PDA

Vis full versjon : Maskinfilla: Prosjekt rød 240 Turbo. Ørsmå ting gjøres...



Maskinfilla
25/02/12, 20:17
Gløøøøøøøøøøøde. Kinne kinne kinne SNAPP DUNK

Sånn starter min første prosjekttråd her inne.
Dette er då ein skrevet versjon av lyden til ein stykk dieselmotor modell D24 (D6)som forsøkes starta i -10c...
Med påfølgende brudd på registerreim (SNAPP...)
Og ventil som møter stempel (DUNK...)

Ja dette er då snakk om ein 1989 Volvo 240 varebil, eller sportsbil som eg liker å kalle den.
(Den har jo tross alt to seter og sekssylindra motor.. om så diesel uten turbo...)

Dette var på langt nær planlagt å bruke denna bilen som første prosjekttråd, siden man har ein stykk vanlig 240 som venter på ein motortransplantasjon med godkjenning fra biltilsynet og gode greier. men den kan jo komme inn her ettehvert.

Hendelsen skjedde på utsiden av verkstedet der bilen skulle få sin EU kontroll og få eit fint liv som arbeidsbil, før nevte 240 sedan fikk
ny og litt friskere motor. Enn den 411000km B230 A som står i nå.

Men tilbake til o varebil!
Det er altså snakk om ein 1989 varebil med dieselsekser, ikkje fryktelig spennede, men funker jo til sitt bruk.
Om ein ser vekk fra framkommeligheten på vinteren hvertfall.
Tung motor og lodder i framskjermen med fryktelig lett bakende kombinert med bratte svingete veier heim på heia er ikkje noen drømmesituasjon,
men 150 kg med lodd i varerommet hjelper jo litt ;)

Men tilbake til starten, Den skulle altså EU godkjennes etter ganske så mye arbeid. Men ente altså i knekt registerreim og knekt arbeidslyst.

Senere dagen etter blei det jkøpt inn ny arbeidsbil i form av ein 1991 modell Golf 1,3 CL... Jeg liker skilpadder står det i sladrespeilen...
Men bilen var fri for rust og gått 90000km så undertegnede var fornøyd. Skilter til volvo varebilen ble levert og alt bare stas.

Men så fekk eg ein oppringing av ein kamerat som hadde besøkt ein bekjent med eit mercedes dieselmonster... Ein MB 190 Med 3 liters dieselsekser med kompressor og turbo...

Med ett såddes det eit frø og eg fekk blod på tann!
Hadde det ikkje vore morro å lage noe gøy av den gamle varebilen!

Burde jo være mulig å hente litt moro ut av noe som ikkje alle driver på med også!
Motoren burde jo ut uansett nå når reima røyk! og eit lite utvalg av turboer ligger ute i vognsjulet.
Bilen har jo orginalt 1031 bakaksel så litt må jo den enden tåle, 5-trinns kassa er det vel kanskje verre med.

Farlig med kamerater som kjører sprek bil. Min kamerat kjører dog Audi S2 med 780 HK bremsa på svinghjulet... Men lett å bli inspirert gitt!
Og han som fekk "lurt" meg til å kjøpe Turbo motor til den andre volvoen. Heretter kalt den RØDE. Varebilen vil heretter bli kalt den HVITE.

Så sitter her på jobb ute på ein tankbåt i Nordsøen og kjeder meg litt så då kan ein jo begynne på ein sånn tråd, forøvrig min første sådanne.
Bilen nå heime i tuna og venter. Så når eg kommer heim får ein ta å manne seg opp så den røde bilens lettere oppskremte B230 FK
kan få besøk av ein D24 D6 inne i verkstedet. (Hyggelig med stor Ulefoss etasjeovn i disse kalde tider)
Så har man noe drive med hjemme nå mot slutten av vinteren.

Hadde jo alltid vært moro hvis noen gadd å kikke innom og kommentere, men litt kjedelig før eg kommer hjem og kan PRØVE å legge ut bilder.

Dan Bay-Johansen
25/02/12, 21:07
Dette høres spennende ut:-)

Blir artig å følge med her!

Maskinfilla
25/02/12, 22:46
Ja det skal bli moro å se om det resulterte i bananventil... Og ellers tilstand på motor.
Har vært bytta ei gang, så km tall er totalt ukjent.

Satser på ustanselige mengder med pågangsmot når eg kommer heim fra jobb He He!

Bjørn A.
25/02/12, 22:52
Toppen på d6 er svak og bruker å sprekke mellom ventilene. Spørs hvor mye ladetrykk den tåler før den sier takk for seg :)
Men lykke til, artig prosjekt

Maskinfilla
26/02/12, 16:36
Du vet ikkje å dei kjører som makstrykk på turboversjonen..?
Muligens ein anna topp på den..?
Vel vel... Får jobbe litt med å holde temperaturer nede og ikkje gå ballistisk med ladetrykk.

Maskinfilla
01/03/12, 23:51
Jaja, så får ein sitte her å drømme seg vekk på jobb. Fant tilfeldigvis eit fint oppsett for "totrinns" turbo oppsett når eg bladde i ein
manual på Cummins nødgenerator... Hmmm, kanskje det hadde vært noe!?

Men Skal hvertfall få ut motoren av bilen når eg ein gang kommer heim. Så får eg kanskje prioritere den Røde bilen og få litt skikk på den og kanskje trekke detta berømte 2.4 ledningsnettet. For ein som er vant til å skru på større dieselmaskiner (dog bare 50cm boring her på denna skuta..) og Volvo Amazon "elektronikk".
Kan jo det utfallet bli ganske spanande.. ;)

Står jo heldigvis mye bra her på forumet!

Maskinfilla
04/03/12, 23:02
Nok ein gang kjeda meg litt etter arbeidstid på ein søndag.

Hadde med meg ein "Godkjennings-turbo" til den Røde bensinturbo prosjektet. Dette i form av ein stykk TD04-13C. Kjøpt brukt, og så ut deretter også...
Selv om den blir påmontert for ei relativt kort tid, så er det litt hyggelig å vise fram noe som er reint i maskinrommet! Og ikkje fullt av gammel olje, gris og anna moro.
Så har bare vore ein liten rengjørning.
I den anledning, kan eg ikkje få sagt å glad eg er for å ha Ultrasonic vasker ombord på jobben!!!
Demonterte seilehusa og eit par timer i vaskeren. Så så hvertfall kompressorhuset heilt nytt ut!

Blir hvertfall ikkje flaut å åpne panseret.

Venter forøvrig på trykk silikonslange kitt fra DO88, som sitter fast i tolla i Oslo... Noe det vel har gjort ein måneds tid (ca. tid fra eg sendte tilbake svar at Jo dei skulle få lov å fortolle varane)
Trur alt bestilt fra Sverige fra nå av, kommer til å bli lagra hos mamma som bur der henne!!!
Har pleid å gjøre det, men måtte jo bare prøve...

Hmmm lurer på om ikkje Denne fine lille søte 13C snurra er akkurat passe på ein Golf 2 med 1,3l motor...Fundere... ;)

Maskinfilla
04/03/12, 23:06
Toppen på d6 er svak og bruker å sprekke mellom ventilene. Spørs hvor mye ladetrykk den tåler før den sier takk for seg :)
Men lykke til, artig prosjekt

Mener å ha lest ein plass at forkammer-diesler er litt mer glad i turtall enn direkte innsprøyta versjoner...
Får kanskje satse litt på moderering av trykk og heller satse litt på turtall.
Og så får ein prøve å gjøre noe med Kols syndromet. Med aldri så lite porting..

Maskinfilla
10/03/12, 01:07
Hyggelig om noen gadd å kommentere litt...
Positive og negativt...

Får prøve til veka når eg kommer heim å få lagt ut litt bilder av gliset, kanskje det hjelper litt.

Marius Skau
11/03/12, 03:39
Arti med dieselprosjekter :)

Ska følges

Maskinfilla
16/03/12, 21:28
Ja ja... Fredagskveld. Sitter på jobb, men skulle vore heime på onsdag. Men grunna kjipt vær i Nordsjøen blir det nok ikkje før søndag.

Så då må ein heller feire at 300 har vore innom å kikka.

Har endelig skjønt at photobucket må til for å få inn bilder her. Men åssen i svarte H..... får ein seg konto der. Enten liker ikkje den sida meg og mine EDB kunskaper.
Eller så er EDB anlegget her på skuta for tregt... Fåkk åll skjer hvertfall når eg prøver å få til noe.

Vel, litt frustreranes og sitte her å ikkje få gjort noe som helst fornuftig (Med bilane hvertfall...)

Svirre
16/03/12, 23:21
Toppen på d6 er svak og bruker å sprekke mellom ventilene. Spørs hvor mye ladetrykk den tåler før den sier takk for seg :)
Men lykke til, artig prosjekt

Toppen er svak ja, hvis man ikke behandler den riktig. Den kan sprekke mellom ventilene, men det er ikke den vanligste årsaken. En "gammel" D6 motor må du være forsiktig med i starten, har den godt langt så er det lureste å overhale den før du slenger i no turbo. Stempelringene blir fort slitne på disse og kan da føre til at den ikke starter når motor er kald. En annen ting er at toppene på disse har lett for å vri seg hvis du henter ut no effekt på kald motor. Det er derfor VIKTIG å ikke gi noe spesielt med gass før motor er GJENNOMVARM!

Disse diesel motorene er morsomme å ha med å gjøre når du får de til å fungere :) Selv har jeg sliti litt med motorene, men vært mest uheldig føler jeg. Byttet motor for ikke så lenge siden da WG slangen som regulerer trykket hoppet av mens jeg trakk henger i oppoverbakke...2,2 bar på maks og noe tung på høyrelabben førte til av jeg blåse i stykker stempelringene. Så ikke på turbotrykksmåleren før jeg var på toppen av bakken, så hadde kjørt med 2,2 bar et stykke. Hadde 945 TD før den jeg har nå, og den kjørte jeg jevnt på 1,7bar og 1 runde på skrua. Holdt, helt til jeg unnlot å la motoren bli gjennomvarm. Blåste av toppakning og fikk en del problemer.

Min anbefaling er å kjøre på med maks 1,5bar om du vil tøye grensene, og vri 2 runder på skrua. Da får du MASSE! effekt. Selv kjører jeg med 1,5runde og 1,2bar og drar fra mye i byen her :) Får den litt ekstra diesel, får du mye effekt ut igjen selv om trykket ikke topper skalaen!


Men ser du fikk blod på tann når en kompis av deg kom med MB sekseren. Må skuffe deg å si at D24 motoren IKKE er like holdbar som en MB diesel :( Skal du ha diesel og effekt så ville jeg ha fårr tak i en MB med 300 TD-T motor. Den har ikke IC orginalt, men slenger du i det så for du plutselig 155-160hk med orginal motor. Disse har en godt dreiemoment og drar godt bare orginalt. Disse har du ikke noe problem med å nå 200hk ved litt letter justeringer kontra en D24TIC som må "finjusteres" for å kanskje yte 170hk. Bare sånn til info og som tips :)

Maskinfilla
16/03/12, 23:49
Toppen er svak ja, hvis man ikke behandler den riktig. Den kan sprekke mellom ventilene, men det er ikke den vanligste årsaken. En "gammel" D6 motor må du være forsiktig med i starten, har den godt langt så er det lureste å overhale den før du slenger i no turbo. Stempelringene blir fort slitne på disse og kan da føre til at den ikke starter når motor er kald. En annen ting er at toppene på disse har lett for å vri seg hvis du henter ut no effekt på kald motor. Det er derfor VIKTIG å ikke gi noe spesielt med gass før motor er GJENNOMVARM!

Disse diesel motorene er morsomme å ha med å gjøre når du får de til å fungere :) Selv har jeg sliti litt med motorene, men vært mest uheldig føler jeg. Byttet motor for ikke så lenge siden da WG slangen som regulerer trykket hoppet av mens jeg trakk henger i oppoverbakke...2,2 bar på maks og noe tung på høyrelabben førte til av jeg blåse i stykker stempelringene. Så ikke på turbotrykksmåleren før jeg var på toppen av bakken, så hadde kjørt med 2,2 bar et stykke. Hadde 945 TD før den jeg har nå, og den kjørte jeg jevnt på 1,7bar og 1 runde på skrua. Holdt, helt til jeg unnlot å la motoren bli gjennomvarm. Blåste av toppakning og fikk en del problemer.

Min anbefaling er å kjøre på med maks 1,5bar om du vil tøye grensene, og vri 2 runder på skrua. Da får du MASSE! effekt. Selv kjører jeg med 1,5runde og 1,2bar og drar fra mye i byen her :) Får den litt ekstra diesel, får du mye effekt ut igjen selv om trykket ikke topper skalaen!


Men ser du fikk blod på tann når en kompis av deg kom med MB sekseren. Må skuffe deg å si at D24 motoren IKKE er like holdbar som en MB diesel :( Skal du ha diesel og effekt så ville jeg ha fårr tak i en MB med 300 TD-T motor. Den har ikke IC orginalt, men slenger du i det så for du plutselig 155-160hk med orginal motor. Disse har en godt dreiemoment og drar godt bare orginalt. Disse har du ikke noe problem med å nå 200hk ved litt letter justeringer kontra en D24TIC som må "finjusteres" for å kanskje yte 170hk. Bare sånn til info og som tips :)


Takker for mye matnyttig info her!
Det er ikkje planer om noe effektmonster på noen måte, sjøl å moro det hadde vore! ;) Men litt for å prøve seg fram. Jobber til daglig med litt større dieselmaskiner, men dette blir det første "trimmings prosjektet" på fritida.
Er vel alu topp på denne motoren så er klar over å viktig det er med ein myk oppvarming. På jobb veier hvert stempel rett i underkant av eit tonn og og mi har tidsbegrensninger som er lagt inn i programmane før man får maks turtall og vridning på propellane.

Og ikkje minst er det for å få endå litt finere lyd i godvogna!
Mercedes 1313 (dei gamle lastebilane med rund nase) svevet er fint men litt turbo i tillegg så blir det ekstra stas.

Overhaling blir det nok, men får ta det litt innimellom alt anna. håper eg får til bilder når eg kommer heim på eventuell framgang.

Maskinfilla
21/03/12, 20:40
Då er ein komen heim igjen. Og har forberedt og merka litt kabler sammen med min snille kone.
Så ein av dagane håper eg motoren er ute. Må skru litt innimellom andre ting. Sånn som oppussing av soverom ;)

Eit bilde av gliset.
http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/IMG_3936.jpg

Og så eit av karen som skal ut.
http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/IMG_3938.jpg

Maskinfilla
22/03/12, 10:29
God plass til noe moro i form av ein eller kanskje to turboer her, skulle ein tru...

