PDA

Vis full versjon : Oljeskift på manuellkassene?



hgnubel
07/04/10, 22:28
Når Volvo mener man ikke trenger bytte på automatkassene har de vel ihvertfall ingen intervall for dette på manuellkassene... men fikk høre her om dagen at 10 år var en "grei tommelfingerregel", uansett bil. Innspill?

GeTReibeAktienGesellschaf
07/04/10, 23:23
Skader ikke å få skifta ut.

Er endel fabrikanter som har intervaler på dette.
Gjelder spesielt 4x4 der man kan finne på å vade i vann og sånt.

Det kan jo diskuteres om hvor mye dårligere olja blir i en manuell gearkasse over tid.
Blir ikke forurensa av forbrenning sot, drivstoff og store temperatur variasjoner osv. som motor olje f.eks gjør.

Men når det er sagt så står det i produkt data bladene til olje produsentene at olja skal lagres i grei temp ikke kulde eller varme. Om det er på grunn av embalasjen eller oljen veit jeg ikke.

Har bytta olje på diff og manuell kasser, noen ganger så har det vært merkbar forbedring mens andre ganger var alt som før.
Om hvor mye som skal legges i om det er det at det er ny type olje eller at det er frisk ny olje blir vanskelig å si.

Helt klart at det er en fordel å få ut evtuelle slitasje partikler, magnet i tappe pluggen samler nok opp ganske mye av dette.

Det ble ett langt svar, men viss du synes kassa ikke er som før så kan kanskje ny olje hjelpe. Så kanskje man får litte granne lavere friksjon og drivstoff forbruk på kjøpet.

locked
09/04/10, 05:32
Ingen olje varer evig, enkelt og greit.

Det koster lite å bytte olje på manuelle kasser, er lite volum og man kan tappe kassen og fylle opp uten å flushe den med titalls liter med olje.

Uansett skader det ikke, men det senker friksjonen og den vil normalt sett bli kjappere på synkronisering osv. I tillegg kan du få ut litt av sponen som har samlet seg opp inni der over tid. Det blir alltid spon fra en manuell girkasse over tid.

Agrostar
09/04/10, 05:37
I tillegg kan du få ut litt av sponen som har samlet seg opp inni der over tid. Det blir alltid spon fra en manuell girkasse over tid.

Den kan eg skrive under på, bytta olje på M47 kassa som har gått ein 180 kanskje. Begge magnetskruane var so og sei fulle i spon og sånn oljemetallgugge.

hgnubel
09/04/10, 11:23
Det er vel ikke magnet i disse skruene fra fabrikken? Jeg har M56-kasse, hvor får man sånne magneter som passer? :)

Har bare sett til motorolje/bunnpanne, ikke til girkasser...

locked
09/04/10, 15:17
Mener det er magnet på alle jeg har vert borti, både på girkasser og bakaksler...

kirkis
02/11/10, 19:03
Vet det er en gammel tråd, men topic passet så bra.

Jeg skal bytte olje på girkassa nå pga. en lav smelling når jeg tar i vegen(som jeg er redd for at kan komme fra kassa).
Men hva slags olje skal jeg ha, og hvor mye?
Er det peilepinne på olja i girkassa?

ola normann
02/11/10, 20:12
Tror ikke de lærde ble helt enig om hvilken olje som skulle på, var en tråd her for litt siden ang temaet, det gikk litt frem og tilbake om det skulle være gammel type volvo olje eller ny eller kun "vanlig" motorolje

Ikke noe peilepinne, skal vel fylle til det renner ut av påfyllingshullet.

edit:

her er et par tråder:

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7430

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3352

kirkis
02/11/10, 21:40
Takk for svar.

Var liksom ikke så lett å få noe konkret ut av den tråden nei. Alle har jo hver sin mening.
Så spørs om det blir en tur på volvo å kjøpe det dom mener er best.

_tormod_
02/11/10, 22:20
Mobil 1 5w50 blir ofte brukt på disse kassene.

mrstfu
03/11/10, 00:48
hgnubel, her kan jeg ikke komme med noen fasit som sagt, kun erfaring, men jeg bytta olje på kassa mi i våres (M56H), og brukte da 5w30 helsynt Valvoline, som det står i Shortshift erfaringer-tråden. Jeg er veldig fornøyd med den, det skal sies at kassa kan være litt "hard", altså litt mer motstand når du rører i suppa før olje har gått seg varm, men i forhold til den gamle, antageligvis 16 år gamle originale olja, er det en verden av forskjell. når olja er varm, er girskifte mykt, raskt og veldig "riktig", hvis du skjønnr hva jeg mener.

Morgis
03/11/10, 14:14
Fordeler med fullsyntetisk motorolje på girkassen:

Raskere synkronisering


Fordeler med fullsyntetisk girkasse olje på girkassen:

Lengre levetid
Tåler mer påkjenning som følge av tilhenger eller aktive dager på banen