PDA

Vis full versjon : "Må ha"-utstyr på ny V70?



lyskespark
22/02/12, 00:53
Jeg skal opp å få takst på gamle V70N'n og antakeligvis bytte inn i en ny en.

Jeg har satt opp følgende foreløpig (DRIVe, R-Design):

* Premium Sound (for å spille så høyt at folk ikke hører jeg har smurfemotor)
* Subwooofer (Samme grunn som over)
* Plusspakke med VOC (Håper varmeren er med i dette, ikke bare app'en? Hva er fuktsensor? Får jeg vite at det dugger på rutene?)
* Herregårdsvognpakke II (Elektrisk bakluke, laminerte sideruter, sotede ruter bakover i bilen)
* Tilhengerfeste (er det i heletatt lov å trekke noe med denne motoren?)


Men jeg sitter med en gnagende følelse av at det er noe jeg burde hatt med som jeg ikke har tenkt på? Jeg hadde ikke tenkt å bruke veldig mye mer penger, men kan droppe hengerfestet (det er jo billiger å kjøpe hengerfeste med en gammel bil montert foran, sånn til de gangen jeg skal kjøre ting på fyllinga)

Hva sier dere? Hva har jeg glemt?

Revell
22/02/12, 00:56
R styling :o

lyskespark
22/02/12, 01:19
R styling :o

Hadde jo håpet den fulgte med R-designpakka da? Ikke så farlig med stylinga egentlig, det holder at jeg får redusert kjørekomfort ;-)

Det irriterer meg forresten at jeg ikke kan få nivåjustering på senket understell.

Oi, nå kom jeg på noe: Er det fortsatt noe sånn surr med dårlig svingradius hvis man har på 17/18" felger?

Refinement!
22/02/12, 01:52
Parkeringssensor f+b og DAB-radio ville jeg tatt med som minimum i tillegg

flobben
22/02/12, 09:44
DAB+ radio må være ett must på nye biler. Siden FM nettet blir skrudd av i 2017 hvis jeg ikke husker feil. Det er ikke mange årene til, og jeg vil tro at den som skal kjøpe bilen din brukt igjen om f.eks 3 år kommer til å kreve DAB+ radio.

Ellers så er jo parksensorer nyttig utstyr som det sies over her.

Så lenge du går for den pakken du har nevnt over her så kan det vel ikke mangle noe veldig viktig utstyr.

Kenneth R
22/02/12, 21:08
Hadde jo håpet den fulgte med R-designpakka da? Ikke så farlig med stylinga egentlig, det holder at jeg får redusert kjørekomfort ;-)

Det irriterer meg forresten at jeg ikke kan få nivåjustering på senket understell.

Oi, nå kom jeg på noe: Er det fortsatt noe sånn surr med dårlig svingradius hvis man har på 17/18" felger?
Vet ikkje om det bare er meg men V60en min syns jeg det er elendig sving på og har lurt på om det er pga bilen er levert med 18" på sommerhjulene.

THolandsli
22/02/12, 21:14
DAB+ radio må være ett must på nye biler. Siden FM nettet blir skrudd av i 2017 hvis jeg ikke husker feil. Det er ikke mange årene til, og jeg vil tro at den som skal kjøpe bilen din brukt igjen om f.eks 3 år kommer til å kreve DAB+ radio.

Ellers så er jo parksensorer nyttig utstyr som det sies over her.

Så lenge du går for den pakken du har nevnt over her så kan det vel ikke mangle noe veldig viktig utstyr.

Skal man ha DAB+ så må man velge et annet merke enn Volvo.

Bjørn A.
22/02/12, 22:18
Takluke? Det blir litt lysere og finere i kupeen da. :)
Ellers kan jeg anbefale ryggekamera.
Mister litt svingradius med 18" men det klarer ihvertfall jeg å leve med.
Dab+ er under utvikling, kommer kanskje etterhvert. Inntil da holder det med dab prep.
Og RTI

lyskespark
22/02/12, 23:21
Jeg har sjekket litt pakker på utenlandske volvobygger, og der har de noe som heter High Tech pakker (Lydsystem, RTI, nøkkelfritt,takluke bla.). Hvorfor har vi ikke det i Norge. Eller har forhandler dette, men ikke på nett?

Vi skal forresten ikke klage. Har noen sett prisen på Volvo i Danmark? 700.000 NOK for en greit utstyrt V70 DRIVe Summum. Wow

SagaPer
23/02/12, 08:22
Det er selvsagt et hav av utstyr å velge mellom på en ny Volvo. Jeg vil anbefale adaptiv cruisecontrol og nøkkelløs bil som to meget praktiske funksjoner. Med adaptiv cruisecontrol kan du legge deg bak en bil i køen eller på landeveien og bare la bilen styre avstand og fart. Med nøkkelen i lomma kan du låse opp bilen og kjøre bilen.

