PDA

Vis full versjon : Girkasse bytte 740 b230et



miokiil
26/02/12, 21:01
Noen som har guide for å bytte girkasse? Eksakt åssen man gjør det?


Mvh miokiil

Sollien
26/02/12, 21:19
hvilken kasse skal du ha i da? er jo igrunn fort gjort om du skal ha vaier på clutch... da trenger du pedalsett, kasse/clutchhus, vaier, clutch og mellomaksel... borre et hull i torpedoveggen til vaier smekk på alt av girkasse og vips du er ferdi ;)

PVT
26/02/12, 21:35
hvilken kasse har du. hvilken skal inn? m47 ,m90 ,aw71

her er en tråd da jeg bygde om til manuell går for det samme bytte-ut-automat-med-manuell-m90-45-47-a.html (http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/700-serien/197057-bytte-ut-automat-med-manuell-m90-45-47-a.html)

miokiil
27/02/12, 08:13
Er vell m47 som skal inn, men ikke wire clutsj

Svirre
27/02/12, 15:10
Er vell m47 som skal inn, men ikke wire clutsj

Om du skal bytte fra manell til manuell så er det ikke mye hokuspokus. Bare å løsne girkassens fester og bolter til motor. Ta av starter. Skru av mellomaksling og travers må løsning fra rammevangen. Om du tar ned girkasse med spakstell er vel egentlig opptil hva du selv ønsker å gjøre, men hører flere som sier at det kan være lurt. Da er det bare å løsne 4 bolter som holder spakstellet og og koble fra tilkoblingen på girspaken. Da er det bare å splitte kassa og motor fra hverandre etter dette :) Er du litt dreven på å skru så tar du ut kassa i underkant av 2t.

miokiil
27/02/12, 15:33
Er orginalt automat, men motoren har gått til helvete, å har fått tak i ny motor med manuell som jeg skal sette inn;)

Svirre
27/02/12, 15:37
Er orginalt automat, men motoren har gått til helvete, å har fått tak i ny motor med manuell som jeg skal sette inn;)

Det du trenger da er pedalsett (inkluderer clutch og bremsepedalbraketter og slikt) masterpumpe og slavesylinder. Det må bygges på. Skal ikke være vanskelig det. Der clutch skal sitte inne mot torpedoveggen så er det ferdig skjært ut. Sitter kun er ovaltformet lokk der. Lett å bygge om fra automat til manuell da. I tillegg så må du rive ut girvelgeren i midtkonsollen .

miokiil
27/02/12, 16:16
Åsså koble om den kontakten under kassa? Fins det ikke no giude på det?

Svirre
27/02/12, 16:37
Åsså koble om den kontakten under kassa? Fins det ikke no giude på det?

Kontakten til ryggelyset er null stress. Det er en ledning inn og en ut fra kassa. Sitter kun en bryter nedi der. Siden du har hatt automat så går det 4 stk ledninger ned til kassa, men de som går til P/N skal du bare klippe vekk. Når du tar ut girvelgeren ser du hvilke ledninger som går til hvor.

Det jeg glemte å nevne ang. bygge om er jo at du selvfølgelig trenger svinghjul og clutch til kassa. Mellomakselen må høyst sannsynligvis bytte da mellomakselen til manuell kassa er lengre. Ellers er det ikke mer jeg kommer på.

miokiil
27/02/12, 18:03
Okei tusen takk for gode svar;)

Men mener å huske jeg har sett en guide for dette her på forumet før...

s4nd3r
27/02/12, 18:17
trenger ikkje noen guide for og bytte en girkasse.. :p om du har løftebukk/smøregrav. så skruer du ned det meste med muttertrekker. skruene på mellomakslingen du kansje må bruke fastnøkkel på. men alle skruene runt girkassa tar du med muttertrekker.. skrur ned traværsjen. så setter du sammen 3 forlengere på muttertrekkern, så er det bare fullgass.. og det lønner seg og være 2stk når du plukker ned girkassa. blir jækla låk i ryggen om du tar den ned aleine..