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/IMG_0221.jpg

AleksanderK
22/03/12, 12:08
Dette blir spanandes!
Men jeg vil ha mer bilder :D

Svirre
22/03/12, 15:13
Ang. twinturbo som har du et bedre utgangspunkt enn de med singelturbo motert. Du har 2 delt eksosmanifold, og da er det ikke rare jobben å bygge twinturbo ;) Slippe ned 2 stk T3 turboer så har du morsom bil :)

Maskinfilla
22/03/12, 20:55
Plan A er vel å mekke til eit grenrør og hvertfall en turbo der. Hadde vore moro å prøvd compound oppsett av turboer...
Men i første omgang skal ein vel være fornøyd om ein får til eit enkelt grenrør og litt porting...

Svirre
22/03/12, 22:05
Du kan høre med Dieselsmoke inne her om han har noe grenrør for turbo liggende. Evt. en "komplett pakke", for du trenger litt til å kunne bygge om til turbo.

- Grenrør
- Turbo
- Turbo "sanwich" ved oljefilter (tilførsel)
- Bunnpanne, evt borre opp selv og sveise muttere på innsiden (retur)
- Evt. annet innsug om du ønsker å sette opp orginalt. Er fullt mulig å bruke det du har nå til både intercooler og turbo uten cooler. Må bare lage seg noen finesser ;)
- Downpipe

Maskinfilla
28/03/12, 21:01
Ikkje så mye har skjedd her pga andre ting som har måtte prioriteres.
Men har nesten klart alt for å løfte ut maskinen...

Status nå.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/IMG_3966.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/IMG_3967.jpg

Det ble spurt etter flere bilder, men ikkje så mye interressant er jo skjedd.
Men kan jo legge ut noen bilder av vogna ;)

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/IMG_3976.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/IMG_3973.jpg

Og så eit av Amazonsleden! ;)

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_3978.jpg

Kremt... Ja VET om skiboksen... Men er bare MIDLERTIDIG lagra på takgrinda!!! ;)

Maskinfilla
28/03/12, 21:05
Så må eg få somla meg til å få på litt gummi på deia!

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_3983.jpg

Maskinfilla
28/03/12, 21:13
Du kan høre med Dieselsmoke inne her om han har noe grenrør for turbo liggende. Evt. en "komplett pakke", for du trenger litt til å kunne bygge om til turbo.

- Grenrør
- Turbo
- Turbo "sanwich" ved oljefilter (tilførsel)
- Bunnpanne, evt borre opp selv og sveise muttere på innsiden (retur)
- Evt. annet innsug om du ønsker å sette opp orginalt. Er fullt mulig å bruke det du har nå til både intercooler og turbo uten cooler. Må bare lage seg noen finesser ;)
- Downpipe

Har noen deler, blant anna orginal turbo og manifoil. Men den er jo litt liten... Så trur ein får prøve å sveise noe litt bedre. Lavbudsjettsbygg så det holder,
men litt moro håper eg å få ut av det.
Biltemas sandwich må jo kanskje kunne brukes... Og blir nok retur rett i sumpa ja.

Vil bruke det innsuget eg har. Liker dei lange løpa og håper det skal funke knall. Må bare sveise igjen hålet i bakkant.

Henn går returen på dei orginale turbomotorane forresten?

Svirre
28/03/12, 21:43
Liten turbo? Skal du ha på større turbo må du bygge på mer. Du klarer deg fint med den orginale T3 turboen som er til disse bilene. Skal du ha større så må du automatik bygge ut mer. Ut i fra hva jeg forstår, hvor du ønkser å hente ut litt effekt. Turboen leverer glatt 200hk, og da er du allerede på bristepunktet på motoren.

Sanwich er ikke anbefalt da disse lett kan forårsake lekkasjer. Hva tenkte du på å koble til? Blokka skal ha to uttak på venstre side av blokka (dieselpumpesiden) med mulighet for oljetrykk, temp etc.

Maskinfilla
28/03/12, 22:39
Liten turbo? Skal du ha på større turbo må du bygge på mer. Du klarer deg fint med den orginale T3 turboen som er til disse bilene. Skal du ha større så må du automatik bygge ut mer. Ut i fra hva jeg forstår, hvor du ønkser å hente ut litt effekt. Turboen leverer glatt 200hk, og da er du allerede på bristepunktet på motoren.

Sanwich er ikke anbefalt da disse lett kan forårsake lekkasjer. Hva tenkte du på å koble til? Blokka skal ha to uttak på venstre side av blokka (dieselpumpesiden) med mulighet for oljetrykk, temp etc.

Tenkte på temp, trykk og tilførsel til turbo. Men er nok bedre fra andre sida ja. Sikkert lettere å finne mulighetene når motoren kommer ut og får vaska den skikkelig. ser ikkje ut og er full av gammel dritt! Håper å få den ut ein av dagene nå.

Svirre
28/03/12, 22:49
Tilførsel kan du lett ordne ved å borre en tapp ut fra oljefilter og sveise på en mutter på oljefilterhuset. Lurt at olje som går inn til turbo har gått igjennom filter. I tillegg så kan oljetemp hentes fra andre sia nederst og oljetrykk hentes fra øvre tilkobling. Hvis du ikke ønsker å borre kan det hende noen har et turbofilterhus liggende. Har et ekstra, men det er til vanlig sugediesel.

elephant
02/04/12, 09:41
Gjør som han her! http://www.youtube.com/watch?v=u-z76N7iRVg
Har lyst å bygge diesel sjæl, og hadde vært moro å prøvd oppsettet hans. Ser ut som den går ganske bra!
Veit ikke hvordan det blir med drivstofforbruk, med tanke på at du kanskje skal ha det som bruksbil.
Holdbarheten er jeg heller ikke sikker på, men om det kan være holdbart og sånn midt på treet økonomisk, skal jeg vurdere det sjæl.

Svirre
02/04/12, 18:43
Drivstoffforbruket regner jeg med ikke er så ille. Kan tenkt meg no rundt 1l på langkjøring, men kan fort pumpe ut 2-2,5l på herjekjøring ;) Oppsettet er bra sammensatt, men holdbarheten er jeg usikker på. Kommer an på om han har overhalt motor, gjort noe med topp/motor generelt. Kjører du orginalt oppsett tar det ikke lang tid før det ryker har jeg på følelsen, men en veit aldri :)

elephant
03/04/12, 14:14
Hva må man gjøre da for å få det holdbart? Vurderer å kjøpe meg en d24tic og gå over hele, bytte pakninger og alt sånt. Men hva annet må man da i tilfelle gjøres for å få det holdbart med det oppsettet hans? Blir det oppsettet noe bruksbil vennelig?
Hvor mange hk har han så ca der? Rundt 200hk?

Svirre
03/04/12, 17:55
Du må ta ting gradvis. Overhal motoren og kjør den inn før du begynner å tyne den. Det beste er å sende dieselpumpe og dyser til overhaling. Dog undersøke om det er mulig å få dem til å lage/bestille deler blir at pumpa leverer diesel på høyere trykk enn 130/155bar. Får du systemet til å kjøre på 240/250bar så får du mye mer forbrent diesel og den er mer lettantennelig. Da får du mye effekt bare av det. Dysene må da være samkjørte med pumpa for at det skal fungere bra. Koster noen kroner, men det er den mest effektive tuninga på en eldre dieselbil.

