PDA

Vis full versjon : Anbefaler bytte av servoolje!



locked
07/04/10, 21:06
Etter å atter en gang ha lest i dokumentasjon fra volvo (instruksjonsbok denne gang) at "oljen behover inte bytas" om servoolje bestemte jeg meg for å bytte på min 3år gamle bil som har gått knappe 200 000km...

Har irritert meg litt over ujevn servofunksjon. Den er lett på rattet når man svinger men akkurat å komme over kneiken i det man begynner å svinge trengs litt ekstra kraft. Slik blir det noe hakkete kjøring.

Så tok å bestilte et par liter olje og helte ut den gamle og svinga på rattet til det meste var ute og hadde på nesten en liter før det var fullt. Da har jeg en liter til å bytte på om noen uker når det ikke regner.

Den gamle oljen LUKTA stygt og var svært misfarget. Bilen ble en drøm å kjøre igjen... Skulle tro tannstanga var byttet men bare en liter olje :)

Bilder av gammel olje:
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/v70d5awd/DSC01897.JPG

Ny olje (!):
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/v70d5awd/DSC01896.JPG

Sammen:
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/v70d5awd/DSC01895.JPG

Min konklusjon er at denne literen med olje er mye billigere enn å bytte pumpe/tannstang senere...

Texascom
07/04/10, 21:11
Her må det ha vært en feilfylling en gang! Aldri sett slik olje på servo før.

locked
07/04/10, 21:23
Var tilsvarende på min forrige 99modell.. men den hadde også den grønne oljen i en sort beholder så utelukker jo ikke feilfylling nei.

Men var også lite olje nedi der så er begrenset hvor mye det kan ha vert fylt på feil, men så jo såklart ikke hvordan det så ut før jeg fikk helt det over på flaske.

Modalen
07/04/10, 21:37
Ikke så rart at folk fyller feil når de fleste tror at servoolje er servoolje.
De fleste flaskene det står Power Steering Fluid på er jo rød ATF Dexron 3, som muligens mesteparten av biler benytter.

Nå til dags er det ikke så enkelt. Finnes flere typer servooljer, og det burde absolutt ikke feilfylles.

Mr. Crepsley
07/04/10, 22:21
Rart at dem skriver at man aldri skal bytte olje. Det er jo egentlig bare tull..

gaupe
08/04/10, 11:10
Ser ut til å vere ATF-olje ja, var ATF på servoane fram til og med 98, skifte til den grøne kom i 99.

Hmm... skal tru om ein kan bruke den grøne der ein skal ha ATF-olje?

locked
08/04/10, 15:50
både grønn og atf olje er mineralolje..

Morgis
08/04/10, 15:57
Ser ut til å vere ATF-olje ja, var ATF på servoane fram til og med 98, skifte til den grøne kom i 99.

Hmm... skal tru om ein kan bruke den grøne der ein skal ha ATF-olje?

Er det fler forskjeller enn servopumpe på 99-modellene?

locked
08/04/10, 16:07
ang feilfylling, bilen er tre år gammel så den hadde ihvertfall grønn olje når den forlot fabrikken.

etter det har den jo kun vert på merkeverksted for servicer så har jo litt vanskelig for å tro at dem har fylt feil der.

eneste navnet på forrige eier som tilsier at det kan ha blitt gjort feil :p

Stig-Arne
08/04/10, 16:24
En stor feilkilde er nok at folk har en tendens til å holde press på rattet når det er kommen i endeposisjon. Dette brenner olja da pumpa hele tiden presser på for å få rattet lengre og olja blir varm og brent.

Normalt sett trenger ikke servo olje å byttes, på lastebiler som bruker samme olje bytter vi gjerne på 4-500 000 km.. om ikke mere. Alt etter hvorvidt olja er brent eller ikke

jacobsen
16/07/11, 01:46
Nå funker ikke bildene, men jeg spør litt kjapt om det går greit? :)

Er det bare å tappe olja ved beholderen, vende om rattet noen ganger, og fylle på ny? :)

Ola Moen
16/07/11, 01:58
Nå funker ikke bildene, men jeg spør litt kjapt om det går greit? :)

Er det bare å tappe olja ved beholderen, vende om rattet noen ganger, og fylle på ny? :)
Skjøt på returslangen din, så den kommer utenfor bilen. tre den slangen i ei tom spylevæskekanne eller noe sånt. lag aller først ei blendig til returrøret på beholderen, så det som er der ikke renner ut. få noen til å starte opp, og vri forsiktig fra side til side på rattet, mens du etterfyller ny olje i beholderen. Da forsvinner den gamle ut i kanna. og du ser når den får fin farge.. kjør etter med ny olje til du ser det er ny olje som kommer ut:)

Har brukt denne metoden på både 240'er, og et par Granadaer.
Da slipper en å få luft i systemet.

volvo2før
16/07/11, 11:20
Hvilken servoolje er å anbefale egentlig, f.eks til en gammel 240 eller granada som "V20T" sier?

Ola Moen
16/07/11, 11:40
ATF olje. rød type:) Dextron III

volvo2før
16/07/11, 11:51
ATF olje. rød type:) Dextron III

Også her anbefales vel castrol, mobil, agip o.s.v fremfor statioil, shell, comma osv? :p

Ola Moen
16/07/11, 12:28
Neh.. samma pokker hva du bruker.:) Det er ikke min bil:p Kan vel bruke det du finner:)

jacobsen
16/07/11, 16:48
Kjøper på biltema jeg :p 1/4 av prisen på oljen hos Toshov (castrol, valvoline elns). Alt er bedre en olja mi nå, den er svart!!
og der har de i tillegg slangen jeg trenger etter metoden til V70T :) blir sikkert en veileder ;)

Ola Moen
16/07/11, 18:28
Kjøper på biltema jeg :p 1/4 av prisen på oljen hos Toshov (castrol, valvoline elns). Alt er bedre en olja mi nå, den er svart!!
og der har de i tillegg slangen jeg trenger etter metoden til V70T :) blir sikkert en veileder ;)
Tema olja funker:)
pass på slangen da.. De fra Biltema morkner. Du får håpe på at den holder til du er ferdig med oljeskiftet:D

MadAss
22/07/11, 22:33
Ser ut til å vere ATF-olje ja, var ATF på servoane fram til og med 98, skifte til den grøne kom i 99.

Hmm... skal tru om ein kan bruke den grøne der ein skal ha ATF-olje?

Om en går inn i tacdis og slår inn delenr til den røde ATF oljen, så er dette erstattet til grønn. Derfor bør det gå fint å bruke grønn olje på biler som ble levert med rød (ikke blandes!).
Men bruker man rød olje på biler som originalt er levert med grønn, så blir bilen helt rar på styringa. Har byttet olje på flere som har vært feilfylt etter tannstangskifte. Blir en helt ny bil.

jacobsen
22/07/11, 23:30
får jo pokker ikke av returslangen fra tuten på beholderen. tør ikke å bryte noe særlig da plastikken knaker. Tips?? Spruta under masse wd-40 men hjelper ikke..

Mr. Crepsley
22/07/11, 23:40
Sett ei vannpumpetang på slangen og vri, men ikke klem for hardt til.

Når du da vrir, løsner slangen og du kan dra den lett av :)

jacobsen
23/07/11, 02:10
Får til å vri masse på den, men ikke sjangs til å få den ut. Vil ikke rive den av heller, vil ha litt kontroll så oljespruten ikke står :p
så jævla typisk..hver gang jeg skal til med noe er det alltid no mongogreier som stopper meg :mad: :(

gswede
23/07/11, 02:26
hver gang jeg skal til med noe er det alltid no mongogreier som stopper meg


Haha vi må være i slekt..

OlavS.
23/07/11, 14:30
Haha vi må være i slekt..
da skulle man tro den slekta var stor :)
sliter med det samme selv. ingentilg går noengang som det skal.

jacobsen
23/07/11, 14:43
hehe stor familie ;) men noen som har tips til den slangen som jeg ikke får av? bruke varme??

Stig-Arne
23/07/11, 15:45
Bruk varmtvann, da blir den så mye mere medgjørlig, samtidig som du bruker en vannpumpetang til å vri slangen av :)

jacobsen
26/07/11, 16:29
takk for tips. skal prøve i morgen hvis jeg får tid ;)

aarnes
26/07/11, 20:32
Får til å vri masse på den, men ikke sjangs til å få den ut. Vil ikke rive den av heller, vil ha litt kontroll så oljespruten ikke står :p
så jævla typisk..hver gang jeg skal til med noe er det alltid no mongogreier som stopper meg :mad: :(

Jeg forstår det godt om du lever opp til avataren din.

Finn frem slegga og en kasse pils.

Herman er genial! :D

jacobsen
26/07/11, 23:37
Jeg forstår det godt om du lever opp til avataren din.

Finn frem slegga og en kasse pils.

Herman er genial! :D

Hehe ja det er jaggu godserie : D
moro at jeg nettopp jekka og satte halve bilen på bukk etter noen pilsnere.. kom hjem tidlig og satt å kjeda meg, så tenke at jeg kunne gjøre klar bilen til i mårra :p