PDA

Vis full versjon : Motoren døde, B5254S



Rockeren
22/02/12, 23:10
Motoren i bilen min bare døde ut i dag etter å ha skrudd litt forstilling på den. Startet og gikk litt, stoppet... Startet den igjen, gikk litt og stoppet... Og etterpå var det dødt...
Dødt, i den forstand at det høres ikke ut som det er kompresjon i motoren, på noen sylindre..

Dette er sjekket:
- Regreim, hel og stram. Ingen tegn til å ha hoppa over
- Begge kammer ser ut som går som de skal, skal skru av toppdekselet og se nøyere etter.
- Den får gnist, og bensin.
- Skrudde ut pluggene, en og en for å kjenne om det blåste noe særlig men det var dårlig trykk der..
- Motoren virker til å dra saktere rundt på starteren enn normalt..

Noen som har noen teorier jeg kan sjekke ut?
Kan nevnes at den har hatt perioder hvor den har gått litt ujevnt, og den har dødd under pådrag for plutselig å våkne til igjen...
I tillegg har den hatt en tendens til å trylle vekk en del kjølevann...

Tips og teorier om feil tas imot med meget stor takk, da jeg er litt avhengig av bilen om dagen!

Jeg undres på toppakning, eller hengte ventiler, evt brente?.. Eller stempelringer.. Men det er jo litt snodig om alle 5 sylindre skulle rase samtidig..?!

hammerpaal
23/02/12, 02:42
Bensinpumpereléet?

R.G
23/02/12, 06:12
rart hvia alle dør ut ja. sjekka kam føler? svinghjulsføler?

850GLTsilver
23/02/12, 06:21
Trylle vekk kjølevann?

Lukter blåst toppakning lang vei.
Vil også forklare "null kompresjon på alle sylindere".

Rockeren
23/02/12, 07:00
Bensinpumpereléet?

Som jeg skrev, den får både gnist og bensin.. Og den skulle hatt kompresjon selv om bensinpumpereleet var defekt...


rart hvia alle dør ut ja. sjekka kam føler? svinghjulsføler?
Kamføleren har det vært feilkode på iallefall... Mer enn det har jeg ikke sjekka eller gjort med..


Trylle vekk kjølevann?

Lukter blåst toppakning lang vei.
Vil også forklare "null kompresjon på alle sylindere".

Hehe, ja den virker til å ha brukt kjølevann i perioder.. Men kan den miste kompresjon bare ved defekt toppakning da? Synes det virker litt rart men...

850GLTsilver
23/02/12, 07:09
Vel.
Rart og rart.
Nå er det gjerne slik at denne toppakningen tetter mellom sylinder og topp.
Dersom pakningen er borte, så vil det ikke være noe som tetter der, og da mister man kompresjon ja.

MEN dette fordrer selvfølgelig en nær totalsvikt på toppakningen. Sjelden sak for å si det slik.

Passer godt sammen med "borttrylling" av kjølevann.
Særlig om du har vært så heldig å se nåla på tempmåleren pigge der oppe i toppen i tillegg.

Folkvord
23/02/12, 13:46
prøv og bare dra den på starteren lenge med gasen i bånn, eller dra den igang visst det er en manuel da det sparer både startmotor og starter enklere, disse motorene har en tedens til og bli sure, og da hørest det ut som det ikke er kompresjon i di,

Christian
23/02/12, 13:49
Henger meg på han over her, har vært borti lignende både på femmer og sekser, er ventilløfterne som ikke er helt i vater så du må bare sørge for å holde oljetrykket oppe.

Rockeren
23/02/12, 15:59
Vel.
Rart og rart.
Nå er det gjerne slik at denne toppakningen tetter mellom sylinder og topp.
Dersom pakningen er borte, så vil det ikke være noe som tetter der, og da mister man kompresjon ja.

MEN dette fordrer selvfølgelig en nær totalsvikt på toppakningen. Sjelden sak for å si det slik.

Passer godt sammen med "borttrylling" av kjølevann.
Særlig om du har vært så heldig å se nåla på tempmåleren pigge der oppe i toppen i tillegg.

Motoren hadde stått stille lenge før den døde etter 2 startforsøk, og har aldri sett nåla nærme seg mer enn midten tidligere.. Litt rart med totalhavari på toppakninga også, MEN som sagt så har den jo dødd under pådrag før, i bare noen sekunder før den har våknet igjen, så det kan jo ha vært et forvarsel.. Høres ut som at komp.test bør ordnes..



prøv og bare dra den på starteren lenge med gasen i bånn, eller dra den igang visst det er en manuel da det sparer både startmotor og starter enklere, disse motorene har en tedens til og bli sure, og da hørest det ut som det ikke er kompresjon i di,
Er automat dette, så da får jeg bare koble på startkabler på... Hm.. har ingen annen bil å ta startstrøm fra heller.. Men har en booster som holder litt.. Litt rart at den skal kunne bli sur av å ha stått, men det er jo ingen umulighet. Skal sjekke ut dette :)


Henger meg på han over her, har vært borti lignende både på femmer og sekser, er ventilløfterne som ikke er helt i vater så du må bare sørge for å holde oljetrykket oppe.