I tillegg til dette ha en god intercooler, samt porte toppen. Da har du kommi langt. Du får ca dobbelt effektmengde fra orginalt enn hvis du bare vrir på pumpa og justerer opp turbotrykk. Ellers er det ikke noe problem med å hente ut 160-170hk uten å røre annet enn de to tingene. Men hvis du vil ha det til å vare så må noe gjøres ja :)

EDIT: Stålpakning er også å anbefale. Fåes på volvo...

Maskinfilla
04/04/12, 20:45
Kom just heim fra ein aldri så liten tur fra Kiel... Og før turen ble Bilsport nr. 7 innhandla. Og med dette kom litt boost og inspirasjon for prosjektet!
1,4 liter diesel i VW Polo med 162 hk og 270 Nm, dette må jo være ein absolutt hyggelig litereffekt!

Han har jo gjort mye som Svirre skriver og poengterer her. Noe av det viktigste er selvfølgelig å gå gjennom motoren og sjekke alt.
Ikkje minst sylinderslitasje, lagertilstand og ikkje minst stempelringer.

Porting er deffinnetivt planlagt her. Og eit litt bedre grenrør hvis eg får det til... Så håper toppen og resten er i god stand...
Men som dere sikkert har fått med dere, står maskinen fortsatt i bilen gitt.

Og har for endte gang insett at det før eller seinere må komme inn ein stykk løftebukk i furtebua mi!!
Skruing under bil ute er jaggu ikkje bare behagelig gitt ;)

Hmmm, men noen timer med arbeidslyst nå i påska skal vel omsider få den ut håper eg!

Svirre
05/04/12, 11:19
Maskinen tar deg ca 2t få ut :) Litt over 1t hvis du er dreven :rolleyes: Men ja, det er fullt mulig! Men fordelen med å ha en liten motor er at toppen ikke er så lang. Du kan ikke kjøre på med samme økning i % på D24 motoren som på den lille 1,4l motoren som du har lest om. Da regner jeg med at den vrenger og bøyer seg som en banan etter kort tid. Men porting og andre dyser + dieselpumpe hjelper ekstremt mye her! Da er vi kjapt oppe i 140hk uten å justere noe. Vri en halv runde på pumpa og en øker hk med ca 15. hk vil jeg tro. Så det er fort gjort å hente ut hester av en gammel sliter :)

Maskinfilla
05/04/12, 21:45
Maskinen tar deg ca 2t få ut :) Litt over 1t hvis du er dreven :rolleyes: Men ja, det er fullt mulig! Men fordelen med å ha en liten motor er at toppen ikke er så lang. Du kan ikke kjøre på med samme økning i % på D24 motoren som på den lille 1,4l motoren som du har lest om. Da regner jeg med at den vrenger og bøyer seg som en banan etter kort tid. Men porting og andre dyser + dieselpumpe hjelper ekstremt mye her! Da er vi kjapt oppe i 140hk uten å justere noe. Vri en halv runde på pumpa og en øker hk med ca 15. hk vil jeg tro. Så det er fort gjort å hente ut hester av en gammel sliter :)


Der trur eg mi kan seie at eg er i den mindre drevne divisjonen. Kremt...

Svirre
05/04/12, 22:17
Hehe. For å gjøre lang tekst kort: Det koster MASSE penger hvis du skal få like mange hester ut av motoren din med samme %-økning fra den poloen du nevner, til din motor. Orginalt har en 1,4l TD rundt 60-70hk tenker jeg. Og når den yter 162hk, så har den fått nærmere 160% flere hester. Det koster for å oppnå i din motor. Men ofrer du 5-6000kr for å sende dieselpumpe og dyser til overhaling, så er det de mest effektive og billige hestene du får ;)

Maskinfilla
09/04/12, 00:20
Omsider maskinen ute og kommet i hus, i rett tid. For nå kom regnet til Sørlandet... Må få rydda litt i furtebua gitt!
Så ein med tid og stunder kan få tak i ein to søylers løftebukk! Dypt savnet gitt!

Her er eit bilde av beistet på vei ut.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/7025ad75.jpg

Kanskje litt vasking som trengs før det blir noe skruing her gitt ;)

Maskinfilla
22/04/12, 11:55
Så er ein nesten halvferdig med arbeids perioden og kan begynne å tenke på alt det ein skal (prøve å) få gjort når ein kommer heim.
Skal begynne påbygg på huset au, så blir nok dessverre spredt jobbing på Volvoen.
Men finnes jo andre viktige ting å gjøre...

Men skal hvertfall prøve å få plukka ned maskinen og se over klaringer og slitasje. Så får ein avgjøre eventuelt å som skjer etter dette
Skal bli interressant å se om det er håp ;)

Ellers god helg godt folk!

Maskinfilla
22/04/12, 19:06
Tenkte eg kunne slenge inn eit bilete av ein av den ein av to hovedmaskinar ombord. (Dei som gir framdrift til skuta)
Bittesyn større enn den i Volvoen, Men likevel ein forholdsvis liten motor...

Det er ein MAN B&W L6 50 ME.
Som vil seie i korte trekk 6 sylindre og 50 cm boring.
Meiner det er rett i underkant av 2 meter slaglengde.
2-takt langslags maskin.
Effekt: 7500 kW
Moment: Heilt greit ;)
Med ME menes at det er ein heilt elektronisk styrt maskin. Både innsprøytning og eksosventil er styrt av elektronikk og operert med
hydraulikk. For dei som leser og stusser på 2-takt og eksosventil så er det for å få best mulig spyling av sylinder før kopresjon og innsprøytning.

Med elektronisk styring kan den au kjøres med forholdvis lavt turtall. Mi kan kjøre dei ned i 26 rpm ;) Og maks turtall 106 rpm.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/Hovedmaskin.jpg

Maskinfilla
29/04/12, 21:32
Da har faktisk over 1000 stykker tatt seg bryet for ein kikk innom her!
Absolutt moro aa se, naar ein dessverre er p[ jobb ei stund til... Sikkert eg som har 300 - 400 av deisom har sett innom he he...

Om litt over ei veke til saa skal det nok gjoeres noe fornuftig her, og ikkje bare kommentarer paa at ingenting skjer.

Ivar Hestø
30/04/12, 16:06
Godt å se det er flere som har sitt daglige virke på sjøen. Hvilken båt er du på? Etter maskin å bedømme, så ville jeg tippet shuttle/langfart? Selv jobber jeg på Supply, og her har vi en del mindre maskin, men likevel akseptabelt til å være supply båt.

Bergen Diesel BRM-8, 2x 3535kw, 320mm boring, 360mm slag, fast turtall på 750rpm og vridbare propeller. Regner med dere har fast pitch, siden dere varierer sånn på turtall.

Maskinfilla
30/04/12, 19:05
Godt å se det er flere som har sitt daglige virke på sjøen. Hvilken båt er du på? Etter maskin å bedømme, så ville jeg tippet shuttle/langfart? Selv jobber jeg på Supply, og her har vi en del mindre maskin, men likevel akseptabelt til å være supply båt.

Bergen Diesel BRM-8, 2x 3535kw, 320mm boring, 360mm slag, fast turtall på 750rpm og vridbare propeller. Regner med dere har fast pitch, siden dere varierer sånn på turtall.

Er nok shuttle. Amundsen Spirit heiter skuta.
Grunnen til det lave turtallet er pga elektronisk styring av eksosventil og innsprut. Mi bruker det kun paa DP og vaeret er fint nok.
Ligger barierer i DP systemet hvis det er for mye vind, stroem etc. Saa gode gamle Kamewa faktisk. Men det er vel Rolfs Royse som eier dei au vel.

Maskinslusk du au?

Ivar Hestø
30/04/12, 22:03
Er nok signert rolls royce de ja. Vet dp har lagt inn store sikkerhetsmarginer akkurat på det når det gjelde bruk av maskinkraft. Er nok maskinslusk ja, beste sluskene som er det :)

Maskinfilla
04/05/12, 19:51
Er nok signert rolls royce de ja. Vet dp har lagt inn store sikkerhetsmarginer akkurat på det når det gjelde bruk av maskinkraft. Er nok maskinslusk ja, beste sluskene som er det :)


Ja mi faar skryte godt av oss!
Skjelden andre gjoer det... ;)

Maskinfilla
17/05/12, 21:01
Då blei det 17.mai tur med stas vogna i dag!
Eit par stemningsbilder, dessverre med mobilkamera på kvelden...

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/403590f6.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/fef8003a.jpg

Naturchips
01/06/12, 02:29
Ta å hiv ut ett bilde av den RØDE vognen din også da :) den HVITE kan jo bli artig når den er ferdig.

AleksanderK
01/06/12, 10:57
Skjer det noe her?

Maskinfilla
08/06/12, 00:55
Skjer bittelite på bilfronten, er på jobb igjen nå. Heile friperioden gikk med til påbygg av huset, og arbeidslysten for noe i garasjen var noe laber etter nitida på kvelden med støyping og snekring bak seg...
Men skal nå bli greit med vaskerom og større veranda oppe over gang og det nye vaskerommet. Nå må ein gjennom lem i kjøkkengulvet og ned bratt trapp i kjelleren for å vaske kleane... Litt tungvindt, spesielt når det ventes ei odels jente i begynnelsen av juli...

Den røde bilen har eg faktisk ingen bilder av... men foreløpig ikkje noe pent syn. Har ein sølvgrå bakskjerm fra ein gammel 240 eg hadde før og ei bulka bakdør. Skal byttes fra før nevnte gråe delebil.
Posetive trekk er at den har bittelite rust (til tross for 411000 km på telleren...) og nye kanaler. Og fiffig ekstrautstyr som digital utetempmåler :cool:

Men det som irriterer meg mest er at eit eller anna pøbelfrø brøyt seg inn i bilen mens den sto hos min far og stal RATTET..!!
Og det var jo sånn eit hyggelig "servoratt" som ikkje er på samme størrelse som det i ein Scania Vabis. Frekke drittunger!

Foresten fått på 5,5 toms felgane på herregårdsvogna, men fekk ikkje tatt bilde dessverre. Men alle har vel sett sånne før regner eg med!

Maskinfilla
09/06/12, 19:00
GOD HELG GODTFOLK!
og smugkikkerane au..! hehe ;)

Maskinfilla
24/06/12, 21:15
Ja då er herved Dieseldyret (hvertfall midlertidig) lagt på is.
Grunnet ein liten oppdagelse gjort i dag.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/Hvit%20Volvo%20Varebil/IMG_0424.jpg

Ganske sikker på at det burde vore ein mekanisk forbindelse her.

Som dere ser er kamakslingen knekt. Noe som mildt sagt var ei strek i regninga.
Har ikkje noe reserve topp eller kam, så mi får se om noe kan dukke opp.

Men over til noe heilt anna!

I denne forbindelse fant eg ut at eg heller kan gi litt initiativ til å få fortgang på den røde 240en.
Dette blir jo eit 14 på dusinet prosjekt med B 230 FK i Volvo 240 GL. ;)

Her er utgangspunktet.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0428.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0427.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0426.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0429.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0430.jpg

Bilen er gått 411000 km og har nå ein B230 A, noe som jo skal ut til fordel for noe litt mer artig.
Ratte mangler av den enkle grunn at noen pøbelfrø har brutt seg inn å stjålet det, og samtlige sikringer... (Hvem stjeler sikringer..?)

Har det meste som skal til dette prosjektet derfor satser eg heller på det foreløpig. Så kanskje ein får se etter alternativt maskineri til Dieseldyret etterhvert...

Svirre
24/06/12, 21:18
Den kamakselen?!! Hva har skjedd? :p BTW: har liggende en hvis du trenger ;)

Maskinfilla
24/06/12, 22:47
Den kamakselen?!! Hva har skjedd? :p BTW: har liggende en hvis du trenger ;)

Ja kommer jo heilt an på å mykje du skal ha for kammen. Suge kam eller Turbo kam?

Einaste eg har ein teori på er at registerreima røyk pga lite eller ikkje eksisterand frostvæske og at vannpumpa enten var frøse fast eller at ei isklump kom inn og stoppa pumpa. Med påfølgende brudd... Kammen knakk kanskje når eit av stemplane traff ein av ventilane...

Har ærlig talt aldri sett ein knekt kam før!

Svirre
24/06/12, 23:52
Nei, den var ny!

Du kan få kammen for 200kr inkl. medfølgende topp ;) Da blir jeg kvitt den og du får mange gode deler! Detta er til sugis orginalt, men der er kammen kvassere mener jeg å huske.

Naturchips
25/06/12, 20:27
Rattet i den røde er vel ikke stjålet? :p ligger vel på gulvet der? eller er det ett annet :D

Maskinfilla
26/06/12, 14:22
Nei, den var ny!

Du kan få kammen for 200kr inkl. medfølgende topp ;) Da blir jeg kvitt den og du får mange gode deler! Detta er til sugis orginalt, men der er kammen kvassere mener jeg å huske.

Den hørtes god ut, sendte sånn ei melding til du!

Maskinfilla
26/06/12, 14:25
Rattet i den røde er vel ikke stjålet? :p ligger vel på gulvet der? eller er det ett annet :D

Det er eit eg prøvde for å flytte bilen, men passa ikkje. Trur det er til ein Hillman eller gammal Ford av noe slag...
Blei brukt ei sveisetvinge og etterhvert eit Momo ratt til få inn bilen i garasjen med. ;)

Maskinfilla
03/07/12, 21:22
Då har eg jaggu fått handla meg topp og kam til Dieseldyret! Takk til Svirre!

Har fått gjort litt småtteri i dag. A-motoren er ute av den røde og dynka ladeluftkjøleren i Jif kjøkkenrens og Biltema motorvask... Så me får jo sjå om det er noe igjen av den i morgo...

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0451.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0449.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0444.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0446.jpg

Bare få vaska litt oppi her, så trur eg det blir bra.

Rydda i "fjøset" og fant deia!
Dei er jo mest eit tein skulle ein tru... ;)

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0453.jpg

Litt musespist eske men lampane og ellers er strøkne. Aldri likt gule lykter, men har hardt for å la være. He he...

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0454.jpg

Og litt godt gammelt lesestoff! Beklager oppned...

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0455.jpg

Synd tida er forbi, at ein kunne kaupe greinrør på Biltema...

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0456.jpg

Maskinfilla
06/07/12, 22:35
Har i dag blitt pappa til ei nydelig datter på 50 cm og 3680 gram!

