy effekt i samband me skarp clutching og kjapp gearing. Men gode er de da..:)
Jeg kjører nå en gammel M46 (fra 240) på min 244 med "300-oppsett". Gearer som folk så er det ingen problem, samtidig som du har i bakhodet hvilken type kase du kjører med.

Det du sier om å hive bilen i revers i fart.. Ja, lykke til! :P

GeTReibeAktienGesellschaf
28/02/12, 21:51
er noen gear kasse som de faktisk går and med.. er di med synkronisert revers?? veit de har gårr med noen sierra kasser.. getrag av noe slag.. var vertfall jekli kult når ein la den i revers i 70 å begyndte å spinne bakover:P men varta dog ikkje lenge;) dette var på vei til huggern.

M90 har synkronisering på reversen.

Som det er nevnt så er nok forbeholdt automat kasser å kunne å gjøre dette noe særlig mere enn en gang på samme kassa.
Automatene volvo har brukt kommer gjerne fra borg warner, aisin warner, zf og i nyere tid også fra getrag.

Viss man har som sport å sette giret i revers mens man kjører forover så har jeg hørt at powerglide kasser skal tåle veldig mye sikkert ikke godt av dette i lengden disse heller.

Roppestad
28/02/12, 22:04
Vovlo har jo lagd gode kasser.. M46 f.eks.. M45 er også en god kasse.. M90 er en kjempegod kasse, lurer på om den ikke er produsert av getrag.. Var diskutert her inne for litt siden.
MEN, de er ikke glade i høy effekt i samband me skarp clutching og kjapp gearing. Men gode er de da..:)
Jeg kjører nå en gammel M46 (fra 240) på min 244 med "300-oppsett". Gearer som folk så er det ingen problem, samtidig som du har i bakhodet hvilken type kase du kjører med.

Det du sier om å hive bilen i revers i fart.. Ja, lykke til! :P

Jeg har en 240 Turbo som jeg herjer bra med. Tok akkurat M45 kassa mi. Gikk tom for 3. gir, så må hive i ei ny kasse. Har en 46 og en 47. Bør jeg da hive i 46'n??

Audun
28/02/12, 22:08
det er fult mulig og kaste bilen i revers når du ligger i 100 eller 200 kmt om du tørr å gjøre det da, men du må ha full brems så hjula står, mens du legger den i revers, det har jeg prøvd, og det funka i 90 hehe :P

Folkvord
29/02/12, 14:26
med mt75 kassen som står i ford sierra så kan du legge inn revers i hvilken fart du vil, den har synkring på reversen, og di kassene der tåler faktisk en hel del, men på di er det ikke kassen eller driv verk som ryker, der er det cluthen som gjer seg, har selv en kompis som har hatt en del sierra opp igjenom åra, og han har brukt dem som herje/sladde bil og har aldri skiftet en gearkasse i den, men derav han sjiftet 3 clutcher på 2 måneder, men så sluttet han og hive den i revers så holt clutchen;-)

turb00le
29/02/12, 15:19
Vovlo har jo lagd gode kasser.. M46 f.eks.. M45 er også en god kasse.. M90 er en kjempegod kasse, lurer på om den ikke er produsert av getrag.. Var diskutert her inne for litt siden.
MEN, de er ikke glade i høy effekt i samband me skarp clutching og kjapp gearing. Men gode er de da..:)
Jeg kjører nå en gammel M46 (fra 240) på min 244 med "300-oppsett". Gearer som folk så er det ingen problem, samtidig som du har i bakhodet hvilken type kase du kjører med.

Det du sier om å hive bilen i revers i fart.. Ja, lykke til! :P

M90 er ikke produsert av getrag. Det er en svensson patent tvers gjennom.
Hvordan du får en M46, troligvis J typen til å holde for 300hk skjønner jeg ikke.
Jeg hadde en M46 P type, den som sitter i 7/9 serie turbo, og der begynte overdrive å slure med ca 200 ærlige hk i motor.

M90 tåler egentlig ganske mye, men kjapp giring er den ikke veldig glad i.
Knerta en i fjor, der havna "medbringeren" på tredje giret å bunn av kassa.