Se mer om min bil her: http://forum.vccn.no/showthread.php?16175-SagaPer-sin-Volvo-XC70-D5-Summum-2009-Caper-green-NYE-BILDER

lyskespark
23/02/12, 21:51
Jaja, da så jeg på denne instruksjonsvideoen om bilkjøpstriks:


http://www.youtube.com/watch?v=kndbk08uDbQ


...og endte opp med DRIVe R-Design (hvit og billig lakk), Premium sound, subwoofer, nøkkeløst, herregårdsvognpakke II, VOC pakke, park sensor foran.

Kraften var sterk, så jeg klarte faktisk å holde meg under budsjettet. RTI og ryggekamera var egentlig det eneste jeg vet jeg i små stunder vil savne.

Blackhawk
24/02/12, 13:29
...Vi skal forresten ikke klage. Har noen sett prisen på Volvo i Danmark?
700.000 NOK for en greit utstyrt V70 DRIVe Summum. Wow

He he, ja prisene i Danmark er spinnville! Kjøpte for to år siden, en splitter ny
Volvo S80 (2.5T: 231hk, automat, Summum m.m.) her i Sverige - listeprisen
før rabatter var ca. SEK: 350.000. Riktignok var prisen på tilsvarende motor
i Norge, over Kr: 700.000. Men med en mer "normal" motor for avgiftssystemet
i Norge, ville "min bil" kostet ca. 550.000 til 600.000. Skulle jeg kjøpt tilsvarende
bil i Danmark i dag, ville det sett slik ut (legg merke til hva Summum-pakken koster!)

Volvo S80, T5 (240HK), Summum, Sort metallic lakk,
valnøtt trepaneler:

Automatgir DKK: 35.000
Summum-pakke: DKK:100.000
Sort metalliclakk: DKK: 14.500

Totalpris, DKK: 772.402 (NOK: 782.134)

Nå er jo den norske kronen såpass sterk, at prisforskjellen ikke blir
all verden i forhold til valutaen mellom DKK og NOK. Har sjekket
dette tidligere, når DKK var mere "normal", og da ville en godt
utstyrt S80 eller V70 kostet ca. 1 million - crazy!!

haukauge
27/02/12, 23:17
Jeg fant ut at 'må-ha' utstyrslisten ble større og større etterhvert som jeg tenkte meg om..

Endte opp med følgende lakkert i en herlig rødfarge:
V70 DRIVe
Automat
R-design
Plusspakke m/Volvo On Call
Driver Supportpakke
El. Oppvarmete spylerdyser
mørke vinduer
Sølv rails
Premium Sound
Subwoofer
12V strømuttak i bagasjerom

Bestilt og gleder meg som en unge til sommeren

haukauge
03/03/12, 22:48
Skal man ha DAB+ så må man velge et annet merke enn Volvo.
Jeg ble anbefalt av selgeren å la være å bestille med DAB og heller ettermontere DAB+ når det kommer på 2013/14 modellene. Bilen er jo allerede klargjort.

Allinn
05/03/12, 20:21
Jeg ser at "haukauge" og "Tholandsli" har valgt automat på sine nye biler. Hvilke vurderinger har dere gjort angående dette? Har dere prøvd en DRIVe med automat? Hvordan vilautomatkassen påvirke kjørbarheten? Jeg har valgt manuell på min men vurderer om jeg skal ta en telefon til selgeren for å høre om det er mulig å få med automat. Jeg tror at bilen skal i produksjon i neste uke så det er mulig at det er for sent med endringer.

haukauge
05/03/12, 21:39
Jeg har ikke prøvd den fordi forhandleren ikke har fått demobilen ennå. De har såvidt jeg har forstått begynt produksjon av disse nå nettopp. Jeg var innom forhandleren min på lørdag og han sa bilen deres var produsert og de ventet bare på transport.

Ang. automatkassen har jeg bare selgers ord på at forbruk og utslipp er nøyaktig det samme som manuell. De påsto at bilen faktisk ville akse raskere pga dobbelclutchen. Jeg valgte automat rett og slett fordi jeg skal bruke en god slamp penger på ny bil og vil ha bilen akkurat som jeg vil ha den. Jeg begynner å bli gammal (35..) og har ved å kjøpe DRIVe valgt komfort og nybil framfor stor motor slik jeg har gjort tidligere. Det er vel smak og behag her som alle andre steder.

THolandsli
05/03/12, 21:50
Jeg har vell gjort stort sett samme betraktninger som "haukauge". Ifølge tekniske data fra Volvo så opprettholdes forbruk og utslipp, men det ser ut til at akselerasjonen blir hele 1,7s dårligere. Altså fra 11,5s til 13,2s. Det skremmer meg litt, men jeg tar sjansen. Kjører for det meste i by så komforten automatgir gir får gå foran akselerasjonen i denne omgang. Håper de ekstra sekundene ikke befinner seg mellom 60 og 120.

Allinn
05/03/12, 23:12
Okay! Får ta en tlf til selgeren imorgen og høre litt med ham. Kanskje er det allerede for sent å ombestemme seg.

Ivar Hestø
06/03/12, 03:42
Jeg har denne automaten, dog på en v50 med 2.0d, og kan ikke gjøre annet enn å si at jeg synes den fungerer kjempegodt. Oppfører seg mere som en manuell i gear-mønsteret, å ikke denne sluringa

Allinn
08/03/12, 11:19
Da har jeg fått endret min bestilling slik at jeg får med Powershift. Skulle så gjerne ha prøvekjørt denne kombinasjonen før jeg bestemte meg men får håpe at det blir bra. Jeg ser på det svenske forumet at det er en som deler sine erfaringer med V60 DRIVe med powershift. Han er totalt sett meget positiv men har noen innspill vedrørende start/stopp funksjonen. Rart hvis denne funksjonen ikke skulle kunne kobles ut i software. Satser på en prøvekjøring når demobil kommer til forhandleren.

haukauge
16/03/12, 22:29
Jeg fikk prøvekjørt en V60 DRIVe med Powershift idag. Jeg ble meget overbevist og gleder meg om mulig enda mer til V70en min kommer.. Etter å ha prøvd den er jeg helt overbevist om at Powershift er et absolutt 'must'.

Jeg ble forespeilet levering i mai-juni når jeg bestilte min i februar men idag sa forhandleren at bilen sto til levering i slutten av april. Dette blir en laaaang måned.

THolandsli
16/03/12, 22:37
Godt å høre. :)

lyskespark
16/03/12, 23:13
Øvelseskjøring + powershift = nei
Første året med powershift = nei
Følesen av powershift = ja.

For mange nei for meg, men 50/50 for de fleste andre. Skal du ha bilen kortere enn garantiperioden, og ikke øvelsekjøre, er det jo ikke noe å tenke på. Powershift.

Jeg tror man kan kjøre små motorer veldig behagelig med powershift. 140 hk dieselen til VAG med DSG drar jo skinnet av pølsa ut av lyskryss.

haukauge
17/03/12, 10:15
Lyskespark, hva er grunnen til at du er så skeptisk til powershift første året og at du nevner garantiperioden?

lyskespark
17/03/12, 19:01
Lyskespark, hva er grunnen til at du er så skeptisk til powershift første året og at du nevner garantiperioden?

Det er ikke mer enn ryggmargsfølelsen av diverse forumskriverier om f.eks DSG-kassa. Det er ikke å stikke under en stol at dette er komplisert maskineri, med mye deler som må virke perfekt for at kassa skal virke som tiltenkt.

Om jeg skulle kjøpt f.eks en 7 år gammel bil, ville jeg nok satt pris på at det ikke var en slik kasse i bilen. Men det er nok kanskje bare meg.

Alternativt viser dette seg som en gullkasse uten dyre problemer og hever bruktbilverdien en masse :-)

THolandsli
17/03/12, 19:15
Etter alle problemene jeg har hatt på det halvåret jeg har hatt min V70 så er det utenkelig å kjøpe bil uten nybilgaranti. Dette er økonomiske bomber på 4 hjul. Idag opplevde jeg for sjette gang at City Safety slo inn og bråbremset for meg uten grunn.

lyskespark
17/03/12, 19:45
Etter alle problemene jeg har hatt på det halvåret jeg har hatt min V70 så er det utenkelig å kjøpe bil uten nybilgaranti. Dette er økonomiske bomber på 4 hjul. Idag opplevde jeg for sjette gang at City Safety slo inn og bråbremset for meg uten grunn.

Det begynner jo å bli latterlig mengde teknologi i bilene, og jeg savner muligheten til å brukerstyre hvordan dette skal virke. Jeg vil ønske å kunne frakoble systemer i en bil etterhvert som de blir eldre og jeg ikke lenger finner det regningsvarende å reparere de. De burde være alternative virkemåter og bedre brukerstyring av reserveløsninger.

