PDA

Vis full versjon : XC70 ocean race 02-modell, noe å satse på?



Kjell V70
27/02/12, 17:05
Gode gamle v70'n bli mest sannsynlig byttet ut denne sommeren.. Sitter mye på finn på kveldene og prøver å se meg ut aktuelle nye biler.. Har lenge syntes at XC70 er veldig tøffe biler, og kravet mitt til ny bil er bensin og automat, gjerne litt frisk motor og kmstand under 160.000.

Ligger noen på finn nå, som oppfyller disse kravene mine, men er de noe å satse på?
Vanlige feil osv på de tidlige modellene av XC70/V70XC? Hvordan fungerer firehjulstrekksystemet på disse bilene, ikke at jeg har det største behovet for det, men kjekt å ha.. Holdbare automatkasser?
2.4T, 200 hk, sparker det greit i en slik bil? Forventer ikke noen racerbil, men syns det bør gå noe bedre enn 98 2.5 144hk v70.. :D

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=33076676&reference=2012/2/5/6/330/766/76_545781912.jpg

Hadde jeg hatt halvannen årslønn liggende så hadde jeg nok sikta på nyest mulig, men klarer meg en 02, såfremt det er brukbare biler... Syns ikke det er så mye forskjell utseende-messig på disse etter facelift.

Takknemlig for svar/synspunkter.. :D

FroBe
27/02/12, 17:57
De tidlige automatkassene hadde svakheter, det finner du fort ut hvis du søker på dette.
Koster fort 20-70 000 i reparasjon alt etter hva man gjør selv og om man kjøper brukt eller ny kasse. Modifikasjon fra automat til manuell er urealistisk.

4-hjulstrekken for 2000-2002 er viskose, men fungerer dårligere enn 98-99. Fordelen er mindre avhengig av lik dekkdiameter enn de gamle. Fikk Haldex i 2003, denne trekker bedre på glatta.

I tillegg til vanlige mekaniske slitedeler har 2001-2003 modellene svakheter med dårlige loddinger i instrumentpanel (DIM) og 1999-2001 modellene har elektroniske gasspjeld (ETU) som ryker etter noen år. Disse feilene får man normalt ikke feilkoder på.
Alarmsirenen er også en vanlig ting som ryker på gamle biler, sjekk om du klarer å utløse alarmen ved å åpne en låst dør gjennom et åpent vindu.

Det var stor forskjell fra 144 hester til 200 turbohester :D

Kjenner man noen med DICE/VIDA kan man koble til bilen og få lest ut feilkoder, hvis ikke kan man lese lagrede feilmeldinger i bilen med denne prosedyren.

Har du lyst til å lese litt mer om vedlikehold av disse bilene finner man mye informasjon samlet på denne (http://www.freewebs.com/howardsvolvos/) amerikanske nettsiden

gaupe
27/02/12, 18:04
Kvar har du det i frå at firshjulstrekket er dårlegare på 99-02 modellane enn 97-98?

På 2000 modellane kom det eit forsterka vinkeldrev, og det er generelt grovare delar, dette høyrer ein på at det er meir drivlinjelyd i desse.

FroBe
27/02/12, 18:56
Det er hyggelig hvis jeg har hørt feil om viskosen i bilen min, finner ikke noe kilder i farten. Jeg forsto det slik at endringene som ble gjort med viskose-systemet i 1999 for å gjøre det mindre følsomt for dekkdiameteren også gjorde det litt sløvere på glatta.

eab
27/02/12, 19:08
De tidlige automatkassene hadde svakheter, det finner du fort ut hvis du søker på dette.
Koster fort 20-70 000 i reparasjon alt etter hva man gjør selv og om man kjøper brukt eller ny kasse.

Jeg kan anbefale denne lille duppeditten fra ipdusa: http://www.ipdusa.com/products/5538/30751262-b4-servo-cover-update

Hjalp veldig på min girkasse iallefall. Pluss at man får oppgradert programvaren til kassa.

gaupe
27/02/12, 19:12
Det er hyggelig hvis jeg har hørt feil om viskosen i bilen min, finner ikke noe kilder i farten. Jeg forsto det slik at endringene som ble gjort med viskose-systemet i 1999 for å gjøre det mindre følsomt for dekkdiameteren også gjorde det litt sløvere på glatta.

Kan hende det er litt sløvare enn 98en, som generelt var for spinkel, men eg kan ikkje seie at den ikkje gjer jobben. Har 2000 viskose, 2004 haldex2 og 2006 haldex3, og det kjennast at viskose awden dreg på åra.

degocostly
02/08/12, 19:46
Jeg kan anbefale denne lille duppeditten fra ipdusa: http://www.ipdusa.com/products/5538/30751262-b4-servo-cover-update

Hjalp veldig på min girkasse iallefall. Pluss at man får oppgradert programvaren til kassa.

Hva er dette egentlig godt for?

GLTOslo
02/08/12, 20:23
Kan hende det er litt sløvare enn 98en, som generelt var for spinkel, men eg kan ikkje seie at den ikkje gjer jobben. Har 2000 viskose, 2004 haldex2 og 2006 haldex3, og det kjennast at viskose awden dreg på åra.

Eg har køyrd XC med viskose på isbane. Eg vil påstå at den koblar inn så tregt at den kan være direkte farlig ved aktiv kjøring på glatt føre.

Bør kanskje nemne at sammenligningsgrunnlaget er haldex 4, som fungerar meget, meget raskt og bra

JohnE
03/08/12, 09:29
Har en 02 v70 2.4t awd med viskose og geartronic kassen. Er storfornøyd med bilen, men har hatt nevnte DIM feil. Tar man vare på bilen så varer den.

Eirik R
03/08/12, 11:19
Jeg kan anbefale denne lille duppeditten fra ipdusa: http://www.ipdusa.com/products/5538/30751262-b4-servo-cover-update

Hjalp veldig på min girkasse iallefall. Pluss at man får oppgradert programvaren til kassa.

Hva hjelper dette mot?

Per Turbo
03/08/12, 11:59
Les litt om den der så kommer det frem. Den eliminerer feil på giring på eldre kasser bl.a.

Per Turbo
03/08/12, 12:01
Den du linket til er også en US bil, bare så du vet det. Gaupe kan nok fortelle mer om det :)

FroBe
03/08/12, 12:03
Hva hjelper dette mot?

Det står jo beskrevet i linken, med mindre du har problemer med å forstå engelsk.

FroBe
03/08/12, 12:22
Den du linket til er også en US bil, bare så du vet det. Gaupe kan nok fortelle mer om det :)

Annonsen er utgått på dato, tråden ble jo startet for et halvt år siden.
US-importerte biler har miles, fahrenheit og gallon i DIM med mindre den er oppdatert med ny europeisk software (link (http://forum.vccn.no/showthread.php?31675-Skifte-visning-i-DIM-fra-Miles-gallon-Farenheit-til-km-og-liter&p=620206#post620206)).
FM-radio er uten RDS, og tar kun inn stasjoner med oddetallsfrekvens.
De er lette å kjenne igjen ved å se på speedometer (både miles/h og km/t) eller klimakontrollen der temperaturjusteringene er i grader Fahrenheit istendenfor grader Celsius. Disse skivene kan imidlertid byttes.
I tillegg er det variasjoner i lys, alarm osv.
11 år gamle biler som normalt ville hatt lav omregistrering har høyere omregistrering siden tiden regnes fra første gang i Norge.

Eirik R
03/08/12, 12:28
Det står jo beskrevet i linken, med mindre du har problemer med å forstå engelsk.

Synes sånne kommentarer er unødvendig.
Klarer ikke å se om dette er et universalmiddel mot alle problemer knyttet til 3. gir og håpet at noen som hadde skiftet dette kunne si noe om dette. Uansett har det ikke noen med denne tråden å gjøre, så jeg kan stille spørsmålet i en egen trå og FroBe trenger ikke å svare hvis han ikke har noe vettig å komme med.

Eirik R
03/08/12, 12:39
Gode gamle v70'n bli mest sannsynlig byttet ut denne sommeren.. Sitter mye på finn på kveldene og prøver å se meg ut aktuelle nye biler.. Har lenge syntes at XC70 er veldig tøffe biler, og kravet mitt til ny bil er bensin og automat, gjerne litt frisk motor og kmstand under 160.000.

