PDA

Vis full versjon : Dekk og felg til XC70.



Rambol72
23/02/12, 19:31
Hei.

Var hos forhandler i går og undertegnet kontrakt på en ny XC70 D3 summum oyster grey. La til plusspakke med voc, driver support, herregårdsvogn pakke 2, high perf. Multimedia, avtagbart hengerfeste og vinterdekk. Dette er min første Volvo så jeg håper at dette er ok utstyr.

Ser at vinterdekkene som følger med er 16'' og 17'' sommerdekk. Har på nåværende bil 18" på både sommer og vinter så jeg føler at dette kanskje blir litt smått? Ser at vinterdekkene som er med i tilbudet er priset til ca kr 16.000,- er ikke dette litt mye for 16" med dekk? Lurer nå på om jeg skal kjøpe nye felger selv dersom det går greit for forhandler å endre bestillingen og heller legge vinterhjulene på sommerfelgene. Får man flotte 18" med bra gummi til 16.000? Likte godt Erakir felgene, disse er kanskje veldig dyre og kan man få de i 18"? Send gjerne link til lignende felger.

Hva pleier forhandler å legge ved en ny bil? Får man med gummimatter foran, bak og i bagasjen? Har dere andre forhandlet frem en god pris på slike ting om det ikke følger med?

Er det butikker man kan kjøpe ekstrautstyr til en ok pris som dere kan anbefale?

Kommer sikkert til å ha mange spm når jeg får bilen, men det virker som om det er mange folk her inne med gode erfaringer som kan hjelpe en Volvo-grønnskolling.

THolandsli
24/02/12, 16:24
Velkommen til forumet.

Originale felger er dyrt, men det er som regel veldig god kvalitet på de og de er tilpasset bilen slik at du slipper sentreringsringer og risiko for vibrasjoner. Det finnes ofte 18" som er så å si nye på bruktmarkedet. Dette kan nok komme av at en del kjøper ny bil med 18" som standard og finner ut at de vil ha mindre felger. I slike tilfeller kan man gjøre et kupp. Ligger gjerne på 10-15000kr for et sett da. Gummimatter foran er vel som regel med. Forhandleren jeg bruker legger ved gummimatte i bagasjerom og skvettlapper fram i tillegg, men dette tror jeg tilhører sjeldenheten.

Rambol72
24/02/12, 17:31
Takk for det.

Vil 18" felger gå utover kjørecomforten på sommeren eller har det ikke så mye å si? Kikket på en side i går hvor de hadde en ok pris for komplette dekk og Erakir 19" felg, ble litt interessert men er usikker på hvordan disse er å kjøre rundt med, noen som har erfaring med dette?

Virket ikke som om selger var så klar for å gi så mye mer rabatt enn det vi fikk, så blir vel nok til at vi må handle matter og skvettlapper selv. Sendte nå Mail til selger om at vi måtte ha skvettlapper da jeg hadde glemt å bestille dette, takk for tipset, sikkert greit å ha på bilen.

Jeg har ikke kjøpt den beste stereoen til bilen men regner med at det er helt ok lyd, eller hva mener dere som har high perf multimedia? Bør man bestille subwoofer, i så fall, tar dette stor plass i bagasjerommet? Har lest at dette er vanskelig å ettermontere.

Noe annet jeg har glemt som jeg burde ta med i mail til selger?

THolandsli
24/02/12, 18:03
Litt stivere blir det nok med 18" kontra 17", men det ser jo mye finere ut med 18" så jeg vil si det er verdt å ofre litt komfort for det. Men det er jo opp til hver enkelt, hva man foretrekker. Jeg har riktignok en V70, XC70 er sikkert litt mykere i opphenget.

Skvettlapper er et must på V70 ihvertfall da den nærmest er selvdestruktiv uten. XC70 har vel litt mer plast nedentil så den er litt mer beskyttet i utgangspunktet.

Jeg har High Performance Multimedia i min bil og er veldig fornøyd med det. Er nok lit bedre lyd i Premium, men prishoppet er jo ikke rent lite mellom de typene. For å få sub må man ha Premium sound. Ettermontering er visstnok ikke mulig.

Som jeg skrev i en annen tråd for et par dager siden så er de 3 tilvalgene jeg føler at jeg har mest nytte/glede av:
- Ryggekamera
- Volvo On Call
- Parkeringssensorer fram

Har ikke Driver Support på 2012 modellen jeg har nå, men får ny om et par måneder hvor jeg har lagt til Driver support, så da regner jeg med Adaptiv Cruise Control kan legges til i den lista over favorittutstyr. :)

Per Turbo
24/02/12, 18:06
Du bør absolutt ha min 18" på en XC70, men 18" er jo enda finere. Litt går det ut over komforten men ikke all verden. 19" Erakir er jo rålekre men der kan jeg også være enig i deg at det kan bli for hardt men tror ikke forskjellen fra 18-19 er så voldsom.

Jo mer du slenger på ved kjøp jo mindre angrer du på at du ikke gjorde det i ettertid.
High Performance fungerer veldig bra det, og med Sub blir det bra! Tar veldig liten plass, ligger under gulvet i bagasjerommet.

e850
24/02/12, 19:06
Jeg var i samme situasjon som deg da jeg bestilte min XC70 bil for 6 uker siden. Jeg tenkte også endel på sommefelgene og endte med å bestille 18" Zephyrus (kr. 5900,-.). Synes bilen blir mye finere med disse:-)
Når det gjelder matter får jeg med gummimatter foran og bak, men ikke i bagasjerommet. Dette var hos Frydenbø i Bergen.