PDA

Vis full versjon : Sylinderforinger på rødblokk.



Mork1
23/02/12, 20:41
Noen som har vert borti å montere tørre/våte sylinderforinger på rødblokk?

Filtvedt Racing
24/02/12, 20:45
Clymo Trondheim . Eller 'tosk' på forumet.

MGP
24/02/12, 20:58
Har foret mange blokker av mange slag :)

Mvh

Teigen
28/02/12, 09:00
Har dere noen ordentlige sexy foringer på clymo? Blokka er det som ikke holder hos meg. Regner med den betongfylte sprekker i løpet av sommern (igjen). Så har ordna meg ei tredje blokk. Noen alternativ til betongen?

Batland
28/02/12, 09:32
Blokka er det som ikke holder hos meg. Regner med den betongfylte sprekker i løpet av sommern (igjen). Så har ordna meg ei tredje blokk. Noen alternativ til betongen?
Såpass ja. En kjommi holder på med ett høytrykkoppsett så da lurer jeg på hvilket oppsett du kjører? Hvor høyt dreiemoment, hvor høy effekt og hvor høyt ladetrykk kjører du?
Har du vurdert B21 blokken?

Teigen
28/02/12, 10:56
Bruker fk 93 b230 blokka. Bremsa 648 & 810nm på 2.0b. Er 8v topp riktignokk

Er betongfylt og ikke borra. Driver nå med prosjekt el-pumpe på vannet for å se om det blir noe dreisen på det da

Batland
29/02/12, 10:53
Bruker fk 93 b230 blokka. Bremsa 648 & 810nm på 2.0b. Er 8v topp riktignokk

Er betongfylt og ikke borra. Driver nå med prosjekt el-pumpe på vannet for å se om det blir noe dreisen på det da
Akkurat. Sugemotor oppsett på 216 hk og 270 Nm som så trykklades med 2,0 BAR. Strokermotor dette?
Har lagt merke til at enkelte fyller for lite"betong", så spørsmålet er hvor høyt fylte du på de blokkene som sprakk.
Dette er av interesse fordi en kompis holder på å " betong"fylle en B230 blokk som skal 0,60 borres og lades til, forhåpentligvis nærmere 800 Nm.

Filtvedt Racing
29/02/12, 17:21
Jeg har vel samme problem. Min blokk var fylle opp til 2 cm igjen til toppakning.
Problemet var at betong begynte og løsne ved 'hullet' ned til vannpumpe. Til slutt sprakk blokka på syl 4.
230 blokk,borret 0,2 eller noe, 2,6 liter,16v . Bremset 930hk og 1069nm 2,4 bar.
Kjører nå på 1,6 bar og ser ut som det holder bedre nå.
Bygger. Også om til el vannpumpe.

Filtis

MGP
29/02/12, 21:29
Spesial foringene til 230 har annkommet nå, spørs om blokk til filtis blir første test ut, men mange flere blir d nok.

Betong skal ikke være nødvendig,vi vil ha mest mulig kjøling, foringene blir 3mm tykke i veggen, mye likt orginal tykkelse på vegg, men foringene har 50% større masse tetthet og er sentrifugert og tilsatt stål for bedre holdbarhet.

Så håper dette holder, vi får bare håpe. skulle d ikke holde har jeg enda et forings alternativ på lur, men dette blir mye mer omfattene, ala Darton sleeves i hvit motor, bare i 230, altså MYE maskinering :)

Skal lage tråd om blokka når jeg starter maskinering osv :)

Teigen
29/02/12, 21:58
ah! supernytt!!. Min er 2.6 stroker ja med betong til ca 2cm fra topp. Hvor mye kommer jobben tilsammen på sånn ca + når kan det gjøres? mye mulig jeg drar den fra hverandre (igjen) for å fore opp. Blei usikker på om jeg skulle bruke "betong" eller "ikke" blokka her nå. hva med betong + foring?

Kansje jeg til og med skal bli u-nostalgisk og putte på en kam tel hehe.

Teigen
29/02/12, 22:04
Bygger. Også om til el vannpumpe.

Filtis

ang pumpa så jeg ikke etter at den var i alu, så da får jeg ikke sveisa direkte på org pumpa... supertabbe

Batland
29/02/12, 23:43
med betong til ca 2cm fra topp. .
Hva? Og så sprikker sylindrene likevel? Er det høykomp og E85 du kjører?

