PDA

Vis full versjon : bytte fordeler på 240



oriis
25/02/12, 20:48
Var ute og kjørte parkerte bilen for og handle, kom tilbake då ville isje bilen starte åpnet panseret og då hadde fordelerlokket falt av. forrige eier festet den med strips, :mad: så no må eg ha ny fordeler. ka må eg ut med ca en ny/brukt ? har aldri byttet det før så lurte på kordan eg skulle gjøre det.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1628.jpg

Team Tynner
25/02/12, 22:57
trenger nytt lokk,rotor og de fjærene som holder lokket på plass.

minde94
26/02/12, 13:09
er ikke så dyrt for lokk og rotor. På meca koster lokket 137,50 ,- og rotoren koster 83,50 ,- så er vel ikke de dyreste delene :P fjærene rapper du fra en bil på huggeriet XD

LKJ
26/02/12, 14:09
Burde vel kunne finne en komplett en på et bilopphuggeri for noen hundrelapper.

Fordeleren må stå på samme sted som den gamle hvis du skal bytte hele fordeleren.
Når motoren står i øvre dødpunkt skal rotoren peke mot cyl 1 i fordelerlokket.

Voolvoo
26/02/12, 14:25
Bare tull og bytte selve fordeleren :P gjør som team tynner sier. mye mindre jobb og like bra :)

LKJ
26/02/12, 15:37
Syntes det ser ut som det er brekt av en bit av selve huset jeg,men der kanskje bare bildet som juger?

TurboNoob
26/02/12, 18:35
Syntes det ser ut som det er brekt av en bit av selve huset jeg,men der kanskje bare bildet som juger?

Ser mer ut som skyggen til stripsen som henger der.

oriis
26/02/12, 18:36
Ja det er brekt av på den ene siden, der forrige eier hadde festet med klips. Hadde vært fint og slippe og bytte hele driten. Finnest det en lur måte og få festet dette på? utenom strips selfølgelig :P Takker for svar :)

TurboNoob
26/02/12, 18:51
Det er nok enklest å bytte hele greia.
Bare å løsne et par skruer og dra hele fordeleren opp. Så er det bare å dytte ny fordeler nedi og skru fast.
Får sikkert dat i en fin brukt fordeler på hoggeren til et par hundrelapper.

Voolvoo
26/02/12, 19:33
1 skrue, bak fordelern mot blokka..
Spray på wd 40 rundt fordelern ved blokka, ta ei bøs tang og vri litt på fordelern til den løsner slik at du kan dra den ut.

Når du monterer den nye, sørg for at sylinder nr1 står i Øvre dødpunkt, du vil se hvordan fordeleren skal stå etter litt kødding :P
er ett lite ''hakk'' på kanten av fordeleren som viser at her skal midten på rotoren stå. da skal det stå helt riktig.
husk at tannhjulene til fordeler går på skrå :)

oriis
29/02/12, 05:45
Kan eg isje bare sette i den nye på samme plass? vet isje kordan eg får den på øvre dødpunkt.

LKJ
29/02/12, 16:54
Du får den i øvre dødpunkt ved å vri på veiva med ei skralle til merkene stemmer overens på kamhjul,veivhjul og hakket i fordeleren.
Men det holder for deg å vri motoren til du får hakket i fordeleren på midten,så du har noe å sikte etter når du trer nedi den nye.
Du må begynne litt "feil" når du trer den ned pga tannhjulene er litt vridd.

Voolvoo
01/03/12, 21:41
ca 2-3 tenner ''feil'' :)

Edit: mener at rotoren da må settes sånn at den står litt mer til høyre, er bare å prøve seg fram, er mye lettere enn det høres ut som faktisk :P

skårstein
05/03/12, 23:00
Kan eg isje bare sette i den nye på samme plass? vet isje kordan eg får den på øvre dødpunkt.
ta ut plugg nr 1, slepp forsiktig ned ein rein lang skrutrekker i pluggholet, drei på reimhjulet på veiva ( den nederste skiva) til skrutrekkeren er på det høgste punktet.: øvre dødpunkt ØD

LKJ
06/03/12, 20:43
Med den metoden er det ikke sikkert du har den i ød,kan bli 180 grader feil.

Voolvoo
06/03/12, 21:11
gå etter merket til veiv- remhjulet du :) merket på remhjulet skal stå på 0 på plastikk dekselet..