Siden vag kom med dobbelclutch kasser så synes jeg det var på tide med dobbel fri.

JonasS
29/02/12, 15:34
J-typen jeg ha ja. Slurer ikke mye der i gården. Men så kjører jeg ikke "villmann" heller da, drar på 3 og 4-gear. overdriven er jeg snill med, til cruising.

Ang M90`en:
M90 is the model designation for an automotive rear-wheel drive gearbox that is found in Volvo 940/960 models from 1994-on.

The gearbox is made by Getrag in Sweden and it is of a 3-axle design, deriving from the Volvo M56 gearbox of the front wheel driven 850 series. It is rumored that the gears between these gearboxes can be swapped.

There are three variations of the gearbox. There is a version for the cast iron 4 cylinder engines of the 940 (redblock), the all aluminum 6 cylinder of the 960 (whiteblock), and the version for the Volkswagen 6 cylinder diesel engine D24TIC. The differences are the bell housing bolt pattern and the output shaft flange with a 3-bolt flange for the redblock/diesel engines and a 4 bolt flange for whiteblock engines. The variant for the 6 cylinder Volvo engine will fit on all 4/5/6 all aluminum Volvo N/RN-series engines.

The clutch is hydraulically operated by a master/slave cylinder setup with a normal clutch fork and throw out bearing. The flywheels used with these gearboxes are dual mass versions (petrol engines) to eliminate the noise that 3-axle (3-shift) gearboxes can make in neutral, and a regular (single mass) flywheels for the diesel engine.

All gears, including the reverse gear, are synchronized.

Andersj
29/02/12, 16:41
Okei :) Virker som dette ikke kan stemme. Det jeg hørte var at man kunne sette den rett i revers i 80 og ikke noe skadelig skjer, og de girkassene var vist også konstruert for tyngre kjøretøy ;)

eab
29/02/12, 17:02
Nå husker jeg ikke hvilke kasser de gamle diesel cutlassene fra 80-tallet ble levert med, men de kunne man hive rett i revers og det eneste som skjedde var at den slappe dieselen stoppa :P

Det skal, i teorien, være mulig å sette manuelle girkasser som har synkronisert revers i ræsergiret mens man har god fart framover.

A.B Boss
29/02/12, 18:09
m400 er vel den sterkeste original kassen? den som står i bv202 og 164

turb00le
01/03/12, 05:38
J-typen jeg ha ja. Slurer ikke mye der i gården. Men så kjører jeg ikke "villmann" heller da, drar på 3 og 4-gear. overdriven er jeg snill med, til cruising.

Ang M90`en:
M90 is the model designation for an automotive rear-wheel drive gearbox that is found in Volvo 940/960 models from 1994-on.

The gearbox is made by Getrag in Sweden and it is of a 3-axle design, deriving from the Volvo M56 gearbox of the front wheel driven 850 series. It is rumored that the gears between these gearboxes can be swapped.

There are three variations of the gearbox. There is a version for the cast iron 4 cylinder engines of the 940 (redblock), the all aluminum 6 cylinder of the 960 (whiteblock), and the version for the Volkswagen 6 cylinder diesel engine D24TIC. The differences are the bell housing bolt pattern and the output shaft flange with a 3-bolt flange for the redblock/diesel engines and a 4 bolt flange for whiteblock engines. The variant for the 6 cylinder Volvo engine will fit on all 4/5/6 all aluminum Volvo N/RN-series engines.

The clutch is hydraulically operated by a master/slave cylinder setup with a normal clutch fork and throw out bearing. The flywheels used with these gearboxes are dual mass versions (petrol engines) to eliminate the noise that 3-axle (3-shift) gearboxes can make in neutral, and a regular (single mass) flywheels for the diesel engine.

All gears, including the reverse gear, are synchronized.

Getrag er i tyskland, det er avkrefta at denne er lagd der på tpc forumet. Det at den er kliss lik 850 kassa stemmer heller ikke, for det er nesten ingen deler som passer over. Jeg kan være enig i at designet lukter litt getrag utvendig. Hvis en åpner opp kassa så ser en fort at det ikke har vært tyskere og kuka alt for mye.