PDA

Vis full versjon : 945 mystisk antenneproblem



roarrr
08/04/10, 07:44
Har et underlig problem med antennesignalet på 945`n, det er elendig radiosignal. Har sjekket koblingen bak stereoen, og sjekket den som ligger i rommet på venstre side i bagasjen, og alle ser fine ut.
Kan det finnes en skjøt til ?? Jeg trodde kabelen fra skjøten i bagasjen, og fram til skjøten bak radioen var i ett stykke ?? Det er en helt ny Alpine stereo, og de skal nok være bra, og har testet en annen radio, den var også like dårlig.
Får kanskje dra en ny kabel, men trodde dette skulle være unødvendig........
Noen med tips ?

todleif
08/04/10, 09:27
Eg veit ikkje korleis det er med Volvo, men ofte er det antenneforsterker tilkobla i bilane.
Antenneforsterkeren må ha strøm for å virka, so når ny spiller blir tilkobla blir dette ofte gløymt.
Det er den blåe ledningen ifra spiller som skal tilkoblast antenneforsterkeren.

jonass
08/04/10, 13:15
Har litt samme problem som deg roarrr, min radio kutter i et sekund også kommer den igjen.
Hvor sitter antenne forsterkeren?
Dette er kjedelig da det kun er radio jeg hører på i bilen

roarrr
08/04/10, 21:42
Tror ikke det er antenneforsterker i 945, da det er en ekstern antenne på den. Forsterkeren finnes vel i 97 og 98 da det er innbakt antenne i venstre siderute bak, som i 960 og V90. Der trengs det nok ja. Jeg mistenker at enten er det en skade på hovedkabelen, eller at selve antennen bak er defekt. Om hovedkabelen har en sprekk eller noe, og fuktighet eller frost har vært brutal, så blir nok kabelen dårligere. Et tips Jonass, prøv å skru opp mutteren bak på antennen, og vri og vend på antennefoten, du kan ha dårlig jording. Har testet dette selv, men ble ikke bedre, men på andre biler, har dette gjort susen...

jonass
08/04/10, 21:46
Skal teste. Virker nesten som at det skjer for det meste i humper og. Skal prøve og sjekke litt.

boman
10/04/10, 15:38
Er antenna di løs? Antenna mi ble plutselig veldig dårlig for noen uker sida, men så bytta jeg antenna og sørga for skikkelig god forbindelse til jord (det er veldig viktig på en antenne!). Ny antenne får du på biltema til under 100 lappen.

Det er en skjøt i antennekabelen ved baklykta (er det på min ihvertfall), hvis det er irr (grønt) så spray på rikelig med elektro-rens et par ganger (til det blir borte).

Hvis bilen har antenneforsterker (men er vel som roar sier at kun biler med integrert antenne i vinduet som har dette) så ligger den i det venstre rommet under gulvet.

jonass
10/04/10, 16:10
Var ute og sjekka litt nå, haar så mye dritt baki bagasje rommet, så plukka ikke av stoffet på siden, men brøyt det litt til siden så jeg fikk se nedi.
Skjøyten så veldig fin ut, null irr. Men kunne ikke se at antenna var jordet.

boman
10/04/10, 16:18
Trenger ikke å plukke av noe stoff, kun å åpne opp venstre del av gulvet.
Antenna er jorda via sokkelen/foten på antenna, ikke via en egen jordledning.
Sitter antenna di løst? Rører den mye på seg hvis du prøver å rikke på den?

jonass
10/04/10, 16:20
Kanskje jeg må si at jeg har sedan. Så der må man ta bort stoffet i bagasjen for og komme til og se ja. Men skrudde av muttern og satt den tilbake, og vridde på skjøten, må gå grundigere til verks om det ikke ble bra nå.

boman
10/04/10, 16:27
Ja da er det litt mer demontering en bare å vippe opp litt av gulvet ;)
men jeg hadde også dårlig antenne forbindelsle i min sedan.. må skru antenna sikkelig til, så det blir bra jordforbindelse.

roarrr
12/04/10, 19:52
Har skrudd løs antenna der bak, det virker som det burde være god jording, i tillegg vridde jeg litt mot karosseriet, for å forsikre meg at det ble kontakt.
Sjekket skjøten i bagasjen bak (945) den var tørr og fin, ga den en 5-56 sprut, og sjekket skjøten bak stereoen, men fremdeles dårlig mottak.
Kan jo prøve å sette dit en ny antenne, kan jo vøre et brudd i den som sitter der.