Batland
29/02/12, 23:46
Jeg har vel samme problem. Min blokk var fylle opp til 2 cm igjen til toppakning.
Problemet var at betong begynte og løsne ved 'hullet' ned til vannpumpe. Til slutt sprakk blokka på syl 4.
230 blokk,borret 0,2 eller noe, 2,6 liter,16v . Bremset 930hk og 1069nm 2,4 bar.
Kjører nå på 1,6 bar og ser ut som det holder bedre nå.
Bygger. Også om til el vannpumpe.

Filtis
En kompis hadde samme problem med sin "betong".
Håhåhå, jo med nærmere 1100 Nm fra 4 sylindre med ca. 3 mm tynt gods så er vel ikke det så veldig rart selv om de bare er 20 mm høye.
Sier du noe om komp. og drivstoff?

Batland
01/03/12, 00:01
Spesial foringene til 230 har annkommet nå, spørs om blokk til filtis blir første test ut, men mange flere blir d nok.

Betong skal ikke være nødvendig,vi vil ha mest mulig kjøling, foringene blir 3mm tykke i veggen, mye likt orginal tykkelse på vegg, men foringene har 50% større masse tetthet og er sentrifugert og tilsatt stål for bedre holdbarhet.

Så håper dette holder, vi får bare håpe. skulle d ikke holde har jeg enda et forings alternativ på lur, men dette blir mye mer omfattene, ala Darton sleeves i hvit motor, bare i 230, altså MYE maskinering :)

Skal lage tråd om blokka når jeg starter maskinering osv :)
Har du målt og VET hvor tykke sylinderveggene i B21 motoren er?
Synes du ikke at en B21 blokk er en svært mye bedre motor å bygge høyeffekt på?

Teigen
01/03/12, 07:12
Hva? Og så sprikker sylindrene likevel? Er det høykomp og E85 du kjører?

ikke høykomp, men e85. nokk lading = varme = ikke bra for gammal svensk blokk uansett type. b21 kan være gøy, også b19!

Filtvedt Racing
01/03/12, 18:23
En kompis hadde samme problem med sin "betong".
Håhåhå, jo med nærmere 1100 Nm fra 4 sylindre med ca. 3 mm tynt gods så er vel ikke det så veldig rart selv om de bare er 20 mm høye.
Sier du noe om komp. og drivstoff?

Hele grensa er vel nådd kanskje for gamle rødblokka.
Kjører på E85. Kompforhold er jeg ikke sikker på men trur vel det er forholdsvis høyt uten at jeg har noen tall på det.
Blir moro og se hvordan tosk får til dette. Jeg skal nok prøve ei blokk fra han neste gang det sprekker. Håper det går noen runder på nurburgring før den sier takk for seg.
Filtis

Batland
01/03/12, 18:58
Hele grensa er vel nådd kanskje for gamle rødblokka.
Kjører på E85. Kompforhold er jeg ikke sikker på men trur vel det er forholdsvis høyt uten at jeg har noen tall på det.
Blir moro og se hvordan tosk får til dette. Jeg skal nok prøve ei blokk fra han neste gang det sprekker. Håper det går noen runder på nurburgring før den sier takk for seg.
Filtis
Akkurat. E85 er nok ikke helt uten ulemper nei.
Nja, for 96 mm sylindrene iallefall, men så lenge man ikke blåser av toppen og rammelagrene ikke ryker til stadighet så er kankje ikke den endelige grensen nådd?

Du skrev at det var syl. 4 som sprakk og jeg kjenner til at man kan få dette problemet hvis man kombinerer høye ladetrykk med ett enkelt åpent plenum med gasspjeld i fremkant. Er det dette du har?

Batland
01/03/12, 19:04
ikke høykomp, men e85. nokk lading = varme = ikke bra for gammal svensk blokk uansett type. b21 kan være gøy, også b19!
En kjommi holder som sagt på en en 8V B230 og satser på noe rundt 3,0 BAR ladetrykk (avhengig av hvordan motoren responderer) så vi får se hvordan det går med varmeproblematikken.

Filtvedt Racing
01/03/12, 19:18
Akkurat. E85 er nok ikke helt uten ulemper nei.
Nja, for 96 mm sylindrene iallefall, men så lenge man ikke blåser av toppen og rammelagrene ikke ryker til stadighet så er kankje ikke den endelige grensen nådd?

Du skrev at det var syl. 4 som sprakk og jeg kjenner til at man kan få dette problemet hvis man kombinerer høye ladetrykk med ett enkelt åpent plenum med gasspjeld i fremkant. Er det dette du har?

Nei har plenum med gasspjell midt under innsug. Motor ble bremset på Max 2,4 bar.
Mange meninger om hvorfor dette skjer. Bla at vannpumpe begynner og skumme på høyt turtall og at vannet dermed blir stillestående pluss at det danner seg luftbobler. Bygger om nå til el vannpumpe for kanskje få dette mere stabilt med vann sirkulasjon.

Filtis

Batland
01/03/12, 19:35
Nei har plenum med gasspjell midt under innsug. Motor ble bremset på Max 2,4 bar.
Mange meninger om hvorfor dette skjer. Bla at vannpumpe begynner og skumme på høyt turtall og at vannet dermed blir stillestående pluss at det danner seg luftbobler. Bygger om nå til el vannpumpe for kanskje få dette mere stabilt med vann sirkulasjon.

Filtis
Kjekt å høre. :)
Synes det er rart at dette problemet er størst ved den bakerste sylinderen. Ser ikke hvorfor den skulle gå varmest og eller samle flest luftbobler.
El pumpe vil bli brukt på denne "3,0 BAR motoren" også.

MGP
01/03/12, 19:37
Har du målt og VET hvor tykke sylinderveggene i B21 motoren er?
Synes du ikke at en B21 blokk er en svært mye bedre motor å bygge høyeffekt på?


Ja har kappa noen og sjekka, vil ha mere enn 92mm borr, vis ikke blir den i tregeste lage for og spinne opp en stor turbo,så må man også sveise igjen kammere i 16v toppen litt, Kollfiber pv'n til sören og magnus går jo bra, men ikke noe gate/street motor hehe. kun for drag.

B21 blokk kappa:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/34.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/35.jpg

En anna grunn er også valg av veiver osv til 230 motorer, får jo billet veiver med 8 motvekter osv som er gull ved så høye turtall, sören og magnus har jo å spesial 8 motvekts veiv i sin b21. men dette fins jo nå ferdi for 230 så jeg håper at vi skal få til en stabil 230 blokk med disse foringene :) man må jo bare prøve.

Også til dere som kjøre mere enn 86mm slag på 230 så er dette en medvirkende faktor til sprekk, da de blir voldsomt med selvsvingninger i veiva. anbefaler max 86mm slag på høyefekts 230 turbo motor, men dette er nå min mening da :)

MGP
01/03/12, 19:40
ah! supernytt!!. Min er 2.6 stroker ja med betong til ca 2cm fra topp. Hvor mye kommer jobben tilsammen på sånn ca + når kan det gjøres? mye mulig jeg drar den fra hverandre (igjen) for å fore opp. Blei usikker på om jeg skulle bruke "betong" eller "ikke" blokka her nå. hva med betong + foring?

Kansje jeg til og med skal bli u-nostalgisk og putte på en kam tel hehe.

Kommertilbake på pris, vi har palner om og fore opp mange blokker og ha liggende klar til "bytte" system, jeg får eventuelt en blokk i bytte og kunde får ny forablokk til en bestemt pris.

Skal komme med uppdate på ting når vi får satt d i sving, blir ganske snart :)

Batland
01/03/12, 20:26
Ja har kappa noen og sjekka,
vil ha mere enn 92mm borr, vis ikke blir den i tregeste lage for og spinne opp en stor turbo, så må man også sveise igjen kammere i 16v toppen litt, Kollfiber pv'n til sören og magnus går jo bra, men ikke noe gate/street motor hehe. kun for drag.

B21 blokk kappa:

En anna grunn er også valg av veiver osv til 230 motorer, får jo billet veiver med 8 motvekter osv som er gull ved så høye turtall, sören og magnus har jo å spesial 8 motvekts veiv i sin b21. men dette fins jo nå ferdi for 230 så jeg håper at vi skal få til en stabil 230 blokk med disse foringene :) man må jo bare prøve.
Glimrende. Takker.
Jeg mente at det eksisterer billet veiver med 8 motvekter til til B21-B23 motorene også.
Blir interessant å se hvordan resultatet blir med disse foringene. Ubetinget suksess hadde vært suverént.

Teigen
01/03/12, 21:59
Kommertilbake på pris, vi har palner om og fore opp mange blokker og ha liggende klar til "bytte" system, jeg får eventuelt en blokk i bytte og kunde får ny forablokk til en bestemt pris.

Skal komme med uppdate på ting når vi får satt d i sving, blir ganske snart :)

Det er helt rått. Skriv i vei når det er klart så sender jeg ei std 92 b230 blokk