PDA

Vis full versjon : [FERDIG] VCCN Trackday 2012 @ Rudskogen Motorsenter 22 juli 2012



Sider : 1 [2]

gaupe
24/07/12, 15:34
Ser det at BMWCCN allereide har slutta å tillate bilar med prøveskilt på bana.

andersg
24/07/12, 15:45
Da blir det mange biler som har null verdi!

Christian
24/07/12, 15:48
Og mange skilt som sitter med løse skruer..

Frode740R
24/07/12, 15:50
Eg bare lurer, viss man er registrert i NMK eller KNA evt NAF MOTORSPORT, og betaler års lisens der, og bilen er godkjent for bane bruk, vil det da også bli umulig og stille på slike arrangement med bil uten skilt? Hva er grunnlaget for at slikt ikke skal være lov? Jeg begynner å bli litt irritert over hvordan staten Norge motarbeider bilkulturen. Viss de ikke finner en måte å tjene penger på det, så skal det forbys.

Per Turbo
24/07/12, 16:25
At BMW klubben slutter med prøveskilt er nok bare starten på en trend som kommer til å bli fulgt av andre klubber også. Dette går på krav, regler og ansvar ifbm forsikringer. Bilitilsynet tillater ikke bruk av prøveskilt på bane, de som utsteder dette på trafikkstasjonene risikerer sin stilling dersom dette oppdages.

Mange kjører allerede i dag med biler under lisens og førerlisens og det bør ikke være noe problem for de av dere som allerede har biler med bur, stoler, seler etc. Bare å bygge etter regler, og få bilen lisensiert.

Dette er slik det vil bli fremover, skilt eller lisens. Vi skulle egentlig ikke godkjent prøveskilter i helgen, men vi fikk beskjeden søndag morgen. Men neste år må vi nok belage oss på å forby prøveskilt, bortsett fra de som evt. kan vise til forsikring som gjelder på bane. Og det skal ikke la seg gjøre med årsmerker i teorien.

A.Finstad
24/07/12, 17:04
kommer til å bli mye svenske biler på banen skjønner jeg.... eller noe annet random land en eller annen finner det for godt å reise til å hamstre skilt...

gaupe
24/07/12, 17:26
kommer til å bli mye svenske biler på banen skjønner jeg.... eller noe annet random land en eller annen finner det for godt å reise til å hamstre skilt...

Nordmenn har ikkje lov til å føre utanlandskregistrert bil i Norge, så det blir sjølvsagt ikkje akseptert.

boman
24/07/12, 18:05
Jo snart har man det, i 30 dager etter innførsel :p
http://www.dagbladet.no/2012/07/24/tema/bil/klikk/motor/22661158/

Jepp, jeg er en liten kverufant.. Norske skilter er jo under arbeid hvis man har importert bil uansett, så tror ikke det har noe å si for banekjøring.. ;)

Ove B
24/07/12, 19:58
vil dette sei at det blir lov å kjøre med lisens biler neste vccn treff?? dumt å stå der neste år uten skilter og med lisens men likevel ikkje få kjørt... og gjelder dette alle typer lisens biler??

Marius
24/07/12, 20:19
hvilken forsikring for biler med vanlgi skilt gjelder egentlig på bane?
tviler på at f.eks if er så veldig lette å ha med å gjøre om man smeller bilen sin og andres og skriver rudskogen motorsenter i skademeldingen........

A.Finstad
24/07/12, 20:24
forsikring gjelder ikke på bane så å si :p

boman
24/07/12, 20:28
Egentlig litt rart, i og med at vegtrafikkloven gjelder der, så er det litt rart at forsikring ikke skal gjelde.. Hm..

R.G
24/07/12, 20:30
pga personkader forsikring er viktig. sjøl om det evt er full kasko, så får man ikke igjen penger om bilen blir krasja, selv om man blir på kjørt o.l som ikke er sjåføren/eierns kyld. er kun for å forsikre folk. slik jeg oppfatta det.

mulig det er feil men..


skulle blitt ett enklere system for enkeltmann

Marius
24/07/12, 20:40
da ser jeg ikke problemet i de prøveskilt jeg har, de er fullkasko forsikret så de er like gode som vanlig ansvarsforsikring på vanlig hvite skilt.
begge deler gjelder like lite på banen.

