PDA

Vis full versjon : skal bytte toppakning på min kjære volvo 940 trenger lit tips



jokke94
22/02/12, 00:31
er lit usiker på hvilken pakniger jeg ternger utenom toppaknigen volvo940 1994 mod

og hvordan jeg skal gjøre det

gl740turbo
22/02/12, 00:35
Klarer det uten å demontere noe som har pakning foruten toppdeksel pakningen ;)

Løs eksosen på flensen etter manifold, demonter registerrem, skru opp topplokket og løs toppen :)

Mulig jeg har glemt noe men skal ikke være langt ifra sanneheten iallefall :P

ramfjordkongen
22/02/12, 00:39
du treng topp-pakning, ny o-ring til vannpompa (må ikke byttes men lurt p.g.a den gammle blir lekk etter en litn stund) ny topp-deksel pakning trur d skulle vere det

jokke94
22/02/12, 00:45
ja okey må få bestilt det e treng å vent på lit likar vær må stå ute å skru men e lit usiker e va å leita på mekonomen si sia og der fant e bære toppakning å det andre men ikke toppdrakselpakning men e fan ventildeselpakning

jokke94
22/02/12, 00:51
e det nokka vits å skru av indsuget?

gl740turbo
22/02/12, 00:56
e det nokka vits å skru av indsuget?

Nei egentlig ikke, men selvfølgelig gjør det jo jobben letter om du demonterer alt på toppen. Det tar da også mye lengre tid om du skal demontere alt :P

La oss si 1 time på bytte av toppakning om du lar alt henge, men om du demonterer alt går det fort iallefall 1 time ekstra

jokke94
22/02/12, 01:10
Nei egentlig ikke, men selvfølgelig gjør det jo jobben letter om du demonterer alt på toppen. Det tar da også mye lengre tid om du skal demontere alt :P

La oss si 1 time på bytte av toppakning om du lar alt henge, men om du demonterer alt går det fort iallefall 1 time ekstra


okey men det mange bolta som går i blokka

ramfjordkongen
22/02/12, 11:54
ja det heite vell ventildeksel pakning

hobbymekk
23/02/12, 02:22
husk å kjøp nye bolter og stram boltane i riktig rekkefølge(fra midten og ut)

hobbymekk
23/02/12, 02:25
http://i407.photobucket.com/albums/pp153/samuelstrommen/Untitled.jpg

jokke94
23/02/12, 09:47
husk å kjøp nye bolter og stram boltane i riktig rekkefølge(fra midten og ut)

har ein mekaniker som ska ta å stram boltene for meg ;;

s4nd3r
23/02/12, 17:12
bah, du ringer bcb og sei du skall ha ett slipesett til toppen.. nytt strammehjul, og regreim... oljefilter.. nye plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk.
så er du i gang.. :)

boman
23/02/12, 18:29
Må ikke toppen planes / slipes?

jokke94
24/02/12, 21:06
Må ikke toppen planes / slipes?

Man må no vell ikke det men det er vel vis toppen er sjeiv

Audun
24/02/12, 21:27
boltene KAN du bruke om igjen. men koster ikke stort med nye heller.

RogerK
26/02/12, 23:16
Lønner seg å skifte strammehjul og reg reim etc.. samtidig ja. Jeg er litt imponert over han som sier han bytter topp pakning på en time..
Jeg handlet også hos BCB da følger alle delene med. Husk å merke godt på reimhjulene. Skrape godt av gammel pakning lønner seg , gjerne pusse litt lett med en pad, gjøre det skikkelig og ta deg litt god tid kan være en fordel. Pass på pakningsrester som detter oppi sylindere, kansje støvsuge litt.
Lykke til.

gl740turbo
26/02/12, 23:36
Lønner seg å skifte strammehjul og reg reim etc.. samtidig ja. Jeg er litt imponert over han som sier han bytter topp pakning på en time..
Jeg handlet også hos BCB da følger alle delene med. Husk å merke godt på reimhjulene. Skrape godt av gammel pakning lønner seg , gjerne pusse litt lett med en pad, gjøre det skikkelig og ta deg litt god tid kan være en fordel. Pass på pakningsrester som detter oppi sylindere, kansje støvsuge litt.
Lykke til.

Ser helst at man er 2stk er når jeg holder på og da tar man det på 1time ;) Gikk iallefall ikke lengre tid :P Dette var meg og Crazyclomp her på forumet på hans bil.

I følge autodata skal man bruke maks 3timer og 18min på 1 man. Det vil si at skal verksted tjene penger må det gå fortere noe som faktisk er mulig på en b230;)

Verktøy:

Stjerne skrujern

12mm langpipe

10mm pipe

14mm pipe

15mm pipe

Liten liste spiker

Skralle

Forlenger

Momentstav

Noe mer enn det tror jeg ikke er nødvendig og finner du alt det fram med en gang slipper du å leite mens du holder på :P