PDA

Vis full versjon : Dra campingvogn med automatgir



EspenB1994
21/02/12, 23:53
Hei :)

Muligens eg kommer med et "teit" spørsmål men..

Har ei campingvogn på 1100 kg og ein volvo med orginal B230F motor og automat gir. Lurer på kor bra dette er for automatkassen og kor stor påkjenning/varmeutvikling det blir?


takker for svar :D

Revell
21/02/12, 23:56
de fleste som har Automat 2-7 og 900 serien sier det samme att å dra tung henger eller campingvogn bak en Automat ikke er bra. Noen sier att kassa ikke tåler det. Så jeg holder meg unna slikt men sikkert bare jeg som har noia for og ødelegge kassa:p

Audun
22/02/12, 00:25
uten at jeg har noe erfaring rundt det med automat, så mener jeg at den burde helt fin takle og dra en campingvogn. det finner du ut av :)

Revell
22/02/12, 00:33
er litt dyrt da og finne ut att det ikke går XD

Bear
22/02/12, 11:29
Har en bmw 525 tds, med automat, å kjørte bilhenger i helga, det er ikke helt heldig trur jeg :P kassa virker litt annerledes nå, girer litt rart å litt sånn.. klart, er sikkert forskjell på bmw automatkasse og volvo kasse. men jeg personlig ville ikke kjørt med for tung henger med automat uansett :)

Dan Bay-Johansen
22/02/12, 20:32
Kjører man som folk og holder seg innenfor maks tilhengervekt så skal jo kassa tåle det. I teorien hvertfall...

Om man ikke kjører som om man har stjålet både bil, bensin og campingvogn så kan jeg ikke skjønne hvorfor den ikke skulle takle det fint!

Sikkert lurt å ta en service på kassa om du skal på langtur, evt sjekke muligheter for bedre kjøling av olja.

Audun
22/02/12, 21:10
Har en bmw 525 tds, med automat, å kjørte bilhenger i helga, det er ikke helt heldig trur jeg :P kassa virker litt annerledes nå, girer litt rart å litt sånn.. klart, er sikkert forskjell på bmw automatkasse og volvo kasse. men jeg personlig ville ikke kjørt med for tung henger med automat uansett :)

hvor mye dro du da Bjørn? :rolleyes:


Til trådstarter : Skift olje på kassa, og sørg for at oljekjølern er ren. så kjører du :) knaser det så knaser det.. tviler på at volvo hadde satt inn automat kasse på bilene sine som ikke tålte helt normalt bruk , i dette tilfelle en campingvogn som er normalt og henge etter bilen. Å så lenge den er innen for vekta som står i vognkorte/manualen..

VolvoR-Sport
22/02/12, 21:40
huske og flush kassa før du fyller på olje da, da er du og sikker på at oljekjøler osv er helt ren :)

Svirre
22/02/12, 21:46
Ikke noe problem med å kjøre tung henger/campingvogn med automat. Det som er viktig å huske på er å styre giringa litt selv. Bruk turtallet på motoren i stedet for momentet, for det er det som tar knekken på kassa til slutt. Kjørt så mye med automat og henger, og har aldri hatt problem med det! Har t.o.m kjørt flyttelass fra årdalstangen og over fjellet -> derav en stigning på 8-900m på 7-8km strekke. Eneste var at jeg tok et par pauser for å kjøle med kassa (med motor på tomgang). Det gikk veldig fint det :) Da var bilen stappa og hengeren var full, så regner med at jeg var tett oppunder 3000kg i vogntogvekt...

Men et tips da er jo som sagt å skifte olje og rense systemet for du legger ut på ferietur ;)