PDA

Vis full versjon : S60T5 girkassebytte



Sotka90
22/02/12, 22:34
Heisann, vurderer å bytte ut gamle 95mod 850'en med en S60T5 2001 mod, det er en mulighet jeg har men likeså av private grunner.

Greia er at det er automat geartronic, og jeg har hørt at de ikke tåler allverden av hester og vurderer å konvertere til manuell

Er det mulig i det hele tatt? Regner med at det blir endel arbeid.

Vatnehol
22/02/12, 23:23
da må du ha en tune som støtter manuel konvertering, og for øyblikketet er det kun ARDtune som støtter dette fra statene

Vatnehol
23/02/12, 00:30
Easiest way: buy a manual.

Next easiest way: get a manual parts car, pull the transmission, harness, ECU, shift cables, shift plate, shift assembly, pedal assembly, master cylinder and hose, steering stalk (lock cylinder, starter switch, etc. - and if you want to keep one key, driver's door handle, trunk lock assembly, glove box lock, and original key), and swap all of that over into your car. You'd be using your old car as a shell, and swapping all of the wiring, etc. into the new car.

Next easiest way: wait for Rob ("Lucky") to finish his ME7 tunes to allow for a manual swap and do everything mentioned above, minus the lock/wiring bit. You'll still need some of the wiring that leads to the ECU/CEM/etc., but not the whole harness.

...these are all "proper" ways to go about it and not run into an issue not being able to rev past 4K and having revs drop super-quickly. Regardless, it's a BIG job and not something you can approach at a leisurely pace, unless you don't plan on driving the car.

Good luck!

a|ex
23/02/12, 04:09
Greia er at det er automat geartronic, og jeg har hørt at de ikke tåler allverden av hester og vurderer å konvertere til manuell

Det stemmer at kassene ikke tåler all verden, så det spørs hvor mye du vil tyne ut av bilen. Hvis du greier deg med tuningsoftware og effektanlegg f. eks, bør det gå greit. Men når bilen begynner å bli såpass gammal avhenger jo mye av tilstanden på kassa i dag, og om den har levd et hardt liv eller ikke. Har den vært mishandla og er på dødsleiet hjelper det jo ikke akkurat å lesse på med ekstra krefter.

Har selv en 01' T5 geartronic med BSR-software og komplett ferrita-anlegg (ca 320 hk/430nm), og det går som en drøm det. Ingen antydninger til kødd med kassa, men nå blir den flusha med ny olje hvert år og mishandles ikke på noe vis :)

Forøvrig har jeg ikke planer om å trimme så VOLDSOMT mye mer for å ikke utfordre skjebnen mer enn nødvendig ;)