Ta noe så enkelt som et klimanalegg som slutter å virke som det skal pga. en ødelagt sensor eller kalibrering. Hvorfor kan jeg ikke da velge å sku av automatikken og styre kjøling og varming på gamle viset?

I tillegg savner jeg bedre initativ fra produsent og verksted på reparasjonsalternativer ut over "bytt hele dingsen og se hva som skjer". Igjen, klimanlegg i V70N hadde en litt svak sensor i klimanlegget. Som kunne byttes med en nye en til 20,- og litt loddejobb. Dette gjøres ikke på verken verksted eller hos produsent, og folk må isteden kjøpe hele styringsenheten. Dette er ikke forenlige med fornuftig bilhold.

Ludo
22/03/12, 08:16
...Håper de ekstra sekundene ikke befinner seg mellom 60 og 120...

Hmm, får man i det hele tatt en V70 DRIVe opp i 120 KM/T? :cool:

THolandsli
22/03/12, 14:39
Ja, bruker faktisk bare 1 sekund mer på 0-100 enn 2005 Volvo V70 D5 AWD Automat Summum.

lyskespark
23/03/12, 10:47
Da var bilen i hus. Eller i garasjen da.

Premium sound og sub er "må ha" utstyr. Oppgraderingen fra High Performance i V70N var jo vanvittig. Riktignok er ikke maxvolmet nok til å knuse rutene, men gjengivelsen er jo helt rå i alle lydstyrker. Fett!

Men, det første problemet nå er jo kobling mot mobil. Windows Phone 7 fra HTC har noen idiotiske innstillinger som komprimerer istykker lyden. Det kan fikses, men det kommer til å være noen timer med hacking før det funker. Ikke har jeg VOC app til telefonen heller.

Så her må det handles. Er det noen som vet hvilken telefon som har best bluetooth-integrasjon med Volvoen? Det er jo endel ting som skal være på plass før det funker optimalt:

* Lese filer ut av telefonen som om den var et USB-drev
* Streame musikk via spotify
* Sende artist, album og spor fra spotify
* Browse musikken via spotify.

Er det noen som har peiling på hvilken telefon som passer best til MY12 Volvoer?

THolandsli
23/03/12, 10:54
Gratulerer!

Har selv iPhone 4, noe som funker veldig bra. Har inntrykk av at det er Apple systemet i Volvo er laget for siden det brukes alltid som eksempel i reklamer, står referert til på hjemmesidene deres og at de har iPhoneholder i ekstrautstyrsortimentet sitt.

Har ikke prøvd å streame musikk fra spotify, men fra ipoddelen på iPhone går det veldig bra.

Nummer5
23/03/12, 11:58
Da var bilen i hus. Eller i garasjen da.

Premium sound og sub er "må ha" utstyr. Oppgraderingen fra High Performance i V70N var jo vanvittig. Riktignok er ikke maxvolmet nok til å knuse rutene, men gjengivelsen er jo helt rå i alle lydstyrker. Fett!

Er det noen som har peiling på hvilken telefon som passer best til MY12 Volvoer?

Har hatt Premium Sound fra Dynaudio i noen år. Har nå High Performance i MY12. Vil ikke si at at siste utgave av High Performance er noe mye dårligere - med innstillinger etter øret. Den føles faktisk meget bra:)

Ivar Hestø
23/03/12, 12:03
Nå er det riktignok v50 jeg har, men der har jeg High Performance, og der fungerer det ypperlig å streame musikk fra spotify via usbkabelen i midt-konsollen. Eneste minuset er at jeg må skifte sanger via skjermen på iphonen, for hvis jeg skifter sang via bilen, hopper den til Ipod-delen i telefonen. Kan ikke si jeg merker noe på lydkvaliteten heller.

lyskespark
23/03/12, 22:47
Jeg synes high performance'en jeg hørte i en ny XC70 var mye bedre enn high performance'en jeg hadde i V70N'en også.

Nå har jeg testa en ipod på anlegget, og det er noe mystisk med spotify og ipod'en. I et halvt sekund står jo faktisk artist, track og tittel på skjermen. Men etterhvert står det bare "track 42" etc. Og jeg må også bytte på ipod'en. Rattknappene funker ikke.

Jeg synes egentlig ikke dette er bra nok, men jeg får bare putte i en diger hard disk med 'alt' på. Da er jeg sikret lydkvalitet og utvalg uten den humørsyke Spotify->ipod->sensus-koblingen

HTC har kjent lydkvalitetsproblem på Windows Phone. Prøver å knekke det i morra.