Christian
24/07/12, 20:44
Helt enig med deg Marius, var jo bare såvidt vi fikk kjøre på søndag.
Helt vanlige, hvite skilt (og grønne, ref Ove B) med helt vanlig ansvarsforsikring gjelder som personforsikring på banen, det går hvertfall ann.

gaupe
24/07/12, 20:44
Jo snart har man det, i 30 dager etter innførsel :p
http://www.dagbladet.no/2012/07/24/tema/bil/klikk/motor/22661158/

Jepp, jeg er en liten kverufant.. Norske skilter er jo under arbeid hvis man har importert bil uansett, så tror ikke det har noe å si for banekjøring.. ;)

Det er eg klar over, men det er eit spesifikt formål.

boman
24/07/12, 20:52
Det er eg klar over, men det er eit spesifikt formål.

Ja, var ment som en spøk ;)

apex_s2k
24/07/12, 22:43
Egentlig litt rart, i og med at vegtrafikkloven gjelder der, så er det litt rart at forsikring ikke skal gjelde.. Hm..

Om veitrafikkloven skal gjelde for skilt/registrering, så må vel også det regelverket gjelde i forhold til hvordan man kjører på banen. Ikke sant?
Var kanskje ikke så mange som holdt seg innenfor veitrafikkloven på arrangementet på søndag? Jeg så ihvertfall ikke så mange. Tenker da på hastighet og "ukontrollert vingling"... ;)
Så det å dekke seg bak at veitrafikkloven gjelder blir vel bare i teorien og på papiret. I praksis er vel saken en helt annen... Og om man ikke skal få lov til å ha høyere hastighet enn 100 km/t og ingen sladding på bane,
så vil jeg vel tro at det ikke blir store problemstillingen uansett. For da blir vel oppmøtet der etter. Am I right?

Christian
24/07/12, 22:55
I utgangspungtet er fartsgrensa på banen 80km/t, for veitrafikkloven gjelder overalt. Hvor hardt det blir håndhevet er vel noe annet.

Daniel V
24/07/12, 23:24
Selvfølgelig er det unntak i reglene ved Rudskogen, fordi området er regulert til banekjøring. Samme som at uregistrerte kjøretøy på lisens har lov å kjøre der. Ingen vits i å ha en bane hvis man ikke kan kjøre fortere enn 80 km/t. Da kan man jo like gjerne bare finne seg en litt svingete landevei da. Det med banekjøring skal jo liksom også ha en preventiv effekt, ved at det skal være et sted hvor folk kan få kjørt fra seg litt under kontrollerte forhold, sånn at man slipper den kjøringen på offentlig vei. Det står jo også at veitrafikkloven i utgangspunktet gjelder over alt, men at det gis dispensasjon fra denne på områder som er regulert for motorsport.

Per Turbo
25/07/12, 00:10
Det finnes selskap som forsikrer biler for banekjøring.

Uansett så har vi regelverk og følge, prøveskilter vil ikke bli tillatt etterhvert, og det må vi forholde oss til. Samme hvor dumt og synd det er.
Så kveruler og sett det så mye på spissen som dere vil :)

Vi tar så klart sikte på å kunne kjøre lisensierte biler neste år.

Volvo-Lars
25/07/12, 10:16
Det finnes selskap som forsikrer biler for banekjøring.

Uansett så har vi regelverk og følge, prøveskilter vil ikke bli tillatt etterhvert, og det må vi forholde oss til. Samme hvor dumt og synd det er.
Så kveruler og sett det så mye på spissen som dere vil :)

Vi tar så klart sikte på å kunne kjøre lisensierte biler neste år.

Hadde vært ålreit og kjøre hvertfall på ett treff der hvor Volvo ikke blir sett ned på.

Trur ikke Volvo er hype på Powerdrift-treffa.

Frode740R
28/07/12, 11:02
Når man kjører RallyCross eller Bilcross så betaler man en kontigent, noen ganger en engangs kontigent eller lisens som noen sier, det er for å forsikre deg den ene dagen du kjører løp, man kan betale en års lisens og, dette gjør man ved å melde seg inn i en klubb, som f.eks KNA, NMK eller NAF Motorsport. Dette dekker IKKE bilen, men siden ingen forsikrings selskap vil dekke deg under slike forhold, så må noen gjøre det, og det gjør man via disse klubbene. Det kreves IKKE at bilen har skilt på et lukket arangement, men, det krever at bilen er blitt godkjent av arrangørene, skal man kjøre Rally så må bilen være gate legal, slik som bilene i WRC osv, men igjen må man betale en slik lisens, det fordi du kjører ikke på et lukket anlegg.