Hmm.. Du mener at ventilene kan ha hengt seg i åpen stilling? Får gjøre et forsøk med det, og håpe på det beste!

Takk for tips foreløpig, er det noen som har flere tips eller teorier som ikke er nevnt så fyr løs :)

R.G
23/02/12, 16:34
oljetrykk kan gjøre mye på dissa motorer som nevnt over. lavt oljetrykk kan føre til att ventiler IKKE åpner da det fjærer i ventiltrykkern. noe som da virker som ikke noe komp.

Rockeren
23/02/12, 16:47
Aha... Men hva kan være årsaken til at det skjer sånn helt plutselig? dårlige tetninger/defekt toppakning eller slikt?

R.G
23/02/12, 16:49
olja kan være på tide med en skift, rens av motor. men prøv å les av feil kdoer, kan komme feil på noe elektrisk som kanskje kan gjøre att bil ikke starter også.

Rockeren
23/02/12, 17:01
Olja bør nok skiftes ja, den er god og svart, samt en liten anelse brent lukt av den.. Gammel olje og ja, jeg VET at den burde vært byttet for lenge siden, men det har måtte utsettes pga dårlig råd om dagen...
Jeg kan prøve å få start på den, og starter den til slutt så får jeg få ordna med ny olje og nytt oljefilter iallefall.
Skal se om det kan ha lagret seg noen feilkoder også.

Rockeren
23/02/12, 21:34
Da har jeg prøvd å kinne den lenge på starteren og med mer enn nok strøm å ta av. Men til slutt ville ikke starteren lenger, lukta litt brent samtidig som den ikke slår inn lenger.. Så da har jeg vel klart å brenne starteren da også... *sukk*.. Sku ønske jeg hadde manuell nå...
Men jeg synes det virket som den ble villigere til å starte etterhvert, så det kan nok være noe i det med ventilløftere... Er det noe som kan fikses for en rimelig penge? Eller snakker vi da overhaling av topp? Evt hvilken prisklasse kan jeg forvente for en slik jobb?

Forøvrig ingen feilkoder.

R.G
23/02/12, 21:46
hørt tikking fra ventilløftere tidligere når bil har vært i bruk?

Rockeren
23/02/12, 21:47
Ikke noe spesielt, annet enn den normale ved oppstart før den får opp oljetrykket...

Christian
24/02/12, 00:26
Hva anser du som normalt? Skal ikke tikke i det hele tatt nesten disse.
Begynn med et oljeskift.

Rockeren
24/02/12, 08:00
Det er helt normalt at disse tikker i noen få sekunder fra start til ventilløfterne får oljetrykk. Etter det er det ingen tikking som jeg har hørt.

850GLTsilver
25/02/12, 18:08
Ikke noe spesielt, annet enn den normale ved oppstart før den får opp oljetrykket...

Tsk tsk.. Ikke oljetrykket som sådan som "fjerner" tikkingen på disse, men rett og slett at det har rent nok olje ned på trykkerne slik at de har fått fanget litt olje inne i seg. Sitter helt trylløst disse trykkerne.

Men riktig det ja, at de tikker litt idet man starter, og så blir de som regel helt stille.

E_S
26/02/12, 11:18
Er vel litt etterpåklokskap, men starteren skal kun kjøres max. 20 sekunder om gangen, så et par minutter til nedkjøling, så kan man kjøre den 20 nye sekunder o.s.v. :)

Folkvord
27/02/12, 15:31
Er vel litt etterpåklokskap, men starteren skal kun kjøres max. 20 sekunder om gangen, så et par minutter til nedkjøling, så kan man kjøre den 20 nye sekunder o.s.v. :)

er vel igrunn en hovedregel dette her, men noen ganger er disse motorene vanskelige og må dras en stund på starteren, og er en fordel og ha en god startmotor da;-)

føler meg kansje litt skuldig her for brent startmotor, men som du sa så blei den litt mer startvillig etterhvert, men prøv og få startet den på startgass og se om den starter da;-)

Rockeren
27/02/12, 19:16
Da er feilen konstatert skjært motor.. Prøvde å dra motoren rundt for hånd, men den står dønn fast. Får ikke rikka den en mm.. Så det er nok ikke starteren som var gåen, men motoren er skjært... Dro opp peilepinnen og den var tørr..
Årsaken tipper jeg er den gåene toppakninga slik at den på 3 uker har dratt gjennom et par liter olje minst, og motoren da har gått tørr. Den startet sansynligvis ikke pga den ikke fikk oljetrykk til ventilene, og når jeg da kinna for å få start, så gikk det tørt og til slutt stod det helt.