Kenneth R
23/03/12, 22:57
Har Samsung Galaxy s2 og med den streamer jeg på bluetooth til anlegget i V60en. Får ikkje opp navn på sangene på skjermen men kan skifte sanger på rattet.

haukauge
23/03/12, 23:52
Har Samsung Galaxy s2 og med den streamer jeg på bluetooth til anlegget i V60en. Får ikkje opp navn på sangene på skjermen men kan skifte sanger på rattet.

For å få opp sangene må du koble opp via USB

Bjørn A.
24/03/12, 00:02
Har 2012 v70 med premium sound og iphone4. Funke fint å streame med spotify og wimp, men får ikke beste kvalitet da. Får opp tittel på skjerm og kan bytte sang frem og bakover, men kan ikke bytte mellom mapper eller spillelister.

Bjørn A.
24/03/12, 00:03
Treng ikke kabel heller, i usb stikket står ei minnepenn med mere musikk og film hvis man blir lei av spillelista på tlf. :)

lyskespark
24/03/12, 19:21
Det som er irriterende, er at jeg har ingen sanger på ipod'en utenom spotify offline. I korte glimt ser jeg faktisk artist, album og tittel i sensus. Det hadde jo vært så bra å kunne navigere Spotify fra Sensus.

haukauge
03/04/12, 20:29
Etter å ha hatt nyervervelsen i 6,5 timer må jeg si at automat, driver support-pakken og premium sound+sub er absolutt helt nødvendig:D Helt fantastisk bil!

Allinn
04/04/12, 08:57
Gratulerer. Da fikk du vel levert en god del før forespeilet? Kom gjerne med noen ord om hvordan du opplever bilen etterhvert, og kanskje noen bilder...

haukauge
04/04/12, 09:28
Takk for det. Ja, bilen kom lenge før.. Når jeg bestilte i februar fikk jeg beskjed om at bilen ville komme i juni, kanskje slutten av mai hvis jeg var heldig. Og da jeg var innom og prøvde demobilen med Powershift sa selgeren at den ville komme i midten av april. Men i går morges ringte han og sa at bilen akkurat kom inn dørene og var inne til klargjøring og var klar til henting i går ettermiddag. Jeg ble mildt sagt overlykkelig!

Det er en helt fantastisk følelse å kjøre den bilen. Idag prøvde jeg den adaptive cruisecontrollen på vei til jobb. Jeg har 4,5 mil til jobb og veien er en blanding av landevei, rundkjøringer og motorvei. Etter å ha kjørt ut på landeveien satt jeg cruisecontrollen på og lot den ta seg av kjøringen. Jeg rørte ikke en eneste pedal før jeg svingte av hovedveien etter 4 mil! Fantastisk.

Jeg var svært fornøyd med min gamle V70 og skjønte jo selvfølgelig at ny bil er noe for seg selv, men jeg er så imponert og er meget fornøyd med kjøpet mitt. Den ekstra kostnaden med Driver Support-pakke, Premium Sound+Sub angrer jeg IKKE på men når sant skal sies så har jeg kjørt en del uten noe musikk bare for å nyte stillheten. Støynivået er ingenting å si på, jeg kjører med piggdekk og hører faktisk ikke piggene:o

Første bilde av bilen:
http://i1151.photobucket.com/albums/o630/erikcb/godbilen.jpg

THolandsli
04/04/12, 11:21
Hvordan synes du Drive og automat fungerer ilag? Har fått beskjed om at bilen min kanskje er leveringsklar til helga etter påske. :)

haukauge
04/04/12, 14:32
Det fungerer helt ypperlig!

Jeg har ikke prøvd 6-trinns manuell men i forhold til 5-trinnsutgaven er det natt og dag. Nå har jeg bare hatt bilen 1 dag men jeg ser at motor/girkasse fungerer helt ypperlig til mitt bruk. Det er ikke en racerbil men den drar fint avgårde og er mer enn nok motor for meg. Jeg har fått et par sleivete kommentarer fra folk ang 1,6 literen men jeg tror de hadde blitt overrasket hadde de fått prøvd selv, men det blir ikke min bil.. Når jeg prøvde 5-trinnsutgaven i fjor ble jeg svært overrasket og steget fra 109/5 gir til 115 føler ihvertfall jeg er en ikke helt ubetydelig oppgradering. Jeg sitter bare og gliser når jeg kjører og har ikke lyst å gå ut av bilen når jeg kommer fram.. det må nå være et godt tegn?

Jeg har ikke trøkket gassen i bånn ennå så jeg har ikke fått testet den skikkelig men det får vi vente litt med..

Det eneste jeg muligens kommer til å savne fra gamle bilen er den deilige femmerlyden.