Jeg ville ha kontaktet KNA, NMK eller Naf Motorsport og hørt med de hva som må til for å få lov til å kjøre på et slik arrangement uten skilt. Når det arrangeres drifting kjøres det i allefall her i Bergen uten skilt mener eg.

volvobrage
28/07/12, 20:38
Litt synd at bilar uten skilt ikkje kan kjøre, mykje gromt som er skikkeleg bygd men som på grunn av fucka norge aldri kan få skilt!

Hadde det ikkje vært tøft og arranger breisladd konkuranse og?:)

Ola Moen
29/07/12, 01:31
Hadde det ikkje vært tøft og arranger breisladd konkuranse og?:)
Det virker som det er det Autoslalom på Gardermoen blir brukt som :)

R.G
29/07/12, 12:04
ang prøveskilt greiene over her, ble det rett før gatebil våler ble arrangert satt en paragraf hos vegvesen, att :
I punkt 4.1.2 som er veiledningen til Bruksforskriftens §2.7 om bruk av prøvekjennemerker heter det at: «Prøvekjennemerker skal ikke utstedes eller brukes i følgende tilfeller: – Kjøring til, fra og på bane. – Alle former for billøp, derunder gatebilløp». fikkj jeg høre av biltilsynet på fredag. så da er det helt stopp på prøveskilt til gatebil. og biltilsynet kan nekte folk å ta prøveskilt på en bil som skal brukes ditt, hvis dem mistenker den kan brukes på bana.

men om man har 800hk i en nybygd bil som er i teknisk god stand kan man ordne prøveskilt for å bruke den på vei.

ingenting henger på grep

Per Turbo
29/07/12, 18:50
Derfor jeg sier, om man bygger en seriøs bil for banebruk, hvorfor ikke lisensgodkjenne den så den kan brukes på bane uansett?!

Prøveskilt vil ikke være tillatt lenger, og det må vi bare forholde oss til.

Magnum
29/07/12, 19:46
Bare å ta lisens gutter! Ingen andre ting Å gjøre! Er jo ikke så mye som skal til for å få lisens på bilene heller! Meste er jo sunn fornuft

andersg
29/07/12, 20:23
Å ta steget til "bare å bygge ordentlig gutter" når utgangspunktet er f.eks en 240 med B230FT, chip og trøkk, så er det litt mere jobb for mann i gata enn "bare å gjøre det". :)

EDIT: rive ut interiør, belter, stoler, bur, strømbryter, etc? Vet ikke hva lisens innebærer.

tyggern
29/07/12, 21:42
Det er vel også slik at lisensierte biler uten skilt.
skal ikke kjøres sammen med andre biler og det skal være representant fra NMF der?

Men det er kanskje de som drifter skogen også godkjente representanter?

Per Turbo
30/07/12, 08:40
Helt riktig Tyggern.

Nei Rudskogen har ikke det, da må man leie inn NBF lisensierte folk.

R.G
30/07/12, 09:54
noen som har peil på åssen det gjøres for å få lisens og hele den regla der?

hadde vært greit om info om slikt. ikke alle vet:)

derimot jeg vet ikke jeg eller, og jeg sitter dypt i planelgginga om banebilbygging..

Volvo-Lars
30/07/12, 10:10
noen som har peil på åssen det gjøres for å få lisens og hele den regla der?

hadde vært greit om info om slikt. ikke alle vet:)

derimot jeg vet ikke jeg eller, og jeg sitter dypt i planelgginga om banebilbygging..

www.bilsport.no

Morten Authen
30/07/12, 10:31
noen som har peil på åssen det gjøres for å få lisens og hele den regla der?

hadde vært greit om info om slikt. ikke alle vet:)

derimot jeg vet ikke jeg eller, og jeg sitter dypt i planelgginga om banebilbygging..

Her kan du lese om reglene i de forskjellige klassene: http://bilsport.no/sider/reglement/reglement-racing/
Her kan du finne mer info om førerlisens: http://bilsport.no/sider/lisenser/lisenser-racing/
Her finner du skjema for søknad om vognlisens: http://bilsport.no/skjemaer/
Her finner du liste over tekniske kontrollanter som kan godkjenne Racing biler: http://bilsport.no/uploads/tkr_racing.pdf

/M

gaupe
30/07/12, 10:43
Her kan du lese om reglene i de forskjellige klassene: http://bilsport.no/sider/reglement/reglement-racing/
Her kan du finne mer info om førerlisens: http://bilsport.no/sider/lisenser/lisenser-racing/
Her finner du skjema for søknad om vognlisens: http://bilsport.no/skjemaer/
Her finner du liste over tekniske kontrollanter som kan godkjenne Racing biler: http://bilsport.no/uploads/tkr_racing.pdf

/M

Vi kan vel berre gå for historisk racing med bilane vår med ein gang? :D

Per Turbo
30/07/12, 10:52
Driver man, eller skal man bygge en bil i dag med mye motor, bur og hele pakka så er det nesten dumt å ikke bygge etter bilsportregler. De er ikke så veldig kompliserte å følge og man får en bil som er godkjent for bane og kan benyttes i mange arrangmenter.

Volvo-Lars
30/07/12, 10:55
Driver man, eller skal man bygge en bil i dag med mye motor, bur og hele pakka så er det nesten dumt å ikke bygge etter bilsportregler. De er ikke så veldig kompliserte å følge og man får en bil som er godkjent for bane og kan benyttes i mange arrangmenter.

Får håpe at fler bygger bil med lisens. Er ikke så jævlig kult og kjøre aleine hele tida..

andersg
31/07/12, 21:08
Lest litt lisensregler for klasse 1 og 2. Misforstår jeg hvis det ikke er tillatt med bil lengre enn 550cm?

The Sven
31/07/12, 21:19
Letteste er snart å bytte karosseri til et annet som er eu godkjent et par år til når man blir stoppa ;)

Texascom
01/08/12, 03:04
Letteste er snart å bytte karosseri til et annet som er eu godkjent et par år til når man blir stoppa ;)

Nei, det er det ikke! :P

Per Turbo
01/08/12, 08:00
Vil tro at lisens er tingen for mange fler nå som prøveskilter er blitt forbudt til, fra og på bane.

Reglene for en bil i asfaltracing er ikke veldig avanserte å bygge etter og mange av de som har bygd en banebil i dag med bur, stoler etc har ikke store jobben med å få disse lisensiert. GT 3 og 4 er en klasse som mange biler bør kunne bygges / ombygges til ganske enkelt. Tror dette blir veien å gå for flere og flere, og bilparken vil bli mer ryddig også. :)

gaupe
01/08/12, 10:43
Vil tro at lisens er tingen for mange fler nå som prøveskilter er blitt forbudt til, fra og på bane.

Reglene for en bil i asfaltracing er ikke veldig avanserte å bygge etter og mange av de som har bygd en banebil i dag med bur, stoler etc har ikke store jobben med å få disse lisensiert. GT 3 og 4 er en klasse som mange biler bør kunne bygges / ombygges til ganske enkelt. Tror dette blir veien å gå for flere og flere, og bilparken vil bli mer ryddig også. :)

Blir dette svartskilt eller er det håp om kvitskilt?

Christian
01/08/12, 10:44
Lisens er vel uten skilt.

gaupe
01/08/12, 10:53
Lisens er vel uten skilt.

Har jo kvitskilt på VOC-bilane, men det er vel bruksbegrensing på. Hadde vore greitt å kunne køyre frå og til.

Per Turbo
01/08/12, 11:11
Vognlisens på asfaltracing gir ingen skilt.

Frode740R
09/08/12, 15:18
Hva med å gå etter Rally reglene?????? En rally bil kan like gjerne har hvite som sorte skilt, forskjellen så vidt jeg vet er at den med sort skilt er fritatt for engangs avgift, men ikke moms. Men der igjen har en kun lov til å kjøre bilen i løp og på vei, for å få disse sorte skiltene må man få bilen godkjent ombygd. Men å stille på Biltilsynet med en 242 med blod trimmet T5 motor på 700hk kan bli veldig optimistisk.

Det er helt utrolig at det skal være så vanskelig å prøve å kjøre legalt fort. Jeg hører nå stadig om ungdom ned i 15års alderen som alt begynner med narkotika og slikt faenskap, enkelt og greit for det finnes ikke noe tilbud til ungdommen, få inn EPA traktoren i Norge og, det er et tilbud til ungdom. Slik vi ser på Gatebil på rudskogen så er bil norge i ferd med å bli en stor industri. Desverre så prøver staten å bekjempe denne industrien på sin egen måte med skatt.

Per Turbo
09/08/12, 20:46
Lov å starte med drifting når man er 15 nå, ikke verst bare det :)

Torsen67
10/11/12, 13:53
Finnes det noen bilder/filmer i fra denne dagen?

Kjetil Krømcke
10/11/12, 22:47
Finnes det noen bilder/filmer i fra denne dagen?

Ja, Bildetråd finner du her! :) http://forum.vccn.no/showthread.php?44893-VCCN-Trackday-22-Juli-2012

emilhetty
14/01/13, 09:41
Vil tro at lisens er tingen for mange fler nå som prøveskilter er blitt forbudt til, fra og på bane.