Martin.S
06/07/12, 22:44
Gratulerer!

kermitt
06/07/12, 22:49
Gratluerer så mye!

ovlov86
07/07/12, 16:45
Grattis! :)

Maskinfilla
10/07/12, 00:10
Takker for hyggelige gratulasjoner!

Maskinfilla
17/07/12, 22:53
Ikkje vore mykje tid til garasjeliv her i det siste, men fekk sneket meg ut ein tur i kveld.

Ville prøve å få ein ørliten oversikt og begynne såvidt på ledningsnettet...
For å seie det som det som det er. Eg kjeme til å ha mareritt om kabler i natt!
Selv med dette forumets fra A til F guide ser dette førebels ut til å være kaos for meg.

Prøvde å få ein liten oversikt her, men Volvo har vore så snille og har ørten like kontakter. Samt at det er eindel snodige koblinger som
jaggu ser litt heimemekka ut. Noen lause kabler osv... Gav igrunn opp i kveld...
Men alle har jo klart detta før meg, så håp må det jo være sjølv for meg.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0489.jpg

Har for øvrig gått på ein bitteliten smell, og kaupa meg moped au... Altfor ny Kinascooter sak.
Så endte med å skru ut motoren av den når kabelhel...e blei i overkant. Min kone ville faktisk ikkje gå med på at eg det var eit uhell
å dra av boltane til eksosen... ;) Vel vel, ny sylinder må nå hvertfall til. Men blir ikkje trimming! I min alder heiter det vektkompansering... ;)

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0485.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/IMG_0490.jpg

Maskinfilla
21/07/12, 22:10
Ny fremgangsmåte...
Eg prøver å legge det opp i bilen, og satser på at kontaktane stemmer nokenlunde med kor dei skal når motoren kommer nedi.
Bytta det eine dekselet inn til maskinrommet på torpedoveggen fra ein 1987 delebil med K-motor og då fekk eg eit ekstra gjennomføringshål inn i maskinrommet,
og eit ferdig feste eg tenkte kunne brukast til den eine av hjernane. Alt ferdig ;)

Så langt er ein komen før ein blei jaga inn til middag.
http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/747e86d3.jpg
http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/fde0e7a3.jpg
http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/11b38b0d.jpg

Så er det bare å prøve å finne ut av denna Kabel spagettien.
http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/240%20Turbo/f51734fa.jpg

Maskinfilla
15/10/12, 18:36
Nok ein dag på jobb.
Tenkte eg måtte legge inn noke nytt så eg kan finne igjen tråden min innpå her.
Ikkje fått gjort noke mer heime. Men tok med meg ut den "oppbevarings hylla" over varmedysane i midten av dashbordet.
Og har brukt festane på denne som mal og snekra sammen ein trerader til instrumenter av ei stålplate.
Reine fantasiprisane på dei orginale i plastikk. Så kan eg heller legge noen penger i VDO instrumenter å sette inn.
Dessverre ikkje mulig å legge ut skrytebilde her fra skuta.

Fekk tak i nytt bensintank armatur til innsprøytningsmotor før eg reiste. Så då får eg prøve å få sveist AN / JIC kobling på supplyen når eg kommer heim.
Lurer på å legge slange fra tanken og fram. Er dette noe Bilsakkyndige vil legge seg opp i? Noen med erfaring?

Er det forresten noen på Sørlandet som har god peiling på LH2.4 nett og kobling av dette?
Så er det bare å hauste (Rope) ut, det var jaggu ein stor utfordring det der.

kermitt
15/10/12, 23:19
Liker denne tråden. Har alt som er tøft her, store dieseler, små dieseler og turbo bensinere :p

Maskinfilla
15/10/12, 23:35
He he...
Kan vel kanskje seie ein blir miljøskada, når ein jobber med diesel heile tida på jobb.

Skal se om eg finner noen gamle bilder fra lærlingetida av ein "skikkelig" motor.
Den store her, er egentlig relativ liten...

kermitt
15/10/12, 23:52
Vil tro den der var liten ja :p var ombord på en lastebåt og såg og den var bare en liten fis i forhold til alt annet sa de. Om det er noe du lurer på så les igjennom A til F/FK/FT tråden ;) der står alt du trenger. Angående bensinrør så er det helt greit å legge opp selv for Bt om du gjør en ordentlig jobb, skal gjøre det på -75 244 min når den får B230F. Skal bruke kobberrør så langt som mulig å bruke klammer for luft slanger til lastebil for å feste dette på en tilfredstillende måte, ingen strips!!!! Det blir da retur da den blir 8mm og det originale bensin røret er 6mm tror jeg.

Maskinfilla
17/10/12, 21:41
Har noen gamle bilder heime, så klarer eg å sveive liv i scanneren bare.
Så er det bilder av ein 7 sylindra sak med 90 cm boring og to stk turbo modell større.

Maskinen eg har bilde av her er bare 50 cm boring.

Maskinfilla
17/10/12, 21:48
Hmmm. Typisk, nå ligger det ei Sellholm M45 kasse til salgs på Motorsportavisen.no til 14000,-
Den som bare hadde hatt penger og handla... Trur den røde hadde kledd den kassa!

Maskinfilla
31/10/12, 22:55
http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/F078F46F-439A-41B3-AD41-9BE75A8674E7-785-0000010F5A1F1354.jpg

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/772AE2B4-5E99-4650-8C86-9B7C5FBA13FF-785-0000010F9A637F8C.jpg

I mangel av banjokobling til den "STORE" 13C turboen som skal til for godkjenninga var eg innom Swedol og fekk tak i detta.
Med litt flaks passer det.
Spørsmål: Skal det være struping / orifice inn på oljesida til turboen??? I såfall hvor stor?

Då få r ein prøve å snike seg i garasjen litt mellom bleieskift og anna forefallende..

Har vore på Swedol i dag og handla litt småtteri. Skummelt mye snacks der... Pluss litt småtteri hos Slettebø.
Så håper kanskje å få gjort litt nå.

Maskinfilla
27/11/12, 21:47
Godt å se det er flere som har sitt daglige virke på sjøen. Hvilken båt er du på? Etter maskin å bedømme, så ville jeg tippet shuttle/langfart? Selv jobber jeg på Supply, og her har vi en del mindre maskin, men likevel akseptabelt til å være supply båt.

Bergen Diesel BRM-8, 2x 3535kw, 320mm boring, 360mm slag, fast turtall på 750rpm og vridbare propeller. Regner med dere har fast pitch, siden dere varierer sånn på turtall.


Då kan eg jo seie at eg har konventert til supply eg au...

Maskinfilla
27/11/12, 21:51
På jobb.
Men kanskje eg få gjort noe her.
Skulle gjerne vist om det er noe struping på olja inn på 13 C turbo. og i såfall hvor lite hull.
Så kan eg dreie til noe her på jobb. Min dreiebenk er dessverre ikkje oppe og går ennå.

Noen som har noe å komme med?

kermitt
27/11/12, 21:53
Det er ikke noe struping der. Så bruk tia di ute på å lag noe annet kutl! :D

Maskinfilla
27/11/12, 23:06
Då takker eg for den Kermit!
Skal vete å ein skal lage då...

kermitt
27/11/12, 23:11
destilasjonsapparat! For framstilling av batterivann....

Ivar Hestø
29/11/12, 04:22
Då kan eg jo seie at eg har konventert til supply eg au...


Tørr jeg spørre hvilken av lastebilene du skal slite på ?

