PDA

Vis full versjon : Dimensjon Sommer-/Vinterdekk 2012 V70 Drive



Allinn
20/02/12, 09:21
Jeg har som tidligere nevnt bestilt ny V70 DRIVe Summum og denne leveres med 245/45-17 Sommerdekk. Vinterdekk kjøper jeg selv og hadde tenkt på 205/60-16 Piggfritt. Men nå har jeg begynt å bli litt i tvil på om jeg bør gå opp en størrelse i tommer både på sommer og vinter. Jeg har nå ca en uke på meg til fristen for å endre går ut og ønsker innspill på dette enten med ren synsing eller erfaring.
Jeg har fått denne listen over hjuldimensjoner som er godkjent for denne biltypen:
Dekkdimensjon Felg Innpress i millimeter
205/60x16 7" 50
225/55x16 7" 50
225/50x17 7,5" 55
245/45x17 8" 55
245/40x18 8" 55
Boltsirkel 5x108mm
Navåpning 63,4mm

Ut ifra det jeg har sett på bilder så synes jeg vel at 18" på sommerhjul er finest. Men jeg er litt usikker på dette med støy, sporing, etc. Hvordan vil en ny V70 bli påvirket av dette? DRIVe er vel også senket 15-20mm. Vil dette si at den er stivere og at den vil bli ukomfortabel med lavere profil på dekkene? Når det gjelder vinterdekk så sies det vel at bredere dekk ikke har så mye å si for veigrepet for piggfrie dekk?
Jeg ser at "Tholandsli" har 18" hjul på en maken bil og håper at du eller andre kan si noe om dette. Det er tross alt en familiebil og det går en grense mellom utseende og komfort.

Bjørn A.
20/02/12, 18:41
Gå for 18 på sommer og kjøp vinterdekk til 17" felgene.

Cap.
20/02/12, 22:18
Enig med Bjørn A.

Kjører selv 245/40/18 på sommer og 225/50/17 (pigg) på vinter. Våger påstanden om at dette er ultimat kombinasjon på min bil (2008). :)

Husk også at ulike dekktyper kan ha mye å si for evt. sporing.

THolandsli
21/02/12, 19:46
Jeg har som du sier 18" på sommer i kombinasjon med Pirelli P-zero. Jeg synes den sporer litt i meste laget, men ofrer det for utseende. Så er litt smak og behag om man prioriterer utseende eller komfort.

På vinter har jeg 205/60-16 Michelin X-Ice piggfri. Kjøpte et sett fra JB-bildemontering som hadde gått en sesong. Valgte 16" da det utgjør ca 1500-2000kr ekstra for et dekksift å gå opp til 17". (Tenker da Hakka 7 o.l dekk)
Kan ellers si at jeg aldri igjen skal ha piggfrie dekk på denne bilen. Makan til ubrukelig vinterbil har jeg ikke hatt siden jeg kjørte 1977 Mazda 929. Så til høsten blir det Hakka 7, noe som virka veldig bra på en V70 jeg hadde som leiebil.

Allinn
21/02/12, 22:04
Hmmm. Nå ble jeg litt betenkt. Jeg har alltid kjørt piggfritt og klart meg med det 99,5 prosent av tiden. Jeg hadde også mer eller mindre bestemt meg for 17" vinterdekk. Når du Tholandsli nå sier at piggfritt funker dårlig på denne så bør jeg kanskje gå for 16" da det vel er viktigere med marktrykk hvis jeg må over på piggdekk.
Det virker vel også som om jeg bør slå meg til ro med de originale 17" sommerhjulene ettersom du er den eneste som jeg vet om som har erfaring med 18" på DRIVe modellen.
Tholandsli: Hva med dekkstøy og føling med ujevnheter i veien? Det ser ut som om vi kjører på de samme veiene.

Nummer5
21/02/12, 23:14
Hmmm. Nå ble jeg litt betenkt. Jeg har alltid kjørt piggfritt og klart meg med det 99,5 prosent av tiden. Jeg hadde også mer eller mindre bestemt meg for 17" vinterdekk. Når du Tholandsli nå sier at piggfritt funker dårlig på denne så bør jeg kanskje gå for 16" da det vel er viktigere med marktrykk hvis jeg må over på piggdekk.

V70II
Kjører 245/40x18 på sommer - prøvd to dekktyper - for comfort ville jeg valgt den mest støysterke dekktype - men akseptabelt uansett.
Kjører 225/55x16 Piggfri på vinter(meget still cupe) - sporer ikke, men ville valgt piggdekk på "kuperte" veier.

Cap.
22/02/12, 00:08
Jeg har som du sier 18" på sommer i kombinasjon med Pirelli P-zero. Jeg synes den sporer litt i meste laget, men ofrer det for utseende. Så er litt smak og behag om man prioriterer utseende eller komfort.

På vinter har jeg 205/60-16 Michelin X-Ice piggfri. Kjøpte et sett fra JB-bildemontering som hadde gått en sesong. Valgte 16" da det utgjør ca 1500-2000kr ekstra for et dekksift å gå opp til 17". (Tenker da Hakka 7 o.l dekk)
Kan ellers si at jeg aldri igjen skal ha piggfrie dekk på denne bilen. Makan til ubrukelig vinterbil har jeg ikke hatt siden jeg kjørte 1977 Mazda 929. Så til høsten blir det Hakka 7, noe som virka veldig bra på en V70 jeg hadde som leiebil.

Forstår deg ikke helt her THolandsli.

Jeg har kjørt 10.000km på mine Pirelli P-Zero (245/40/18) derav 5000km med 1600 kg på kroken. Dårlige vestlandsveier, E39 nordover, Lofoten t/r, E6 går som en drøm og jeg opplever minimalt med sporing. Mulig det kan ligge en forklaring i at jeg kjører awd, men kan i så fall ikke forklare hvorfor.
Kjører 225/50/17 Continental piggdekk på vinter og dette fungerer helt supert på denne bilen. Kostnad er imidlertid et godt argument for å gå ned til 16", men som sagt ikke nødvendig for kjøreegenskapene sin del, tvert imot.

hgnubel
22/02/12, 07:58
Vesentlig eldre biler, men jeg merker ingen sporing på min 2000-modell V70R med awd på steder som var helt grusomme å kjøre med gamle 97-modell 850en med fwd. Samme dekk og dimensjoner, og ganske lik platform på bilene...

THolandsli
22/02/12, 13:20
Hmmm. Nå ble jeg litt betenkt. Jeg har alltid kjørt piggfritt og klart meg med det 99,5 prosent av tiden. Jeg hadde også mer eller mindre bestemt meg for 17" vinterdekk. Når du Tholandsli nå sier at piggfritt funker dårlig på denne så bør jeg kanskje gå for 16" da det vel er viktigere med marktrykk hvis jeg må over på piggdekk.
Det virker vel også som om jeg bør slå meg til ro med de originale 17" sommerhjulene ettersom du er den eneste som jeg vet om som har erfaring med 18" på DRIVe modellen.
Tholandsli: Hva med dekkstøy og føling med ujevnheter i veien? Det ser ut som om vi kjører på de samme veiene.

Støy tenkte jeg faktisk ikke så mye over da jeg byttet dekk. Humper og hull i veiene kjentes en del bedre med 18" enne 16", men det blir jo ofte sånn at man kjører litt mer defensivt når man vet at man har mindre gummi til å ta imot. Veiene i Trondheimsområdet er ganske rette og fine iforhold til enkelte veier i ytre namdal hvor jeg også kjører en del. Der er det sånn at bunnpanna nesten skraper nedi når man kjører på riksveien enkelte steder.


Forstår deg ikke helt her THolandsli.

Jeg har kjørt 10.000km på mine Pirelli P-Zero (245/40/18) derav 5000km med 1600 kg på kroken. Dårlige vestlandsveier, E39 nordover, Lofoten t/r, E6 går som en drøm og jeg opplever minimalt med sporing. Mulig det kan ligge en forklaring i at jeg kjører awd, men kan i så fall ikke forklare hvorfor.
Kjører 225/50/17 Continental piggdekk på vinter og dette fungerer helt supert på denne bilen. Kostnad er imidlertid et godt argument for å gå ned til 16", men som sagt ikke nødvendig for kjøreegenskapene sin del, tvert imot.

Er bilen din senket? Drive er senket i utgangspunktet så det kan kanskje påvirke sporing litt. Ellers så ble det litt mindre sporing etterhvert som dekkene fikk slitt seg til. De første dagene var værst for å si det sånn. Første uka kjørte jeg med transportklosser montert i framfjørene pga forhandleren hadde glemt å fjerne de. Da var biln helt jævlig å kjøre.