Reglene for en bil i asfaltracing er ikke veldig avanserte å bygge etter og mange av de som har bygd en banebil i dag med bur, stoler etc har ikke store jobben med å få disse lisensiert. GT 3 og 4 er en klasse som mange biler bør kunne bygges / ombygges til ganske enkelt. Tror dette blir veien å gå for flere og flere, og bilparken vil bli mer ryddig også. :)
For at dette i det heletatt skal være noe vits, må flere som arrangerer banekjøring åpne for lisensiertebiler!
Er vel ikke stort mange andre enn Gatebil og Trackday som man kan kjøre med lisensiertebiler, Trackday skal igjen etter ryktet å sies være litt i overkant seriøse og svartflagger ved minste sladding.

Da sitter man igjen med de 4 helgene Gatebil arrangerer i brukbar avstand i løpet av året, noe som er ganske lite når man har brukt mange hundre tusen på bilen sin!!!

Jannern
17/01/13, 09:20
Skjønner ikke helt greia i Norge i forhold til Sverige. De får jo godkjent det meste de virker det som, uansett hva de bygger. Mente jeg leste at Supraen Øversveen kjøpte av han svensken gikk på hvit skilt borti der og da var Supraen en dragster :P Høres ikke ut som de har så mye mer problemer med kolisjoner og alt sånn tull selvom de nesten gjør som de vil? Kan hende jeg tar feil nå men er det inntrykket jeg har fått. Så skjønner ikke helt hva biltilsynet får ut av alle reglene sine. Ender med at de ikke har kontroll på noen ting til slutt. Det har de forsåvidt ikke den dag i dag heller..

Larsge
17/01/13, 09:38
Statens Vegvesen Biltilsynet vil for enhver pris ha ryggen fri. Dersom du ikke stiller med kofferten fullstappet i erklæringer og godkjenninger fra bilfabrikant eller TüV, GS og lignende nekter de å ta i det.

Jannern
17/01/13, 09:50
Det synes jeg er rett og slett tragisk. De kunne i det minste sett over da og sett om det er forsvarlig gjort.. Men de er vel ikke flinke nok med bil til å skjønne hva det innebærer at noe er bra laget selvom det ikke er godkjent fra alt og alle

Tarell
21/01/13, 19:16
Har faktisk en god dialog med biltilsynet her i Bergen.
Han som har ansvaret for å godkjenne ombygde biler er hyggelig, flink å informere og gir mange gode tips.

sekse
21/01/13, 20:02
Har faktisk en god dialog med biltilsynet her i Bergen.
Han som har ansvaret for å godkjenne ombygde biler er hyggelig, flink å informere og gir mange gode tips.

Fint om du kan sende meg kontaktinfo til han :) skal snart godkjenne min 240 i Bergen

Tarell
23/01/13, 14:13
Fint om du kan sende meg kontaktinfo til han :) skal snart godkjenne min 240 i Bergen

Bare ring og spør etter Knut Ekren.
Han som styrer med ombygde biler her i Byen.
Veldig grei å ha med å gjøre. Iallefall i min erfaring :)

Thomas242
28/01/13, 13:57
Har vært i kontakt med trafikkstasjonen i oslo ved flere anledninger og kjenner meg ikke igjen i alt folk skriver.

Så lenge man sender søknader, riktige dokumenter og har kontakt med dem før og under byggeprosess så er de faktisk veldig reale. De er nok drittlei av folk med gammal taunus som skal ha godkjent rakettmotor på taket og som skjeller dem ut hvis de får et nei...

gl740turbo
28/01/13, 15:03
Bare ring og spør etter Knut Ekren.
Han som styrer med ombygde biler her i Byen.
Veldig grei å ha med å gjøre. Iallefall i min erfaring :)

For meg lager Knut Ekren bare kvalme... Kun fordi jeg ikke har 100% original eksos som er E-merket får jeg den ikke godkjent ombygd!!!

Original eksos er det INGEN som skaffer med E-merkinger... Selv ikke Volvo Norge!!!

Fant 5 biler på autodb der det stod at bilen var godkjent ombygd med 3" JT i vognkort.. Tok alle regnr på alle sammen og gav til Knut, men da sa han at det bare var skjedd 5 GLIPPER!!!!! Og min kunne desverre ikke godkjennes pga det!!!

Daniel V
29/01/13, 00:59
Denne tråden handler om Rudskogen 2012, ikke Knut Ekren hos Statens Vegvesen i Bergen :)