PDA

Vis full versjon : Borre B21 til 96mm?



Ola Moen
25/02/12, 14:28
Som tittel sier.

Er det noen som har forsøkt å borre en B21 fra 92 til 96mm? dvs samme borring som B23?
Jeg har ikke prøvd før, men inbiller meg det kanskje kan bli noe tynne sylindervegger.

Batland
25/02/12, 14:37
Som tittel sier.

Er det noen som har forsøkt å borre en B21 fra 92 til 96mm? dvs samme borring som B23?
Jeg har ikke prøvd før, men inbiller meg det kanskje kan bli noe tynne sylindervegger.
I motsetning til det som tydeligvis mange mener så er det B21 som har de tykkeste sylinderveggene og ikke B19/B200.
B21 kan fint borres til 96 mm og brukes i en bruksbil, men ikke i båt eller "high boost" turbomotor når den er borret så mye som 4,0 mm.

Ola Moen
25/02/12, 14:46
Har du forsøkt dette i praksis?
Planen min, ettersom jeg har litt forskjellig skrot liggende, er å borre opp b21 blokka til B23.
Jeg har et nytt Mahle stempelsett i 96.00.
Det skal ikke være no boost motor i det hele tatt.
Den blir bygd opp som en ganske standard B23E til en 244 GLT med en lett massert 398 turbotopp og H-kam.

Batland
25/02/12, 14:51
Har du forsøkt dette i praksis?
Planen min, ettersom jeg har litt forskjellig skrot liggende, er å borre opp b21 blokka til B23.
Jeg har et nytt Mahle stempelsett i 96.00.
Det skal ikke være no boost motor i det hele tatt.
Den blir bygd opp som en ganske standard B23E til en 244 GLT med en lett massert 398 turbotopp og H-kam.
Nei.
Jeg mener at B21 er en gudegave til turbofolket og liker dårlig å ødelegge disse når man kan kjøpe en billig og veik B23/230 motor i stedet.
KG derimot leverte/leverer byttemotorer basert på B21 blokker som er borret til 96 mm.

Slik som du fremstiller dette så har jeg imidlertid stor tro på suksess. Sørg for å få ned høyden på klemspalte når du likevel er i gang og som tidligere nevt, bensintrykksmanometer og lambdameter nevnes enda en gang.

Audun
25/02/12, 14:54
I motsetning til det som tydeligvis mange mener så er det B21 som har de tykkeste sylinderveggene og ikke B19/B200.
B21 kan fint borres til 96 mm og brukes i en bruksbil, men ikke i båt eller "high boost" turbomotor når den er borret så mye som 4,0 mm.

Er b21 og b23 identiske bortsett fra borring? alstå lik tykelse på sylinderveggene i utgangspunkte. mener jeg leste og så noen bilder av dette et eller annent sted.

Ola Moen
25/02/12, 15:10
Jeg ser den Batland. Om det er noen trøst, så har denne B21 blokka på et tidspunkt blir drit full av vann i syl 3, og har store sår i veggene. dvs ubrukelig om den ikke blir borret til en eller annen dimensjon.
Om det blir suksess vet en ikke før man er ferdig :) Jeg kommer til å bruke B21ET veivakselen i den bunndelen sammen med polerte og vektjusterte Boforsråder. Så om sylinderveggene ikke kollapser, så tviler jeg hard på om det er noe annet inni der som gir seg med det første :)

Jeg skal gjøre noe av det samme med en B19ET blokk som står her. Jeg har et sett nye B21ET stempler som kan brukes i den. Det blir gjort en gang om jeg får lyst til å lage til en AT eller orginal B21ET motor igjen ;) Det avhenger litt av om jeg klarer å oppdrive en orginal 245 Turbo igjen :)

Ola Moen
25/02/12, 15:14
Audun:
Det var derfor jeg startet tråden. Blokkene er ikke helt like i støpen, og derfor var jeg usikker på om B21 kunne borres så mye.
Om du ser på B23 blokkene, så har de frostlokk på begge sider av blokka. Det har ikke B19/21. De har frostlokk kun på høyre side. (Eksos-side) Og jeg har registrert at B21 ofte ble borret opp til 94mm. Men 96 har såvidt meg bekjent ikke vært så vanlig.
Det er uansett ikke verre enn å prøve tror jeg :) koster da ikke mer enn 1500-2000,- å få borret opp ei blokk. :)

Batland
25/02/12, 15:24
Er b21 og b23 identiske bortsett fra borring? alstå lik tykelse på sylinderveggene i utgangspunkte. mener jeg leste og så noen bilder av dette et eller annent sted.
Jeg skal ikke påstå noe, men jeg mener nei, og at en B23 kan borres til ørlite større sylinderdiameter enn en B21.

Batland
25/02/12, 15:26
Jeg ser den Batland. Om det er noen trøst, så har denne B21 blokka på et tidspunkt blir drit full av vann i syl 3, og har store sår i veggene. dvs ubrukelig om den ikke blir borret til en eller annen dimensjon.
Om det blir suksess vet en ikke før man er ferdig :) Jeg kommer til å bruke B21ET veivakselen i den bunndelen sammen med polerte og vektjusterte Boforsråder. Så om sylinderveggene ikke kollapser, så tviler jeg hard på om det er noe annet inni der som gir seg med det første :)

Jeg skal gjøre noe av det samme med en B19ET blokk som står her. Jeg har et sett nye B21ET stempler som kan brukes i den. Det blir gjort en gang om jeg får lyst til å lage til en AT eller orginal B21ET motor igjen ;) Det avhenger litt av om jeg klarer å oppdrive en orginal 245 Turbo igjen :)
Det forklarer jo endel.

Sant det, men potensielet i det skisserte oppsettet er iallefall godt.

Til og med din plan B virker lovende. ;)

Ola Moen
25/02/12, 15:41
Det her blir gjort for "nostalgien" sin del, og ikke max effekten:) Det finnes andre alternativer til akkurat det ;)

MGP
25/02/12, 15:57
kjenning bremsa litt over 350hk i b21 borra til 96,61mm faktsik, men dette var en gasser turbo motor, så den sprakk etter ca 6mnd pga for mager blanding, så med moderat trim og kontroll på tenning så holder dem greit :)

Ola Moen
25/02/12, 16:44
Takk! Da borrer jeg B21! :) bare finne meg et stort nok bor først :)

Audun
26/02/12, 00:59
en lærer stadig no nytt! :)