PDA

Vis full versjon : Kaste ut b19a og få inn nyere motor som b230f. Hva må byttes?



Ola Hagen
26/02/12, 22:01
Har drevet og kuka til med denne b19a'en og en b21e som funker en stund også vil den ikke mer. Og nå vil jeg ha noe nyere som er mer på min alder.

Og da tenker jeg på den guiden inne her på forumet som motorbytte fra a til f/fk/ft osv.

Men jeg har en 78modell 244 med b19a. Må jeg bytte hele ledningsnettet i dashen og/eller motornettet for å få f eks b230f til å fungere? eller hva treng jeg å bytte for å få dette til å gå?

er lei forgasser og gammeldagstenning nå etter å ha sniffa i bensindamp i hele helga og sikkert mange kvelder i noen måneder.

han også en 76modell 244 med b21e hvis det er av interesse rundt temaet her. vet det sitt elektronisk tenning på den og innsprøytning, men har hørt mye dårlige omtaler om denne k- jet innsprøytninga og jeg vil ha muligheten til å sette inn fk/ft motor senere.

setter pris på hjelp

TurboNoob
27/02/12, 00:05
Da er det bare å følge guiden.
Du trenger ikke bytte hele ledningsnettet. Kun motorledningsnettet og hjerner fra en 240 fra 1989 eller senere.

Ola Hagen
27/02/12, 05:46
så ledningsnettet er det samme i dashen sjøl om det har sitti forgasser i den? så det er bare å bytte motornett og legge opp retur slange til tanken pluss ledninger til pumpe i tank?

Ola Hagen
27/02/12, 21:22
ingen som har gjort noe av samme operasjonen som kan bekrefte dette?

ønsker bare å vite hvor mye som må byttes for å få f motor til å fungere i 244'n.

TurboNoob
27/02/12, 23:33
Jeg har gjort det samme i min 1980 244. Men jeg satte inn en FT motor.
Kun ledningsnettet til motoren som må til. Og returrør til bensin. Pumper må det legges strøm til, fra sikringsboks. Merkelig nok fant jeg faktisk ledning til pumpen i tanken på min bil, den lå klar sammen med de ledningene som gikk til armaturet. Ledning til den andre pumpen under bilen lå også klar i pølsa ved venstre bakdør. De måtte kobles til i sikringsboksen.

Ola Hagen
28/02/12, 21:49
Hvilken motor satt det opprinnelig i 244'n din, turbonoob?

TurboNoob
29/02/12, 01:09
Hvilken motor satt det opprinnelig i 244'n din, turbonoob?

Det sto en B19A i den. Byttet den ut med en B21AT, og senere til B230FT.

Ola Moen
29/02/12, 03:47
Jeg har gjort det samme i min 75' 242. Kun kabelmatte på motor som trengs. Stikk den inn igjennom torpedoveggen. Plug and play med styre enheter osv. Du trenger å legge ut kabler til
+ Bensinpumpe
+ 15 Styrestrøm til ECU og forvarming til Lambdasonde.
+ 50 Startsignal.
+ 30 Hovedstrøm kobles opp ute i den svarte hovedstrømsboksen på venstre innerskjerm. Jordinga sitter i manifolden, og blokka jordes i karosseri.

Du kan bruke både LH 2.2 og LH 2.4.
LH 2.2 er simplest å koble opp. 3 eller 4 kabler om jeg ikke husker feil :)
Skal du kvitte deg med en B21E, så sier du ifra. :) GL'n min skal ha en sånn en orginalt, men hadde en B19A da jeg kjøpte den.

Ola Hagen
29/02/12, 20:20
ok, høres flott ut. Da blir det nok f motor med lh 2,4ledningsnett først og fremst på ønskelista.

Og angående den b21E motoren så kan du godt få den billig, men topppakningen skal ha gått siden motoren går for varm ifølge martin.s på forumet. var han og en til jeg kjøpte bilen av, og trengte egentlig bare bensin tanken og dørtrekka og fronten og framskjerma. Det sitter også en automatkasse på den som du kan få med hvis du vil.

du får sende pm hvis det er av interesse :) jeg har ikke startet den, manglet fordeler lokk og tennkabler da jeg kjøpte den. står trygt og fint ¨på gården til fatter'n, men lakken kan være litt slitt på motoren ettersom den har stått ute uten panser i en viss antall år ettersom panseret ble ødelagt eller noe av tidligere eier. Men jeg har plast over motoren, men i allefall vakum slangene må nok byttes som jeg ser.