PDA

Vis full versjon : Topplokk(spakning) eller oljekjøler? Hvordan diagnosere riktig i første omgang.



OlavV
21/02/12, 10:09
Jeg er ikke mye til mekanikker selvom jeg er praktisk anlagt, ser at mitt største problem er å diagnosere riktig slik at jeg reparerer/bytter ut det som er feil og ikke det som ikke har noen problem, jeg ber derfor om hjelp til å stille riktig diagnose.
Jeg har en V70 2,5 LT 1998 modell, gått 230000, tyskimportert om det har noe å si.

Har forsøkt å lese meg opp på problem med lekasje mellom kjølevæske og motorolje.

Ser at det er minst to ulike grunner, der oljekjøler er vanligst og minst alvorlig. Men på min modell er oljekjøler en integrert del av radiatoren, så der er jo en større reparasjon enn om jeg hadde en sepparat oljekjøler i bunnpanna.
Har nettopp skiftet varmeregisteret på bilen, slik at det kan godt være en tilsvarende lekasje i oljekjøleren.

Topplokk(spakninger): Blir det samme som en full renovering av motor....

Jeg har sett noe kjølevæske i oljen, og noe skum på peilepinnen, ser ikke skum i oljen når jeg tømmer olje.
Kan ikke si at jeg kan se damp fra peilepinnehullet slik at det er ikke mye vann i oljen heller.

Har også en liten lekasje i oljekjølerslangen der den går inn i motoren, over oljefilteret.

Hvordan avgjør jeg om jeg skal gå for oljekjølerskifte eller renovere hele moteren for topp(pakningskifte)

Mvh Olav V

gswede
21/02/12, 12:58
Om du ikke er 100% sikker kan det være lurt å få analysert oljen for andel glycol/vann.

Som du sier er vanligste kilde til krysskontaminering ved oljekjøleren. Den er på alle 850 tidlig V70 integrert i i radiatoren. Det er også giroljekjøleren om du har automat.
Å skifte radiatoren er en kurant jobb, økonomisk lønner det seg å bytte denne fremfor å prøve å fixe denne.
For å bekrefte lekkasje, demonteres radiator og man trykksetter oljekjøleren - gjerne begge.
PS! motoroljekjøler sitter på venstresiden og giroljekjøler til høyre - sett forfra.

Ville uansett sjekket radiator før evnt toppakningsbytte. Har du spor av kjøleveske i eksos (hvit røyk)? Hvis ikke, radiatorsjekk neste.

magne850
11/04/12, 02:24
Er det manuell kasse på bilen din? Jeg har en radiator med oljekjøler for manuellkasse som ikke har gått langt. Bytta av samme grunn, da olja havna i vannet...
Radiatorskiftet er unnagjort på 4 strakser.

850GLTsilver
12/04/12, 21:27
Du er sikker på at det er kjølevæske, og ikke "bare" ren kondens, som gjerne bygger seg opp i disse motorene under de klimatiske forholdene vi lever i?
Særlig dersom bilen brukes en del på småkjøring og slikt.

Kan ikke helt se for meg at topppakningen ryker på en måte som gjør at du får kjølevæske i oljen, uten at langt tydeligere tegn merkes på motoren din. Som for eksempel at du får flushing av kjølevæske ut gjennom lokket på ekspansjonstanken.