PDA

Vis full versjon : B230FK bruker mye bensin?



Moslet
22/02/12, 11:34
har hatt 940ien min i snart et halvt år å den har begynt å bruke alt formye bensin.

1,6liter på mila.
Motoren har ikke gått langt, å den er chippa med viking ecomax å oppjustert ladetrykk.
Motorn fusker lit så høres ut som den flommer lit over med benisn å det lukter bensin av eksosen.

Hvor skal jeg starte å feilsøke? eventuelt hva må jeg bytte?

kvkleppe
22/02/12, 12:53
En dyse som har hengt seg opp ? Hvordan er tennpluggene

Ola Moen
22/02/12, 13:27
Støtter forslaget med dyser ja. Det har skjedd meg.

JonasS
22/02/12, 14:27
Melder meg på dyseforslaget jeg også. Prøv, mens bilen går på tomgang, å nappe av ledningene til en enkelt dyse av gangen og hør etter forandringer i gangen. Om du tar ut 1. og ingenting skjer, så er det nok noe galt der. Deretter kan du ta ut pluggen for gjendende sylinder og se hvordan det ser ut/lukter..:)

Moslet
22/02/12, 14:49
Får også feilkode 1-2-2
Stikker ut å sjekker mere nå;)

Moslet
06/03/12, 03:03
bumper denne lit da problemet ikke forsvinner:P

Bruker nå ca 2,5 - 3,0 liter på mila å det begynner å bli dyrt.

Får feilkode 1.2.2 på stikk 1.
å feilkode 1.2.1 på stikk 2.

LMM er bytta, men ingen forskjeld.
Lambda lampa lyser, men har ikke fått målt verdiene enda.
Katalysator er fjærna for en stund siden, men problemene kom lenge etter det.

Hvor skal jeg begynne? :)

Ola Moen
06/03/12, 03:52
feilkode 1.2.1 på stikk 2.
Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

Feilkode 1.2.2 på stikk 1. Den finner jeg ikke noen sted. Du er sikker på at det er 1.2.2, og ikke 2.2.1?
2.2.1 er i såfall

Bränsletilförsel for dålig vid delbelastning. Symptom: motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

Audun
06/03/12, 16:01
prøv og bytt sensoren som sitter under insuget :)
edit: glemte og tilføye at den sitter i toppen :)

turbohaugen
06/03/12, 16:10
tett bensintrykksregulator????

Moslet
07/03/12, 03:01
Er sikker på at jeg har lest av riktige feilkoder ja;)
Bilen er egentlig en 92 modell med 96 modell fk motor, så hvorfor man ikke finner noe om feilkoden på stikk 2 kan ha noe med det å gjøre.

Skal blåse rein bensintrykksregulatoren i morra å prøve å bytte sensoren.

Det som er rart er jo at bilen går ikke unormalt. den lugger ikke, den fusker ikke, slår lit i potta, men det er mest på grunn av en liten eksos lekasje.
lugger bare lit når turbotrykket når 1,6 bar.

gl740turbo
08/06/12, 02:51
Er sikker på at jeg har lest av riktige feilkoder ja;)
Bilen er egentlig en 92 modell med 96 modell fk motor, så hvorfor man ikke finner noe om feilkoden på stikk 2 kan ha noe med det å gjøre.

Skal blåse rein bensintrykksregulatoren i morra å prøve å bytte sensoren.

Det som er rart er jo at bilen går ikke unormalt. den lugger ikke, den fusker ikke, slår lit i potta, men det er mest på grunn av en liten eksos lekasje.
lugger bare lit når turbotrykket når 1,6 bar.

Ang lugging ved høyt ladetrykk er trolig at gnisten på pluggene blir blåst ut ;)

Det andre kan være dårlig lamda signal, defekt tomgangsregulator og muligens det som alt er sagt over her ;)

Har ikke vært skreve noe her på en stund så regner med du har fikset det, men hva foresaket problemet? :)