Ligger noen på finn nå, som oppfyller disse kravene mine, men er de noe å satse på?
Vanlige feil osv på de tidlige modellene av XC70/V70XC? Hvordan fungerer firehjulstrekksystemet på disse bilene, ikke at jeg har det største behovet for det, men kjekt å ha.. Holdbare automatkasser?
2.4T, 200 hk, sparker det greit i en slik bil? Forventer ikke noen racerbil, men syns det bør gå noe bedre enn 98 2.5 144hk v70.. :D

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=33076676&reference=2012/2/5/6/330/766/76_545781912.jpg

Hadde jeg hatt halvannen årslønn liggende så hadde jeg nok sikta på nyest mulig, men klarer meg en 02, såfremt det er brukbare biler... Syns ikke det er så mye forskjell utseende-messig på disse etter facelift.

Takknemlig for svar/synspunkter.. :D

Er flotte biler dette, behagelig og komfortabel. Er ikke noe å satse på hvis man ønsker noe som ligger bra i svingene, for disse er mykt satt opp. Men duverden så behagelig.
Min erfaring med automatbiler er bytte av klosser og skiver et sted mellom 120-130 tusen, forstillingsdeler særlig foringer på lenkearm og styrestag før 160 tusen.

De er ikke billig i drift, må regne med 1,1-1,2 på mila på blandet kjøring.

Viskosekoblingen kobler litt sent inn, og det kan merkes særlig i svinger. Hvor baken kan glippe litt før systemet kobler inn, men synes systemet fungerer bra som bare det på glatte bakker og andre krabbe oppgaver.

Selv har vi veldig dårlig vei til jobb, og har funnet ut at løsingen er XC modeller.

Per Turbo
03/08/12, 12:41
Som man roper i skogen får man svar.

Men vi kan holde oss til bilpraten og ta delepraten i en egen tråd som Eirik sier.

Kjell; Biler som er normalt kjørt og vedlikeholdt bør det ikke være store problemene med. Har det allerede vært byttet utsatte deler er det jo enda bedre. Her tror jeg rett og slett du bør dra å prøve bilen du vil ha og kjenne etter. Om mulig få sett under den for svetting/lekkasjer. Jeg har ikke opplevd problemer på de bilene jeg har med AWD i drivverket annet enn lageret på mellomaksel (hele aksel må byttes) og da jeg rasa kassa (etter MYE hard kjøring). Å kjøre sidelengs på snø går fint med Visko også, når man har lært seg å kjenne bilen og vet når den slår inn og ikke. Haldex er så klart raskere. DIM feil har det vært en del av, men her finns det folk som fikser det eller man kan kjøpe nyere brukte å sette inn sikkert.
Motoren som du snakker om 2.5T/2.4T er jo en drøm i seg selv..

Du er inne på samme tanker som meg, har hatt lyst på slik lenge :)

Wahl
03/08/12, 13:46
Har såvidt kjørt litt XC70 Ocean Race, likte både fargen og intreøret godt :) er ikke i tvil om at det er en av topp 10 volvo jeg liker :) Å det finnes jo ikke alt for mange siden de ble lagd kun i 02, så i 12 :) så blir det vell i 22 neste kommer? hvem vet :)

Per Turbo
03/08/12, 14:15
Du glemte 2006 da mister :)

Wahl
03/08/12, 14:20
Du glemte 2006 da mister :)

Gammel veitu :D Visste faktisk ikke at de kom da :o

Per Turbo
03/08/12, 14:26
Man lærer noe nytt hver dag sies det :)

Jeg hadde gått for 06'en men de koster jo også deretter.. er overpriset i mine øyne!

MadAss
03/08/12, 19:10
Dere må huske på at viskosekoblinga er en slitedel som må byttes etterhvert. Om den kobler sent inn, er den moden for utskiftning. Har selv kjørt en 02 XC70 der bilen var utrolig leken på baken. Denne viskosa var i god stand, og koblet kjapt inn.