Maskinfilla
29/11/12, 21:49
He he.
"lastebilen" heiter for Skandi Feistein og er fra DOF.
Mi har jo faktisk Scania naudgenerator då.

Maskinfilla
29/11/12, 21:54
Har eit par små ideer for girkule etterhvert. Med inspirasjon fra amerikanske "girkule" utgaver.
Har skjønt at det er viktig med sjøllaga kule!

Ellers kanskje ein flens til oljereturen på 13C snurra.
Noen som har noen mål og kanskje eit bilde? Har ikkje drassa den med på jobb.

Ksteen2
30/11/12, 14:37
moro å se en bil på riktig drivstoff, selv om det er feil motor produsent da :p
ta renna fart å drit i den d24, kjøp den en skikkelig OM606.960 i stede, beste personbil dieselen som noen gang er produsert, 3.0L 24V fra Mercedes, koste på stor turbo, mekaninsk pumpe med 7,5mm elementer å en stor intercooler ligger du plutselig på 400 hester å 6-700nm ;)
å da har du kanskje brukt 20-25.000 ;)
diesel, da er dette veien å gå i en slik bil ;)

Maskinfilla
02/12/12, 19:51
Ja må jo først og fremst beklage til Ksteen2 at Dieseldyret er på vent.

Angående Mercedes diesel frister selvfølgelig det! Men har ikkje heilt overskuddet av arbeidslyst til ein sånn ombygging.
Med det som følger med av ombygging av fester, girkasse, mellomaksling etc. Pluss at ein og anna gang må ein jo på EU kontroll med fæligheta.

Men så tøft det hadde vore!! :p

Dieselen skal bli litt koseprosjekt etterhvert.

Maskinfilla
19/12/12, 00:41
Då har hvertfall omsider motor og gearkasse funnet veien inn under panseret.
Ser fortsatt mørkt på el.nettet. Men fant eit godt koblings skjema her inne, så det er lys i tunnellen.
Og fått lagt opp eit provisorisk bensinrør for ny supply-line for bensin til motoren.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_0657.jpg

På vei inn

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_0658.jpg

På plass

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_0659.jpg

Irriterer meg litt at eg ikkje har fått kappa av den gamle eksosen ennå...

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_0629.jpg

Ny bensinline, Noen som har anbefaling for hvor fint bensinfilter eg trenger? 10 mU 100mU...?

Maskinfilla
20/12/12, 09:30
http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_5292.jpg

Har pynta til jul!
Heilt på egenhånd...

AleksanderK
26/12/12, 14:36
Så litt bytteklar ut de pluggkablene dine :)

Maskinfilla
27/12/12, 01:38
Så litt bytteklar ut de pluggkablene dine :)

Jo dei skal nok byttes når det nærmer seg oppstart ;)
Nå står den dessverre ute, siden det var andre ting som måtte prioriteres å ha under tak.
Tenkte å kjøre orginale volvo kabler. Vil ikkje ha noe glorete greier.

Maskinfilla
06/01/13, 21:39
Då er ein tilbake på jobb igjen.
Har såvidt påbegynt å lage ein flens og rør for oljeretur fra tøøøboen.
Bilder kommer etterhvert hvis det blir sukess...

mariusf
08/01/13, 21:39
stilige prosjekt du har her blir bra de her :)

Maskinfilla
25/01/13, 00:41
Her kommer litt fryktelig off topic. Men kjeder ein seg på vakt blir det ofte sånn.
Har bytta rederi og båt type fra bøyelast, til supply. Og her er det litt forskjell i motorstørrelsen gitt.

Dei små motorane på den nye skuta.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/480CA75C-BB41-4B3B-89C5-2DEA321803B6-98-000000550316B6B9.jpg

Wartsila W9L20
1665kW
220 mm boring
900rpm
Undertegnede er ikkje spesielt lang i lortefallet, men eg er like høy som deia ;)

Og så eit heminfra før eg reiste på jobb.

Sjøl ein lite John Hjort 2040 blir karslig med tvillinghjul!

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/A1E8ACD0-1015-4386-B518-FA9223E55836-98-00000055239D0558.jpg

Maskinfilla
25/01/13, 04:21
Har foresten lagd ein liten trå med Amazonsleden au:

http://forum.vccn.no/showthread.php?51371-Maskinfilla-s-69-Amazon-HGV

Ivar Hestø
25/01/13, 21:34
Hvordan er de å jobbe med disse motorene? Feil/mangler osv. Skal på nybygg i mai med 3 slike innstallert, tho en del større kw. Tror det skulle være ca 3000 kw i hver. ST 216 Artic, fra Simek i flekkefjord, byggenr 129.

Maskinfilla
26/01/13, 04:12
Hvordan er de å jobbe med disse motorene? Feil/mangler osv. Skal på nybygg i mai med 3 slike innstallert, tho en del større kw. Tror det skulle være ca 3000 kw i hver. ST 216 Artic, fra Simek i flekkefjord, byggenr 129.

Vet rett å slett ikkje.
Har ikkje skrudd noe på dei ennå, men dei er jo små då...
Vant til litt større maskineri. Så ser for meg at det er fryktelig trangt.
Tært hull på noen lommer til vanntemp følere er vel det einaste eg kommer på i farten.

Maskinfilla
09/05/13, 21:36
Noen som har tunge løft forran seg?
Denne skulle kunne ta både ein og to støypejernsblokker!
7000 tonn på hver bom på det tyngste løfta...

http://forum.vccn.no/ (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/7E236390-54A0-4E63-8523-255CD9A1CD36-1236-0000006395FE9789_zpsfabe7b85.jpg.html)

Maskinfilla
09/05/13, 21:42
Satser på at eg finner igjen den røde når eg kommer heim fra jobb seinere i mai.
Var nemlig vanskelig å finne før eg reiste pga snø...

Ivar Hestø
09/05/13, 23:50
Aah, gode gamle Saipem 7000. Morsomt å se de gutta i sving. Nesten så en lurer på hvordan det er mulig til tider. Hvor er dette hen?

Maskinfilla
10/05/13, 00:50
Aah, gode gamle Saipem 7000. Morsomt å se de gutta i sving. Nesten så en lurer på hvordan det er mulig til tider. Hvor er dette hen?

Eldfisk. Ikkje så langt fra Ekofisk.
Snart stor nedstenging for vedlikehold her ute. Trur dei har endel oppdrag flere plasser her ute.
SVÆR rugg det der. Trudde Uglen var kraftig...

Ivar Hestø
10/05/13, 14:14
Hehe, følte oss liten da vi passerte de for et par år siden. En supply-båt har liksom ikke så mye en skulle ha stillt opp med :)

Maskinfilla
11/08/13, 22:40
Lite fornuftig skjer med mine biler.
MEN! Her kommer mer off topic...
Nabo til svigers hadde fremvisning av ein pent restaurert 1967 N88 tømmerbil i dag.
Mi var der henne, og siden eg nærmest er vokst opp i tømmerbil (Rektignok DAF og seinere Scania..) var jo detta litt stas!

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_6587_zpsa40ebb12.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_6587_zpsa40ebb12.jpg.html)

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_6585_zps8bb377c0.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_6585_zps8bb377c0.jpg.html)

Må vel være noe av det første av lastebil med turbo.