Spar dere for drittslenging om at jeg burde sjekka olja oftere, hvem faen sjekker olja hver dag på bilen? Og normalt sett får man jo varsel først i form av oljetrykkslampa.. Men ikke denne gang.. Godt det skjedde hjemme her, og ikke mens jeg var ute og kjørte..

Ny motor søkes.

Christian
27/02/12, 21:10
Prøv å dra rundt motoren med latmannsarm. Vet ikke helt om jeg kjøper den forklaringa..

Dan Bay-Johansen
27/02/12, 21:19
Prøv å dra rundt motoren med latmannsarm. Vet ikke helt om jeg kjøper den forklaringa..

Enig! Ingen diss på deg TS, men det skal endel til før en motor står i sju stein...spes når den er kald. Du hadde den i fri ja?

Prøvd å tørne begge veier? Om en ventil henger så kan det jo være kontakt...skal jo kunne tørne andre veien.

Martin.S
27/02/12, 21:20
Må si meg enig med deg der Christian. Prøv med litt mere kraft.

Rockeren
27/02/12, 21:38
Når en motor ikke får smøring, så skal det ikke mye til før den står i sju steiner nei.. I tillegg til at når jeg kinna den, så begynte den plutselig bare å gå tyngre og tyngre til den ikke orka mer. Og det med mer enn nok strøm på batteriet. Har også hatt ut starteren og sjekka den og den er i orden. Innslaget slår inn i inngrep, men det er ikke snakk om å rikke motoren..
Har prøvd med latmannsarm, begge veier. Såpass peiling har jeg på bil og motor, at jeg vet hvor lett/tungt de skal kunne dras rundt. Nå prøvde jeg riktignok ikke å stå på latmannsarmen, men det skal vel ikke akkurat være nødvendig heller for å få dreia motoren..

Og ja- Den stod i Park, siden det er automat...

R.G
27/02/12, 22:00
jeg må si meg veldig enig med rockeren her og mot dere andre!.


en ting da jeg raste min hvit 6er (som er samme motor + en syl).
jeg kjørte min oljetørr pga retur på olje røyk. greit nok, men motor ble stoppa med tenningslåsen, olje lampa hadde ikke begynnt å lyse. siden jeg da var midt på bana, så prøvde jeg å starte den, pga av dumheter ikke sjekka olja. jeg prøvde da å starte den, men den gikk lekene lett rundt og skjedde ingenting pga løftera ikke fikk trykket.
ble taua av bana. prøvde samtidig å starte den ,men gikk fort rundt på starter og død.

ga faen i den og så på deet neste dag, peila olja, og fylte på 4-5l, og dro den på startern, da gikk den lett som vanlig og begynte å gå tyngre og begymmte etterhvert å ryke av jordingskabel på motor, vi brukte da starthjelp pga trodde den ble strømtom, men var tydeligvis det att den ikke klarte å dra rundt motor.

hjemme igjen så prøvde jeg engang til og da sto det. rådelagera hadde ikke banka, men skjært seg så dem kløyp i veiva.

så det med att rockeren har klart å satt motoren i lås på kald motor pga olja er jeg helt enig med han i. det er fullt mulig på hvit motora. dem har ikke noe bra oljesystem spør du meg. veiv lager kan ha oljetrykk og lampe ikke lyser mens resten kan være tørt. åpner dere en slik motor så ser dere hvorfor. pumper oljepumpe lite olje, så går det rett mot kanalen oljetrykkgiver sitter i, og klarer ikke presse seg igjennom veiv og opp kanlaen som går til toppen. og da står de å bygger opp trykk mot givern noe som fører til den ikke lyser.

motoren stopper før lampe kommer pga ventiltrykkera.


samme som skjedde meg som skjedde med rockern. bilen gikk, men satte seg kald. gikk lett rundt kald ene dagen, og dagen etter så satte den seg mens man kinna den kald. da endte det med att jeg åpna motor. oljelampe osv slukte forde når man dro på starter og motor var gåend, men veiv og råder fikk ikke olja si.

Rockeren
27/02/12, 22:07
Det kan jo forklare hvorfor det plutselig lukta brent også når starteren ikke orka mer...

Dan Bay-Johansen
27/02/12, 22:13
Ok, jeg gir meg;-) skjønner at hvitmotor kanskje er noe litt annet da enn de motorene jeg har vært borti som har gått fyken:-)

Rockeren
27/02/12, 22:24
Hvitmotor og rødblokk er to ganske forskjellige motorer ja :)