PDA

Vis full versjon : 740 B230E, tungstarta på kald motor!! uansett utetemp!



myrcross
24/02/12, 15:21
Hey :P var for litt siden og kjøpte meg en 740 GLE fra 88 ;) men den er veldi hard å få start på... eller den starter men tåler ikke gasspådrag eller belastning... må ha noen minutter for å summe seg.
dette vil jeg gjærne få fiksa på og håper noen hær har tips og løsninger som kan hjelpe meg ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1522.jpg

Batland
24/02/12, 19:17
På samme måte som "alle" turbobileiere" monterer ladetrykkmåler bør alle eiere av biler med K-jet sprut montere bensintrykksmanometer.
Du trenger manometer, slange, banjo og en dobbel banjoskrue eller lignende.
Slik: http://www.youtube.com/watch?v=58I2Cd1kszA

myrcross
25/02/12, 01:36
Er ikke Turbo....

Batland
25/02/12, 11:46
Er ikke Turbo....
I know.

Ola Moen
25/02/12, 12:13
Hehe :) Minner om den gamle B23E'n min det her :D

Du har en termotidsbryter montert i bakkant på toppen. Den styrer kaldstartdysa. Om motoren ikke får en ekstra skvett bensin når den er kald, så får du det problemet som du nevner her. Nyere motorer kompenserer for temperaturen i motorstyringa.
E motoren kompenserer med bimetall-tempfølere. Du kan jukse dette litt. Du klipper av ei dysekontaktsom passer til kaldstartdysa, og lar det stikke ut litt ledning fra kontakta. den ene kabelen jorder du i manifolden. Den andre kobler du til en trykkbryter, og 12V+ spenning. Da har du manuell kaldstart, og kan gi den litt ekstra til motortempen er såpass at den går normalt. Det er ikke noen optimal løsning, men da slipper du å kjøre flatt batteriet, og brenne i filler startmotoren.
Lykke til ;)

Batland
25/02/12, 14:42
Kaldstartsventilen aktiveres av startmotoren. Trådstarter sier at motoren starter, men stopper og/eller tåler ikke gasspådrag.
Jeg mener at dette avslører at kaldstartsventilen åpner og gir bensin, men styretrykket er for høyt og derfor = ingen chocke funksjon og da stopper motoren igjen.
Ett manometer som tidligere foreslått vil avsløre dette.

myrcross
12/04/12, 21:52
... lurer på om tongangsregulatoren kan ha noe med dette og gjøre... har tatt av kontakten men motor bakker. og ingen reaksjon... men kan ha seg slik da den er oppjuster på innsugsspjellet.... men i min teori... motor går tungt på tomgang ved kalkdstart - tomgangsregulator kompenserer med og justere opp tomgangen og kaldstartdysa får signal om manglende brennstoff - kompenserer med og gi mer - termotidsgiver reagerer på økende motortemp. - tomgangsregulator slapper litt og litt - kaldstart intervald avsluttes... høres dette galt ut?

myrcross
12/04/12, 21:53
manometeropplegget virket noe innviklet kjære Batland...?