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_6583_zpsd5600c16.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_6583_zpsd5600c16.jpg.html)

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_6582_zpsc42d2ec6.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_6582_zpsc42d2ec6.jpg.html)

http://i1242.photobucket.com/albums/gg524/Maskinfilla/IMG_6578_zpsfcc65de3.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_6578_zpsfcc65de3.jpg.html)

For dei som måtte lure, er staget på fangeren krybbe til å legge krana fram over hytta med fullt lass!

Maskinfilla
27/02/14, 12:47
Spørsmål til folket med god viten!
Har noen mulighet til å gi måla på "ringen" som holder tankarmaturet fast?
Diameter, eventuelt hvor langt opp røyra stikker og hvor store spora i ringen er.
Er i mangel av sveiseapparat heime, men er på jobb og der har ein jo sånt tilgjengelig og muligheten til å lage ein grei nøkkel.

Takknemmelig for alle hjelp og vink.

Maskinfilla
13/04/14, 20:51
Ja det einaste eg rakk med bilen får eg reiste på sjøen, var å få den under tak.
fekk solgt ei campingvogn og omsider står den røde tørt igjen.
Ein god del jordslag som må vaskes etterhvert. Men det får våge seg.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/932.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_1049_zpsa3e7f811.jpg.html)

Kjekt med truck (når den etter ei god stund starta. Propan som drivstoff og kaldt vær er ingen god kombinasjon)

Har forøvrig kjøpt nytt salongbord!

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/933.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_1073_zps6bf3801a.jpg.html)

Dog dessverre ikkje detta, då fruen ikkje var enig i å selge ho sin bil og alt innventar i huset for å kjøpe det flotte bordet der ;)

Lurer fortsatt på mål på "tankarmaturlåseskruen" Takknemmelig hvis noen har det tilgjengelig.

Maskinfilla
21/04/14, 20:39
Har faktisk gjort noe i dag.
På jobb, ligger til kai, og stort sett alle som kan er i land.
Eg har vakt og tenkte eg kunne gjøre noke fornuftig.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1540.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/3EC7B149-7355-4DA6-89DB-03A0E5A19A7F-970-00000114FC7941AC_zps659a9662.jpg.html)

Så omsider, ca eit år etter eg tenkte eg skulle begynne. Har eg fått smelta sammen oljeretur til 13C snurra.
Er hvertfall lov å håpe at den passer og er tett.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1541.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/0128070E-D928-4399-B4D1-3E0306F45AF2-970-00000114B36107F8_zps67cb5381.jpg.html)

Snekra ein bankeplugg til blokka. Igjen satser på at denne og passer.
Er den for liten er det kjørnemerker og Locktite ein får støtte seg på.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1542.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/85D6CF38-4D77-4BBA-8CAA-949B3BF19FF0-970-00000114DE8ADBF2_zps9bdb0a1f.jpg.html)

Lagde like greit ei hylse til å banke ned pluggen med når eg først var igang.

Ellers fortsatt god påske til folket!

Maskinfilla
06/09/14, 21:50
Ja ja, då har ein atter hatt ei lita økt i furtebua. Påbegynt det eg trur blir værst med detta prosjektet, nemmelig all el-dragning til denna tydlig vis avangserte støypejerns klumpen.
Får å seie det som det er, har eg fått færre og gråare hår i løpet av dagen.

Åssen i alle dager får folk dette til å se ryddig ut???! Her er det hvertfall det komplette kaos!
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/205.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/90452D45-AADF-4892-B41F-F18C4002EE11-1103-0000011F4F8A15DA_zps5bfb7faf.jpg.html)

Det føles som det er kilometervis med unødvendige kabler Og eg står bom fast...
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/206.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/6EAA275D-2CB5-4415-9C94-37B978B0B784-1103-0000011F09657401_zpsf60e0586.jpg.html)

Noen på Sørlandet som har godt over gjennomsnittet peiling, så er det bare å seie ifra.
For eg får ikkje så mykje til å stemme, sjølv med tråden fra A til FK med meg ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/207.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/AD7B54E9-E8C5-41EB-9214-114B886CEBE3-1103-0000011C9C7F04BC_zps28e59f3c.jpg.html)

Har forresten tatt meg den frihet og kopiert ein i mine øyne genial måte å koble kabler til eit punkt.
Idèen funnet på ein tråd her inne, men minnes dessverre ikkje hvem det var. Men takker!
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/208.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/C27D94AA-ACD1-47F9-9F2F-79C7444A290C-1354-000002B36D987F4A_zps99ed9516.jpg.html)

Maskinfilla
21/04/15, 09:54
Long time no see.
Har gjort bittelite, om noe med 240en.
Derimot er arbeidsbilen bytta ut fra daff Golf 1,3 liter til 940 med lavtrykkstøøøbo. Hvilket utvilsomt føles mer rektig.
Ikkje minst er det nå lenestol ein sitter i og ikkje kjørkebenk... Og ein slipper å gire ned i oppfor bakkane ;)

Men skulle gjerne hatt eit orginalt lokk til luftfilterboksen på denne, så eg kan få i eit skikkelig filter istedenfor biltema skrotkonfilteret! Har noen eit til ein fornuftig pris så haust ut!

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1017.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/DC90EE24-03D2-4DE5-8016-06A3C75ADD27-3286-0000032BC3DDE8A0_zpsoqobbamk.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1018.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/5BA4898C-3D6D-418D-ACA2-B445EB160B1E-3286-0000032BEC57CC34_zpsqxxenke9.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1019.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/E31967CC-2DBF-4B25-A530-28D42F9BB064-3286-0000032C0100B08F_zpslcakb4rc.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1020.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/8E9D173C-FD3F-4889-B94C-99A318478226-3286-0000032C0D135432_zpsa4rz5gw4.jpg.html)
Går denne til noe fornuftig fra innsuget?
Eller skal den bare plugges, eller benytte den til ladelufttrykk manometer..?

Maskinfilla
28/12/15, 19:11
Her er e så smått igang med blendelokk.
Grunnet inget varmt arbeid, blei den så langt laget med baufil og fil.
Har hål oh litt forsenking igjen, vurderer å ta den ei runde i dreiebenken. Det er 8 mm alu flatt"jern" så kan vel gå ned litt på tjukkelsen.
Så blir det enkelt og greit gummipakning, eventuelt dreie spor til o-ring.

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/804.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_0144_zps3lp7xofk.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/12/805.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_0143_zpsv9fz1fm6.jpg.html)

Litt usikker på om 940en eller 240 en skal få detta, men ender vel med 940en, bør vel ei gang i tida vises så (tilsynelatende) orginal som mulig.
Bilsakkyndige er jo kjent for å henge seg opp i alt maulig! ;)

Maskinfilla
04/01/16, 23:35
Her kommer nok ei offtopic sidespor.
I serien Torbjørn gjør ting han ikkje kan på egenhånd, uten tilsyn:

I dag tilpassing av Puch Monza blokk til ny sylinder...
Med vekslende resultat...

Her er litt bilder omm ikkje anna :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/174.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_0150_zpsafjf6ufy.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/175.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_0152_zpsqnjtiiif.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/176.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_0153_zpscmsfspqj.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/177.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_0154_zpsekdmhjvj.jpg.html)

Her gikk eg på ein smell gitt, plutselig syltynt og hull. Tettet med Aralditt... Kan vel umulig gå bra!???
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/178.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_0155_zpstozn1z2c.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/01/179.jpg (http://s1242.photobucket.com/user/Maskinfilla/media/IMG_0159_zps6tfr1awg.jpg.html)