PDA

Vis full versjon : Noe som heter distanseskiver?



norges blomsterdal
21/02/12, 09:13
Har jeg lyst å montere. Hva må jeg være obs på?
Kan jeg montere de uten videre? Eller trenger jeg noe annet i tillegg?

Robert H.
21/02/12, 13:02
Har jeg lyst å montere. Hva må jeg være obs på?
Kan jeg montere de uten videre? Eller trenger jeg noe annet i tillegg?

Hvor vil du montere disse da????

norges blomsterdal
21/02/12, 14:53
Mellom hjul og aksel. Slik at hjulene kommer lenger ut og bilen ser bredere ut.

Revell
21/02/12, 15:27
altså i ordets rette forstand Spacere;)

kjetil850
21/02/12, 17:03
altså i ordets rette forstand Spacere;)

Lenge siden jeg har hørt ordet distanseskiver;P men Spacere er vell rette ordet blant bilfolk ;)

norges blomsterdal
21/02/12, 19:04
Lenge siden jeg har hørt ordet distanseskiver;P men Spacere er vell rette ordet blant bilfolk ;)

Da vet jeg det nå,
Så kan vi kanskje fortsette med tråden.
Kan jeg montere de uten problemer eller er det jeg må ta hensyn til.
Hvilken bredde er best/finest eller bør ikke overskrides?

volvoRsport
21/02/12, 19:14
Da vet jeg det nå,
Så kan vi kanskje fortsette med tråden.
Kan jeg montere de uten problemer eller er det jeg må ta hensyn til.
Hvilken bredde er best/finest eller bør ikke overskrides?

Det kommer helt ann på felgbredde/dekkdimensjon/innpress og om du skal valse/bredde skjermene osv.

norges blomsterdal
21/02/12, 20:11
Det kommer helt ann på felgbredde/dekkdimensjon/innpress og om du skal valse/bredde skjermene osv.

tenkte ikke å gjøre noe annet enn å ha spacere på.

Revell
21/02/12, 20:14
Originale eller ikke Originale felger? Og åssen Volvo?

brynna
22/02/12, 20:33
Til info er ikke Spacere lovlig i Norge:o

hgnubel
22/02/12, 20:51
Litt rart det ikke skal være lov når statens vegvesen stort sett svelger rått alt som har tüv-godkjenning...

Det som står i relevant lovtekst går vel bare på at det ikke er lov å endre sporvidde med mer enn 15mm?

brynna
22/02/12, 21:16
Litt rart det ikke skal være lov når statens vegvesen stort sett svelger rått alt som har tüv-godkjenning...

Det som står i relevant lovtekst går vel bare på at det ikke er lov å endre sporvidde med mer enn 15mm?

15mm går visst på innpress felger. Er ganske sikker på at Spacere ikke er tillatt. Skal se om jeg finner lovteksten

volvoRsport
22/02/12, 21:45
15mm går visst på innpress felger. Er ganske sikker på at Spacere ikke er tillatt. Skal se om jeg finner lovteksten

Det finnes spacere som er TÜV-godkjent til spesifikke bilmodeller også, Volvo solgte selv spacerkit til 240 som det er mulig å godkjenne.
Utrdrag fra kjøretøyforskriften:

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

Svirre
22/02/12, 21:48
Til info er ikke Spacere lovlig i Norge:o

Trur ikke de bryr seg så veldig så lenge sporvidda ikke oversiger 5mm +/- orginalt.

volvoRsport
22/02/12, 21:50
Trur ikke de bryr seg så veldig så lenge sporvidda ikke oversiger 5mm +/- orginalt.

7,5mm per side.

Svirre
22/02/12, 22:00
7,5mm per side.

Noe nytt som har kommi, eller jeg som blander med noe annet? Mente å huske spovidden måtte registreres om hvis den skulle bli lovlig over 5 mm forskjell totalt.

volvoRsport
22/02/12, 22:07
Noe nytt som har kommi, eller jeg som blander med noe annet? Mente å huske spovidden måtte registreres om hvis den skulle bli lovlig over 5 mm forskjell totalt.

Du blander nok med rulleomkretsen som kan avvike +-5mm.

Svirre
22/02/12, 22:09
Du blander nok med rulleomkretsen som kan avvike +-5mm.

Der var det, men det er % :)

brynna
22/02/12, 22:18
TUV papirer er ikke en godkjenning som norske myndigheter godtar uten videre.

Kan gi et eksempel som jeg slet med selv. Senking av VW T4 (altså caravelle/transporter 1992-2003)

Kjøpte en 2001 Caravelle med senkefjærer og TUV papirer som ikke var innført i vognkort. Tenkte at dette skulle bli enkelt da jeg hadde "alle papirer" i orden.
Time hos BT, viste bil og papir... Avslag på godkjenning. Begrunnelse var at importør og eller fabrikk ikke kunne anbefale senking på denne type bil.

Prøvde meg hos et annet BT som hadde rykte på seg for å være "smidigere i regelverket" Senking gikk igjennom.

Etter at vedkommende kontrollør som avviste senking ble pensjonist møttes vi tilfeldig i et juleselskap. Spurte litt rundt dette avslaget jeg fikk, og godkjenning fra en annen.
Svaret var at hovedregel for en godkjenning som de jobbet etter (uansett gyldige TUV papirer) er at importør med papirer fra fabrikk skal dokumentere at endring av kjøretøyets originale kjøreegenskaper ikke forringes eller svekkes.

I flg det jeg har opplevd og hørt må Volvo i dette tilfellet dokumentere at spacere kan brukes på volvo 850 eller 70 serien???

Svirre
22/02/12, 22:23
De veit hva de skal ta seg til. Når det er TÜV godkjent så er det jo testet på den måten at det ikke gjør bilen noe dårligere i den forstand. Da er det et bra produkt når det selges. Men BT finner på alle mulige løsning for ikke godkjenne noe som helst.

brynna
22/02/12, 22:27
De veit hva de skal ta seg til. Når det er TÜV godkjent så er det jo testet på den måten at det ikke gjør bilen noe dårligere i den forstand. Da er det et bra produkt når det selges. Men BT finner på alle mulige løsning for ikke godkjenne noe som helst.

Ja... ikke sant! Norge vettu :mad: