PDA

Vis full versjon : volvo 240 89 model håndbrekkproblemer



Simen Leira
20/02/12, 19:44
hei sliter litt med mitt håndbrekk på min volvo 240 89 model å finner ikke grunnen da jeg har byttet begge wirene å bremseskoa er nye ! det tar litt vis jeg rygger men framover tar det ikke i det hele tatt

Voolvoo
20/02/12, 20:22
for du har stramma wirene?

Simen Leira
20/02/12, 22:26
justert de to 10 mm så de er någen lunde like å stramma med den 17 mm skruen bakerst på brekket !

Voolvoo
21/02/12, 17:33
merkelig.. hvor gamle er bremseskivene a?
de to stengene til brekkskoa?

jeg er ikke noe bremse ekspert for å si det sånn :P

fevelen
28/02/12, 17:49
Har du prøvd å pussa bremseskoene og innsiden av bremskivene med smergel papir?

Simen Leira
28/02/12, 18:46
bremseskoa er helt nye da jeg skreiv dette , samme med wire osv og de pinnene ser ikke slitte ut og har samme lengde osv

volvo245gl
28/02/12, 19:43
Sliter med det samme på min 89 mod. og. tar bakover men ikke fremover.
Strammet og testet. Demontert og strammet igjen. Alt nytt.
Skiver, klosser, expandere, wirere osv.
Lurer på å montere de gamle delene igjen....

fevelen
28/02/12, 19:57
Det kan lønne seg å pusse bremseskoene og innsiden av bremseskiva vist dem er nye før montering. Jeg glømte dette på en bil jeg skiftet på i sommer, og håndbrekket virket ikke når jeg prøvde det.

Voolvoo
28/02/12, 20:49
Bruk karosseri ''raspe'' og rasp av litt akkurat der skoa treffer innsiden på skiva :)
Skal hjelpe
Bedre passform også :)

Simen Leira
02/03/12, 14:51
akkuratt slik er min også tar bakover men ikke framover å alt ødelagt 2 wire pga å brekke i revers for testing :P

Dan Bay-Johansen
02/03/12, 22:32
Mener det var Agrostar her på forumet som satte inn noen justerbare mellomstykker, altså mellom bandene. Er visst noe orginalt "ekstrautstyr"... Jeg vet dessverre ikke mer, men det står noe om det i prosjekttråden hans. Verdt en titt hvertfall ;)

volvo245gl
03/03/12, 07:44
Jeg lurer på om det er skivene som er feil hos meg.
Vanligvis så må man lirke og bende de når man skal ha de av.
Nå er det bare å bruke hånden å trekke de lett av.
Virker som de har større indre diameter (kjøpt hos Volvo)

Voolvoo
03/03/12, 22:09
måtte dra til mine med hammer (hardt!!) for å få de av...

Juster skruen bakpå brekket og kanskje wirene. skal funke da :)

Simen Leira
07/03/12, 14:55
nei nå f... skjæra vraker jeg snart heile bil hahah får det ikke til å fungere uansett hva jeg , må væra håndbrekket og fester inni som gir etter ? :S

volvo245gl
07/03/12, 15:18
Tok å kjøpte meg klosser og monteringssett på biltema når jeg var der i et annet ærend.
Byttet de i går før drittværet satt inn her vest.
Sannelig så funker det!
Bare litt justering så sitter det!
Trodde orginaldeler skulle passe, men nei. (må være kinesiskt)
Biltema delene funker på brekket! Må være det eneste som funker av deler der.....

Voolvoo
07/03/12, 16:30
skivene til biltema er ok de og:) men ikke Klossene :P -piiiiiip-

Mr.Soteru
07/03/12, 16:41
Går den saksa som sitter og skal dra bremseskoene utover lett da?
Dette er jo vanlig problem på disse bilene

Sunnfjord
07/03/12, 16:57
Klykan eller kva ein skal kalle det er viktig å smørje opp. Den som sit mellom skoa der snora frå handtaket inne i bilen kjem inn. Passforma mellom sko og trommel er viktig å sjekke slik at anleggsflata vert størst mogleg mellom sko og trommel. Sjekk at delane er grundig reingjorde for oljerestar slik at ikkje dette ligg i belegget. Parkbremsa på min 245 -88 har halde bilen med to tonn last (innkludert boggihengjar) i 20% motbakke og det halve i same unnabakken. Dette er ikkje testa for å testa. Det er berre erfart når eg har henta støypesand. Er snorene det aller minste dårlege går dei tregt når dei kjem i strekk og bøy medan dei kan kjennast heilt fine ut når du prøver dei i hånda. Då kjem ikkje strekk-krafta fram til hjula. Justermekanisme frå ein 140 kan vere aktuelt å setje inn eller så har eg lagt ein liten u med kraftig ståltråd inni hakket på mothaldet mellom skoa når justeringa inne i bilen ikkje er nok.
Rasp gjerne opp trommelen, gjer god effekt og ikkje bruk billege bremsesko. Det er med dei som med utlendingars vinterdekk på lastebilane...:rolleyes: